«رحمان» در اسم و رسم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18068
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲:۱۷ |
گفت‌‌و‌گوی «رسالت» با کارشناسان در مورد اتفاق ناگوار جامعه ورزش ایران؛

«رحمان» در اسم و رسم

درگذشت ناگهانی سیامند رحمان قوی‌ترین وزنه بردار پارالمپیکی جهان  در روزهایی که فضای کشور درگیر با مشکلات فراوانی است شاید یکی از بدترین خبرهایی بود که می‌توانست فضای ورزشی کشور را با خود درگیر کند.
«رحمان» در اسم و رسم

‌| نفیسه امامی|
درگذشت ناگهانی سیامند رحمان قوی‌ترین وزنه بردار پارالمپیکی جهان  در روزهایی که فضای کشور درگیر با مشکلات فراوانی است شاید یکی از بدترین خبرهایی بود که می‌توانست فضای ورزشی کشور را با خود درگیر کند.  ایست قلبی در سن ۳۱ سالگی اتفاقی غیرقابل باور برای ورزشکاری است که همگان به مدال آوری ‌اش در پارالمپیک توکیو امید فراوانی داشتند.
سیامند رحمان در سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار به اردوی وزنه‌برداری معلولان ایران دعوت شد. وی در مسابقات پارالمپیک لندن سال ۲۰۱۲ با غلبه بر وزنه
 ۲۸۰ کیلوگرم توانست رکورد وزنه‌برداری پارالمپیک در وزن ۱۰۰+ به میزان ۱۵ کیلوگرم را به ۲۸۰ کیلوگرم ارتقا دهد و به عنوان رکورددار پارالمپیک نام خود را ثبت کند. سیامند پس از کسب مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در ۲۰ شهریور ۹۱ به تیم وزنه‌برداری باشگاه پرسپولیس تهران پیوست. او در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا در نخستین حرکت، وزنه ۲۷۳ کیلوگرمی را مهار کرد. وی در دومین حرکت نیز وزنه ۲۹۳ کیلوگرمی را به راحتی بالا برد تا علاوه بر قطعی شدن مدال طلایش رکورد آسیا و بازی‌های پاراآسیایی را که در اختیار خودش بود، بشکند. سیامند برای سومین حرکت وزنه ۲۹۵ را انتخاب کرد که با مهار این وزنه بار دیگر رکورد آسیا و بازی‌های پاراآسیایی را ارتقا داد. سیامند رحمان رکورددار رشته وزنه برداری جانبازان و معلولان جهان بود و در کارنامه پرافتخارش، سابقه قهرمانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو و همچنین ۵ مدال طلا و یک نقره جهان را داشت. او علاوه بر این، سه نشان طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا را درکارنامه‌اش داشت. رحمان با بلند کردن وزنه ۳۱۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۶ رکورددار وزن ۱۰۷+ کیلوگرم جهان بود و شاید برای سالیان سال رکوردش در این وزن جاودانه بماند.
محمد حسین پور دبیر فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در گفت و ‌گو با رسالت، سیامند رحمان را یکی از ورزشکاران با اخلاق کشور دانست و گفت: سیامند در بین جامعه ورزش به مهربانی و خوش اخلاقی معروف بود. به جرئت می‌توانم بگویم او سرآمد اخلاق در ورزش جانبازان و معلولان محسوب می شد و الگویی برای دیگران به حساب می آمد. به همین علت این ضایعه علاوه بر بحث قهرمانی، برای جامعه ورزشی بسیار دردناک و ناگوار بود.
حسین پور درباره ویژگی‌‌های قهرمانی سیامند رحمان بیان کرد: او قهرمان استثنایی معلولان دنیا با ثبت رکورد های مهم و دست نیافتنی در ورزش وزنه برداری معلولان بود. باتوجه به رکوردهای ثبت شده از سیامند، کمتر کسی می تواند در آینده به رکوردهای او دست پیدا کند. 
دبیر فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان درباره علت فوت این ورزشکار گفت: شائبه های مختلفی درباره مبتلا شدن وی به کرونا مطرح شده که از همین جا اعلام می کنم شایعه ای بیش نیست. فوت سیامند به علت ایست قلبی بود و پزشک معتمدی که او را معاینه کرده این مسئله را تأیید می‌کند و گزارش فوت او هم مبنی بر ایست قلبی موجود است. 
حسین پور تصریح کرد: سیامند جزء ورزشکاران حرفه‌ای وزنه برداری محسوب می شد و شاید بتوان ایست قلبی را بر اثر فشارهای زیادی که در تمرینات متحمل می شد، دانست. او بیماری خاصی نداشت و پزشکان فدراسیون هم در فواصل مختلف او را زیر نظر داشتند.وی ادامه داد: سیامند به صورت
 غیر متمرکز در شهر خودش تمرینات خود را انجام می‌داد و در زمان های مختلفی ناظران پارالمپیک و پزشکان به او سر می زدند و در جریان تمرینات و سلامتی او قرار می‌گرفتند و بر کار او نظارت می کردند. 
این مسئول فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان با اشاره به جایگزین سیامند در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ گفت: زمان برای تعیین جانشین او زود است. برای این کارباید
 کمیته ملی پارالمپیک  تصمیم گیری کند، هرچند انتخاب جایگزین برای سیامند رحمان کار سخت و دشواری است.
حسین‌رضازاده قهرمان جهان در رشته‌وزنه‌برداری  نیزدر گفت و گو با رسالت با اشاره به آشنایی خود با سیامند رحمان گفت: من از نزدیک او را 
می شناختم و از نظر اخلاقی او را جزء بهترین ورزشکاران می دانستم. سیامند در رشته پرس سینه معلولان فعالیت می کرد و اولین مدال المپیک خود را در سال ۲۰۱۲ در المپیک لندن و دومین طلای المپیک خود را در سال ۲۰۱۶ کسب کرد.
رضازاده افزود: ‌ متأسفانه جامعه ورزشی کشور خیلی زود سیامند رحمان را از دست داد و این اتفاق تلخ، ورزش کشور را شوکه کرد. او در اوج آمادگی بود و می توانست تا مدت ها برای کشور مدال کسب کند. 
قهرمان وزنه برداری جهان در ادامه گفت: ما با از دست دادن سیامند یکی از مدال های پارالمپیک ۲۰۲۰ را از دست دادیم و این مسئله صدمه بزرگی به جامعه ورزش کشور وارد می کند.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.