غوغا در اردوگاه جمهوری‌خواهان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16026
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
ترامپ از نظرسنجی‌ها نگران است؛

غوغا در اردوگاه جمهوری‌خواهان

 اگرچه رئيس‌جمهور ايالات‌متحده نسبت به بقاي خود در قدرت،پس از برگزاري جلسه استيضاح اطمينان کامل دارد و سناتورهاي جمهوري‌خواه به وي تضمين داده‌اند که جرم نابخشودني وي در خصوص زد و بند با زلنسکي، منجر به خروج وي از قدرت نمي‌شود، اما نتايج نظرسنجي‌هاي اخير در سطوح سراسري و ايالتي منجر به نگراني رئيس‌جمهور آمريکا شده است. 
غوغا در اردوگاه جمهوری‌خواهان

|بخش بين‌الملل‌|
 اگرچه رئيس‌جمهور ايالات‌متحده نسبت به بقاي خود در قدرت،پس از برگزاري جلسه استيضاح اطمينان کامل دارد و سناتورهاي جمهوري‌خواه به وي تضمين داده‌اند که جرم نابخشودني وي در خصوص زد و بند با زلنسکي، منجر به خروج وي از قدرت نمي‌شود، اما نتايج نظرسنجي‌هاي اخير در سطوح سراسري و ايالتي منجر به نگراني رئيس‌جمهور آمريکا شده است. 
رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريکا قرار است روز سه‌شنبه در مجلس سناي اين کشور حضور يابد و پاسخگوي اتهامات خود در خصوص پرونده موسوم به  «اوکراين گيت»  باشد. علي‌رغم اسناد و مدارک متقني که عليه ترامپ در خصوص زد  و بند با زلنسکي، رئيس‌جمهور اوکراين در خصوص افشاگري عليه جو بايدن ( يکي از نامزدهاي اصلي حزب دموکرات در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰) و پسرش وجود دارد، رئيس‌جمهور آمريکا مدعي است که استيضاح ، کاملا سياسي و بر پايه ادعاهاي دروغين بنا نهاده شده است! با اين حال نگراني و ترس ترامپ از افشاي اسناد و مدارک مربوط به تماس تلفني خود و رئيس‌جمهور اوکراين، کاملا مشهود است. حتي ترامپ قرار است از اختيارات ويژه رياست جمهوري خود استفاده کند و مانع از اداي شهادت جان بولتون ، مشاور امنيت ملي سابق آمريکا در اين پرونده شود. 
جمهوري‌خواهان سنا مانند   تد کروز و  تام کاتن  نيز در اين شرايط سعي دارند ضمن هدايت و مديريت جلسه استيضاح ترامپ،مانع از طرح واقعيات جاري در خصوص اين پرونده شوند. بعيد است سناتورهاي دموکراتي مانند برني سندرز و اليزابت وارن نيز بتوانند در جلسه استيضاح، اقدامي عليه ترامپ صورت دهند زيرا صورت‌بندي جلسه استيضاح و نقش پررنگ جمهوري‌خواهان در برگزاري آن، اجازه چنين مانوري را به سناتورهاي مخالف ترامپ در کنگره نخواهد داد. هم‌اکنون، ترامپ دغدغه‌اي بابت عدم رأي‌آوري استيضاح ندارد زيرا او به‌خوبي مي‌داند که اکثريت جمهوري‌خواهان سنا مانع از تحقق اين موضوع مي‌شوند. براي رأي آوردن استيضاح، لازم است حداقل ۶۷ سناتور به عدم بقاي ترامپ در کاخ سفيد رأي دهند که عملا ناممکن است. با اين حال ترامپ نگران است که عواقب و ترکش‌هاي اين استيضاح و نکاتي که بعضا در آن طرح مي‌شود، منجر به کاهش آراي وي در انتخابات رياست جمهوري نوامبر ۲۰۲۰
( آبان ماه سال آينده) شود.  
ماجرا به اين نقطه ختم نمي‌شود! نظرسنجي‌هايي که اخيرا از سوي مؤسسات نظرسنجي در ايالات‌متحده منتشر مي‌شود، نگراني‌هاي رئيس‌جمهور اين کشور از استيضاح را دوچندان کرده است. نتيجه نظرسنجي مشترک «هيل –هريس ايکس» نشان مي‌دهد که هم‌اکنون ۱۷ درصد از جمهوري‌خواهان، خواستار استيضاح و برکناري ترامپ از مسند قدرت هستند. اين نظرسنجي براي ترامپ و همراهانش فاجعه‌آميز است! نبايد فراموش کرد که در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶، تقريبا ۹۰ درصد جمهوري‌خواهان آراي خود را به سود ترامپ به گردش در آوردند. با وجود اين حمايت گسترده، ترامپ در برخي ايالات کليدي، توانست پيروزي بسيار خفيفي را بر هيلاري کلينتون تجربه کند.سه مقام آگاه به رسانه‌ها اعلام کردند که «اندرو پيک» مدير ارشد امور اروپا و روسيه در شوراي امنيت ملي کاخ سفيد (NSC)، بعد از گذشت حدود سه ماه از زمان انتصابش، روز جمعه هفته گذشته از سمت خود کناره‌گيري کرده است.بنا به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، دو نفر از مقام‌هاي آگاه از اين قضيه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که «پيک» روز جمعه به همراه افرادي از کاخ سفيد خارج شده است.سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد نيز حاضر به اظهارنظر درباره اين موضوع نشد و پيک نيز در اين خصوص اظهارنظري نکرد.
پايگاه خبري اکسيوس گزارش کرد که پيک به‌واسطه تحقيقات امنيتي به‌طور موقت به مرخصي رفته است اما آن‌طور که برخي منابع آگاه مي‌گويند ظاهرا او نيز قرار است همچون دو مشاور پيشين ترامپ که در اين سمت بودند و استعفا دادند، در جلسه کنگره درباره استيضاح ترامپ شهادت دهد.طبق گزارش بلومبرگ، پيک، سومين نفر محسوب مي‌شود که در کمتر از يک‌سال از اين سمت کناره‌گيري کرده است.
شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در دوره سه‌ساله رياست‌جمهوري «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا با آشفتگي‌ها و تغييرات زيادي همراه بوده است زيرا آن‌طور که بلومبرگ گزارش کرده است، ترامپ به‌طور مداوم تلاش مي‌کند تا مشاوران امنيت ملي کاخ سفيد را با ايدئولوژي خود همسو کند.
پيک در نوامبر سال ۲۰۱۹ (حدود سه ماه پيش) به‌عنوان مدير ارشد امور روسيه و اروپا در شوراي امنيت ملي کاخ سفيد منصوب شد.طبق اين گزارش، پست مديريت امور روسيه و اروپا در شوراي امنيت ملي کاخ سفيد و افرادي که در اين پست قرار گرفته‌اند، در پرونده رسوايي اوکراين‌ گيت که سال ۲۰۱۹ به استيضاح ترامپ منجر شد، به‌طور برجسته‌اي ايفاي نقش کردند. پيک جايگزين «تيم موريسون» شده بود که اواخر سال گذشته ميلادي از سمت خود کناره‌گيري کرد.
موريسون در تحقيقات مجلس نمايندگان آمريکا شهادت داد که «گوردن ساندلند» سفير آمريکا در اتحاديه اروپا به او گفته است که زد و بندي صورت گرفته که در آن کمک آمريکا به اوکراين به آغاز تحقيقات دولت «کي‌يف» در خصوص شرکت گاز اوکرايني «بريسما» مشروط شده بود.«هانتر بايدن» پسر «جو بايدن» معاون «باراک اوباما» رئيس‌جمهور پيشين آمريکا و يکي از رقباي اصلي دموکرات ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر ۲۰۲۰ آمريکا، عضو هيئت‌مديره بريسما بوده است.موريسون نيز جانشين «فيونا هيل» شده بود که براي مدت‌هاي طولاني يک کارشناس روس بود و وي نيز به‌عنوان بخشي از تحقيقات درباره استيضاح ترامپ شهادت داده بود.وي در جلسه‌‌ کنگره براي تحقيقات در خصوص استيضاح ترامپ، گفت که اتهامات جمهوري‌خواهان مبني بر اين‌که اوکراين در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا مداخله کرده است، يک «داستان تخيلي» است.
جلسه استيضاح ترامپ در سناي آمريکا قرار است روز شنبه  هفته جاري برگزار شود. مجلس نمايندگان آمريکا تقاضا دارد براي محافظت از حاکميت قانون، ترامپ از رياست‌جمهوري آمريکا برکنار شود.پيک پيش از اين به‌عنوان مشاور وزير امور خارجه آمريکا در امور عراق و ايران فعاليت داشته است و قبل از پيوستن به وزارت خارجه آمريکا به‌عنوان افسر اطلاعاتي ارتش تحت فرماندهي ژنرال «جان الن» در افغانستان فعاليت مي‌کرده است. وي همچنين به‌عنوان مشاور امنيت ملي سناتور «پاسگان اسميت»، و سناتور «مايک جوهانس» نيز فعاليت‌ داشته است.

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.