صيد سهميه صيادان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15461
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴ |
«رسالت» مشکلات سوخت قایق‌های صيادی را بررسی می‌کند؛

صيد سهميه صيادان

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي 14 آذر سال جاري سهميه سوخت صيادان را تعيين کرد. يک هفته پس‌ازاين اطلاعيه، گمانه‌زني‌ها آغاز شد؛ گمانه‌زني‌هايي که هنوز هم ادامه دارد. 
صيد سهميه صيادان

‌|فاطمه فلاح زاده‌| 
شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ۱۴ آذر سال جاري سهميه سوخت صيادان را تعيين کرد. يک هفته پس‌ازاين اطلاعيه، گمانه‌زني‌ها آغاز شد؛ گمانه‌زني‌هايي که هنوز هم ادامه دارد. 
هر شناور صيادي، ۴۰۰ ليتر بنزين سهميه‌اي ! البته که جز رأس امور بي‌خبر، براي ساير افراد به‌راحتي قابل‌فهم است که اين ميزان بنزين، يک‌پنجم نياز صيادان را هم تأمين نمي‌کند و در خوش‌بينانه‌ترين حالت، يک شناور ۱۱۳۳ ليتر بنزين لازم دارد. هر قايق براي اينکه به صيدگاه برسد، بايد ۵۰ الي ۶۰ مايل را طي کند و براي هر ۳۵ کيلومتر، ۲۷ ليتر بنزين مي‌سوزاند. از موتور قايق‌هاي صيادي و همچنين فاصله تا صيدگاه يک شناور که بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ليتر بنزين در ماه لازم دارد.
۴۰۰ ليتر بنزين محاسبه‌شده براي صيادان که مشخص هم نيست چطور محاسبه‌شده و به درد خودروهاي مطمئن توليد داخل هم نمي‌خورد چه برسد به پر کردن سيني‌هاي ماهي‌فروشان، که با به گل نشستن قايق‌ها، صورتشان سرخ مي‌شود و شرمنده خانواده ! انگار سودِ گراني بنزين که قرار بود به مردم برسد، همان نوشداروي پس از مرگ سهراب اين زمانه است، شايد برسد اما وقتي مي‌رسد که جان به لب رسيده، پدر به نان نرسيده و صياد به ماهي… .
عبدالله رحيمي، مسئول تعاوني قايق داران بندر چارک استان هرمزگان به «رسالت» مي‌گويد: «هر قايق براي رفتن به دريا ۱۴۰ ليتر بنزين احتياج دارد بنابراين سهميه تخصيص داده‌شده دولت تنها براي ۲ بار رفتن روي آب است. باوجود شرايط معيشتي بد، بيشتر صيادان نمي‌توانند براي ماهيگيري به دريا بروند زيرا مي‌دانند برگشتشان با خسارت مواجه مي‌شود و اين در شرايطي است که پيش‌ازاين روزانه يک تا ۲ تن ماهي گرفته مي‌شد اما اکنون ميزان ماهي‌هاي صيدشده به ۱۰۰ کيلو در روز هم نمي‌رسد و اين مسئله ضربه بزرگي براي ماهيگيران و بازار ماهي است.»
«رسالت» براي بررسي بيشتر اين موضوع به گفت‌وگو با امين محمودي، کارشناس شيلات و منابع آبي پرداخت.
*سرانه مصرف آبزيان افزايش‌يافته بود اما ديگر بعيد است !
امين محمودي، کارشناس شيلات و منابع آبي در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «سرانه مصرف آبزيان پيش  از انقلاب اسلامي یک کيلوگرم بود و در سال ۹۷ به حدود ۱۱کيلوگرم رسيده، اين موضوع نشان‌دهنده رشد ۱۱ برابري است و در سال جاري نيز مسئولان از سرانه مصرف ۱۲ کيلوگرمي آبزيان در کشور خبر مي‌دهند که با توجه به مشاهدات، بعيد است اين آمار درست باشد. بر اساس چشم‌انداز تعيين‌شده، سرانه مصرف آبزيان در کشور تا پايان برنامه ششم توسعه بايد به ۱۴ کيلوگرم افزايش يابد. اين در حالي است که هم‌اکنون ميانگين سرانه مصرف آبزيان در جهان بيش از ۲۲ کيلوگرم است.» 
 جدول مصرف سرانه آبزيان در ايران 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.