دلارهای کودک‌کش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19993
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۲۳ |
بررسی ادامه‌دار بودن جنگ یمن با وجود درگیری جهان با ویروس کرونا؛

دلارهای کودک‌کش

 جنگ یمن از تاریخ 6 فروردین 94 با حمله هوایی ائتلاف سعودی موسوم به عملیات توفان قاطعیت و به درخواست رئیس‌جمهور مستعفی یمن، منصور هادی آغاز شد و تاکنون بیش از 6 سال است که ادامه دارد.
دلارهای کودک‌کش

‌| گروه سیاسی‌| 
 جنگ یمن از تاریخ ۶ فروردین ۹۴ با حمله هوایی ائتلاف سعودی موسوم به عملیات توفان قاطعیت و به درخواست رئیس‌جمهور مستعفی یمن، منصور هادی آغاز شد و تاکنون بیش از ۶ سال است که ادامه دارد. این جنگ نابرابر را که آمریکایی‌ها برای فروش اسلحه و عربستانی‌ها برای تثبیت قدرت و رژیم صهیونیستی با ترس از قدرتمند شدن مسلمانان به راه انداختند تاکنون بیش از ۲۰ هزار تن کشته داده‌اند. قدرت‌طلبانی که برای منفعت خود تنها در یک سال اخیر ۱۰ هزار کودک بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند. اکنون نیز باوجود بیماری فراگیر کرونا دست از جنایت برنمی‌دارند. آن‌ها راه غذا و دارو را نیز به روی مردم بی‌دفاع یمن بسته‌اند و به دلیل ناتوانی در جنگ نظامی به حملات هوایی دست می‌زنند. بازنده این جنگ، سعودی‌ها هستند چرا که یمن از لحاظ نظامی روز به روز قدرتمندتر و بااراده‌تر می‌شود. فشارهای نظامی و امنیتی و اقتصادی بر اراده‌ مردان مقاومت بی‌تأثیر خواهد بود و می‌توان گفت صبح پیروزی نزدیک است. 
 «رسالت» دراین‌باره با کیومرث یزدان پناه و جعفر قناد باشی، کارشناسان بین‌الملل و مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو پرداخت.
 ادامه جنگ یمن برای عربستان حیثیتی است 
کیومرث یزدان پناه، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با  «رسالت» با اشاره به استمرار حملات سعودی‌ها به یمن در دورانی که بیشتر کشورهای جهان درگیر کرونا هستند، بیان کرد: « دلایل متعددی برای حملات نظامی سعودی به کشور یمن وجود دارد که با وجود گذشت بیش از ۵ سال از جنگ بین این دو کشور همچنان ادامه دارد. علاوه برعلت های سیاسی، امنیتی، جغرافیایی و ژئوپلیتیکی این جنگ، می‌توان ۳ دلیل دیگر را برشمرد.»
وی افزود: « دلیل نخست این است که، عربستان به پشتوانه غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا درصدد رسیدن به اهداف خود در یمن بوده اما تمام تحلیل‌های سیاسی و امنیتی آن‌ها غلط از آب درآمد و همین امر این جنگ را با وجود خسارت‌های میلیارد دلاری به جنگی حیثیتی مبدل کرده است. تا برای نپذیرفتن شکست اصرار به ادامه نبردی نابرابر با بمباران مناطق مسکونی و کشتن مردم بی‌دفاع دارند.»
یزدان پناه تصریح کرد: « علت دوم که آشکار و نهان عربستان را برملا می‌کند موضوع عدم وجود شخص تصمیم‌گیرنده مناسب در رأس امور عربستان است. پادشاه سعودی که با بیماری صعب‌العلاج  دست‌وپنجه نرم می‌کند و تمام امور سیاسی آن‌ها به دست شاهزاده‌ای به نام بن سلمان افتاده که با روحیه عصیانگر و ماجراجو به دنبال تثبیت خود به‌عنوان فرد اصلی تصمیم‌گیرنده در عربستان می‌باشد.»
این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد:
« سومین و غم‌انگیزترین عامل، سکوت  مدعیان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل‌ متحد است.  دلارهای سعودی چشم و دهان این نهادها  را  روی جنگ نابرابر یمن و کودک کشیبسته و در عمل اجازه انتقاد از عربستانی‌ها را نمی‌دهد. در مدت جنگ یمن بیش از ۲۰ هزار زن و کودک قربانی شده‌اند.»
 عربستان به‌رغم هزینه‌های هنگفت نظامی شکست خورده است 
او در ادامه گفت: « جنگ یمن با وجود اختلافات داخلی عربستان و نارضایتی برخی از سران سعودی به دلیل این سه عامل تاکنون استمرار یافته است. به نظر می‌رسد که زمان دخالت دیگر نهادهای مؤثر مانند سازمان همکاری‌های اسلامی  به‌ویژه جنبش غیر متعهدها برای جلوگیری از ادامه جنگ در یمن رسیده است. یمنی‌ها در جنگ نظامی و در تمامی حملات موفق بوده‌اند و سعودی‌ها به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت شکست‌خورده‌اند. همین موضوع عربستان را مجبور کرده که  برای جبران شکست‌های خود در جنگ روبه‌رو، دست به بمباران شهرها زدند.»
یزدان پناه بیان کرد: «یمن به‌غیراز ۴ جهتجغرافیایی از چند جهت دیگر مانند آسمان و دریا، غذا و دارو در محاصره است و سعودی‌ها برای عقده‌گشایی دست به کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع زده‌اند و یمن را به فقیرترین کشور دنیا تبدیل کرده‌اند. در حال حاضر کوچک بودن و ناتوان بودن بشر با یک ویروس ناشناخته نمایان شد پس افکار عمومی دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی باید با  فشار برای اتمام جنگ تلاش کنند.» 
او در ادامه اشاره کرد: «آمریکا و حامیانش، غرب آسیا را بازار پررونقی برای فروش تسلیحات می‌دانند برای آن‌ها جان انسان‌های بی‌گناه بی‌اهمیت است چرا که ۳۷ درصد اقتصاد آمریکا به فروش اسلحه و تسلیحات نظامی بستگی دارد  و برای سرپا نگه‌داشتن اقتصاد خود جنگ‌افروزی می‌کنند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تأکید کرد: «فلسفه وجود رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد بحران در کشورهای اسلامی است. اگر رژیم کودک کش و آمریکا، عربستان را به جنگ با یمن تشویق نکنند به‌طورقطع با سکوتشان موافقت خود را نشان می‌دهند. تجربه نشان داده است که مکتب لیبرالیسم و سرمایه‌داری نوین به تنها چیزی که معتقد نیست جان انسان‌هاست.» 
 سعودی‌ها تنها یکی از عاملان جنگ یمن هستند 
جعفر قناد باشی، کارشناس بین‌الملل و مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» با توجه به ادامه‌دار بودن جنگ نابرابر عربستان با یمن بیان کرد: «سعودی‌ها تنها یکی از تصمیم‌گیرندگان، آغازکنندگان و پایان دهندگان جنگ با یمن هستند. جنگ یمن که وارد ششمین سال خود شده با تصمیم آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی و سعودی‌ها به راه افتاده چراکه آن‌ها از ترس شکل گیری حزب‌اللهی دیگر در منطقه دست به این کار زدند.» 
وی افزود: «پایان جنگ یمن با خطری  همچون از بین رفتن بازار فروش اسلحه در منطقه می‌باشد . 
در حال حاضر خاتمه دادن به جنگ نشانگر شکست سعودی‌ها و پیروزی انصارالله و قدرت گرفتن این جنبش در منطقه است که بسیار برای سعودی‌ها و آمریکایی‌ها ناخوشایند خواهد بود.» 
این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه گفت: « همچنین سعودی‌ها و غربی‌ها هراس از  پایان جنگ را نشانه قدرت گرفتن یمن می‌دانند که به‌تبع آن جهان اسلام قدرتمندتر می‌شود. دسترسی یمنی‌ها به تنگه باب المندب و منابع نفت و گاز و قدمت تاریخی این کشور آمریکا و حامیان غربی‌اش را به جنگ به یمن وادار کرده است. ترس سعودی‌ها از پایان یافتن جنگ بررسی خسارات و پرداخت غرامت است.» 
 دسترسی یمن به دریای سرخ، نگرانی رژیم صهیونیستی را دوچندان می‌کند 
قناد باشی توضیح داد: «نگرانی دیگر عربستان از تمام شدن جنگ یمن را می‌توان مطالبه ارتش خود از سران سعودی دانست که اعتراض نظامیان را مزاحمی برای سران حکومتی خود می‌دانند. اسرائیلی‌ها کسانی بودند که از جنگ با یمن و آشفتگی منطقه حمایت کردند. آن‌ها از دسترسی کشور یمن به دریای سرخ که در صورت اتمام جنگ تبدیل به راهی برای آزادسازی فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی خواهد شد، نگران هستند.»وی در پایان تأکید کرد: «رژیم اشغالگر قدس با  لابی‌گری  در سازمان ملل متحد اجازه دخالت مجامع بین‌المللی را نیز سلب کرده و با تبلیغات گسترده  جنبش انصارالله  و یمن را خطری برای منطقه القا می‌کنند. بعد از بیداری اسلامی و انقلاب مسلمانان  منطقه هراس رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن اسلام روزافزون شد. آن‌ها همواره برای تضعیف مسلمانان  چه در جهان و چه در منطقه تلاش می‌کنند.» 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.