بریدن ناف آمریکا با تحریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15596
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۹:۰۴ |
«رسالت» تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای آسیایی را بررسی می‌کند؛

بریدن ناف آمریکا با تحریم

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داري آمريکا، تاکنون بسياري از کشورهاي جهان در قالب 23 قانون تحريمي از طرف آمريکا تحت تحريم قرارگرفته‌اند. در حال حاضر تجارت بين‌الملل به ابزاري براي اعمال محدوديت و قدرت در دستان نظام سلطه قرارگرفته است.
بریدن ناف آمریکا با تحریم

|مهديه هاشمي_فاطمه فلاح زاده|
بنابر اعلام وزارت خزانه‌داري آمريکا، تاکنون بسياري از کشورهاي جهان در قالب ۲۳ قانون تحريمي از طرف آمريکا تحت تحريم قرارگرفته‌اند. در حال حاضر تجارت بين‌الملل به ابزاري براي اعمال محدوديت و قدرت در دستان نظام سلطه قرارگرفته است.
تحريم افراد شاخص در بسياري از کشورهاي جهان، تحريم‌هاي تجاري، بانک مرکزي کشورها و بسياري ديگر از روش‌هاي اعمال تحريم توسط آمريکا طي دهه گذشته از طرف دولت اين کشور عليه مردم جهان مورداستفاده قرارگرفته است. بسياري از تحريم‌هاي اعمال‌شده آمريکا عليه کشورهاي جهان باهدف تضعيف اقتصاد اين کشورها و درنتيجه افزايش فقر و کاهش سطح رفاه عمومي صورت گرفته است.
در حال حاضر حدود ۱۶ کشور در جهان از طرف آمريکا تحريم شده‌اند. با نگاه به سابقه برخي از اين کشورها مي‌توان به اين نکته پي برد که بسياري از آن‌ها ازجمله کشورهايي هستند که باسياست‌هاي آمريکا در مناطق مختلف جهان مخالفت کرده بودند. تحريم تجاري عليه کشورها نه‌تنها مغاير با منشور حقوق بشر سازمان ملل بوده بلکه تجارت بين‌المللي را نيز به مخاطره انداخته است و اين سؤال به وجود مي‌آيد که آمريکا به‌عنوان استکبار جهاني چگونه اين حق را براي خود قائل مي‌شود در کشورهاي ديگر اعمال‌نفوذ کند يا براي آينده آن‌ها تصميم‌گيري کند؟
*تحريم‌های آمريکا عليه روسيه
آمريکا و اروپا، پهناورترين کشور جهان را نيز از تحريم محروم نکرده‌اند. روسيه ازنظر تعداد بسته‌هاي تحريمي آمريکا و اروپا، از مرز ۷۰ بسته تحريمي فراتر رفته و شايد در سطح جهاني رکورددار باشد و اگر مکان نخست را کسب نکند به‌طور حتم در مقام دوم قرار مي‌گيرد. اين وضعيت نشانگر اهميت فراوان جلوگيري از توسعه‌طلبي روسيه براي استراتژيست‌هاي کاخ سفيد است و واشنگتن براي اين منظور به هر بهانه و مناسبتي متوسل مي‌شود.
به گزارش ايرنا، وزارت خارجه روسيه به‌تازگي در بيانيه‌اي با اشاره به ارائه يک لايحه قانوني ديگر در کنگره آمريکا براي تحريم روسيه اعلام کرده است که برخي نمايندگان کنگره آمريکا از تحريم روسيه براي تبليغ خود استفاده مي‌کنند و مسکو به ابزار تبليغاتي سياسيون در آمريکا تبديل‌شده است. تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه از چند دهه پيش آغازشده است که شامل تحريم تجارت با روسيه و محدوديت‌هايي در اين مورد در روابط بازرگاني مسکو و واشنگتن بود.
به باور کارشناسان، هرچند اين ديدگاه وجود دارد که واشنگتن از چهار يا حداکثر پنج سال پيش تحريم‌هايي عليه مسکو را شروع کرده است، اما نخستين اقدام‌ها در اين زمينه به حدود ۴۰ سال پيش يعني زمان اتحاد شوروي سابق بازمي‌گردد.
آمريکا در سال‌هاي دهه ۱۹۸۰ اصلاحيه جکسون- نيک را در واکنش به جلوگيري اتحاد شوروي سابق از مهاجرت يهوديان به سرزمين‌هاي اشغالي وضع کرد که مانع توسعه روابط تجاري ميان مسکو و واشنگتن در بيش از سه دهه اخير شده است.
اين قانون تحريمي پس از فروپاشي شوروي و مهاجرت گسترده يهوديان جمهوري‌هاي سابق شوروي به سرزمين‌هاي اشغالي نيز معتبر بود. حتي پس از فروپاشي سال ۱۹۹۱، روسيه نو که يک‌جانبه از مواضع خود برابر آمريکا در مسائل مختلف عقب‌نشيني کرد و زير فشار تسليحات راهبردي ازجمله سامانه قطار هسته‌اي، بمب‌افکن‌هاي دورپرواز و شماري از موشک‌هاي قاره‌پيما که ميراث و نشانه قدرت شوروي بود را کنار گذاشت و در همين بين اصلاحيه جکسون_نيک اجرا مي‌شد تا اينکه در سال ۲۰۱۱ لغو شد.
اما باوجوداين اقدام، زنجيره تحريم‌هاي آمريکا از زمان شوروي عليه روسيه نو قطع نشد و واشنگتن بلافاصله پس از لغو اصلاحيه جکسون-نيک، تحريم‌هاي جديدي را در چارچوب قانون ماگنيتسکي وضع کرد.
«سرگئي ماگنيتسکي» وکيل روس بنياد انگليسي سرمايه‌گذاري «هرميتاژ» در روسيه بود که ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹ در زندان «ماتروسکايا تيشينا» در مسکو درگذشت.
آمريکا به اين بهانه از ۶ سال پيش در چارچوب تصويب و اجراي قانون مشهور به ماگنيتسکي، ده‌ها مقام و شهروند روس را تحريم کرده است.
مسکو نيز در پاسخ به اين تحريم‌ها، دي‌ماه سال ۹۱ قانون «ديما ياکوولف» را وضع کرد و سفر اتباع آمريکايي ناقض حقوق شهروندان روس به روسيه و هرگونه فعاليت‌هاي تجاري يا داشتن املاک و دارايي توسط آن‌ها در اين کشور ممنوع شد.
آمريکا هرماه يا حداکثر سه ماه يک‌بار بسته جديد تحريمي در مورد روسيه وضع مي‌کند و افراد و شرکت‌ها و سازمان‌هاي روسي بيشتري را در فهرست‌هاي تحريمي خود مي‌گنجاند.
بر اساس قوانين آمريکا افرادي که نامشان در اين فهرست‌ها قرار مي‌گيرد، اولاً دارايي‌هايشان در آمريکا توقيف و دوم اينکه تجارت با اين اشخاص منع مي‌شود و اتباع آمريکايي يا کشورهاي ديگر که اين ممنوعيت را رعايت نکنند از طرف واشنگتن مجازات مي‌شوند.
*تحريم‌هاي آمريکا عليه کره شمالي 
کره شمالي ازجمله کشورهايي است که شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد آن را به نقض گسترده حقوق بشر متهم ساخته ‌است. اين کشور از زمان حکومت کيم جونگ ايل پدر رئيس‌جمهور فعلي به موشک‌هاي اتمي قدرتمند قاره‌پيما و بالستيک دست پيداکرده که اين موضوع موجب تنش با کشورهاي غربي به‌ويژه آمريکا شد.
کره شمالي در سال‌هاي ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ميلادي، آزمايش‌هاي هسته‌اي خود را در عمق زمين شمال کشور اجرا کرد. بنابراين آمريکا درصدد آن برآمد که کره شمالي را همچون ايران ازلحاظ نظامي خلع سلاح اتمي کند و وزير دفاع آمريکا لغو تحريم‌هاي کره شمالي را به نابودي کامل تسليحات اتمي اين کشور مشروط کرد و وعده داد که واشنگتن آماده است تا راه تعامل باکره شمالي را پيش بگيرد و کره شمالي نبايد انتظار داشته باشد قبل از نابودي تسليحات اتمي، تحريم‌ها لغو شود.
همچنين پنتاگون، ضمن اعلام آمادگي آمريکا گفت که اين کشور به روش ديپلماتيک براي حصول تمام تعهدات ارائه‌شده در نشست مشترک سنگاپور براي رسيدن به اهداف اتمي‌زدايي و لغو تحريم‌ها] باکره شمالي تعامل داشته باشد .
تاکنون سه ديدار «دونالد ترامپ» و «کيم جونگ اون» رهبر کره شمالي در سنگاپور، ويتنام و منطقه غيرنظامي دو کره نتوانسته اختلافات پيونگ‌يانگ و واشنگتن براي پيش بردن مذاکرات خلع سلاح اتمي کره شمالي را رفع کند و در حال حاضر مذاکرات ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ به دليل عدم همکاري آمريکا در لغو تحريم‌ها عليه کره شمالي متوقف‌شده است.
در ماه جاري، کيم جونگ اون، از معرفي «سلاح راهبردي جديد» کره شمالي خبر داد و در جريان نشست حزب حاکم اين کشور اعلام کرد که تعليق آزمايش موشک‌هاي هسته‌اي و دوربرد را به پايان مي‌رساند و تأکيد کرد که انجام اين آزمايش‌ها به رفتار واشنگتن در برابر کره شمالي بستگي دارد. کره شمالي پيش‌ازاين، پايان سال ۲۰۱۹ را به‌عنوان ضرب‌الاجلي براي تغيير رويکرد خصمانه واشنگتن تعيين کرد.
مهلت تعيين‌شده کره شمالي در مورد آزمايش‌هاي هسته‌اي و آزمايش‌ موشک‌هاي بالستيک بين‌قاره‌اي که ممکن است به خاک آمريکا هم برسد يکي از پايه‌هاي مذاکرات با واشنگتن بوده است. همچنين کيم جونگ اون هشدار داده تا زماني که آمريکا به انجام رزمايش‌هاي نظامي مشترک باکره جنوبي ادامه دهد و همچنان برافزايش تحريم‌ها پافشاري کند، اين کشور ديگر به مهلت تعيين‌شده براي واشنگتن پايبند نخواهد ماند.
در آخر رئيس کره شمالي تهديد کرده است که جهان در آينده‌اي نزديک شاهد سلاح استراتژيک جديد کره شمالي خواهد بود و جزئيات بيشتري از اين سلاح را ارائه نداد و ترامپ همچنان اميدوار است که کره شمالي به تعهداتش در مورد سلاح هسته‌اي پايبند باشد اما خبرهاي کره شمالي با خواسته‌هاي آمريکا در تضاد است
*تحريم های آمريکا عليه عراق
سازمان ملل متحد، قبل از سال ۲۰۱۰  به‌منظور مشروعيت بين‌المللي دولت عراق، تحريم‌هاي مربوط به زمان صدام عليه اين کشور را لغو کرد. با لغو اين تحريم‌ها عراق مي‌توانست داراي يک برنامه هسته‌اي غيرنظامي شود و در پيمان‌هاي بين‌المللي مربوط به جنگ‌افزارهاي اتمي و شيميايي مشارکت کند. همچنين کنترل درآمدهاي نفت و گاز عراق به دولت محول شد.
پس از جنايت اخير آمريکا عليه ايران و عراق با به شهادت رساندن دو تن از مقامات اين کشورها، دولت عراق  در جلسه‌اي رسمي خواهان خروج نظاميان آمريکايي از عراق شد و ترامپ در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نظاميان آمريکايي از اين کشور، بغداد را به اعمال تحريم‌هاي بي‌سابقه تهديد کرد.
 بعد از ابراز خشم دولت آمريکا و شخص رئيس‌جمهور اين کشور از تصميم دولت و پارلمان عراق براي خروج نظاميان آمريکايي از عراق و تهديد او به اعمال تحريم‌ها عليه عراق، سه منبع مطلع آمريکايي از آغاز تدارک واشنگتن براي وضع تحريم‌ها عليه عراق خبر داد.
در تازه‌ترين خبرها درباره تهديد ترامپ به اعمال تحريم عليه عراق، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: «بعد از تهديد ترامپ، دولت آمريکا تهيه پيش‌نويس براي اعمال تحريم‌‌هاي احتمالي عليه عراق را شروع کرد. هنوز هيچ تصميمي درباره اعمال مجازات اقتصادي عليه عراق گرفته نشده است.»
*تحريم های آمريکا عليه ميانمار
ميانمار يا نام پيشين آن برمه، کشوري حاوي منابع غني است، اما اقتصاد آن کم‌ترين توسعه و پيشرفت را در جهان داراست. چند سال گذشته سازمان ملل متحد نقض حقوق بشر را در اين کشور گزارش داده که بررسي‌هاي رسانه‌اي خبر از نقش اصلي و پشت پرده آمريکا در کشتارها و تحريم‌هاي چند سال اخير اين کشور مي‌دهد.
دولت ميانمار بنابر ادعاي غربي‌ها به علت نقض حقوق بشر آن‌هم در رابطه با بودائيان، بيش از چند دهه است که مورد تحريم اتحاديه اروپا و ايالات‌متحده آمريکا قرارگرفته است. از آن زمان بود که قوانيني بر ضد مسلمانان به تصويب رسيد و کشتار مسلمانان توسط بودائيان افراطي آغاز گرديد. پس‌ازاين کشتار بود که بان کي مون اعلام کرد جهان بايد پاسخ خواسته ملت ميانمار براي دستيابي به دموکراسي و پيشرفت را بدهد و تحريم‌هاي اقتصادي عليه اين کشور را لغو کند.در حال حاضر ميانمار همچنان در شرايط تحريمي و کشتار به سر مي‌برد آمار کشته‌شدگان مسلمانان اين کشور را مي‌توان تأسف‌بار قلمداد کرد. 
فضاسازي سنگين کشورهايي همچون آمريکا و کشورهاي کوچک‌تري همچون ترکيه در ابراز نگراني از وضعيت حقوق بشر و کشتار انسان‌ها در کنار زمينه‌سازي و چراغ سبز به کشتارهايي چند ۱۰‌هزارنفري مسلمانان در کشوري چون ميانمار و سکوت رسانه‌اي دراين‌باره بازهم ماجراي تکراري عدم صداقت در دفاع از حقوق بشر را به صدر تحليل‌ها آورده است و اين در حالي است که جان انسان‌ها در هر جاي دنيا محترم است خواه سوريه ، خواه ميانمار.
*آمريکا عليه بحرين 
خبرها از تشديد احساسات ضدآمريکايي در بحرين در پي همراهي‌هاي فزاينده آمريکا با خشونت‌هاي رژيم آل خليفه عليه مردم و رهبران قيام مردمي اين کشور به‌ويژه موضوع حصر خانگي شيخ عيسي قاسم که با چراغ سبز آمريکا صورت گرفت حکايت دارد.
در اين چارچوب به‌موازات تشديد اعتراضات ضدآمريکايي، مردم بحرين در ماه‌هاي اخير رهبران جنبش ۱۴ فوريه بحرين اعلام کردند: مردم بحرين در پي حمله به منزل شيخ عيسي قاسم، روحاني برجسته شيعيان اين کشور که با چراغ سبز آمريکا انجام شد، خواستار اخراج نيروهاي آمريکايي از اين کشور هستند.
 در اين چارچوب، «عصام المنامي» از رهبران جنبش ۱۴ فوريه بحرين تأکيد کرد: ائتلاف جوانان ۱۴ فوريه در اقدامي راهبردي نخستين جمعه ماه مبارک رمضان را روز ملي اخراج نيروهاي آمريکايي و تخليه پايگاه آمريکا در بحرين اعلام کرده‌اند. آمريکا با حضور نظامي در بحرين حاکميت اين کشور را نقض کرده که اين موضوع اعتراضات مردم بحرين را درپي داشته است .
ناظران سياسي حمله به منزل شيخ عيسي قاسم و حصر خانگي وي را اولين پيامد نشست اخير توطئه آميز آمريکايي – عربي با مشارکت دونالد ترامپ دانستند. بحرين از سال ۱۳۸۹  صحنه انقلاب مردمي ضد رژيم آل خليفه است. مردم بحرين خواهان آزادي، برقراري عدالت و رفع تبعيض و روي کار آمدن نظامي منتخب در کشورشان هستند. اما رژيم آل خليفه به کمک نظاميان سعودي و امارات که در قالب نيروهاي سپر جزيره در بحرين مستقرشده‌اند، اعتراضات مردم اين کشور را سرکوب مي‌کند. اين در شرايطي است که رژيم ديکتاتوري آل خليفه همچنان از حمايت‌هاي فزاينده  دولت‌هاي غربي به‌ويژه آمريکا نيز برخوردار است و اين حمايت‌ها رژيم آل خليفه را در سرکوب مردم بحرين گستاخ‌تر کرده است.
نزديک شدن به غرب به‌ويژه آمريکا که به سلطه سياسي، نظامي و اقتصادي آنان به بحرين انجاميده به‌شدت مردم بحرين را از اين رژيم وابسته منزجر ساخته است. اين در حالي است که گسترش پايگاه نظامي آمريکا در بحرين طي سال‌هاي اخير در شرايطي است که نظاميان بحريني از کمک‌هاي آموزشي نيروهاي آمريکايي براي سرکوب مردم بحرين برخوردارند. اين موضوع از مشارکت آمريکا در کنار نيروهاي سپر جزيره در کمک به نيروهاي آل خليفه در سرکوب مردم بحرين حکايت دارد.
افزون بر اين قيام مردمي در بحرين نيز با پشتيباني نظامي و سياسي عربستان و آمريکا از رژيم آل خليفه، به خون کشيده شده است. در چنين شرايطي مردم بحرين خواستار خروج نظاميان آمريکايي از کشورشان هستند و بر اين باورند که آل خليفه، رژيمي با ماهيت استبدادي است و نقض حقوق بشر و تبعيض فرقه‌اي و نژادي را در بحرين با حمايت آمريکا و عربستان ادامه مي‌دهد.
تحرکات نظامي اخير آمريکا نيز بيانگر اين است که آمريکايي ديگر قصد ترک بحرين را ندارند. آمريکايي‌ها علاوه بر سوريه در يمن نيز نيروي نظامي پياده کرده‌اند. شرايط خاص يمن و همچنين سوريه سبب شده که آمريکايي‌ها فعلاً کاهش پايگاه‌هاي نظامي خود را در دستور کار قرار ندهند. استقرار یک ناوگان در بحرين، نه‌تنها در تأمين منافع ايالات‌متحده در تنگه هرمز نقش دارد بلکه کارکرد حمايتي از دولت بحرين در برابر ايران را هم دارد. آمريکايي‌ها که در دوره پسابرجام تمرکز خود را بر حوزه نظامي ايران معطوف کرده‌اند فعلاً خواهان حفظ پايگاه‌هاي نظامي که ايران را محصور کرده به‌عنوان تداوم اهرم فشار هستند.
تحريم‌هاي آمريکا علیه کوبا
آمريکا تحريم تجاري، اقتصادي و مالي را به کوبا هم تحميل کرده است. نخستين تحريم آمريکا عليه اين کشور در مورد فروش اسلحه به کوبا در تاريخ ۱۴ مارس ۱۹۵۷، در زمان رژيم باتيستا تحميل شد. در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۶۰ دوباره (حدود دو سال پس از سرنگوني رژيم باتيستا توسط انقلاب کوبا،‌ آمريکا تحريم خود را عليه صادرات به کوبا اعمال کرد؛ به‌جز مواد غذايي و دارويي) پس‌ازآنکه کوبا، بدون پرداخت غرامت، پالايشگاه‌هاي نفتي خود را ملي کرد. در تاريخ ۷ فوريه ۱۹۶۲، اين تحريم گسترش يافت تا تقريباً تمام واردات را شامل شود. در حال حاضر تحريم‌ها عليه کوبا عمدتاً بر پايه ۶ قانون مبتني است: قانون دادوستد با دشمن ۱۹۱۷ قانون کمک‌هاي خارجي ۱۹۶۱ مقررات کنترل دارايي‌هاي کوبا ۱۹۶۳، قانون دموکراسي کوبا ۱۹۹۲، قانون هلمز-برتون ۱۹۹۶، و قانون اصلاح اصلاحات تجاري و صادرات سال ۲۰۰۰ هدف اعلام‌شده از قانون دموکراسي کوبا در ۱۹۹۲ حفظ تحريم‌ها عليه کوباست؛ تا زماني که دولت کوبا از حرکت به‌سوي دموکراتيزه شدن و احترام بيشتر به حقوق بشر خودداري مي‌کند.
* تحريم‌ها عليه لبنان 
بعد از ادامه تظاهرات در لبنان نخست‌وزير اين کشور از سمت خود استعفا داد و ميشل عون نيز با اين خواست او موافقت کرد، مشروط بر اينکه نخست‌وزيري را در دوره پيشبرد امور بر عهده بگيرد تا دولت آينده تشکيل شود.رئيس‌جمهوري لبنان گفت که دولت آتي اين کشور بايد جرئت مقابله با فساد را داشته باشد و طرح اقتصادي ارائه دهد. 
ميشل عون در مورد تحريم‌هاي مالي آمريکا عليه حزب‌الله گفت که حزب‌الله لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحده که خواهان آتش‌بس بين لبنان و رژيم صهيونيستي است، پايبند بوده است و در هيچ‌يک از موضوعات ميداني مربوط به لبنان دخالت نمي‌کند.رئيس‌جمهور لبنان ادامه داد که تحريم‌هاي آمريکا عليه لبنان بر اساس ادعاي واشنگتن علاوه بر حزب‌الله، مردم لبنان را نيز شامل مي‌شود. او قول داد که حداقل در دوره او لبنان شاهد درگيري يا جنگ داخلي نخواهد بود.
 ناظم سعيد احمد و صالح عاص، افراد جديدي هستند که وزارت خزانه‌داري آمريکا آن‌ها را در ليست تحريم‌هاي خود قرار داده و مدعي است که اين دو به شبکه مالي حزب‌الله لبنان کمک مي‌کرده‌اند. وزارت خزانه‌داري آمريکا مدعي شده که صالح عاص و سعيد احمد متهم به پولشويي و کمک به طرح‌هاي حزب‌الله لبنان هستند. بر اساس ادعاي وزارت خزانه‌داري آمريکا،‌ ناظم سعيد احمد که تاجر الماس بوده شخصاً به حزب‌الله کمک مالي کرده و از بزرگ‌ترين تأمين‌کنندگان مالي مقاومت لبنان است.
توني صعب، يکي ديگر از افرادي است که وزارت خزانه‌داري آمريکا وي را تحت تحريم قرار داده و مدعي شده که در تأمين شبکه مالي حزب‌الله نقش داشته است. چندي پيش «جاستين موزينيچ»، معاون وزير خزانه‌داري آمريکا تهديد کرده بود که واشنگتن حاميان حزب‌الله لبنان را تنبيه خواهد کرد.
دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي بعد از موفقيت‌هاي حزب‌الله لبنان در مقابله با گروه‌هاي تروريستي در سوريه تلاش‌ها براي تشديد فشار به حزب‌الله لبنان را افزايش داده‌اند. واشنگتن در راستاي تلاش براي پايين آوردن محبوبيت حزب‌الله در لبنان بانک‌ها و شخصيت‌هاي لبناني را به اتهام ارتباط با اين گروه در فهرست تحريم قرار داده است. 
*تحريم شيطان بزرگ و سوريه 
وزارت خزانه‌داري آمريکا ۴ فرد و ۵ شرکت که ادعا مي‌کنند با دولت سوريه مرتبط هستند و از آن حمايت کرده‌اند را به فهرست تحريم‌هاي خود عليه اين کشور اضافه کرد. دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد نام اين ۹ فرد و شرکت طبق مفاد فرمان اجرايي شماره ۱۳۵۸۲ در فهرست تحريم‌ها قرارگرفته است.
اين فرمان اجرايي، اموال و سود حاصل از دارايي‌هاي متعلق به دولت سوريه را مسدود کرده و برخي مبادلات خاص با دولت اين کشور را ممنوع اعلام مي‌کند.خزانه‌داري آمريکا، افراد و شرکت‌هايي که به‌تازگي به فهرست تحريم‌ها اضافه‌شده‌اند را به تسهيل مبادلات مالي و انتقال محموله‌هاي سوخت و سلاح براي دولت سوريه متهم کرده است.
همچنين در بيانيه جديد درباره معرفي تحريم‌هاي جديد نوشته‌شده: «ايالات‌متحده، کماکان کساني که اقدام به تسهيل مبادلات با رژيم سفاک اسد بکند را هدف قرار خواهد داد. بر اساس اين گزارش در بين افرادي که در فهرست سياه خزانه‌داري آمريکا افزوده‌شده‌اند، نام محمد عباس قرار دارد، برادرزاده رامي مخلوف، يک تاجر بزرگ در سوريه و خودش و همين‌طور برادرزاده بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه.»
خزانه‌داري آمريکا در سال ۲۰۰۸ ميلادي نيز مخلوف را تحريم کرده بود. خزانه‌داري آمريکا مدعي شده است که محمد عباس فعاليت‌هاي مالي مخلوف را در اين مدت انجام مي‌داده است. آمريکا همچنين خيريه البستان و مديرش را تحريم کرده است، واشنگتن اعلام کرده  که اين خيريه هم در کنترل و اداره مخلوف بوده است.
سياست خاورميانه‌اي آمريکا در دوره يک‌ساله ترامپ باعث انتقاد زيادي شده است. سياست‌هاي نژادپرستانه، خارج کردن امريکا از پيمان پاريس، حمله موشکي به پايگاه هوايي سوريه،  تهديد  به خارج شدن از برجام، انتقال سفارت آمريکا به  بيت‌المقدس و غيره همگي نشان از سياست خارجي متفاوت ترامپ با سلفش (اوباما) دارد. بخشي از سياست خارجي ترامپ، ناشي از رفتار غيرمعمول شخصيتي وي است. بحران سوريه و نقش قدرت‌هاي منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي (به‌ويژه امريکا) در آن باعث گرديده تا اين بحران به يکي از طولاني‌ترين و پيچيده‌ترين بحران‌هاي ناحيه خاورميانه تبديل و پايان يافتن آن  با مشکل مواجه گردد.  باگذشت ۶ سال از شروع ناآرامي‌ها در سوريه  و عدم دستيابي به يک پيروزي قاطع از جانب هر يک از طرفين، نگاه‌ها به‌تدريج به سمت مذاکرات سوق داده شد. هرچند گفت و گوها 
به موفقيت نمي انجاميد ولي براي طرفين درگير، اميد مذاکرات بيشتر براي حل بحران از دست نرفته بود.
*آمريکاي مدعي و تحريم چين،‌ قدرت نوظهور جديد
 تحريم‌هاي جديد آمريکا شرکت‌هاي چيني ازجمله  Kunlun Holding Company و COSCO Shipping Tanker (Dalian) را دربر
مي گيرد. علاوه بر اين عليه پنج نفر از کارکنان اين شرکت‌ها نيز تحريم‌هایي اعمال‌شده است.در تاريخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹، تأسيسات نفتي شرکت آرامکو سعودي در شرق عربستان با چندين هواپيماي بدون سرنشين موردحمله قرار گرفتند. مسئوليت اين حمله را حوثيان يمني بر عهده گرفتند. اما “ائتلاف عربي” در حال جنگ در يمن به رهبري عربستان سعودي، ايران را مسئول حمله به تأسيسات نفتي عربستان اعلام کرد. وزير دفاع و ديگر مقامات ايران اين اتهام را اکيداً رد کرده‌اند.
تحریم ها علیه پاکستان 
 وزارت تجارت آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد که هفت شرکت به فهرست تحريمي تنظيم مقررات صادرات آمريکا افزوده و از سوي واشنگتن به خاطر ارتباط با برنامه‌هاي موشکي پاکستان تحريم شده‌اند.
اين شرکت‌ها  شامل “احد اينترنشنال”،”مجتمع تسليحات هوايي”،”پي‌وي‌تي”،”مجتمع تکنولوژي نيروي دريايي”، کميسيون علوم و مهندسي ملي”و “مهندسي نيو اوتو”  هستند که تحت کنترل دولت پاکستان قراردادند .پاکستان، اين ادعاي آمريکا را رد کرده است. قرار دادن هفت شرکت پاکستاني در فهرست تحريم‌هاي آمريکا باعث مي‌شود تا مجوزهاي لازم براي اين شرکت‌ها صادر نشود. اين مجوزها براي هرگونه نقل‌وانتقال در اين شرکت‌ها لازم است.وزارت تجارت آمريکا مدعي است شرکت‌هاي پاکستاني منافع ملي آمريکا را تهديد مي‌کنند.
«رسالت» در بررسي بيشتر تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورهاي منطقه به گفت‌وگو با سيد جلال ساداتيان، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، کارشناس مسائل خاورميانه و سفير سابق ايران در انگلستان و حميدرضا ترقي، کارشناس مسائل بين‌الملل پرداخت.
*کشورهاي همجوار بايد براي همگرايي به يکديگر کمک کنند
سيد جلال ساداتيان، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، کارشناس مسائل خاورميانه و سفير سابق ايران در انگلستان  در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «روحيه خودبرتربيني آمريکا و دولت ترامپ فراتر از خوي استکباري تمام دولت‌هاي پيش از اوست. اکنون ازنظر اقتصادي و نظامي قدرت اول دنيا هستند و اين موضوع را دوست و دشمن قبول دارد اما اين قدرت با حمايت مردم  مواجه نيست .»
وي افزود: «دموکراسي حاکم بر آمريکا بسيار شکننده است باوجوداينکه بر اکثريت جامعه حکم روايي مي‌کنند.ترامپ با عملکرد خود و تحريم‌هاي اقتصادي که تنها به‌ظاهر اسم اقتصادي دارند و در بطن موضوع سياسي را به همراه خود مي‌کشاند افکار عمومي تمام دنيا را درگير کرده ازجمله افکار درگير هنگ‌کنگ تبت و تايوان است.»
کارشناس مسائل خاورميانه درباره تحريم هاي آمريکا عليه کشور چين ادامه داد: «چين اين روزها به دليل اينکه به قدرت بسياري دست پيداکرده و پيش‌بيني مي‌شود به قدرت اول دنيا هم برسد بنابراين رقابت بسياري بين آن‌ها حاکم است  آمريکا درصدد اين است که با اعمال اين تحريم‌ها، از اين قدرت جلوگيري کند.» 
وي تصريح کرد: «در اين ميان اروپا نيز براي دستيابي به قدرت جهانی در حال تلاش است.ترس از اين موضوع آمريکا را نگران کرده و سعي دارد با استفاده از عناصر اطلاعاتي در کشورهاي مختلف و تشويق بريتانيا براي جدا شدن از اتحاديه اروپا ، از يکي شدن آنان جلوگيري کند.»
*روحيه تهاجمي روسيه آمريکا را نگران کرده است 
او در مورد وضعيت فعلي روسيه نيز اظهار کرد: «آمريکا به‌نوعي روسيه را نيز در ليست تحريم‌هاي خود قرار  داده البته روسيه داراي رویه تهاجمي جديد است .ابتدا به گرجستان حمله  و سپس جزيره کريمه اوکراين را اشغال کرد و پس‌ازآن شرق اروپا را گرفت.به‌بيان‌ديگر مي‌توان گفت از يک قدرت منطقه خودش را به قدرت جهاني رسانده.بنابراين آمريکا براي آنکه بتواند روسيه را مهار کند سعي در اعمال تحريم بر روسيه دارد تا از قدرت بيشتر و نفوذ او جلوگيري کند.» 
ساداتيان گفت: «در منطقه خاورميانه بيشترين تحريم‌ها به ايران اعمال شد و به‌صورت غيراخلاقي از مسئله برجام خارج شد. اکنون غير از ايران با موانع جديدي نيز در عراق روبه‌رو است .آمريکا بيش از ۸ سال است که از نفت عراق بهره مي‌برد و حالا اين زورگويي و بهره‌برداري نقض شده است.به‌عبارت‌ديگر مي‌توان گفت آنان هرکجا دچار مشکل مي‌شوند از ابزار زورگويي خود استفاده مي‌کنند.»
*مؤثرترين اقدام عليه تحريم‌ها،‌ سرپيچي از آن است 
کارشناس مسائل خاورميانه ضمن تأکيد بر اينکه بايد از اعمال تحريم‌ها جلوگيري کرد افزود : «اقتصاد هر کشور دست خودش است و بايد با توجه به شرايط قدم بردارد مؤثرترين اقدام عليه تحريم‌ها ،دور زدن تحريم‌ها و جلوگيري از اعمال آن‌هاست تا اثربخشي آن کم شود.» 
سفير سابق ايران در انگلستان در پايان بابيان اينکه کشورهاي منطقه بايد در يک‌سو باشند و با وحدت خود مقابل اين تحريم‌ها بايستند به سخنان خود پايان داد: «کشورهاي همجوار بايد به هم کمک کنند تا همگرايي افزايش يابد. در مورد ساير کشورهاي پراکنده ، با توجه به اينکه از امکانات ضعيف‌تري برخوردار هستند نيز اين مسئله صدق مي‌کند.»
*اتحاد کشورهاي منطقه،‌ راه غلبه بر آمريکاي مزدور
همچنين حميدرضا ترقي، کارشناس مسائل بين‌الملل و سياسي در مورد چگونگي غلبه بر آمريکا در حوزه تحريم کشورها به «رسالت» گفت: «بي‌شک اگر تمام کشورهايي که مورد تحريم آمريکا قرار گرفتند با يکديگر متحد شوند مي‌توانند به‌سادگي در مقابل آمريکا بايستند. متحدان بايد اول دلار را از معاملات بين‌المللي  حذف و سپس خريدوفروش کالاهاي آمريکايي را در کشورهاي خود ممنوع کنند.»
وي ادامه داد: «کشورهاي تحت تحريم آمريکا بايد معاملات خود و کشورهاي ديگر را با غير از دلار انجام دهند. اگر اين کار متحدانه از سوي کشورها عملي شود، ضربه‌ سنگيني به اقتصاد آمريکا وارد خواهد شد. اين اتحاد منسجم، موجب مي‌شود که بالغ‌بر۶۰ درصد منابع و تبادلات مالي دنيا از قالب دلار خارج شود و نقش دلار در سرنوشت اقتصاد دنيا، به حداقل برسد.» 
ترقي با تأکيد بر متحدشدن کشورهاي تحت تحريم، تصريح کرد: «حذف دلار، تحريم خريد کالاهاي آمريکايي و درنهايت پيوستن به بازارهاي جهاني که آمريکا بر آن سلطه ندارد مانند بازارهاي بين‌المللي و پيمان‌هاي اقتصادي که در آفريقا و قاره‌هاي ديگر تشکيل مي‌شود و کاملاً مستقل از آمريکا هستند مي‌تواند نقش بسيار مؤثري در جلوگيري اثرگذاري تحريم‌هاي آمريکا بر کشورها داشته باشد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در آخر بابيان اينکه طبق قوانين بين‌الملل آمريکا حقي براي تحريم کشورهاي ديگر ندارد، خاطرنشان کرد: «کانال سيستم بانک جهاني و چرخش دلار در معاملات بين‌المللي، تحت کنترل آمريکا است و آمريکا فيلتري را در مسير تبادلات مالي سيستم جهاني بانکي قرار داده و بر اين اساس بر نظام بانکي بين‌المللي سلطه دارد. در حال حاضر آمريکا تمام بانک‌ها را در حوزه قدرت خود دارد و به اين دليل است که  اين حق را براي خود قائل مي‌شود تا با زور و قلدري تمام مبادلات مالي را که در سيستم بانک جهاني تبادل مي‌شود را کنترل و براي آن تصميم‌گيري کند. اگر کشورها تحت تحريم آمريکا، مبادلات مالي خود را خارج از اين سيستم بانکي پيش ببرند مي‌توانند اين سيستم را ناکارآمد کنند.»

نویسنده : مهديه هاشمي-فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.