شبکه‌ای که اینترنت ملی نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13758
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان از کاربرد شبکه‌ملی‌اطلاعات گزارش می‌دهد؛

شبکه‌ای که اینترنت ملی نیست

مدتي است که مسئولان شبکه‌هاي ارتباطي در کشور، پيرامون استفاده از شبکه‌ملي‌اطلاعات صحبت‌هايي را مطرح کرده‌ اند. اين مسئله بعد از اختلال اينترنت در حوادث اخير به صورت جدي تر عنوان شد.
شبکه‌ای که اینترنت ملی نیست
|گروه سیاسي|
مدتي است که مسئولان شبکه‌هاي ارتباطي در کشور، پيرامون استفاده از شبکه‌ملي‌اطلاعات صحبت‌هايي را مطرح کرده‌ اند. اين مسئله بعد از اختلال اينترنت در حوادث اخير به صورت جدي تر عنوان شد، چراکه در جريان قطعي گسترده اينترنت، آسيب‌هاي زيادي به کسب‌ وکارها و در نتيجه اقتصاد کلان کشور وارد گرديد. 
در اين ميان عده‌اي با موج سواري بر وضعيت پيش‌آمده، تبليغات غلط و اطلاعات نادرستي را براي تشويش اذهان‌عمومي مبني بر اينکه شبکه‌ملي‌اطلاعات قرار است جايگزين اينترنت جهاني شود و دسترسي به اينترنت بين‌المللي با مشکل مواجه شود، مطرح کردند. اين طرح مسئله در فضاي مجازي دست‌به‌دست گشته و بسياري را با سوء تعبيرهايي درباره شبکه ملي اطلاعات مواجه کرده است. 
بر خلاف صحبت‌هاي غيرواقعي بيان شده در مورد شبکه ملي اطلاعات، ارتباطات اينترنتي کاربران ايراني به هيچ عنوان از طريق اين شبکه با اينترنت جهاني قطع يا محدود نخواهد شد. آذري جهرمي وزير ارتباطات نيز پيش از اين درباره شبکه ملي اطلاعات گفته بود: «هدف شبکه ملي اطلاعات، ارتباط رشد اقتصادي است و همه کارآيي آن اينترنت نيست. اينترنت لازمه زندگي مردم است و به هيچ وجه قطع نمي ‌شود.»
ابوالحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي و رئيس مرکز ملي فضاي مجازي ايران در گفت و گو با «رسالت» با رد وجود اينترنت ملي مي گويد: «اينکه نزد افکار عمومي اصطلاح اينترنت ملي رايج شده، اصلا درست نيست، زيرا چنين مولفه اي وجود ندارد و آن را به طور قطع تکذيب مي کنيم. بيان چنين موضوعاتي صرفا بازي تبليغاتي محسوب مي شود. اينترنت پروتکل ارتباطي است که به صورت عام در شبکه ملي براي ارتباط داخلي و جهاني از آن استفاده مي شود.»
وي با اشاره به وجود شبکه ملي اطلاعات بيان مي کند: «در اين شبکه اسناد، مدارک و مصوبات ملي قرار دارد و اکنون در حال فعاليت، توسعه و تکميل شدن است. در اين شبکه به هيچ عنوان قطع اينترنت بين المللي وجود ندارد، زيرا در دنياي امروز نمي توان شبکه اي را تصور کرد که با ديگر کشورها ارتباط نداشته باشد.»
فيروزآبادي به مزاياي شبکه ملي اطلاعات در کشور اشاره مي کند و مي افزايد: «اين شبکه ارزان تر و با کيفيت بالا در اختيار کاربران ايراني قرار خواهد گرفت. نمونه اين مورد هم اختلال اينترنت در ماه گذشته بود که قطعي اينترنت باعث ايجاد اختلال در شبکه ملي اطلاعات نشد. اين شبکه امکان ارائه خدمت توسط شرکت هاي داخلي و موسساتي که به کاربران ايراني خدمت رساني کنند را فراهم مي کند.»
*شبکه ملي اطلاعات، معادل عدم دسترسي به شبکه جهاني نيست
شبکه ملي اطلاعات مرتبط با شبکه جهاني اينترنت است و وجود آن نه تنها دسترسي به اينترنت جهاني را محدود نمي‌کند بلکه داراي دستاوردهايي از جمله اينترنت ارزان تر نيز است.
سيد جمال هاديان رئیس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت و گو با «رسالت» درباره شبکه ملي اطلاعات مي گويد: «شبکه ملي اطلاعات شبکه داخلي است، اما به معناي بسته بودن و عدم ارتباط با شبکه جهاني نيست. شبکه ملي اطلاعات با ارتباط با جهان هويت پيدا مي کند. اين شبکه به معناي عدم دسترسي به شبکه جهاني نيست و از ابتدا نيز چنين هدفي را نداشته است.» 
وي ادامه مي دهد: «شبکه ملي اطلاعات شبکه بومي و داراي سه لايه است: لايه زيرساخت و فني که تهيه و ساخت آن از وظايف وزارت ارتباطات بوده که آن را فراهم کرده و اکنون قدم هاي نهايي را برمي دارد. لايه دوم که خدمات است و بخش هاي خدماتي و اپليکيشن هاي ارائه دهنده خدمات مي تواند از طريق آن فعاليت کنند. همان طور که در حوادث اخير و اختلال در اينترنت بسياري از فعاليت هاي اقتصادي و اپليکيشن ها فعال بودند و اين نشان دهنده کارآمدي شبکه ملي اطلاعات کشور بود.» 
هاديان اضافه مي کند: «لايه سوم لايه محتواست که بتواند براي اقشار و سلايق مختلف محتوا توليد کند، ولي ما در اين بخش هنوز کار خاصي انجام نداده ايم. نهادهايي که وظيفه آنها توليد و محتواست بايد بتوانند اين لايه را تکميل کنند. ما در حال حاضر کمتر از دو درصد از محتواي متناسب با فرهنگ و سبک زندگي ايراني اسلامي را توليد کرده ايم و ۹۸ درصد باقي مانده است. نيرو و استعدادهاي برجسته در کشور داريم که با هم افزايي، محتوا توليد کنند.»
هاديان حجم محتواي توليد شده در شبکه ملي اطلاعات را پايين مي داند و مي گويد: «هر چه محتواي بيشتري توليد کنيم به محتواي بهتري دسترسي خواهيم داشت. در حوزه محتوا راه زيادي در پيش رو داريم و اين وظيفه وزارت ارتباطات نيست. بيش از ۸۴ نهاد و صدها موسسه اي که در حاکميت در حوزه توليد محتوا فعال هستند، بايد اين کار را انجام دهند تا فرزندان ما در جستجو به محتواهاي مناسبي دسترسي داشته باشند.» 
رئیس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شبکه ملي اطلاعات را مرتبط با شبکه جهاني عنوان مي کند و مي گويد: «اين شبکه داراي مختصات بومي و سبک زندگي ايراني اسلامي است و متناسب با آن طراحي شده که يکي از کاربردهاي آن براي استفاده در شرايط بحراني است. اگر شبکه جهاني، اينترنت را به عمد در ايران قطع کند و يا بنا بر مقتضياتي شبکه اينترنت در داخل قطع شود، اين شبکه مي تواند کار کند، زيرا بايد تمهيدات لازم براي شرايط خاص انديشيده شود.» 
هاديان استفاده از شبکه ملي اطلاعات را داراي هزينه کمتر عنوان مي کند و مي گويد: «اين شبکه شرايط را براي نصب و استفاده ارزان تر و بهينه تر از کل خدمات فراهم مي کند. جهان به سمت و سويي مي رود که قطع کردن جريان اينترنت بر یک کشور حرفي ابلهانه محسوب مي شود که چندي قبل توسط رئيس جمهور آمريکا مطرح شد، زيرا چنين کاري ممکن نيست، ولي ما به عنوان کشوري که به دليل اهميت دادن به ارزش هاي مان دشمنان متعددي در دنيا داريم بايد هميشه آماده باشيم و هستيم.» 
وي اظهار مي کند: «جوانان ما شبکه ملي اطلاعات را طراحي کردند تا خدمات خوبي را در شرايطي که بحراني هم وجود ندارد، ارائه دهيم. در حال حاضر هم اين شبکه خدمات لازم را ارائه مي کند، شايد خدمات آن کامل نشده اما در حال تکميل است. شبکه ملي اطلاعات، معادل اينترنت ملي نيست. اينترنت مولفه اي جهاني است و قطع شدني نيست و همه شبکه هاي بومي با شبکه جهاني ارتباط دارند. شبکه ملي اطلاعات بستري براي نرم افزارها و موتورهاي جستجوي قوي تبديل مي کند و اميدوارم اين شبکه مايه افتخار ما شود.» 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.