سال فرصت ها و گشايش‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1945
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹ |

سال فرصت ها و گشايش‌ها

حميدرضا ترقي درباره‌ مسائل مربوط به سال جاري، انسان ميبيند که بعضي از گويندگان يا نويسندگان يا صاحب‌نظران يا اظهار‌نظر‌کنندگان درباره‌ سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که اين سال، سال تهديدها است. بنده مطلقاً اين را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفيق الهي سال فرصتها است؛ سال امکانات و سال گشايش. البتّه آن […]

سال فرصت ها و گشايش‌ها

حميدرضا ترقي
درباره‌ مسائل مربوط به سال جاري، انسان ميبيند که بعضي از گويندگان يا نويسندگان يا صاحب‌نظران يا اظهار‌نظر‌کنندگان درباره‌ سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که اين سال، سال تهديدها است. بنده مطلقاً اين را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفيق الهي سال فرصتها است؛ سال امکانات و سال گشايش. البتّه آن کساني که اظهار نظر ديگري ميکنند و دائم تهديد به رخ اين و آن مي‌کشند، دانسته يا ندانسته تحت تأثير رجزخواني‌هاي ‌دشمنان اين ملّتند. امام خامنه اي ۱/۱/۹۸چه کساني سال ۹۸ را سال تهديدها مي دانند
دشمنان اين ملّت علاوه بر آنچه در واقعيّت انجام ميدهند، جنگ رواني هم دارند، اظهار نظر هم دارند، رجزخواني هم دارند. اين رجزخواني‌ها بايد همان ‌طور که هست، دانسته بشود.
مقام معظم رهبري ۱/۱/۹۸
تهديدات رژيم صهيونيستي:
نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي اخيراً مدعي شده است که براي حفظ امنيت رژيم صهيونيستي حاضر به اجراي عمليات نظامي در خاک کشورمان است! البته هر چند اين سخن بيشتر يک لاف رسانه اي است اما نشريه جروزالم پست در مقاله اخير خود به نقل از مدير کنترل تسليحات مرکز مطالعات امنيت ملي اسرائيل مدعي شده که مهمترين راهکار براي تغيير رفتار ايران استفاده از دو راهکار ذيل است:
۱- عمليات هاي پنهاني(جاسوسي، خرابکاري و ترور)
طرح ترور برخي مقامات و مسئولين کشور را که پيشتر توسط اتاق‌هاي فکر آمريکايي و صهيونيستي مطرح شد، در اين بخش تعريف مي شود.
۲- عمليات هاي سايبري (فضاي مجازي)
نفوذ به پايگاه هاي اطلاعاتي بانک ها و نهادهاي دولتي و نظامي
با توجه به اهميت اين مرکز در جهت دهي سياست هاي خصمانه رژيم صهيونيستي، پر واضح است که اين خط مشي در سال ۲۰۱۹ مبناي سياست خارجه اين رژيم در قبال کشورمان خواهد بود.
تهديدات آمريکا:
پايگاه خبري تحليلي نشنال اينترست در مقاله اخير خود با اشاره به ماجراي شورش موسوم به جمهوري مهاباد تکرار اين گونه کانون هاي شورشي را محتمل دانسته است و موارد ذيل را در کنار حفظ تحريم ها به عنوان ابزارهاي افزايش فشار بر ايران نام‌ برده است:
۱- افزايش ناامني هاي مرزي
۲- تشديد اختلافات قومي و مذهبي
با کنار هم قرار دادن اين دو سياست در مي‌يابيم که استراتژيست هاي کاخ سفيد در تلاش اند تا در سال ۲۰۱۹ با بهره گيري از پيامدهاي ميان مدت تحريم بر اقتصاد کشورمان، علاوه بر افزايش نارضايتي معيشتي و رفاهي، زمينه را براي ناامن سازي داخل کشور از طريق درگير کردن مناطق مرزي به عمليات هاي تروريستي و همچنين افزايش زد و خوردهاي قومي-مذهبي بواسطه اختلاف افکني بين شيعه و اهل سنت و يا فضاسازي در مورد پروژه‌هاي حساسيت برانگيز انتقال آب مهيا کنند!
تهديدات عربستان:
عرب نيوز رسانه انگليسي زبان وابسته به رژيم آل سعود در سر مقاله اخير خود مدعي شده است که برخلاف اوايل انقلاب و خاصّه دوران دفاع مقدس، شکاف طبقاتي بين مردم و مسئولين کشور افزايش يافته و برخي مسئولين بدون نگراني از واکنش افکار عمومي، اقدام به بهره گيري از رانت هاي
اقتصادي و سياسي مانند سکونت در مناطق مرفه نشين و استخدام و انتصاب نزديکان و آقازاده هايشان در مسئوليت‌هاي مهم مي کنند!
بر اساس ادعاي اين رسانه، انتشار گسترده اخبار مرتبط با سبک زندگي اشرافي فرزندان و وابستگان برخي مسئولين کشور همزمان با نابساماني هاي اخير اقتصادي، موجبات بروز نارضايتي عمومي را فراهم کرده است؛ لذا به ظن اين رسانه در سال ۲۰۱۹ مسائل معيشتي در کنار مطالبات حقوق بشري، محور اغتشاشات احتمالي سال آينده خواهند بود!
با توجه به اين مدعا و همچنين با نگاهي به ساير رسانه هاي وابسته به عربستان در مي‌يابيم که تهديدآفريني هاي سعودي ها در سال جديد در محورهاي ذيل نمود مي‌يابد:
۱- افزايش اختلاف افکني بين مردم و مسئولين
۲- تحريک و تهييج قوميت ها بر عليه نظام با هدف بر هم زدن وحدت ملي
پاسخ رهبري به اين نوع تهديدات
اينها درباره سال ۹۷ هم از همين رجزخواني‌ها داشتند و سعي ميکردند توي دل بعضي‌ها را خالي کنند. يکي از همان احمق‌هاي درجه يک که چند وقت قبل آنها را معرفي کردم،(۳) در اواسط يا اوايل سال ۹۷ گفت که ما اگر از برجام خارج بشويم -يعني اگر آمريکا خارج بشود- در خيابان‌هاي ايران شورش اتّفاق مي‌افتد، مردم نان هم ديگر نمي‌توانند بخرند. يکي ديگر از همين حضرات احمق‌هاي درجه يک، اظهار نظر کرد که در سال ۲۰۱۹ آقايان آمريکايي‌ها کريسمس را در تهران خواهند گرفت.(۴) خب اينها حرف‌هايي است که زدند. من نمي‌دانم؛ يعني واقعاً دو نظر وجود دارد که آيا اينها واقعاً تحليل‌ شان اين قدر نسبت به مسائل منطقه و کشور دور از واقعيت است که اين حرف‌ها را جدي مي‌زنند يعني واقعاً گفتن اين حرفها [از] حماقت است؟ يا نه؛ قصد جنگ رواني دارند و خباثت مي‌کنند و اين حرف‌ها را پخش مي‌کنند در فضاي رسانه‌اي عالم به منظور جنگ رواني؟ اين براي من روشن نيست؛ ممکن است هر دو باشد، هم حماقت، هم خباثت.
امام خامنه اي ۱/۱/۹۸
تهديد انگاري واگرايان داخلي
تاجيک : چنان‌چه حال و روز تدبير و تدبيرگران منزل همين باشد که هست و حال و احوال شرايط داخلي و خارجي نيز همين باشد که هست، بايد از آينده‌اي که در راه است هراسناک بود. در شرايط کنوني هيچ دليلي براي افزون‌تر شدن صعه‌ صدر و آستانه‌ تحمل مردم نمي‌بينم. در زمين اين شرايط جز هرزه‌گياه بي‌حوصلگي و اعتراض نمي‌رويد( اعتماد)
سه عنصر اصلاح طلب: ۳ عنصر حاضر در يک نشست، يکي (علوي‌تبار) پيش از اين درباره اعتراض ميليوني مردم در خيابان‌ها تئوري پردازي کرده [۱] ديگري (تاجزاده) تأکيد کرده که اين جامعه لجن است و مردم گرسنه‌اند [۲] و سومي (حجاريان) هم از بازگشت قوي‌تر موج اعتراضات ديماه ۹۶، عام‌البلوي بودن شرايط جامعه، آتش گرفتن فرش زير پاي نظام و زنده ماندن اصلاح‌طلبان در فرداي براندازي و در صبح طلوع حکومت بعدي سخن رانده است .[۳] مشرق نيوز
جلايي پور: اخيرا طي يادداشتي در شماره ۱۸ دوره جديد نشريه صدا، با ترسيم شرايط سياه و ناکارآمد از وضعيت کشور در همه ابعاد، نوشته است: بر اساس داده‌ها و شواهد فعلي وضع خوبي در سال ۹۸ پيش‌بيني نمي‌شود!
اصلاح‌طلبان طي ماه‌هاي اخير و به ويژه در مکتوباتي که براي ايام نوروز منتشر ساختند؛ مؤکدا تأکيد کردند که سال ۹۸ سال
گرگ ‌سالي براي ايران است و هيچ وضع خوبي پيش‌بيني نمي‌شود!
فرصت‌هاي سال ۹۸
و امّا اينکه گفتيم سال ۹۸ سال فرصت‌ها است، در اين باره من مقدار کمي توضيح بدهم: مشکل عمده‌ کشور ما فعلاً مشکل اقتصادي است و مسئله‌ معيشت قشرهاي ضعيف؛ بخشي از اين مشکل مربوط است به تحريم قدرت‌هاي غربي يعني آمريکا و اروپا؛ بخشي هم مربوط مي‌شود به نقايص دروني خود ما، به ضعف‌هاي مديريتي خود ما. هم تحريم مي‌تواند فرصت باشد -که توضيح مي‌دهم- و هم مشاهده‌ اين ضعف‌ها و نقص‌ها مي‌تواند براي ما تجربه‌هاي گران‌بهايي براي آينده و براي مديريت سال‌هاي بعد کشور به وجود بياورد؛ هر دوي اينها مي‌تواند فرصت باشد. امام خامنه اي ۱/۱/۹۸
فرصت‌هاي مادّي کشور نيز فهرستي طولاني را تشکيل مي‌دهد که مديران کارآمد و پُرانگيزه و خردمند مي توانند با فعّال کردن و بهره‌گيري از آن، درآمدهاي ملّي را با جهشي نمايان افزايش داده و کشور را ثروتمند و بي‌نياز و به معني واقعي داراي‌اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنوني را برطرف نمايند. ايران با دارا بودن يک درصد جمعيّت جهان، داراي ۷ درصد ذخاير معدني جهان است: منابع عظيم زيرزميني، موقعيت استثنائي جغرافيايي ميان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّي، بازار بزرگ منطقه‌اي با داشتن ۱۵ همسايه با ۶۰۰ ميليون جمعيّت، سواحل دريايي طولاني، حاصلخيزي زمين با محصولات متنوّع کشاورزي و باغي، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هايي از ظرفيت‌هاي کشور است؛ بسياري از ظرفيت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ايران از نظر ظرفيت‌هاي استفاده‌نشده‌ طبيعي و انساني در رتبه‌ اوّل جهان است. بي‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهيد توانست اين عيب بزرگ را برطرف کنيد. دهه‌ دوّم چشم‌انداز، بايد زمان تمرکز بر بهره‌برداري از دستاوردهاي گذشته و نيز ظرفيت‌هاي استفاده‌نشده باشد و پيشرفت کشور از جمله در بخش توليد و اقتصاد ملّي ارتقاء يابد. بيانيه گام دوم انقلاب . امام خامنه اي ۲۳/۱۱/۹۷
هنر انقلاب اسلامي و امام و رهبري و حتي ايرانيان در تبديل تهديد به فرصت بوده است ؛ اينک در آغازسال ۹۸ با عوامل مهمي در منطقه و داخل روبه‌رو هستيم که سال فرصت‌ها را نويد مي دهد :
۱-افول هژموني آمريکا در منطقه و جهان در پي شكست راهبردهاي آمريكا در منطقه و گسترش تنفر مردم
۲-ضعف و چالش در اركان رژيم صهيونيستي
۳-توان دفاعي و موشکي و نظامي ايران براي ضربه متقابل و قدرت بازدارندگي در مواجهه با انواع تهديدات
۴-پتانسيل‌هاي ايجاد شده قدرت نرم جمهوري‌اسلامي ايران
۵-پيشرفت‌هاي ايرانيان در تمامي عرصه‌هاي علمي، فناوري، نظامي و اقتصادي
۶-رويش‌هاي نسل سوم و چهارم انقلاب،بعنوان فرصتي بزرگ براي انقلاب اسلامي
۷-نا کارآمدي غربگرايان وليبرال مسلکان در اداره کشور
۸-وقوع سيل در استانهاي مختلف وآسيب شناسي دلايل خسارات وارده در آغاز دوران ترسالي
۹-به پايان تاثير گذاري تحريمهاي خارجي رسيدن وقطع اميد به غرب براي حل مشکلات
فرصت هاي اقتصادي:
امّا تحريم ميتواند فرصت باشد؛ چرا؟ زيرا تجربه نشان داده است کشورهايي که از منابع طبيعي -مثل نفت- برخوردار هستند،
هر وقت درآمدهايشان از ناحيه‌ اين منابع کاهش پيدا مي‌کند، اينها به فکر اجراي اصلاحات اقتصادي مي‌افتند، انگيزه پيدا ميکنند، انگيزه‌ اصلاحات پيدا مي‌کنند، انگيزه پيدا مي‌کنند که خودشان را از وابستگي نجات بدهند و اقدامات مناسبي را انجام مي‌دهند. اين مال وقتي است که درآمد حاصل از آن منابع طبيعي کاهش پيدا مي‌کند؛ بعد که اين منابع دوباره به حال اوّل برمي‌گردد و منابع ماليِ مورد استفاده‌ آنها افزايش پيدا مي‌کند، از ادامه‌ کار اصلاحات غفلت مي‌کنند، فراموش مي‌کنند. پس فشارِ کاهش درآمد منابع طبيعي، اين حُسن بزرگ را نه ‌فقط براي ما، [بلکه] براي همه‌ کشورهاي مشابه ما دارد که آنها را از وابستگي به اين منبع طبيعي، از اين تک محصولي بودن، از اين اقتصاد نفتي -که يکي از بزرگ‌ترين مشکلات اقتصاد ما اين است که نفتي است، وابسته به نفت است- نجات خواهد داد. واقعاً هم همين ‌جور است؛ الان در کشور، هم در سطوح دولتي، هم در سطوح تحقيقاتي و دانشگاهي، مطالعات وسيعي شروع شده است براي اينکه ما چگونه بتوانيم کشور را با درآمد‌هاي غيرنفتي اداره کنيم؛ اين خيلي چيز مهم و خوبي است. آن وقتي که درآمد نفتي به صورت فراوان در اختيار باشد، نه مسئولين دولتي و نه ديگران طبعاً به اين فکر نمي‌افتند. امام خامنه اي ۱/۱/۹۸
فرصت کاهش واردات بخاطر افزايش قيمت ارز
فرصت منفعت در صادرات بخاطر افزايش قيمت ارز
فرصت رونق توليد بخاطر وجود بازار مصرف داخلي و کشور هاي
همسايه
فرصت بازسازي سوريه و عراق و صدور خدمات فني و مهندسي به آن کشورها
فرصت کاهش وابستگي به نفت در بودجه به‌خاطر تحريم خريد نفت ايران
فرصت نياز به سازندگي و بازسازي مناطق سيل زده کشور
فرصت استفاده بهينه از زمين‌هاي ديم و کشاورزي مناطق شرق و مرکزي به خاطر شروع ترسالي
فرصت بهره وري از مراتع سرسبز شده در سراسر کشور به خاطر بارندگي‌ها براي توليد دام
نياز براي ما حرکت ايجاد ميکند، انگيزه ايجاد مي‌کند. وقتي که دستمان از درآمد نفتي به طور کامل -يعني درآمد کاملِ نفتي- کوتاه شد، طبعاً راه‌هاي جايگزين را مي‌گرديم پيدا مي‌کنيم؛ اين کاري است که شروع شده و به توفيق الهي به نتيجه خواهد رسيد؛ ملّت ايران بعدها ثمره‌ آن را خواهد چشيد، نتيجه‌اش را خواهد ديد.
من عرض مي‌کنم ما از تحريم نبايد بناليم؛ از تحريم‌کننده‌ها هم -که آمريکا و اروپا هستند- توقّع زيادي‌اي نبايد داشته باشيم؛ حالا من بعداً در بخش [مربوط به] غرب خواهم گفت چرا؛ از اينها نمي‌شود توقّع داشت. ما بايد بنشينيم طرح‌هاي مقابله‌ با تحريم را بررسي کنيم و به طور جدّي آنها را دنبال کنيم؛ وظيفه‌ ما اين است؛ هم وظيفه‌ دستگاه‌هاي دولتي، هم وظيفه بخش‌هاي تحقيقاتيِ مربوط به قوّه‌ مقنّنه، و هم وظيفه‌ جوان‌هاي ما و اصحاب فکر و انديشه در کشور، بنشينند با آگاهي از مسائل کشور، راه‌هاي مقابله‌ با تحريم را بررسي کنند، پيدا کنند؛ و راه‌هاي زيادي وجود دارد براي مقابله‌ي با تحريم و خنثي کردن تحريم ظالمانه و خباثت‌آميز دشمن. البتّه به من گزارش دادند که مسئولين بالاي دولتي دارند اين راهکارهاي مقابله‌ي با تحريم را تدوين مي‌کنند؛ بايد در عمل و در اجرا، جدّي‌تر، فوري‌تر، و عملي‌تر وارد بشوند؛ مسائل را با تأخير نبايستي انجام داد.
مقام معظم رهبري ۱/۱/۹۸
فرصت‌هاي سياسي داخلي
اثبات نا کارآمدي سياست‌هاي اصلاح طلبانه و اعتدالي در عرصه سياست خارجي و اقتصادي و فرهنگي وياس از( تکرار)
فراهم شدن زمينه باز نگري در انتخاب نمايندگان مجلس وشوراهاي شهرمتناسب با گام دوم انقلاب
فراهم شدن زمينه حضور پر رنگ تر احزاب در عرصه انتخابات
افزايش و تعميق وحدت و همدلي و انسجام ملي به‌خاطرتهديدات دشمنان خارجي و حوادث غير مترقبه
تفکيک قايل شدن مردم بين انقلاب با انتخابشان ويافتن علل مشکلات در انتخاب نه انقلاب
رويش‌هاي فراوان نسل سوم و چهارم انقلاب در عرصه هاي علمي و معنوي ومديريت جهادي
وجود مانيفست جمهوري اسلامي براي چهل سال آينده طبق سند بيانيه گام دوم انقلاب والگوي ايراني اسلامي پيشرفت
فرصت در سياست خارجي
قطع اميد غربگرايان از تکيه به آمريکا وبرجام براي حل مشکلات کشور
ايجاد نا اميدي نسبت به توان اروپا در حل مشکلات ايران وتغيير نگاه به شرق
شکست پي درپي سياستهاي آمريکا در خاورميانه و خروج آن از اين منطقه
پيروزي جبهه مقاومت عليه تروريسم تکفيري وحاميان آمريکايي – عبري – عربي آنها
به بن بست رسيدن ديپلماسي التماسي و انفعالي ومذاکره با مدعي کدخدائي وتنهاراه ؛ديپلماسي انقلابي را دنبال کردن
شکست سياست‌هاي ضد وحدت و جنگ طلبانه عربستان در کشورهاي اسلامي و قطع حمايت کنگره آمريکا از آن
افول و ناامن شدن رژيم اشغالگر قدس وتضعيف توان نظامي آن در برابر جبهه مقاومت وآسيب پذير شدن امنيت آن
فرصت‌هاي فوق الذکر در سال ۹۸ ايجاب مي‌کند که دولت و مجلس و قوه قضائيه و تمامي نخبه گان و احزاب و گروه‌هاي دلسوز نظام با وحدت و همبستگي و تلاش مضاعف دست به‌دست يکديگر داده وگام دوم انقلاب را با اقتدار و صلابت آغاز ودرمسير جلب رضايتمندي مردم و حل مشکلات آنان از هيچ تلاش دريغ نورزند و عناصر تبديل کننده فرصت به تهديد را از بين خود بيرون برانند.

نویسنده : حميدرضا ترقي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.