شنبه‌های ناآرام پاریس ادامه می‌یابد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13721
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳ |
«رسالت» اعتراضات فرانسه را در گفت‌و‌گو با عبدالرضا فرجی‌راد بررسی‌کرد:

شنبه‌های ناآرام پاریس ادامه می‌یابد

حدود يک سال از اعتراضات گسترده جليقه زردها در فرانسه مي‌گذرد. مبناي آغاز اين اعتراضات درباره کاهش قيمت سوخت بود اما اخيرا اين اعتراضات به تغيير قانون اساسي، اداره دموکراتيک‌تر جامعه، استعفاي ماکرون، خروج فرانسه از اتحاديه اروپا و ناتو، افزايش دستمزدها و مسائل اين‌چنيني بدل شده است.
شنبه‌های ناآرام پاریس ادامه می‌یابد

|راضيه فراهاني|
حدود يک سال از اعتراضات گسترده جليقه زردها در فرانسه مي‌گذرد. مبناي آغاز اين اعتراضات درباره کاهش قيمت سوخت بود اما اخيرا اين اعتراضات به تغيير قانون اساسي، اداره دموکراتيک‌تر جامعه، استعفاي ماکرون، خروج فرانسه از اتحاديه اروپا و ناتو، افزايش دستمزدها و مسائل اين‌چنيني بدل شده است.  طي يک هفته گذشته در کنار اعتراضات جليقه زردها، اعتراضات ديگري حول حوزه صنفي برگزار شد. صاحب‌نظران در حوزه کشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه درباره آينده جنبش جليقه زردها نظرات متعددي دارند اما به طور کل مي‌توان اين نظرات را به دو دسته تقسيم کرد. برخي معتقدند تنوع گسترده درخواست‌هاي معترضين و حضور طبقات مختلف اجتماعي در اين جنبش باعث مي‌شود تا رفته رفته از اين اعتراضات کاسته و طي ما‌ه‌هاي آينده به اتمام برسد اما گروه ديگري از صاحب‌نظران معتقدند، اين جنبش بازتاب مشکلات واقعي جامعه امروزي فرانسه را به همراه خود دارد بنابراين تا زماني که مشکلات در زير پوست جامعه فرانسه در جريان باشد اين اعتراضات نيز ادامه خواهد داشت. 
عبدالرضا فرجي‌راد، کارشناس مسائل بين‌المللي با بيان اين‌که نوع اعتراضات اخير در فرانسه با اعتراضات جليقه زردها تفاوت دارد، به «رسالت» گفت: اعتراضات دو الي سه روز گذشته در فرانسه يکسري اعتراضات صنفي است که اکثر اوقات در کشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه رخ مي‌دهد؛ نمي‌توان گفت اين اعتراضات هيچ ارتباطي با اعتراضات جليقه زردها ندارد اما اعتراضات جليقه زردها ريشه‌اي است.
اين استاد ژئوپليتيک تصريح کرد: جليقه زردها در اين اعتراضات به دنبال تغيير ساختاري هستند چرا که معتقدند ساختار کنوني فرانسه فاسد است و بايد تغييرات اساسي در آن انجام شود، ضمن اين‌که جليقه زردها در کنار اعتراضات عمومي طي دو الي سه روز اخير مخالفت خود را به طور مرتب با ساختار فرانسه ابراز مي‌کردند.
وي ادامه داد: اعتراضات دو الي سه روز گذشته در فرانسه طبيعتا با توافقاتي به انجام مي‌رسد يعني گروه‌هاي صنفي مختلف به ويژه بخش حمل و نقل با دولت مشکل دارند بنابراين مي‌توانند به نحوي به توافق دست يابند. اين اعتراضات بيشتر درباره مسئله کسري حقوق بازنشستگي و اين‌گونه مسائل بوده است و طبيعتا طي چند روز آينده به اتمام خواهد رسيد اما لازم به ذکر است که تظاهرات جليقه زردها نيز ادامه خواهد داشت. 
فرجي‌راد در پاسخ به اين سؤال که پيش‌بيني شما از اعتراضات در فرانسه چيست، گفت: اگر يادتان باشد جليقه زردها هنگامي‌که اعتراضاتشان را آغاز کردند اين موضوع به‌صورت وسيع در فرانسه ادامه پيدا کرد به‌گونه‌اي که گويا کشور فرانسه فلج شده بود حتي خطر سقوط دولت وجود داشت اما به‌تدريج و در ظاهر از ميزان جمعيت معترضين کاسته شد.
وي افزود: در حال حاضر دولت خطري را که درگذشته احساس مي‌کرد اکنون احساس نمي‌کند. دولت نه مي‌تواند خواسته‌هاي آن‌ها را برآورده و نه مي‌تواند معترضين را ساکت کند؛ طبيعتا اين اعتراضات اگر به همين روند که هم‌اکنون انجام مي‌شود، ادامه پيدا کند روند رو به رشد آن ادامه خواهد یافت.
سفير سابق ايران در نروژ افزود: اگر به ياد بياوريد شبيه اين اعتراضات در آمريکا وجود داشت که بيش از يک سال ادامه پيدا کرد. معترضين در آمريکا خواسته‌هاي اساسي‌شان يعني مبارزه با نظام فاسد سرمايه‌گذاري، مسئله فقر و غنا را مطرح کرده بودند.

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.