تلاش بن سلمان برای لاپوشانی ابعاد قتل خاشقچی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14429
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵ |
احکام سعودی‌ها در پرونده خاشقچی برای پنهان کردن جنايت است

تلاش بن سلمان برای لاپوشانی ابعاد قتل خاشقچی

 تلاش سعودي‌ها براي لاپوشاني ابعاد واقعي قتل جمال خاشقچي وارد فاز تازه‌اي شده است.
تلاش بن سلمان برای لاپوشانی ابعاد قتل خاشقچی

‌|گروه بين‌الملل‌| 
 تلاش سعودي‌ها براي لاپوشاني ابعاد واقعي قتل جمال خاشقچي وارد فاز تازه‌اي شده است. در اين ميان، محمد بن سلمان وليعهد سعودي‌ها که مستقيما دستور قتل و ترور خاشقچي ( آن‌هم به بدترين نحو ممکن) را در کنسولگري عربستان در استانبول داده است، سعي دارد با استناد به  هرگونه ابزاري از افشاي نقش خود و سران خاندان سعودي در اين ماجرا جلوگيري کند. 
مدير حوزه پژوهش‌هاي خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل در واکنش به حکم صادرشده در پرونده خاشقچي در دادگاه عربستان سعودي، گفت: اين حکم تلاش براي «پوشاندن جنايت» است.
لين معلوف، مدير حوزه پژوهش‌هاي خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل،‌ در واکنش به احکام صادرشده در پرونده جمال خاشقچي روزنامه‌نگار سعودي گفت که اين حکم همانند تلاش براي پوشاندن جنايت است.به گزارش وبگاه «سازمان عفو بين‌الملل»،‌ معلوف در ارتباط با حکم صادرشده در پرونده خاشقچي گفت:‌ «اين حکم عبارت است از تلاش  براي پوشاندن جرم؛ عدالت در حق جمال خاشقچي رعايت نشده است و حقيقت براي عزيزانش مشخص نيست.»
معلوف در ادامه گفت: باآن‌که پرونده محاکمه متهمان پرونده خاشقچي بسته‌شده، بااين‌حال اطلاعاتي در خصوص چگونگي اجراي تحقيقات،‌ ارائه نشده است.مدير حوزه پژوهش‌هاي خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل در ادامه حکم صادرشده را «ناموفق» خواند.معلوف توضيح داد: «دادگاه‌هاي سعودي اجازه نمي‌دهند که متهمان با وکلا در تماس باشند؛‌ اين دادگاه‌ها، پس از محاکمه‌هايي کاملا ظالمانه، حکم اعدام صادر مي‌کنند. با توجه به شفاف نبودن اقدامات مقامات سعودي و نبود دادگستري مستقل،‌  هنوز عدالت در حق جمال خاشقچي رعايت نشده است مگر درصورتي‌که تحقيقاتي بين‌المللي، مستقل و بي‌طرفانه صورت بگيرد.»
خاشقچي، ستون‌نويس روزنامه آمريکايي «واشنگتن‌پست» در تاريخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگري عربستان سعودي در استانبول، به طرز مبهمي کشته و ازآن‌پس ناپديد شد. پس‌ازاين قتل و اثبات دست داشتن مقامات سعودي در اين ترور، بحران ديپلماتيک و سياسي گسترده براي دولت سعودي و شخص «محمد بن سلمان» به وجود آمد.
سخنگوي دادستاني عربستان در يک کنفرانس خبري در خصوص آخرين مراحل پرونده عاملان قتل «جمال خاشقچي» گفت که تاکنون احکام اوليه يازده نفر صادرشده که پنج نفرشان به اعدام محکوم‌شده‌اند.دادستاني سعودي با تکرار ادعاهاي گذشته، به خبرنگاران گفت که طي تحقيقات ثابت‌شده است که قاتلان قصد پيشين براي قتل خاشقچي نداشته‌اند!
برني سندرز، نماينده دموکرات کنگره آمريکا در واکنش به احکام اعدام براي قاتلان جمال خاشقچي در عربستان اعلام کرد: سازمان اطلاعات آمريکا به اين جمع‌بندي رسيده بود که محمد بن‌سلمان، وليعهد عربستان دستور قتل خاشقچي را صادر کرده است ولي محاکمه ناچيزي که رژيم مستبد و غيرقانوني سعودي انجام داد صرفا سرپوشي بود بر جنايتي که صورت گرفته بود.نامزد انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا گفت: «اي‌کاش دونالد ترامپ اظهارات دوستانه و عاطفي خود در مورد ديکتاتوري رژيم سعودي را متوقف کند.»
اين در حالي است که کاخ سفيد از احکام مربوط به قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد عربستاني استقبال و آن را گامي روبه‌جلو توصيف کرد!نکته ديگر اين‌که عوامل اصلي دخيل در پرونده قتل خاشقچي، موردحمايت دادگاه سعودي و شخص بن سلمان قرارگرفته‌اند. القحطاني که مشاور بن سلمان بود از اين سمت برکنار شد که برجسته‌ترين فرد در اين پرونده است. دادستاني عربستان او را محاکمه کرد اما متهم نشد.القحطاني در دوره ملک عبدالله در دفتر پادشاهي فعاليت مي‌کرد و ارتقا يافت و جزء نزديکان و رازدار محمد بن سلمان شد. منابع در دفتر پادشاهي عربستان مي‌گويند او بسيار به نيابت از وليعهد صحبت مي‌کرد و دستوراتي به مسئولان ارشد ازجمله مسئولان دستگاه‌هاي امنيتي مي‌داد.
القحطاني براي بازگرداندن خاشقچي به کشور تلاش کرده بود. او از توئيتر براي مقابله با انتقاداتي که از عربستان و شخص محمد بن سلمان مي‌شد، استفاده مي‌کرد. القحطاني گروهي را در واتساپ   نيز با سردبيران روزنامه‌هاي محلي براي ديکته کردن روش دفتر پادشاهي به آن‌ها اداره مي‌کرد.در توييت‌هايي که اوت ۲۰۱۷ منتشر شد القحطاني از فالوورهايش خواست حساب‌هايي را که بايد به ليست سياه اضافه شوند مشخص کنند. وي مي‌گفت: من کارمند و مجري دستورات پادشاه و وليعهد هستم و سرخود کاري نمي‌کنم.القحطاني مطرب را مامور انجام مذاکره با خاشقچي کرده بود. دفتر دادستان کل عربستان اعلام کرد، دستوري براي ممنوع السفر شدن القحطاني تا زمان تکميل تحقيقات صادر شد اما منابع به رويترز گفتند: او کاملا آزاد است و کارش را به‌صورت مخفيانه انجام مي‌دهد.
همچنين محمد العتيبي زماني که خاشقچي به قتل رسيد کنسول عربستان در استانبول بود. العتيبي چهار روز بعد از قتل خاشقچي به رويترز اجازه بازديد از کنسولگري را داد.گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود مکالمات ثبت‌شده بين العتيبي و ديگر مسئولان عربستاني قبل از قتل خاشقچي را که در حال صحبت درباره يک ماموريت بسيار محرمانه بودند، آورده است. معاون دادستاني کل عربستان دوشنبه اعلام کرد العتيبي بعد از تحقيقات آزادشده است.
هيئت تحريريه روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبي در اين نشريه در واکنش به‌حکم اخير مقام‌هاي عربستان در محکوم کردن پنج تن از عوامل قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد حاکميت عربستان در سال ۲۰۱۸ در شهر استانبول، نوشته‌ است: «نتيجه اين فرآيند توهين به خانواده خاشقچي و تمامي کساني که خواستار پاسخگو بودن عوامل واقعي اين جنايت بوده‌اند ازجمله اکثريت نمايندگان هر دو حزب اصلي در کنگره آمريکا  محسوب مي‌شود. از سوي ديگر پذيرش اين نتيجه در سطح بين‌المللي نه‌فقط کاري به لحاظ اخلاقي غلط بلکه همچنين خطرناک خواهد بود. اين کار اين پيام را به محمد بن سلمان وليعهد بي‌پرواي عربستان مي‌دهد که ماجراجويي‌هاي مرگبار او تحمل خواهند شد.
خاشقچي ساکن آمريکا بوده و براي روزنامه واشنگتن‌پست ستون‌هايي در انتقاد از سرکوبگري‌هاي بي‌رحمانه محمد بن سلمان در داخل عربستان نگارش مي‌کرد؛ وليعهدي که فعالان حقوق بشري، نويسندگان و روشنفکران حامي اصلاحات صلح‌آميز را هدف اين سرکوبگري قرار داده و در کنار آن جنگ فاجعه‌بار را در يمن به راه انداخته است.بعدازآن که کنسولگري عربستان در شهر استانبول گزارش کرد، خاشقچي براي دريافت يک سري اسناد و مدارک موردنياز براي ثبت ازدواجش به آن‌جا مراجعه کرده، معاونان محمد بن سلمان يک تيم ترور ۱۵ عضوي شامل يک دکتر پزشکي قانوني مجهز به اره بريدن استخوان را براي ديدار با او اعزام کردند.

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.