بازي مهره هاي واشنگتن و آل سعود با آتش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13016
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۴۷ |
حمله به کنسولگري ايران در نجف نشانه چيست؟

بازي مهره هاي واشنگتن و آل سعود با آتش

حمله هدفمند و هدايت شده مهره هاي ايالات متحده آمريکا و رژيم سعودي به سفارت ايران در نجف، بار ديگر پرده از عمق عداوت و دشمني غرب و مهره هاي منطقه اي آن با جمهوري اسلامي ايران برداشته است.
بازي مهره هاي واشنگتن و آل سعود با آتش

حمله هدفمند و هدايت شده مهره هاي ايالات متحده آمريکا و رژيم سعودي به سفارت ايران در نجف، بار ديگر پرده از عمق عداوت و دشمني غرب و مهره هاي منطقه اي آن با جمهوري اسلامي ايران برداشته است. شکست داعش در عرصه ميداني و پروسه سخت احياي گروههاي تروريستي و تکفيري از سوي عربستان سعودي و ايالات متحده و رژيم اشغالگر قدس، سبب شده است تا آنها معدود مهره هاي خود در عراق را به سمت و سوي انجام اقداماتي از جمله حمله به اماکن ديپلماتيک وابسته به کشورمان هدايت کنند. «عادل عبدالمهدي» فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق در واکنش به حمله به سرکنسولگري ايران در نجف، سرلشکر «علي الهاشمي» را مسئول پرونده امنيتي در استان نجف اشرف کرد.پيش از اين استاندار نجف مسئول پرونده امنيتي اين استان بوده است.چهارشنبه شب، گروهي از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلي از اهالي شهر نجف اشرف نبوده‌اند به کنسولگري ايران در نجف يورش برده و بخش‌هايي از آن را به آتش کشيدند.
به دنبال تعرض به سرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف اشرف، محمد علي الحکيم وزير امور خارجه عراق عصر پنج‌شنبه در تماسي تلفني با محمد جواد ظريف ضمن عذرخواهي از اين اقدام خرابکارانه بر تعهد دولت متبوع خود براي حفاظت از اماکن ديپلماتيک و ديپلماتهاي ايراني تأکید کرد.«عدنان الزرفي» رئيس فراکسيون «النصر» در پارلمان عراق آتش زدن کنسولگري ايران در استان نجف را توطئه‌اي عليه اعتراضات مسالمت آميز در عراق توصيف کرد.الزرفي در توئيتر نوشت: «آتش زدن کنسولگري ايران در نجف توطئه‌اي عليه اعتراضات مسالمت آميز و عليه معترضان انقلابي است و هدف از آن به هم ريختن کارت‌ها و تأثيرگذاري بر قدرت تصميم نجف اشرف است.»
به نوشته وبگاه خبري «بغداد اليوم»، رئيس فراکسيون النصر پارلمان عراق خواهان تحقيق درباره تلاش‌ها براي ايجاد شکاف امنيتي در استان نجف اشرف شد.«سلام هادي» عضو ائتلاف «سائرون» هم گفت: «آتش زدن نهادها و حمله به نيروهاي امنيتي کار گروهي نفوذي است که مي‌خواهد روند اعتراضات مسالمت آميز را منحرف کند.خرابکاري و رفتارهاي غيرقانوني و منافي قانون که همزمان با تظاهرات‌ها رخ مي‌دهد کار عده‌اي نفوذي است که تحت پيگرد قانوني قرار مي‌گيرند.معترضان مسالمت‌جو و انسان‌هاي عاقل دست به خرابکاري نمي‌زنند بلکه با حفظ آرامش خواسته‌هاي برحق و قانوني خود را پيگيري مي‌کنند.
از سوي ديگر تلويزيون عراق هم در خبري فوري اعلام کرد که نخست وزير عراق دستور برکناري سپهبد «جميل الشمري»، رئيس هسته بحران در استان «ذي قار» را صادر کرد.«عادل الدخيلي» استاندار ذي قار تهديد کرده بود اگر الشمري از مديريت هسته بحران در استان ذي قار برکنار نشود استعفا مي‌دهد.
اعتراض‌ها در استان ذي قار و شهر «ناصريه» مرکز آن به نسبت ساير استان‌ها شديدتر است و خسارات و صدمات وارده در اين استان نسبت به ساير استان‌هاي عراق چشمگير است. مقامات اين استان به دليل خشونت ها براي کنترل اوضاع امنيتي هر بار ناچار مي‌شوند مقررات منع تردد اعلام کنند.شهر ناصريه در طول هفته‌هاي گذشته شاهد آتش زدن منزل اعضايي از پارلمان و مسئول محلي و کشوري هم بوده است.
خبر ديگر آنکه سفارت عربستان در مصر اظهارات منتسب به سفير خود در اين کشور درباره اوضاع عراق و حوادث چهارشنبه شب حمله به کنسولگري ايران در نجف اشرف را تکذيب کرد.طبق گزارش روزنامه دولتي عکاظ، سفارت عربستان سعودي در بيانيه‌اي مدعي شد: «خبر مربوط به گفت‌وگوي «اسامه بن احمد نقلي »
سفير و نماينده دائم عربستان نزد اتحاديه عرب نادرست و بي اساس است، زيرا او اخيرا با هيچ رسانه مصري‌يا خارجي به طور اختصاصي‌يا جمعي مصاحبه انجام نداده است.»
روزنامه مصري «انباء اليوم» روز پنج‌شنبه خبر داد که سفير عربستان در قاهره در گفت‌وگو با اين روزنامه به طور ضمني ايران را به حوادثي بدتر از آنچه براي کنسولگري ايران در نجف اشرف رخ داد، تهديد کرد. سفارت عربستان سعودي در قاهره ضمن تکذيب اين مصاحبه سفير خود، گفت: «ساخته و پرداخته کردن چنين اظهاراتي جاي تأسف دارد. به خصوص که در آن ادعاهايي مربوط به حوادث جاري در عراق آمده است که برخلاف سياست عربستان در احترام به حاکميت و استقلال کشورها و دخالت نکردن در امور داخلي اين کشور به هر طريقي است.»
نقلي طبق آنچه روزنامه مصري «انباء اليوم» منتشر کرد در گفت‌وگوي خود با اين روزنامه اتهامات هميشگي کشورش به ايران را تکرار کرد و مدعي شد ايران از طريق آنچه او حمايت از «شبه‌نظاميان در يمن» خواند، منطقه را بي‌ثبات مي‌کند. او ادعا کرد که «نقش واقعي ايران در منطقه فتنه‌انگيزي و بي‌ثبات‌سازي از طريق تجهيز شبه‌نظاميانش در يمن و دخالت در امور داخلي کشورهاي مجاور مثل عراق و لبنان» است. سفير عربستان در واکنش به حمله افراد ناشناس به کنسولگري ايران در نجف اشرف در عراق و آتش زدن آن، به اتفاقاتي که براي سفارت سعودي در تهران رخ داد اشاره کرد و گفت: ايران هم اقدامات مشابهي کرده وقتي که سفارت سعودي در ايران را آتش زدند. آنچه ديشب براي کنسولگري ايران در نجف رخ داد، تبعات چيزي است که رژيم ايران مرتکب شده و آنها بايد انتظار واکنش‌هاي بيشتري داشته باشند. آنچه در ادامه رخ خواهد داد، کمتر از اين نخواهد بود».
سفير سعودي که کشورش در سال‌هاي اخير پس از بيست و پنج سال قطع روابط با عراق، سفارتش در عراق را بازگشايي کرد، عراق را «کشور برادر و مسلمان» توصيف کرد که بايد «از دست ايران نجات يابد» و گفت: «آماده هرگونه کمک به عراق هستيم که به رهايي عراقي‌ها از شر ايران و نفوذش کمک کند».همان گونه که تأکید شد ، منابع محلي بر اين باورند که مهاجمان نقابدار، گروهي آشوبگر حرفه‌اي بوده‌اند که با برنامه‌اي از پيش تعيين‌شده قصد آسيب‌رساندن به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف اشرف را داشتند.وزارت خارجه عراق هدف از اين اقدام را آسيب وارد ساختن به روابط عراق و ايران توصيف کرد و از معترضان خواست مراقب کساني باشند که مي‌خواهند اعتراضات را بي‌اعتبار کنند.وزارت امور خارجه عراق همچنين حمله به کنسولگري ايران در شهر مقدس نجف را قويا محکوم کرده است و آن را خلاف واقعيت اعتراضاتي خوانده که در برخي شهرهاي عراق جريان دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.