کات کرونا به سانس‌های سینما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18733
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱:۵۲ |
بررسی آسیب‌های تعطیلی سینما به سالن داران؛

کات کرونا به سانس‌های سینما

بیش از سه هفته از خاموش شدن چراغ سالن‌های سینما می‌گذرد و خبر بد این‌که ظاهرا با تداوم شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، گمانه‌ها بر تعطیلی سینماها به چند ماه افزایش پیداکرده است.
کات کرونا به سانس‌های سینما

بیش از سه هفته از خاموش شدن چراغ سالن‌های سینما می‌گذرد و خبر بد این‌که ظاهرا با تداوم شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، گمانه‌ها بر تعطیلی سینماها به چند ماه افزایش پیداکرده است. بالطبع در این شرایط ضرر و آسیب‌های مالی که متوجه سالن دارانسینما شده قابل‌چشم‌پوشی نیست، چراکه به‌یک‌باره همه سانس ها تعطیل شدند و امیدها برای فروش اکران‌های نوروزی به یأس تبدیل گردید. 
طبق گفته حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی: سینماهای خصوصی به‌طور متوسط روزی ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشتند که نزدیک به نصف آن سهم سینما دارها بود که اکنون تعطیل شدند.
با حسابی سرانگشتی درمی‌یابیم که خسارات هنگفت مالی با در نظر گرفتن دو ماه تعطیلی سینماها در خوش‌بینانه‌ترین حالت، خسارات جبران‌ناپذیری را به سالن داران
وارد می‌کند. تأسف‌بارتر این‌که بسیاری از سینما داران مالک نیستند و مجبور به پرداخت اجاره ماهانه هم هستند. 
 انتظاری که از دولت و وزارت ارشاد در ارتباط با این صنف می‌رود، استفاده از همه ظرفیت‌های خود برای جبران بخشی از ضررهای مالی و اقتصادی به سینما داران است تا عوامل تولید در این صنف و سالن داران بتوانند به چرخه عادی فعالیت خود بازگردند. 
منصور سهراب پور تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با« رسالت»، با تأکید بر لزوم تعطیلی سینماها و اجتماعات در زمان شیوع کرونا در کشور گفت: اولویت اول کشور درزمانی که سلامت مردم به خطر می‌افتد، حفظ آن است. با وضعیتی که امروز در کشور به وجود آمده، بسیاری از افراد و صنوف متضرر شدند، اما وقتی تصمیمی برای حفظ جان مردم و سلامتی آن‌ها گرفته می‌شود، بدون شک باید به آن احترام گذاشت. 
وی با اشاره به آسیب و ضررهای تعطیلی سینما در هفته‌های اخیر،  گفت: این تعطیلی باعث ایجاد مشکل به صنف سینما داران و عوامل تولیدشده است که با اتخاذ راهکارهایی از ضرر بیشتر به آن‌ها می‌توان جلوگیری کرد، یکی از این راهکارها می‌تواند برگزاری سانس های فوق‌العاده سینما در ماه رمضان و ماه‌های بعدی با اتمام دوره قرنطینه و شیوع این بیماری باشد تا مخاطب را مجددا با سینما پیوند دهد. 
سهراب پور اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال اگر ۵۰۰ هزار نفر در یک روز به دیدن فیلم در سینما می‌رفتند، با برنامه‌های جانبی به ۷۰۰ هزار نفر برسند. 
 تهیه‌کننده فیلم درخونگاه با تأکید بر این‌که دولت و سازمان سینمایی باید به کمک تهیه‌کنندگان و سینما داران بروند، گفت: علاوه بر صاحبان سینما، تولیدکنندگان فیلم نیز متضرر شدند، زیرابه یک‌باره فروش فیلم‌ها متوقف شد. صنف تهیه‌کنندگان سینما امتیازات مختلفی که برای دیگر تولیدکنندگان قائل می‌شود را ندارند و به آن‌ها کم‌توجهی می‌شود. دولت می‌تواند بخشی از آسیب‌هایی که به تهیه‌کنندگان واردشده را جبران کند تا گوشه‌ای از خسارت‌های مالی تهیه‌کنندگان رفع شود. مشکلاتی مانند شیوع بیماری که بدون پیش‌بینی در کشور وارد می‌شود را می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح پشت سر گذاشت.سهراب پور با اظهار امیدواری از استقبال مخاطبان از سینما بعد از پایان شیوع بیماری، گفت: با توجه به عطش مخاطبان سینما که هفته‌هاست از آن دورمانده‌اند و انجام برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان خوش‌بین به فروش بالا بعد از بازگشایی مجدد سینماها بود.
* احتمال تعطیلی چندماهه سینماها
 محمد نادری مالک تعدادی از پردیس‌های سینمایی در گفت‌وگو با« رسالت»، ضررهای مالی زیادی را متوجه سالن داران سینما دانست و گفت: تعطیلی سینماها خسارت‌های زیادی را به‌خصوص به سینما دارانی که مالک نیستند و هرماه باید اجاره سالن پرداخت کنند، وارد کرده است. مضاف بر این به علت تقارن این تعطیلی با شب عید، حقوق پرسنل به همراه عیدی باید پرداخت شود که هزینه‌های بیشتری را برای سالن داران ایجاد کرده است. وی افزود: مؤسسه سینما شهر که بودجه در اختیار دارد باید به سینما داران خصوصی در قالب پرداخت وام بلاعوض کمک کند در غیر این صورت جبران این ضرر و زیان مالی بسیار سخت خواهد شد. برای جبران  بخشی از زیان‌های واردشده باید مالیات  سالن داران  حذف یا  بیمه بیکاری به پرسنل سینماها که برای چند ماه تعطیل می‌شوند، پرداخت گردد. نمودار بیماری نشان می‌دهد که  تا ۲۰ فروردین در  اوج شیوع این ویروس هستیم، بنابراین انتظار می‌رود  تعطیلی سینماها به چند ماه برسد. 
 این سینما دار اضافه کرد: هنوز تاریخ مشخصی برای بازگشایی سالن‌ها اعلام‌نشده و این تعطیلی تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ادامه دارد، علاوه بر این بعد از گذشت این زمان مردم باید مجددابه سینما اعتماد کنند و به سالن‌ها وارد شوند. با این اوصاف ضررهای مالی متوجه این چند هفته اخیر نمی‌شود. 
نادری با تأکید براین‌که بسته‌های حمایتی باید علاوه بر تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان به سالن داران هم اختصاص پیدا کند، افزود: هزینه‌های سالن داری بسیار زیاد است. به‌طور میانگین در هر پردیس سینمایی ۲۵ نفر به عنوان کارکنان در حال فعالیت هستند که حقوق این افراد به‌علاوه هزینه‌های سالن‌ها رقم زیادی را در هرماه شامل می‌شود. باید از طریق انجمن سینما داران طرح‌های حمایتی برای این صنف در نظر گرفته شود درحالی‌که متأسفانه تاکنون هیچ حمایتی از آن‌ها نشده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.