هند جگر سوز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18002
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴ |
در گفت‌و‌گو با صاحب‌نظران، کشتار مسلمانان در هند بررسی شد؛

هند جگر سوز

تصاویر دل‌خراش و جگرسوزی از کوچه و خیابان‌های سرد دهلی‌نو به جهان مخابره شده است. کاربری فیلمی منتشر می‌کند که در آن صدای شکستن استخوان انسان‌های بی‌گناه به روح انسان چنگ می زند.
هند جگر سوز

‌|مهدیه هاشمی_سارا عسکری‌|
تصاویر دل‌خراش و جگرسوزی از کوچه و خیابان‌های سرد دهلی‌نو به جهان مخابره شده است. کاربری فیلمی منتشر می‌کند که در آن صدای شکستن استخوان انسان‌های بی‌گناه به روح انسان چنگ می زند. می‌گفتند هندوستان، کشور هزار زبان و هزار مذهب است اما امروز به زندانی سهمگین برای مسلمانان بدل شده است. قرن‌هاست که دشمنان خدا تحمل پرستش او را بر روی این کره خاکی ندارند و این تصاویر هم تکراری نیست. اما تا کجا و کی ادامه خواهد یافت؟
 مسلمانان هند مدت‌هاست با مشکلات و تبعیض نژادی دولت خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در این چند روز پایتخت هند به دریای خون می‌ماند. مسلمانانی که بعد از اعلام دولت هند مبنی بر لغو خودمختاری ایالت کشمیر ۲۱۰ روز در حبس خانگی بودند و حتی برای ارتباط با خارج از استان خود اینترنت هم نداشتند و حتی مسجد ۶۰۰ ساله بابری را به دستور دولت هند از دست دادند تا هندوهای افراطی آن را با خاک یکسان کنند. اقدامات ظالمانه دولت‌های ضد سکولار هند همواره تیری را نیز به سمت مسلمانان این کشور نشانه رفته است ‌طوری‌ که ابتدا ۲ میلیون نفر از  مسلمانان را سلب تابعیت و سپس قانون آن را نیز تصویب کرد. که طبق آن افراد کشورهای دیگر برای دریافت تابعیت هند باید غیرمسلمان باشند. اقدامات دولت باعث ایجاد صحنه‌های اعتراض در خیابان‌های این کشور شده است. حال درزمانی که ویروس کرونا تمام جهان را فراگرفته است مسلمانان هند بدون نیاز به این ویروس خطرناک با دست دولت خود در حال کشته شدن هستند.
«رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع با محسن روحی صفت، کارشناس شبه‌قاره هند و کیومرث یزدان پناه ، کارشناس مسائل هند به گفت وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
دموکراسی هندی با کشتار مسلمانان
محسن روحی صفت، کارشناس شبه‌قاره هند، در مورد دلایل کشتار و تنازع‌های اخیر در کشور هند به «رسالت» چنین می‌گوید: «هند در چند سال اخیر وارد دوران جدیدی شده است . این کشور همواره به کشوری دارای دموکراسی در جهان مشهور بوده است. هند از زمان استقلال، به‌عنوان کشوری چند فرهنگی، قومی و زبانی شناخته‌شده و بیشتر دولت‌های مربوط به حزب کنگره، کشور را مبتنی بر همین ویژگی‌های چندگانه  اداره می‌کردند. کشور هند با دولت و سیاستی سکولار به مدیریت کشور خود می‌پرداخت.»
وی ادامه داد: «طبق مکتب سکولاریسم، یک دولت سکولار بر پایه دفاع از آزادی ادیان بناشده است. از دیگر ویژگی‌های یک دولت سکولار عدم دخالت دین در سیاست و قانون است. بنابراین قانون، تمام شهروندان را به‌طور یکسان و بدون دخالت دین، تحت پوشش قرار می‌دهد؛ و از این لحاظ تبعیضی میان هیچ انسانی در کشور قائل نیست. اما این سبک سیاست و مدیریت از زمان روی کار آمدن حزب بهاراتیا جاناتا پارتی (بی،جی، پی)، تغییر و  تا حدود زیادی وضعیت مدیریت چندگانه کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.»
روحی صفت ضمن بیان اینکه نخست‌وزیری نارندرا مودی، کشوررا با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کردو به زبانی ساده اقدامات و سیاست‌های مودی، ساختار سکولار کشور هند را برهم زد، تشریح کرد: «حزب (بی،جی،پی) دارای شاخه‌ای افراطی با عنوان آر،اف،اف است که به ترور ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها دست زدند. این گروه معتقدند که هند یک کشور قومی است بر مسائل هندو به‌عنوان ملیت خود پافشاری می‌کنند و مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان را عنصری خارجی در کشور تلقی می‌کنند. در زمان نخست‌وزیری آتال بیهاری واچپایی، ساختار این گروه‌های تندرو تقویت شد.» 
برانگیختن احساسات ناسیونالیستی و ملی
وی به بازی‌های سیاسی حزب (بی،جی،پی) اشاره‌کرد و گفت: «پس از دوره نخست‌وزیری واچپایی و زمانی که این حزب دارای یک رهبر میانه‌رو بود، نارندرا مودی، به سر وزیر ایالت گجرات انتخاب شد و در آن زمان بود که مناقشه‌ای میان مسلمانان و هندوها رخ داد که انسان‌های بسیاری کشته شدند. این اتفاق سابقه بدی برای مودی بر جای گذاشت. در آخرین انتخابات نخست‌وزیر بازهم قدرت به دست حزب (بی،جی،پی) افتاد. این حزب به این نتیجه رسیده است که با برانگیختن احساسات توده‌های مردم فقیر و به‌دوراز سیاست کشور و بازی باانگیزه‌های مذهبی آن‌ها می‌توانند لشکری را در مسیر اهداف سیاسی خود به‌کارگیرند و در ادامه آن حزب رقیب را نیز شکست دهند.»
این کارشناس شبه‌قاره هند ادامه داد: «درگذشته سیاست‌های دولتی از عقاید سیاسی و مذهبی خاصی نشئت نمی‌گرفت بلکه در انتخابات مختلف این کشور، حزبی که رأی بیشتری در جامعه داشت، بر آن بود تا منافع تمام کشور هند را درنظر گرفته و پیش ببرد. اکنون اما وضعیت تغییر کرده و آثار آن در موضوع کشمیر که اختیار آن را علیرغم اجازه خودمختاری در قانون اساسی هند، اکنون مردم را از حقوق به‌حق خود محروم کردند.»
وی به تاریخ تخریب‌های این احزاب تندرو علیه مردم هند و به‌ویژه مسلمانان اشاره‌کرده و گفت: «دولت قبل باوجوداینکه گروه‌های افراطی تندرو در هند، مسجد بابری را تخریب کردند اما آن‌هارا تایید نکرد اما دادگاه عالی دولت اخبار،  تخریب‌کنندگان را حمایت کرده و به نفع هندوها رای‌داده‌ و سرانجام مسلمانان را از داشتن این مسجد و حق اعتراض محروم کرد.»
قانونی به سرخی لبخند ترامپ و خون مسلمانان 
روحی صفت به قانون وضع‌شده نخست‌وزیر هند که موجب بخش عظیمی از اعتراضات و دوقطبی شدن جامعه است اشاره و ابراز کرد: «قانون شهروندی جدیدی که نخست‌وزیر هندوستان در مورد هویت ملی مردم هندوستان وضع کرده، بدین گونه است که مهاجرینی که از سال‌های گذشته در هند مستقر بودند، می‌توانند تابعیت هند را داشته باشند اما تمام مسلمانان از این قاعده مستثنا هستند. این موضوع مورد مناقشه قرار گرفت و در چندروزه گذشته نیز اعتراضاتی در حاشیه شهر دهلی علیه این سیاست‌های مودی برگزارشده و دولت نیز به‌شدت با معترضان برخورد کرده است.»
وی بابیان اینکه دولت هندوستان سعی دارد با این سیاست‌های پوپولیستی، حمایت گروه‌های تندرو هندی را برای خود تضمین و آرای آن‌ها را نیز در انتخابات به نفع خود حفظ کند، اظهار داشت: «آنچه مزید بر این اتفاقات شده است، موضوعات مربوط به اقتصاد هند است. در دوره دوم نخست‌وزیری مودی، مسئولین دولت هند ادعا کردند که ضریب رشد اقتصادی کشور به ۸ رسیده است اما پس از انتخابات مشخص شد که ضریب رشد اقتصادی هند ۶ نیز نبوده و اکنون از این رقم هم افت کرده است.»
کارشناس شبه‌قاره هند با یادآوری دلایل دولت هند برای  هدف قرار دادن مسلمان، ادامه داد: «چهره دولت هند باسیاست‌های عوام‌فریب، به لحاظ اجتماعی و سیاسی در معرض خطر بود بر این اساس بزرگ کردن موضوعات و تنش‌های فرقه‌ای، می‌توانست راه‌حلی ایده آل برای تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل اقتصادی باشد و همچنین از طرفی دیگر نیز ادامه حیات حاکمیت دولت (بی،جی،پی) را میسر کند. بر این اساس مناقشات این روزها ریشه در مسائل اقتصادی و دیدگاه‌های فرقه‌های افراطی هند دارد.»
هندو و مسلمان برادر بودند
روحی صفت به تاریخ روابط مسلمانان با هندوها اشاره و خاطرنشان کرد: «هیچ زمانی در تاریخ هند موضوع هندو  و مسلمان از یکدیگر جدا نبوده است. در سال‌های ۲۰۰۰۲ تا۲۰۰۷، ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام به‌عنوان رئیس‌جمهور هند در این کشور به خدمت پرداخت. او یک مسلمان بود. علیرغم اینکه بیشتر جمعیت هند را مذهب هندو تشکیل می‌داد اما رئیس‌جمهور این کشور فردی مسلمان بود و همچنین وزیران مسلمان دیگری نیز در این کشور وجود داشت. بنابراین کشور هند به شکل امروز دوقطبی نشده بود. هرچند در زمان استقلال هند و جدایی پاکستان از آن جنگ‌های فرقه‌ای در این کشور رخ داد اما پس‌ازآن موضوعات این‌چنینی در سیاست داخلی هند وجود نداشت.»این کارشناس شبه‌قاره در انتها تصریح کرد: «در چند سال اخیر است که افراطی‌گری مذهبی در بیشتر نقاط جهان ریشه دوانده است. برای مثال رشد احزاب دست راستی در اروپا، حضور ترامپ در آمریکا و پیروزی  حزب (بی،جی،پی) در هند و مثال‌های دیگری در دیگر نقاط جهان، نشان‌دهنده آن است که تحریک احساسات مذهبی در جهان روبه رشد بوده است و سیاستمداران این ابزار قدرتمند  را دستاویزی برای تصاحب قدرت خود قرار دهند.»
*هند منشأ بسیاری از افراطی‌گری‌ها در دنیاست 
همچنین کیومرث یزدان پناه ، کارشناس مسائل هند با اشاره به کشتار ظالمانه مردم هند بیان کرد: «اتفاقات اخیر هند متأثر از قانون تابعیت در هند است و کشوری که خود را مهد دموکراسی می‌داند، اجرای چنین قانون تبعیض‌آمیزی عجیب است. این قانون در راستای تبعیض نژادی است و هند پتانسیل بسیار بالایی در افراط‌گرایی دارد. به‌طوری‌که  منشأ بسیاری از اتفاقات افراطی در دنیا هند است .
 اجرای این قانون شرایط سختی را برای جمعیت بالای مسلمانان هند ایجاد می‌کند.» 
 وی افزود : «برخی از آمارهای غیررسمی جمعیت مسلمانان هند را بیش از ۲۰۰ میلیون نفر تخمین زده‌اند . اما دولت هند هیچ زمانی آمار دقیقی از درصد مسلمانان هندی اعلام نکرده است باوجود اکثریت مطلق مسلمان در این کشور اقدام نخست‌وزیر هند را می‌توان تنها دامن زدن به افراطی‌گری در هند دانست .این قانون مغایر با پروتکل‌های رایج بین‌المللی و اصول مسلم حقوق بشر است. جامعه جهانی باید پیش از اینکه هند صحنه تاخت‌وتاز هندوهای افراطی علیه مسلمانان شود ،برای جلوگیری از فاجعه احتمالی اقدام کنند.»
* نهادهای بین‌المللی باید جلوی اجرا و انتشار این قانون را بگیرند
یزدان پناه اظهار کرد: «نهادهای بین‌المللی باید جلوی اجرا و انتشار این قانون را بگیرند و در غیر این صورت شاهد میانماری دیگر در هند خواهیم بود با این تفاوت که میانماری که هند ایجاد خواهد کرد ابعاد وسیع‌تر و دردآورتر خواهد داشت. این قانون با دموکراسی حاکم بر هند که مسئولان این کشور به آن می‌بالند مغایر است و در شرایط فعلی به هندوستان کمکی نخواهد کرد بلکه اگر با این قانون برخورد نشود شاهد خشونت‌های وسیعی علیه مسلمانان در کشور خواهیم بود.» 
این کارشناس مسائل هند در پایان تأکید کرد: «کشورهای اسلامی باید با اقدامات بازدارنده از اجرای این قانون که جولانگاه حق کشی و
 تبعیض نژادی علیه مسلمانان در هند است جلوگیری کنند. اجرای این قانون باعث هرج‌ومرج در کشورهای دیگر خواهد شد و مشکلات مسلمانان نیز در سراسر دنیا بیشتر می‌شود. آمریکا در تصویب این قانون نقشی ندارد اما اعلام اجرای این قانون با سفر ترامپ به هند هم‌زمان شد و آمریکایی ها که ادعای مبارزه با تبعیض نژادی و حمایت از حقوق بشر را دارند باید با این اقدامات هندی‌ها برخورد کنند.» 
هند در آغاز راهی است که سکان حرکت کشور در دستان نیروهای افراطی مذهبی قرار دارد و سیاست‌های این احزاب، جامعه سکولار هند را مورد هدف قرار داده و شکیبایی و آزادی قبلی هند در معرض تهدید قرارگرفته و مسلمانان این کشور هستند که به بدترین شکل ممکن زیر لگدهای استکبار جهانی و حال نخست‌وزیری که دست دوستی به آن‌ها می‌دهد استخوان می‌شکنند. اما آن‌ها زنده‌تر خواهند شد و بی‌شک ظهور نزدیک است.

نویسنده : مهدیه هاشمی_سارا عسکری‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.