دموکرات‌ها مدافع برجام یا مقابل ایران! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17816
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ |
بررسی طرح پیشنهادی «قانون دیپلماسی ایران» از سوی نمایندگان مجلس سنای آمریکا؛

دموکرات‌ها مدافع برجام یا مقابل ایران!

تعهدات برجام، شعارهای که سال‌هاست کشورهای اروپایی و غربی آن را پشت گوش انداخته‌اند. توافقی که دولتمردان ما امید زیادی به آن بسته بودند و آن را باغی پر از گلابی خواندند درحالی‌که این روزها جز گلابی‌های گندیده دستاوردی برای ایران نداشته است.
دموکرات‌ها مدافع برجام یا مقابل ایران!

| گروه سیاسی|
تعهدات برجام، شعارهای که سال‌هاست کشورهای اروپایی و غربی آن را پشت گوش انداخته‌اند. توافقی که دولتمردان ما امید زیادی به آن بسته بودند و آن را باغی پر از گلابی خواندند درحالی‌که این روزها جز گلابی‌های گندیده دستاوردی برای ایران نداشته است. طرحی که قرار بود توافق ایجاد کند اما برای آن جلسه حل اختلاف برگزار می‌کنند. در چند روز اخیر، سناتورهای دموکرات آمریکا طرحی موسوم به «قانون دیپلماسی ایران» را در مجلس سنای آمریکا، مطرح کرده‌اند که در آن خواهان به‌اصطلاح «بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان در برجام» و حل‌وفصل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هستند. دلیل دموکرات‌ها برای ارائه طرح دیپلماسی ایران این است که معتقدند سیاست ترامپ در قبال ایران نمونه‌ای از ایجاد یک بحران هسته‌ای بوده که پیش‌ازاین وجود نداشته یا با دیپلماسی مهارشده است.
مهم‌ترین شخصیت مدافع این قانون، الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست و یکی از نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا است. امانگاهی کوتاه بر نقشه راه ارائه‌شده این طرح، دوگانگی‌هایی را به‌روشنی نشان می‌دهد. تناقض‌های موجود در این طرح، بیان‌کننده اقدام جدید آمریکا در اعمال توافقنامه‌ای با ابزار زور است. برای مثال خواستار توافقی جامع با ایران است و درعین‌حال می‌خواهد تمام بخش‌های مالی ایران را تحریم کند. باید یادآوری کرد اینکه دموکرات‌های آمریکا همواره مدعی مذاکره و برقراری ارتباط با ایران هستند دلیل بر تفاوت آن‌ها با جمهوری‌خواهان نیست، بلکه در برخی پیچ‌وخم‌های مهم گوی سبقت را نیز از جمهوری‌خواهان می‌گیرند، بنابراین طبق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در خطبه اول نماز جمعه تاریخی تهران و پس از ترور بزدلانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی، «آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند دست چدنی دارند که پوشش مخملی را بیرون می‌آورد و به ما نشان می‌دهند وگرنه باطن همان باطن است.» درنهایت، این طرح نیز چه تصویب شود چه نشود به صلاح ایران نخواهد بود؛ مانند طرح‌های پیشین.
«رسالت» برای بررسی بیشتر این موضوع با حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت وگو پرداخت.
باطن دستکش مخملی تازه دموکرات‌ها
حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد طرح «قانون دیپلماسی ایران» به «رسالت» می‌گوید: «این طرح دولت آمریکا را موظف به انجام تعهدات برجام، تا سال ۲۰۲۳ می‌کند. اما این ظاهر ماجرا است. مطالعه متن این طرح نشان می‌دهد که سانسورچی‌های دموکرات راه‌های فراری برای دولت ترامپ دراین‌باره قرار داده‌اند البته اگر بازهم دولت ترامپی در آینده داشته باشند. طبق این طرح، آمریکا می‌تواند با انجام معافیت‌های موقت یا با راهکارهای محدودی که برای موضوع تجارت با ایران در نظر می‌گیرد، اقداماتی را در راستای بهره‌برداری حداقلی ایران از این منافع انجام دهد.»
وی ضمن بیان اینکه این طرح مملو از تناقض است و دموکرات‌ها در ارائه طرح‌های سیاسی خود فرقی با جمهوری خواهان ندارند، ابراز کرد: «اولین تناقض آشکار این طرح، صحبت از بازگشت به برجام و انجام تعهدات، معافیت‌های موقتی چندماهه یا معافیت‌های گام‌به‌گامی است که دولت آمریکا تعریف می‌کند، اما تمام این‌ها جز عملی بی‌مفهوم معنای دیگری ندارد. این موضوع ثابت می‌کند که سناتورهای دموکرات نیز در حفظ برجام هیچ‌گونه صداقتی ندارند.»
غفاری در مورد وضعیت این طرح گفت: «طرح اکنون به کمیته روابط خارجی سنا ارائه‌شده است که پس از بررسی و رأی‌گیری اولیه در کمیسیون امور خارجی سنا، به صحن مجلس می‌رسد و ممکن است که تصویب هم نشود. اما اگر سنا نیز این قانون را تصویب کند، بازهم رئیس‌جمهور قدرت وتو کردن آن را دارد مگر اینکه بیش از ۶۷ سناتور به این طرح رأی مثبت دهند که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.»
سریال سیاسی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تأکید بر اینکه طرح «قانون دیپلماسی ایران» بیش از اینکه حکم یک طرح رسمی را داشته باشد، به یک شو و نمایش سیاسی با رهبری دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌ماند، تصریح کرد: «حزب دموکرات تلاش می‌کند تا تفکر برتری این حزب نسبت به  جمهوری‌خواهان در حوزه سیاست خارجه را به افکار عمومی مردم آمریکا تزریق کند. دموکرات‌ها معتقدند درزمینهٔ سیاست خارجه بسیار دوراندیشانه و مطلوب‌تر نسبت به ترامپ عمل می‌کنند و در مورد پرونده‌هایی مانند برجام واکنش‌های احساسی ندارند. ایران این تفکر را باور ندارد.»
وی با پرده‌برداری از چهره‌ دموکرات‌ها و بیان اینکه اولین دولتی که برجام را زیر پا گذاشت، دولت دموکرات باراک اوباما بود، ادامه داد: «ترامپ با توجه و استفاده از ظرفیت‌هایی که دولت دموکرات‌ها برای ایران ایجاد کرده بود، از برجام خارج شد. ایران تجربه حکومت دموکرات‌ها را دارد. ما در دولت اوباما شاهد بودیم جان کری، وزیر امور خارجه وقت، مانع از عادی‌سازی روابط بانکی پس از انعقاد برجام با ایران شد. بر این اساس و در چنین شرایطی، دستگاه دیپلماسی ایران باید بسیار هوشیارانه و آگاهانه این بازی جدیدآمریکا را رصد کند و طرح قانون دیپلماسی ایران را طرح نمایشی دموکرات‌ها تلقی کند.»
وی با اشاره به اینکه آمریکا قلدر در این طرح نیز از ابزار زور چشم‌پوشی نکرده است، افزود: «طبق وجود لفظ توافق موقت در این طرح، آمریکا قصد دارد برجامی را که از ثبات و استحکام خاصی برخوردار نیست، با یک توافق محدودتر و با دربرگیرنده‌ترین حالت علیه ایران اجرا کنند. در متن این طرح دموکرات‌ها، به شفافیت تأکید شده است که فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران از منظر آن‌ها در منطقه، باید پایان پذیرد. در یک عبارت، آن‌ها سعی می‌کنند تعهدات ایران را بیشتر کرده و درعین‌حال امتیازات بیشتری هم از ایران کسب کنند.»
کارشناس مسائل بین‌الملل در انتها ضمن تأکید بر اینکه هردو حزب آمریکا خواستار اعمال محدودیت‌های فرازمانی علیه ایران در برجام هستند، اظهار داشت: «هدفی که سران هردو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در قبال برنامه هسته ایران دنبال می‌کنند و در طرح اخیر نیز به‌صورت زیرکانه به آن اشاره‌ای نکردند، بند غروب آفتاب برجام است. طبق این بند، باید بخش مهمی از محدودیت‌های ایران در سال ۲۰۲۵ برداشته شود. آمریکا این مسئله را به اسم دیپلماسی و با اعلام مذاکره هسته‌ای جدید با ایران پیش می‌برد اما هدف نهایی آن‌ها این است که برنامه هسته‌ای ما را برای همیشه تعطیل کنند.       دستگاه دیپلماسی ایران باید با جدیت موضوعات مربوط به برجام را رصد و پیگیری کند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.