تصویرسازی برای نسل آینده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14017
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸ |
«رسالت» از وضعیت ساخت انیمیشن‌های سینمایی کودکان و نوجوانان در کشور گزارش می‌دهد؛

تصویرسازی برای نسل آینده

سينماي کودک به ويژه انيميشن از جمله ژانرهايي است که در سطح جهان از اعتبار و اهميت خاصي برخوردار است. در بسياري از کشورها اقبال بسيار زيادي به اين حوزه از سينما شده و جشنواره‌هاي معتبر جهاني مملو از جوايزي است که به اين فيلم‌ها تعلق مي‌گيرد.
تصویرسازی برای نسل آینده
سينماي کودک به ويژه انيميشن از جمله ژانرهايي است که در سطح جهان از اعتبار و اهميت خاصي برخوردار است. در بسياري از کشورها اقبال بسيار زيادي به اين حوزه از سينما شده و جشنواره‌هاي معتبر جهاني مملو از جوايزي است که به اين فيلم‌ها تعلق مي‌گيرد. باتوجه به اين نکته که جمعيت کودک و نوجوان در تمامي کشورها به این فیلم ها گرایش داشته و بزرگسالان زيادي به حوزه انیمیشن علاقه مند هستند، اکثر شرکت‌هاي فيلم‌سازي  بزرگ دنيا از ظرفيت این بخش براي توليد محتوا استفاده کرده و با توجه به علايق و سلايق نسل جديد، فيلم‌هاي پرشماري را روانه بازار مي‌کنند.
در حوزه سينماي کودک، انيميشن هاي سينمايي از جايگاه ارزشمندي برخوردار بوده و سهم قابل توجهي از بازار جهاني را در اختيار دارند.
اين صنعت علاوه بر سودآوري و درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زايي بالا، تأثيرگذاري فرهنگي و اعتقادي نيز داشته و از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا که کودکان و نوجوانان طيف وسيعي از مخاطبان اين فيلم ها را  تشکيل مي‌دهند، انيميشن در تربيت نسل آينده تأثير در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهي ايفا مي‌کند. باتوجه به ابعاد ياد‌شده، کشورها و کمپاني‌هاي بزرگ، سرمايه‌گذاري قابل توجهي در اين حوزه داشته اند که با بازگشت سرمايه‌گذاري مناسبي نيز همراه بوده است. کشورهاي آمريکاي شمالي و اروپايي ۹۰ درصد سرمايه‌گذاري در صنعت پويانمايي جهان را به خود اختصاص مي‌دهند. اگرچه ۹۰ درصد پويانمايي‌هاي تلويزيوني آمريکا و اروپا در آسيا توليد مي‌شوند، نزديک به ۴۰ سال است که استوديوهاي غربي امکانات توليد پويانمايي را ابتدا در ژاپن، سپس کره جنوبي و تايوان و اکنون در فيليپين، مالزي، سنگاپور، ويتنام، تايلند، هند، اندونزي و چين به علت نيروي کار ارزان‌تر تأسيس و راه‌اندازي کرده اند. هزينه توليد هر دقيقه پويانمايي سريالي به‌طور ميانگين دقيقه‌اي ۷۰۰۰ دلار در آسيا است. اغلب فعاليت‌ها براي پيش‌توليد در آمريکا يا کشورهاي پيشرو انجام مي‌شود و سپس براي توليد به آسيا فرستاده مي‌شود. بيشترين شيوه توليد در آسيا شامل توليد پروژه‌هاي برون‌سپاري شده مي‌گردد که کمترين ريسک را براي تيم توليد دارد.
به اين ترتيب مشخص مي شود که چه حجم از سرمايه شرکت هاي بزرگ صرف اين حوزه شده و به طور قطع بازخورد مالي فراواني نيز براي اين شرکت ها در پي خواهد داشت.
گفتني است ۵۰ فيلم پويانمايي پرفروش در جهان، طي۲۰ سال از ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۳ جمعا نزديک به ۳۰ ميليارد دلار فروش داشته‌اند و ۵۰ فيلم پرفروش تاريخ جهان، کاملا پويانمايي بوده و تقريبا در ۸۵ درصد ديگر از پويانمايي و جلوه‌هاي ويژه استفاده شده است. اين روند تا به امروز به همين منوال ادامه پيدا کرده تا جايي که ۳ فيلم از ۱۰ فيلم پرفروش سال ۲۰۱۳، تماما پويانمايي‌هاي سه‌بعدي بودند و به‌طور متوسط، هرکدام حدود ۷۰۰ ميليون دلار فروش جهاني کرده‌اند. البته بقيه فيلم‌هاي پرفروش نيز، اغلب داراي پويانمايي و جلوه‌هاي ويژه بوده و بعضا داراي تکنيک نمايش سه‌بعدي نيز هستند.
سيد عليرضا گلپايگاني مدرس دانشگاه در گفت و گو با «رسالت» ضمن اشاره به اهميت جايگاه صنعت انيميشن سازي در سينماي جهان خاطرنشان کرد: براي دستيابي به جايگاه واقعي در اين حوزه بايد از دانشگاه‌ها شروع کرد و ما اگر در دانشگاه مي خواهيم برنامه ريزي درستي داشته باشيم  مي بايست اطلاعات بخش توليد را داشته باشيم و براي اينکه چه نيرويي، با چه تخصص هايي و با چه مشخصاتي بايد تربيت کنيم نيازمند کار علمي و تخصصي هستيم.
وي ادامه داد: حوزه توليد انيميشن اگر بخواهد برنامه ريزي بلندمدتي براي خود داشته باشد بايد اطلاعات نيروي انساني آماده به کار در صنعت انيميشن را داشته باشد که بتواند با اطمينان اين برنامه ريزي و کار توليد خود را انجام دهد. بر اين اساس مي توانيم نيروي حرفه اي را تربيت کرده و انتظار توليد کارهاي خوب و کيفي را داشته باشيم.
اين استاد دانشگاه تأکید کرد: با برنامه ريزي دقيق تر و درست در حوزه تربيت نيروي انساني براي توليد انيميشن مي توانيم آينده بهتري را براي اين صنعت در کشور تصوير کنيم و فعاليت هاي مؤثرتري را تعريف کرده و در حوزه بين الملل نيز به موفقيت هاي ارزشمندي دست يابيم.
جهانبخش سلطاني از هنرمندان پيشکسوت سينما که نقش هايي نيز در حوزه سينماي کودک بر عهده داشته در گفت و گو با «رسالت» در زمينه ويژگي هاي محتواي توليدي در حوزه کودک و نوجوان نيز گفت: محتواي توليدي براي کودکان و نوجوانان بايد در زندگي حقيقي پيام معصوميت و پاک‌ بودن کودکان را به همه انتقال دهد و با روحيات اين سن همخواني داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه ساخت فيلم هاي حوزه کودک در اين سال ها با افول روبه رو بوده تصريح کرد: اميدواريم بستري فراهم شود تا توليدات سينمايي کودکان افزايش يافته و توليدات فاخري روانه بازار شود.
مريم سعادت از هنرمندان باسابقه کشور نيز در گفت و گو با «رسالت» در اين زمينه گفت: انتظار از جامعه سينماي کشور اين است که باتوجه به جمعيت جوان کشور توليدات فيلم‌ها و انيميشن هاي کودکان و نوجوانان بيش از هميشه باشد.
وي ادامه داد: فيلم هاي حوزه کودکان ساليان سال در اذهان اين عزيزان باقي مي ماند و اگر محتواي توليد شده با کيفيت مناسبي همراه باشد اثرات ماندگاري را بر ذهن آن‌ها برجاي خواهد گذاشت.
به هر روي انتظار مي رود وزارت ارشاد در زمينه حمايت از انيميشن هاي سينمايي مساعدت و همراهي بيشتري را داشته باشد و با کمک به بخش خصوصي زمينه توليدات هرچه بيشتر اين حوزه را فراهم آورد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.