کرونای سیاسی در حال سرایت به کل اروپا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17964
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲:۲۷ |
بررسی دلایل عدم کاهش اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه؛

کرونای سیاسی در حال سرایت به کل اروپا

یک سال و چهار ماه از اعتراضات مردم فرانسه نسبت به نظام سرمایه‌داری در شهرهای مختلف می‌گذرد اما دولت فرانسه حتی با استفاده از سرکوب نتوانسته از این اعتراضات جلوگیری کند.
کرونای سیاسی در حال سرایت به کل اروپا

‌| راضیه فراهانی‌|
یک سال و چهار ماه از اعتراضات مردم فرانسه نسبت به نظام سرمایه‌داری در شهرهای مختلف می‌گذرد اما دولت فرانسه حتی با استفاده از سرکوب نتوانسته از این اعتراضات جلوگیری کند. اعتراضات در ابتدا به سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و افزایش بهای سوخت و مالیات آغاز و معترضین با لباس کارکنان بخش سوخت‌رسانی در این کشور به خیابان‌ها آمدند، به همین جهت این اعتراضات به جنبش جلیقه زرد‌ها معروف شد. برخی معتقدند این جنبش به جهت نداشتن رهبر و نبود سازماندهی معینی، نتوانسته به نتیجه دلخواه دست یابد. با توجه به این‌که معترضین تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی همدیگر را می‌یابند، درنتیجه مذاکره دولت با آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به‌رغم این مشکلات، جنبش اعتراضی جلیقه‌زرد‌ها به‌طور مداوم هر شنبه برگزار می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند ضمن برگزاری این اعتراضات طی روزهای شنبه اما تعداد معترضین در این جنبش افزایش پیدا نکرده چراکه این اعتراضات تاکنون خشونت و تلفات بسیاری را به دنبال خود داشته بنابراین مورد حمایت احزاب این کشور قرار نگرفته است. طبق آخرین اخبار رئیس‌جمهور فرانسه طی سفر به ایتالیا با شعار ماکرون استعفا، ماکرون استعفا رو‌به‌رو شد. برخی کارشناسان معتقدند این اعتراضات در پی عدم رضایت مردم به‌ویژه قشر کارگر به نظام سرمایه‌داری است که در ادامه شاهد تسری این‌گونه اعتراضات به کشورهای اروپایی دیگری هستیم. «رسالت» به جهت بررسی بیشتر درباره چرایی ادامه اعتراضات در فرانسه و تسری آن به کشورهای دیگر گفت‌وگویی با صاحب‌نظران در این حوزه داشته که در ادامه می‌خوانید.
ابراز همدردی کارگران ایتالیا با شعار استعفای ماکرونسفیر اسبق ایران در ایتالیا معتقد است: «با توجه به عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا، کارگران این کشور برای ابراز همدردی با کارگران فرانسه خواستار استعفای ماکرون شدند.» 
ابوالفضل ظهره‌وند با اشاره‌ به ‌این‌که شرایط اقتصادی بدنه اجتماعی در حاشیه شهرهای بزرگ فرانسه بسیار دشوار شده است، به «رسالت» گفت: «با توجه به این‌که دولت فرانسه دنباله‌رو سیاست‌های نئولیبرالیسم است مسبب ایجاد مشکلات اقتصادی برای قشر کارگر و طبقه پایین در کشور شد و در ادامه شاهد بودیم که دولت کنونی فرانسه مانند دولت‌های پیشین راه‌حلی برای این مشکل نتوانست پیدا کند.»‌وی با بیان این‌که سرکوب معترضین توسط دولت فرانسه نیز تاکنون نتوانسته از اعتراضات جلوگیری کند، افزود: «نکته حائز اهمیت آن است، این اعتراضات به جهت وجود خشونت‌های بسیار قادر به گسترش در سطح کشور فرانسه نبوده و تنها سندیکاها به‌طور موقت توانستند برای پیگیری مصوباتشان به میدان آمده و با رایزنی‌ به‌طور موقت این اعتصابات را متوقف کنند اما در مجموع هنوز دولت فرانسه راه‌حلی برای خروج از این بحران به دست نیاورده است چرا که این مشکلات به جهت وجود اشکال در ساختار دولت فرانسه به وجود آمده و تداوم پیدا کرده است.»این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این‌که کنار رفتن ماکرون از دولت مشکلی را حل نخواهد کرد، ابراز داشت: «دو حزب سنتی دست راستی و دست چپی فرانسه به دلیل همین مشکلات از دولت کناره‌گیر کردند و در ادامه امانوئل ماکرون با شعار حل مسائل فرانسه توانست به این جایگاه دست یابد اما در ادامه شاهد بودید که وی نیز درگیر مشکلات دولت‌های پیشین شد. این موضوع تنها نشان‌دهنده وجود مشکل در ساختار لیبرالیزم است که قادر به خروج از این شرایط در فرانسه نیست و لازم به ذکر است که در حال تسری به کشورهای دیگر از جمله ایتالیاو اسپانیا حتی یونان شده است.» ظهر‌ه‌وند با بیان این‌که اعتراضات در حال تسری به دیگر نظام‌های سرمایه‌داری است، افزود: «این موضوع را می‌توان به‌عنوان نوعی کرونای سیاسی تلقی کرد، چرا که اعتراضات به نظام‌های سرمایه‌داری در حال تسری است. هنگامی‌که صحبت از ساختار می‌شود یعنی نظام سیاسی آن دولت با مشکل روبه‌رو است. نظام سیاسی سرمایه‌داری در فرانسه هم‌اکنون پاسخگو نیست و نمی‌تواند این کشور را از وضع موجود خارج کند چراکه مشکل در نظام سیاسی و نوع رویکردهای فرانسه می‌باشد. اساسا لیبرالیزم به پایان خود رسیده و فرانسه پرچمدار این حوزه است. این کشور بعد از آمریکا به‌عنوان مهد لیبرالیزم شناخته و نتوانسته مسائل کشور و شکاف‌های طبقاتی را حل کند.»
* کاهش حضور ماکرون در دور بعدی دولت فرانسه
همچنین یک کارشناس مسائل اروپا نیز معتقد است: «درخواست استعفا ماکرون موضوع جدیدی نیست.» مرتضی مکی در ادامه به «رسالت» گفت: «معترضین فرانسوی با راه‌اندازی جنبش جلیقه زردها تصور می‌کردند توان ایجاد تغییر در فرانسه را دارند اما با توجه به عقب‌نشینی‌های دولت در برخی از مسائل در ادامه شاهد کاهش گستردگی تجمع این جنبش بودیم.»وی افزود: «با توجه به اتفاقاتی که طی یک سال گذشته در این کشور رخ داده است انتظار نمی‌رود که خواسته معترضین تحقق یابد چراکه در سطح دولت فرانسه اعتراضات و اعتصابات وجود داشته اما در ادامه حداکثر شاهد تغییرات در کابینه یا کناره‌گیری رئیس‌جمهور بودیم.»مکی همچنین در پایان گفت: «با توجه به فشارهای سیاسی که براساس این اعتراضات به ماکرون وارد شده این‌گونه تصور می‌شود که امکان حضور وی در ریاست جمهوری فرانسه در دور بعدی کاهش یابد.»

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.