معاملات پشت پرده در ینگه دنیا | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17177
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ | 301 بازدید |
گزارشی از جایگاه سینمای ایران در اسکار ؛

معاملات پشت پرده در ینگه دنیا

نود و دومین دوره مراسم سالانه اسکار  سال 2020 در حالی برگزار شد که این جشنواره همواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.
معاملات پشت پرده در ینگه دنیا
‌|گروه فرهنگی‌|
نود و دومین دوره مراسم سالانه اسکار  سال ۲۰۲۰ در حالی برگزار شد که این جشنواره همواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است. پس از کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۲ منتقدان بسیاری جایزه وی را سیاسی قلمداد کردند و معتقد بودند که این فیلم ازلحاظ کیفی و فنی شایسته چنین جایگاهی نبوده و علت کسب این عنوان موضوع سیاسی و مخالفت با قوانین نظام ایران بوده است.  تحلیل‌های منتقدان در خصوص سیاسی بودن جایزه اسکار زمانی رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت که نامزد شدن فیلم «این یک فیلم نیست» جعفر پناهی کارگردان ممنوع الکار ایرانی تیتر یک اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی را اختصاص داد.
اما در سال ۲۰۱۳ فیلم ضد ایرانی «آرگو» محصول کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» است که فیلم ضد ایرانی «۳۰۰» را نیز در کارنامه کاری خود دارد جایزه اسکار را دریافت کرد. جالب آنکه «میشل اوباما» همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس به‌طور مستقیم با مراسم اسکار در ارتباط بود و نام آرگو در اقدامی غیرمعمول توسط او به‌عنوان برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال اعلام شد. 
امسال نیز پس‌ازآنکه جوایز اسکار در معرفی نامزدهای نود و دومین دوره این جایزه سینمایی کارگردانان زن و هنرمندان رنگین‌پوست را نادیده انگاشت این موضوع مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت دراین‌بین «‌استفن کینگ» نویسنده «درخشش» و  «رستگاری در شائوشنگ»، در صفحه توئیتر خود نوشت:« من هیچ‌گاه جنسیت و رنگین‌پوست بودن را در حوزه هنر به‌عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده در نظر نمی‌گیرم. تنها کیفیت برایم اهمیت دارد. فکر می‌کنم هر بینشی جز این نادرست خواهد بود.» اما چهره‌های برجسته هالیوود و نویسنده‌های نامدار بسیاری با استناد به اینکه اظهارت «کینگ» طرز فکر بی‌ارتباط بودن کیفیت و تنوع نژادی و جنسیتی را بار دیگر مطرح می‌کند، توئیت این نویسنده را مورد انتقاد قراردادند.
جایزه اسکار امسال با حاشیه‌های فراوان سیاسی نیز همراه بود ازجمله اینکه برد پیت بازیگر معروف هالیوود  پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به دلیل بازی در فیلم روزی روزگاری در هالیوود به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت: «به من گفته‌اند برای صحبت کردن در اینجا فقط ۴۵ ثانیه فرصت دارم که البته بیشتر از زمانی است که مجلس سنا هفته پیش به جان بولتون داد!» اشاره برد پیت به موافقت نکردن اعضای جمهوری‌خواه سنا با حضور جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید به‌عنوان شاهد در جلسه استیضاح ترامپ بود.
*سیاسی بودن جشنواره فیلم‌های خارجی و فیلم اسکار 
اما اینکه فیلم‌های ایرانی چه جایگاهی در جشنواره اسکار دارند موضوعی بود که درباره آن با حمید لازمی، منتقد سینما  به گفت‌وگو پرداختیم. وی به «رسالت» با اشاره به نگاه سیاسی فیلم‌های خارجی در این جشنواره گفت: « هر کشور صاحب جشنواره‌ای مثل جشنواره کن در فرانسه، جشنواره فیلم ونیز در ایتالیا، جشنواره خرس طلایی در آلمان و جشنواره فیلم اسکار در آمریکا سیاست‌گذاری و معیارهای خاص خود را دارند که در خصوص فیلم‌های خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها نگاه سیاسی به این فیلم‌ها می‌شود اما در سینمای کشور خودشان به این موضوع توجه نمی‌شود.» 
وی با اشاره به دریافت جایزه فیلم اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین عنوان کرد: «فضای سیاسی حاکم ایران در جهان و مسائل سیاسی که پشت پرده وجود داشت باعث انتخاب فیلم اصغر فرهادی شد. در کنار آن باید گفت که اصغر فرهادی نیز ساختار نویی را در سینمایی ایران به وجود آورد که بعد از آن موج نویی از فیلم‌های وی در ایران ساخته شد.» 
این منتقد سینما با تأکید بر اینکه بدون در نظر گرفتن محتوی فیلم‌ها جوایز اسکار دارای ویژگی‌های خاصی است که معیار انتخاب آن‌ها در این جشنواره است، خاطرنشان کرد: « فیلم‌هایی مثل «انگل» و «جوکر» به دلیل ساختار نویی که در سینما معرفی کرده‌اند شرایط انتخاب در اسکار را دارند فیلم‌هایی که از نظر فنی، تکنیک و محتوی بدون کلیشه باشند در این جشنواره جایزه دریافت می‌کنند.»
لازمی در پاسخ به اینکه چرا فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدسی کشور در اسکار جایگاهی ندارد و به آن توجه نمی‌شود؟ عنوان کرد: « جایزه اسکار  ازنظر تکنیک و فنی باید در سطح بالایی باشد برای همین فیلمی ماننده «تنگه ابوقریب» به دلیل تکنیک در این جشنواره جایگاهی کسب نمی‌کند اما در آن زمان اگر فیلم «دیده‌بان» ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره حضور پیدا می‌کرد می‌توانست موفق باشد.»
این منتقد سینما، سیاست‌گذاری ضعیف و غلط مسئولان سینمایی کشور در معرفی آثار و فیلم‌های مناسب به جشنواره اسکار را یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت فیلم‌های ایران در اسکار دانست و گفت: « فیلم‌های محمدحسین مهدویان ازجمله فیلم «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیم روز» به دلیل تکنیک نو در روایت داستان به‌صورت مستند می‌توانست در جشنواره فیلم اسکار از جایزه بهتری برخوردار باشد اما این فیلم‌ها برای جشنواره اسکار انتخاب نشد.»
وی بابیان اینکه جایزه  اسکار به فیلم ضد ایرانی آرگو در جشنواره اسکار در سال ۲۰۱۳  با نگاه سیاسی همراه بود، عنوان کرد: «  این جایزه که توسط میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا اهدا شد نشانه سیاسی بودن این جشنواره است به دلیل اینکه ضربه‌ای که آمریکایی‌ها در ۱۳ آبان سال ۵۸ از ایران متحمل شدند  برای آن‌ها بسیار دردناک بوده است و هنوز نسبت به آن دردی را احساس می‌کنند که با اهدای این جایزه سعی کردند این درد را التیام ببخشند.»لازمی با اشاره به فیلم «درخت گلابی» اثر جدید محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: « این فیلم اثر خوش‌ساخت و قابل‌توجهی است که در رابطه با بمباران شیمیایی سردشت است که می‌تواند به‌عنوان فیلمی انتخاب شود که در جشنواره اسکار حرفی برای گفتن داشته باشد اتفاقی که شاید در رابطه با برخی فیلم‌های دیگر دفاع مقدسی ازجمله فیلم« سیزده ۵۹» سامان سالور اتفاق نیفتاد چراکه ازنظر محتوی حرف جدیدی برای گفتن ندارد.»  
نویسنده : گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.