کادر اداری مدارس را تعطیل کنید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18516
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ |
مطالبه برخی فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش

کادر اداری مدارس را تعطیل کنید

خلاقیت های وزارتخانه آموزش و پرورش در نوع خود حیرت آور است. در این روزها که سایه کرونا بر سر یک جهان سنگینی می کند، مسئولان این وزارتخانه باری دیگر جامعه فرهنگیان و کادر اداری آموزش و پرورش را شگفت زده کرده و اذعان نموده اند که در شرایط حاضر همه افراد جامعه درگیر مقابله با بیماری کرونا  هستند و مسائل مربوط به آن همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است اما وظیفه مدارس به عنوان پایگاه آموزشی، ادامه فعالیت است!
کادر اداری مدارس را تعطیل کنید

|  گروه اجتماعی|
خلاقیت های وزارتخانه آموزش و پرورش در نوع خود حیرت آور است. در این روزها که سایه کرونا بر سر یک جهان سنگینی می کند، مسئولان این وزارتخانه باری دیگر جامعه فرهنگیان و کادر اداری آموزش و پرورش را شگفت زده کرده و اذعان نموده اند که در شرایط حاضر همه افراد جامعه درگیر مقابله با بیماری کرونا  هستند و مسائل مربوط به آن همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است اما وظیفه مدارس به عنوان پایگاه آموزشی، ادامه فعالیت است!
فراموش نکنیم که کرونا، ویروسی دموکرات است و نه تنها دانش آموزان بلکه معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش را هم می تواند به جمع مبتلایانش اضافه کند. اما مرغ مسئولان ذیربط یک پا دارد و معتقدند آموزش و پرورش با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به برنامه ریزی برای خلأهای آموزشی می اندیشد. برهمین اساس طی روزهای گذشته در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا ویروس تأکید شده است که آماده سازی و مصون سازی مدرسه از ابعاد مختلف، به‌کارگیری توان درون مدرسه و نیز امکانات برون بخشی، طراحی آموزش برای دانش‌آموزان از طریق بستر الکترونیکی، تولید محتوا، حضور معلمان در صورت نیاز در برخی منازل و پذیرش دانش‌آموزان به شکل فردی از جمله مواردی است که نیازمند حضور مدیران و معلمان در مدارس است.
با این حال علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم بیان کرده است که وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته مدیران و کادر اداری در محل کار حاضر شوند و این یک تصمیم داخل وزارتخانه‌ای است اما بنده به عنوان معاون بهداشت می‌توانم توصیه کنم که هر چه افراد تعدادشان در سطح شهر کمتر شود قطعا برای محافظت فردی می‌تواند مؤثر باشد. 
در همین زمینه، مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران  درباره فعال بودن مدارس در این ایام گفته است: طی بخشنامه‌ای که به مدارس تهران ابلاغ شد  کلیه مدارس موظف به بازگشایی هستند. در طول ساعاتی که در این بخشنامه تعیین شده، یعنی از ساعت ۸ تا ۱۲ باید مدیر مدرسه و یک نفر از اعضای کادر اداری مدرسه حضور داشته باشند تا به ادامه روند آموزشی مدرسه بپردازند. آموزش و مدرسه تعطیل نخواهد شد، درست است که مسائل مربوط به شیوع کرونا تمام ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار داده است اما وظیفه ما به عنوان پایگاه آموزشی حفظ و ادامه آموزش بوده و مدارس موظف هستند که فعالیت آموزشی خود را ادامه بدهند.
 سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه سخنانش عنوان کرده است، «ما می‌توانیم از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کرده و به ابعاد دیگر آموزشی فکر کنیم. ما نمی‌توانیم آموزش را تعطیل کنیم اما می‌توانیم به روش‌های نوین آموزشی دست پیدا کنیم، اگر امروز امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه فراهم نیست می‌توان از سایر تکنولوژی‌ها برای پیش بردن کار آموزشی استفاده کرد و فرآیند آموزش را امتداد بخشید نه این‌که آموزش تعطیل شود. مدارس ما همه روزه به کار خودشان ادامه خواهند داد و حداقل دو نفر از مسئولان مدرسه شامل مدیر و معاون در آن حضور دارند. تمام مدارس مکلف هستند با استفاده از وسایل نوین آموزشی بحث آموزش دانش آموزان
را ادامه دهند.»
*وقتی خلاقیت وزیر گل می کند
گویا مسئولان امر بر این باورند که باید مدرسه را به چشم یک پایگاه بزرگ اجتماعی نگاه کرد و نباید از این ظرفیت‌ غافل شد، حال آنکه پیش تر فرهنگیان در مصاحبه با روزنامه «رسالت» مطرح کرده بودند: «مسئولان ذیربط  فراموش کرده اند، مدرسه یک فضای فیزیکی و شرکت و یا اداره نیست. مدرسه یک نهاد تربیتی است که ارکان مشخصی دارد و اگر هرکدام از این ارکان در کنارهم نباشند، این مفهوم ابتر خواهد ماند و از طرفی حضور معلمان، معاونین و مدیران و نیروهای کیفیت بخشی در مدارس می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا را در میان بیش از ۷۰۰ هزار نیروی آموزش و پرورش در بخش آموزشی افزایش دهد بنابراین تعطیلی مدارس و این‌که فقط دانش آموزان می توانند از این مزیت بهره مند شوند، صحیح نیست. امیدواریم این مسئله اصلاح شده و اجازه دهند آنان با ماندن در منازل و حفظ آرامش، از طریق کانال های مجازی و شبکه های اجتماعی، کمک لازم را به دانش آموزان داشته باشند. وگرنه صرف حضور در مدارس بدون سیستم های لازم نه تنها ضرورت ندارد بلکه افزایش خطر ابتلا و شیوع بیماری را هم در بین معلمان و هم بالطبع در خانواده هایشان
و جامعه بیشتر خواهد کرد.»   
برهمین اساس جمعی از فرهنگیان، متنی مکتوب را در اختیار روزنامه« رسالت» قرار دادند که به این شرح است: «جناب وزیر باید دستور شفاهی اجبار حضور کادر اداری مدارس را لغو کنند تا شرایط پایتخت بحرانی نشود و ظرف روزهای آینده نگویند ای کاش زودتر مانع حضور هر روزه حداقل ۳۰۰۰تا ۱۵۰۰۰نفر کادر اداری مدارس تهران می شدیم. این دستور در کیفیت بخشی به آموزش مجازی، نابخردانه و بی تاثیراست و به نوعی بازی با جان شهروندان این جامعه است. چه ضرورتی دارد وقتی بالاترین مرجع تصمیم گیری یعنی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس را تعطیل کرده، وزیر، خلاقیت اش گل کند و به جای پرداختن به اعتراض معلمان چنین دستور غیر منطقی و کاملا بی تاثیری در بهبود و رصد فرآیند آموزش مجازی را به استان‌ها صادر کند، هر چند بسیاری از استان‌ها چون ستاد ملی را بالاترین مرجع می دانند، دستور یا بخشنامه شفاهی مبنی بر حضور کار اداری را اجرا نکردند اما درشهر تهران اجرا شده است، لطفا مسئولان ذیربط مانع تردد حد اقل ۳۰۰۰همکار اجرایی مدارس تا ۱۵۰۰۰نفر در سطح شهر شوند …مدیران و پرسنل شدیدا ناخرسندند و معتقدند خطر ابتلا به ویروس را باید برای چه به جان بخرند! وقتی حضورشان در مدارس خالی و فاقد امکانات نرم افزاری و سخت افزاری لازم  ثمری ندارد و صرفا وقت تلف کردن است. به ویژه در مقطع ابتدایی که نه  ارباب رجوع برای دریافت ریزنمرات دارند و نه هدایت تحصیلی و تأییدیه  تحصیلی. کادر اداری مدارس از منازل خود با آرامش و امکاناتی به مراتب بیشتر از مدارس به رصد و هدایت و گزارش گیری روند  آموزش مجازی می پردازند. آیا فراموش شده است که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجرا و فصل الخطاب  است و نیازی به خلاقیت های مدیریتی پر خطر نیست؟» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.