سال خونین در افغانستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14626
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ |
نتيجه 18 سال اشغالگري آمريکا و ناتو؛

سال خونین در افغانستان

 افغانستان همچنان روزهاي سخت و ناآرامي را سپري مي‌کند. اساسا از زمان اشغالگري ايالات‌متحده در سال 2001 تاکنون، که متعاقبا با حضور نيروهاي اشغالگر ديگر اعضاي ناتو نيز توأم شد، کابل و ديگر مناطق افغانستان روي امنيت و آسايش را به خود نديده‌اند.
سال خونین در افغانستان

 افغانستان همچنان روزهاي سخت و ناآرامي را سپري مي‌کند. اساسا از زمان اشغالگري ايالات‌متحده در سال ۲۰۰۱ تاکنون، که متعاقبا با حضور نيروهاي اشغالگر ديگر اعضاي ناتو نيز توأم شد، کابل و ديگر مناطق افغانستان روي امنيت و آسايش را به خود نديده‌اند. آمار و مستنداتي که در اين خصوص منتشر مي‌شود، نشان‌دهنده همين حقيقت است. شبکه خبري الجزيره در گزارشي درباره «بهترين و بدترين سال حضور آمريکا در افغانستان» نوشت: طي سال ۲۰۱۹ در افغانستان ازيک‌طرف تلاش براي صلح تشديد شده و همزمان خشونت و ميزان تلفات در اين کشور به‌صورت بي‌سابقه‌اي افزايش‌يافته است.
اين گزارش ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ براي نخستين بار پس از ۱۸ سال درگيري، آمريکا تلاش براي صلح در افغانستان را تشديد کرد.به گزارش اين شبکه خبري؛عدم تبديل‌شدن افغانستان به مکاني براي فعاليت تروريسم، خروج نظاميان خارجي، آغاز گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني و آتش‌بس ازجمله اصولي بود که نمايندگان آمريکا و طالبان پس از ۹ ماه چانه‌زني بر روي آن به توافق رسيدند.الجزيره افزود: برگزاري نشست بين‌الافغاني همزمان با گفت‌وگوهاي طالبان و آمريکا در قطر و بيانيه پاياني آن مبني بر کاهش خشونت، مردم افغانستان را پس از سال‌ها درگيري، جنگ و خونريزي به صلح اميدوارتر کرد. اما در ماه سپتامبر همزمان با اميدواري براي توافق نهايي ميان آمريکا و طالبان، ترامپ با افزايش خشونت‌ها از سوي طالبان عليه نظاميان و غيرنظاميان و همچنين کشته شدن يک نظامي آمريکايي، مذاکرات صلح را مرده اعلام کرد. رسانه قطري الجزيره در ادامه نوشت: دو هفته پس از تصميم ترامپ مبني بر پايان مذاکرات صلح، در تاريخ ۲۸ سپتامبر انتخابات رياست جمهوري با تمام موانع و چالش‌هايش برگزار گرديد و طالبان نيز اعلام کرد که به مراکز رأي‌دهي حمله خواهد کرد.بر اساس اين گزارش «عبدالولي صديق»يکي از شهروندان افغانستان مي‌گويد: «خانه من در منطقه درگيري طالبان و دولت قرار داشته و مدتي قبل برادر ۱۹ ساله و خواهر ۱۲ ساله خودم را از دست دادم، اما باوجود تهديد طالبان رأي خواهم داد. تا زماني که نيروهاي خارجي در افغانستان حضور دارند، اين کشور روي آرامش را به خود نخواهد ديد.»
اين گزارش با اشاره به افزايش تلفات غيرنظاميان در طول جنگ ۱۹ ساله در افغانستان ادامه داد: سال ۲۰۱۹ براي افغان‌ها بر اساس گزارش سازمان ملل خونين‌ترين سال بوده است، طي سال گذشته بيش از ۲ هزار و پانصد نفر کشته و نزديک به ۶ هزار نفر در افغانستان نيز زخمي شده‌اند.به گزارش سازمان ملل، ماه جولاي به‌عنوان خونين‌ترين ماه در افغانستان ثبت شد که طي اين ماه بيش از ۱۵۰۰ غيرنظامي کشته و زخمي شدند و افزايش حملات نيروهاي خارجي عامل اصلي اين افزايش عنوان‌شده است. همچنين‌يوناما اعلام کرد که در زمان انتخابات در افغانستان ۴۶۰ غيرنظامي ازجمله ۸۵ تن براثر حملات طالبان به مراکز و ستادهاي رأي‌دهي در اين کشور کشته شدند.
شبکه خبري الجزيره در ادامه گزارش خود با اشاره به سفر مخفيانه ترامپ به افغانستان و مبادله زندانيان آمريکا و طالبان نوشت: همزمان با جشن شکرگزاري، ترامپ به‌صورت مخفيانه به افغانستان سفرکرده و ازسرگيري مذاکرات با طالبان را اعلام کرد. «زلمي خليلزاد» نماينده ويژه آمريکا در امور صلح افغانستان نيز بعد از سفر ترامپ مذاکرات خود با نمايندگان طالبان در قطر را  آغاز کرد، مذاکراتي که مأموريت آن رسيدن به يک آتش‌بس براي پايان جنگ در افغانستان عنوان‌شده است.به نوشته اين رسانه قطري، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در مورد آغاز مذاکرات دوباره با طالبان گفته بود که آمريکا مذاکرات با طالبان را از سر گرفته و تمرکز گفت‌وگوها برروي کاهش خشونت براي زمينه‌سازي در مورد گفت‌وگوهاي بين الافغاني و رسيدن به يک آتش‌بس در افغانستان است.بر اساس اين گزارش، همزمان با مذاکرات، طالبان در يک حمله انتحاري به يک بيمارستان نزديک پايگاه آمريکايي بگرام حمله کرد و ۲ غيرنظامي در اين حملات کشته شدند و آمريکا نيز در واکنش به اين حملات تهديد کرد مذاکرات را قطع خواهد کرد. در ۲۲ سپتامبر کميسيون انتخابات نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوري اين کشور را بعد از دو ماه تأخير اعلام کرد که درنتيجه آن اشرف غني با اکثريت آرا برنده شد. اما عبدالله عبدالله، رقيب اصلي وي در انتخابات حاضر به پذيرش نتيجه انتخابات نشده و اعلام کرد که تقلب گسترده رخ‌داده و اجازه نخواهد داد کسي سکاندار شود که بر اساس آراي پاک مردم انتخاب‌نشده است.اين گزارش در پايان تأکيد کرد که تلاش براي صلح و اعلام نتايج انتخابات در سال آينده، مردم افغانستان را به پايان جنگ در اين کشور اميدوار کرده است.هم‌اکنون، ايالات‌متحده آمريکا سعي در نفوذ در انتخابات افغانستان و استمرار ايجاد ناامني و بحران در اين کشور و شبه‌قاره هند دارد. به عبارت بهتر،  علي‌رغم ادعاهاي ظاهري ترامپ، واشنگتن قصد ندارد افغانستان را رها و سرنوشت اين کشور را به دست مردمش بسپارد.اخيرا «حامد کرزاي»، رئيس‌جمهور پيشين افغانستان از دخالت آمريکا در امور افغانستان انتقاد کرد.وي که با شبکه تلويزيوني «صداي آمريکا» مصاحبه مي‌کرد، گفت: انتخابات افغانستان در دست افغان‌ها نبوده و برگزاري انتخابات در اين کشور «سلسله معاملات بيگانگان» بوده است.
کرزاي افزود: «در آن زمان (سال ۲۰۰۹) که من کانديد انتخابات رياست جمهوري افغانستان بودم نيز انتخابات در دست ما نبود و انتخابات ۲۰۱۴ و انتخابات امسال نيز به همين شکل بود…نه‌تنها آمريکا، بلکه کشورهاي ديگر به همراه آمريکا به خاطر منافع خود در انتخابات افغانستان به‌شدت دخيل هستند.»
رئيس‌جمهور پيشين افغانستان تأکيد کرد :انتخابات زماني از آن افغان‌ها خواهد بود که کنترل همه مراحل انتخابات در دست افغان‌ها بوده و در افغانستان صلح تأمين‌شده باشد.وي در پاسخ به سؤالي درباره تشکيل حکومت موقت در افغانستان گفت: «طرفدار حکومت موقت نيستم، اما از هر آن چيزي که منجر به تأمين صلح در افغانستان شود چه انتخابات باشد يا هر اقدام ديگري، حمايت خواهم کرد.»
کرزاي همچنين بر ادامه مذاکرات صلح تأکيد و از به تعويق انداختن اين روند از سوي آمريکا و يا دولت افغانستان به بهانه آتش‌بس انتقاد کرد.وي افزود: «پس از توقف مذاکرات صلح از سوي ترامپ، به نماينده اين کشور (خليلزاد) گفتم که اگر شما (آمريکا) خواستار آتش‌بس هستيد بايد بمباران افغانستان را متوقف کنيد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.