فرار ممنوع! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12112
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰:۰۵ |
گزارش «رسالت» از بازتاب سخنراني رئيس‌جمهور در يزد؛

فرار ممنوع!

رئيس جمهور در سخنان خود در جمع مردم يزد بر شفاف سازي و مبارزه با فسادهاي ميليارد دلاري تأکيد ويژه کرد؛ تأکيدي که به نظر مي رسد بايد از مسئولان و وزراي کابينه وي و يا حتي خويشاوندان ايشان آغاز شود.
فرار ممنوع!

رئيس جمهور در سخنان خود در جمع مردم يزد بر شفاف سازي و مبارزه با فسادهاي ميليارد دلاري تأکيد ويژه کرد؛ تأکيدي که به نظر مي رسد بايد از مسئولان و وزراي کابينه وي و يا حتي خويشاوندان ايشان آغاز شود. همه مي دانيم که در رياست جديد قوه قضائيه، عزم جدي و بي بديل و بدون سوگيري جناحي و حزبي با مفسدان آغاز شده، اما جاي تعجب دارد که آقاي رئيس جمهور از تريبون ملي، قوه قضائيه را به نوعي کم کاري در معرفي مفسدان اقتصادي متهم مي کند.
آقاي روحاني روز گذشته بعد از گذشت بيش از ۶ سال از دوران رياست جمهوري اش، هنوز کارنامه موجه و قابل قبولي ارائه نداده و برجام که مهم‌ترين دستاورد دولتش بوده، دچار مرگ تدريجي شده است. اين درحالي است که قوه قضائيه با ورود رياست جديد در مدت زمان کوتاهي، کارنامه خوبي از عملکرد خود ارائه داده است.
امروز حتي حاميان رئيس جمهور، انتقادهاي سختي به عملکرد او دارند، اما ايشان در کمال ناباوري انتقاد بر کارنامه موفق قوه قضائيه مي کند. به همين منظور با چند تن از چهره ها و کارشناسان سياسي گفت و گويي را درباره اظهارنظر رئيس جمهور در مواجهه قوه قضائيه با پرونده هاي فساد اقتصادي داشته ايم که در ادامه از نظر مي گذرد.
*روحاني در ضعيف ترين جايگاه اجتماعي
حميد رسايي نماينده سابق مجلس در گفت و گو با «رسالت» مي گويد: «آقاي روحاني اکنون در ضعيف ترين جايگاه اجتماعي قرار دارد. صحبت هاي وي درباره قوه قضائيه درحالي بيان مي شود که آقاي رئيسي از ابتداي حضور در اين مجموعه مبارزه با فساد را به صورت عملي آغاز کرده است و براي او فرقي ندارد فساد متعلق به کدام جناح و حزب است، اما اقدام قوه قضائيه به نفع روحاني نيست بلکه به ضرر اوست.»
رسايي ادامه داد: «قوه قضائيه از يک سو بر مهره هاي اصلي فساد دست گذاشته که جزء اطرافيان آقاي روحاني مي شوند و از سوي ديگر سپاه در ماه هاي اخير يکي از مهم ترين عناصر رسانه اي ايجاد جنگ رواني بر عليه انقلاب و نظام، يعني روح الله زم را دستگير کرد. دستگيري زم و فعاليت اميدآفرين آقاي رئيسي باعث عصبانيت آقاي روحاني شده است. به همين دليل رئيس جمهور به دنبال منحرف کردن افکار عمومي است، تا اقدامات رئيسي را با علامت سؤال مواجه کند، اما مردم مي بينند حجت الاسلام رئيسي برخورد جناحي با فساد ندارد. بنابراين آقاي روحاني به جاي فضا سازي ها بايد از عملکرد دولتش در دوران رياست جمهوري دفاع کند.»
وي تصريح مي کند: «رئيس جمهور بايد پاسخ ملت را درباره برجام و فرصت سوزي ها و اعمال تحريم هاي بيشتر بدهد. او اکنون بعد از گذشت ۶ سال مجددا به مسير آقاي جليلي در مذاکرات هسته اي بازگشته است. اکنون به همان مسير مقاومت و کوتاه نيامدن در برابر مطالبات که در گذشته در آن قرار داشتيم، برگشته ايم. آقاي روحاني با گفتن «آي دزد آي دزد» نمي تواند حواس مردم را پرت کند. مردم مي دانند چه کسي صادقانه فعاليت مي کند و چه کسي به دنبال مبارزه با فساد است و چه کسي فساد را توجيه مي کند.»
*اظهارات روحاني براي تبرئه خودش است
عباس سليمي نمين،‌ کارشناس مسائل سياسي و مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران درمورد صحبت‌هاي روحاني در جمع مردم يزد به «رسالت» مي گويد: «واکنش نشان دادن نسبت به پيگيري قضائي وابستگان مقامات مختلف، امري است که تاحدي قابل پيش بيني بود، برادر ‌روحاني در ارتباط با مسائل بانکي رشوه گرفت و اکنون محاکمه شد. ازقضا اين مربوط به قبل از انتخابات بود و به همين دليل قوه قضائيه از رسيدگي به آن خودداري و اين پرونده را اعلام نکرد. همين مطلب بايد موجب سپاسگزاري روحاني مي‌شد و بابت اين کار از قوه قضائيه قدردان باشد که اجازه ندادند کمترين بهره برداري انتخاباتي از اين قضيه به عمل آيد.»
وي مي افزايد: «درحالي که اگر اين پرونده قبل از انتخابات علني مي شد ضربه جدي به روحاني مي زد، اما متأسفانه نه تنها آقايان قدردان اين کار نبودند بلکه احساس مي‌کردند به دليل موقعيت روحاني پرونده رفع و رجوع خواهد شد و زماني که ديدند اين اتفاق نيفتاد و حکم برادر رئيس جمهور آمد، ‌بحث هايي را مطرح کردند. اين مباحث ديگر براي مردم تازگي ندارد.»
*رئيس‌جمهور مدعي حقوق برادر متخلفش است
اين کارشناس يادآور مي شود: «باعث تأسف است که برادر رئيس‌جمهور در بانک سرمايه و برخي بانک هاي ديگر اعمال نفوذ کند و در ازاي آن رشوه بگيرد و از طريق سيستم بانکي به سرمايه هاي ملت ظلم شود و بعد روحاني به جاي اين که بر سوگند خود وفادار بماند و درهرشرايطي مصالح مردم را پيگيري کند،‌ مصلحت يک فرد متخلف را حتي اين که برادرش باشد پيگيري مي‌کند. اين کار موجب ظلم فاحشي به فرهنگيان شده است. رئيس‌جمهور به جاي اينکه مدعي حقوق فرهنگيان باشد مدعي برادرش است.»
سليمي‌نمين ضمن تأکيد بر اين‌که اظهارات روحاني فقط براي تبرئه خودش است، ادامه مي دهد: «حتي از رؤساي جمهور سابق نيز که اطرافيانشان با سوءاستفاده از موقعيت آنها به تخلفاتي دست زده بودند زماني که مورد پيگيرد قضائي قرارگرفتند جوسازي ها و موضع گيري هاي خلاف مسائل ملي را شاهد بوديم. اظهارات روحاني هم فقط براي تبرئه خودش است درحالي که روحاني بايد خودش در اين زمينه ادعاي برخورد با فساد مي‌کرد.»
روحاني در بخشي از اظهاراتش دولت محمود احمدي‌نژاد را مسئول عدم بازگشت ۲ ميليارد دلار از درآمدهاي دولت ايران دانست و مدعي شد که «دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت اين پول را پس بگيرد و دست دست کرد.» به گفته او شوراي عالي امنيت ملي تصويب کرد که قوه قضائيه بايد به سرعت به اين پرونده رسيدگي ‌کند، اما تا به امروز اقدامي در اين باره صورت نگرفته است.
وي درواکنش به اظهارات روحاني درمورد متهم کردن قوه قضائيه به برخورد گزينشي و نشانه گرفتن حاميان دولت و پيگيري نکردن پرونده‌‌اي از دولت قبلي، مي گويد: «جالب است که در اين مسئله هم احمدي نژاد قوه قضائيه را متهم به سياسي کاري مي‌کند که اطرافيان او را براساس سياسي‌کاري مجازات کرده است و ازطرف ديگر روحاني قوه قضائيه را متهم مي‌کند که درمورد دولت قبلي مماشات شده است. اگر روحاني واقعا چنين پرونده اي دارد و مدعي است چنين تخلفي عليه او صورت گرفته است چرا زماني که برادرش مجازات مي‌شود اين حرف را مي‌زند؟»
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران مي افزايد: « ۶ سال است از عمر رياست جمهوري روحاني مي‌گذرد و اگر چنين پرونده‌اي را در اختيار داشته که اين مبلغ چشمگير دست کسي بوده و پيگيري نشده، چرا در اين سال ها چيزي نگفته است؟ روحاني فکرنمي‌کند با بيان اين حرف‌ها سؤالاتي عليه خودش براي همه مطرح مي‌شود؟ اگر روحاني واقعا دلسوز مصالح کشور است چرا در اين ۶ سال سکوت کرده و دقيقا زماني که برادرش به دليل اخذ رشوه و اعمال نفوذ در دستگاه مالي کشور مورد پيگرد قرار مي‌گيرد، ‌اين بحث را مطرح مي‌کند، مگر امروز از اين مسئله مطلع و در جايگاه رياست جمهور قرار گرفته است؟»
*اظهارات روحاني، قوه قضائيه را به انفعال نخواهد کشاند
سليمي‌نمين با بيان اين‌که اظهارات رئيس‌جمهور براي تحت فشار گذاشتن قوه‌قضائيه است، مي گويد: «مايه شرمساري است که فردي در جايگاه رئيس جمهور و با لباس روحانيت چنين رفتاري مي‌کند. اين نوع اظهارات براي تحت فشارگذاشتن قوه قضائيه است. آمار و آرا از ميزان رضايت قوه قضائيه نشان مي‌دهد که عملکرد رئيس دستگاه قضا مورد استقبال جامعه قرار گرفته است و چنين صحبت هايي حتي از جانب حسن روحاني مؤثر نخواهد بود و قوه قضائيه را به انفعال نمي‌کشاند، روحاني نيز با اين سخنان نمي‌تواند دروازه خودش را از سؤال افکار عمومي بسته نگه دارد.»
اين فعال سياسي ادامه مي‌دهد: «گوش جامعه پر از حرف هاي سياسي مانند دفاع روحاني از برادرش است که مي خواهد با حمله به برخوردهاي قوه قضائيه بگويد پرونده برادرش درست نيست،‌ هم هاشمي رفسنجاني و هم احمدي نژاد اين حرف ها را مي‌زدند امروز هم روحاني همين را مي‌گويد، همانطور که جامعه چنين صحبت هايي را درمورد بقايي و مهدي هاشمي نپذيرفت تخلف برادر روحاني را نيز نمي‌پذيرد. اين حرف ها براي رئيس جمهور بي اعتباري ايجاد مي‌کند و شايسته نيست. روحاني بايد با فساد مقابله کند حتي اگر برادرش باشد.»
سليمي‌نمين درپايان معتقد است که با چنين صحبت هايي جامعه دوقطبي نمي‌‌شود و کمتر افرادي هستند که حقيقت را درمورد خودشان مي‌پذيرند و بسيار خوب بلدند درمورد ديگران قضاوت کنند اما زماني که نوبت به خودشان مي‌رسد سعي مي‌کنند خودشان را از قانون مصون کنند، آن هم با فرار روبه‌جلو و متهم کردن ديگران.
*عدم تأثيرپذيري مردم از حرف هاي تکراري
سيد محمد حسيني وزير اسبق ارشاد در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اينکه آقاي روحاني بعد از گذشت ۶ سال که از دوران رياست جمهوري او مي گذرد، اکنون بايد گزارشي از عملکرد خود را بيان کند، مي گويد: « متأسفانه عملکرد اين دولت در شمار ضعيف ترين دولت هاي بعد از انقلاب بوده است و اقدامات چشمگيري ندارد زيرا شرايط اقتصادي و معيشتي مردم بسيار سخت تر و دشوارتر از قبل شده است.»
حسيني ادامه مي دهد: «آقاي روحاني از سال ۹۲ که به رياست جمهوري رسيد، به دنبال ايجاد فرافکني و حاشيه سازي بود و فضا را به سمت دوقطبي کردن و سياسي شدن موضوعات برد که بر خلاف توصيه هاي رهبري است. وي در دو سال باقي مانده از رياست جمهوري به جاي پرداختن به حاشيه بايد به رفع مشکلات باقي مانده بپردازد.»
وي با اشاره به اظهار نظر اخير روحاني درباره قوه قضائيه مي افزايد: «مردم ديد مثبتي نسبت به عملکرد قوه قضائيه دارند. آقاي رئيسي بدون ملاحظات خاص به مسائل ورود کرده و با متخلفان برخورد مي کند. اين مسئله باعث ايجاد اميدواري در جامعه شده و سرمايه اجتماعي را افزايش داده است زيرا اموال به بيت المال بازگردانده مي شود. در برخورد قوه قضائيه ملاحظه جناحي و حزبي وجود ندارد و بارها اعلام شده اگر مسئولان با موارد غيرقانوني برخورد کرده اند، آنها را اعلام کنند.»
وزير اسبق ارشاد با اشاره به اينکه آقاي روحاني به دنبال آغاز تبليغات براي انتخابات مجلس است، مي گويد: «بر اساس نظرسنجي هاي انجام گرفته پايگاه اجتماعي دولت و اصلاح طلبان نزد مردم افول کرده است، بنابراين آنها به دنبال همراه کردن مردم با خودشان هستند، لذا طبيعي است موضع گيري هايي مانند آقاي روحاني در قبال قوه قضائيه وجود داشته باشد.»
حسيني اضافه مي کند: «اکنون بعد از گذشت ۶ سال از رياست جمهوري آقاي روحاني و گفتن حرف هاي تکراري، مردم تحت تأثير قرار نمي گيرند و مي دانند چه اهدافي از بيان اين سخنان وجود دارد. بودجه کشور در اختيار قوه مجريه است که بايد تحرک و پويايي داشته باشد، اما آقاي روحاني عنوان مي کند بايد مردم بدانند چه کسي کشور را تعطيل کرده است. در حوزه مسکن وزارت آقاي آخوندي لطمه زيادي به بخش مسکن وارد شد و اکنون با مشکلات به وجود آمده، بسياري مجبور شدند مسکن خود را به حاشيه و جنوب شهر منتقل کنند.»
وي با اشاره به اينکه رئيس جمهور چشم اميد به سرمايه گذاري اروپايي ها داشت، اظهار مي کند: «اروپايي ها به تعهدات خود عمل نکردند و آمريکا هم از برجام خارج شد و دست کشور خالي ماند. در حالي که ايران مي توانست کارهاي زيادي را با استفاده از ظرفيت هاي همسايگان خود انجام دهد. دولت از کارآمدي کافي برخوردار نيست و اين موضوعي است که بسياري از طرفداران دولت به آن اذعان دارند.»
*روحاني تسويه حساب‌هاي خود را پشت تريبون‌هاي عمومي انجام مي‌دهد
در ادامه نيز ناصر ايماني، فعال سياسي دراين مورد به «رسالت» مي گويد: «روحاني در هفته هاي گذشته هم اين مطالب را مطرح کرد که خوشبختانه دستگاه قضا پاسخي به او نداد و به نظر روش منطقي است. اما اگر آيت الله آملي لاريجاني مانند ۱۰ سال قبل رئيس قوه قضائيه بود حتما پاسخ تندي به روحاني مي‌داد.»
وي مي افزايد: «موضوع کاملا روشن است و روحاني تسويه حساب‌هاي خود را پشت تريبون‌هاي عمومي انجام مي‌دهد و جهت گيري صحبت هاي او به دليل نزديکي به انتخابات مجلس کاملا سياسي است. درغيراين صورت هيچ کدام از عقلاي جامعه از جناح هاي مختلف حرف هاي امروز او را قبول نمي‌کنند زيرا قوه قضائيه در ماه هاي گذشته به‌هيچ وجه گزينشي عمل نکرده و ازقضا بيشتر افرادي که به عنوان مفسد اقتصادي دستگير و محاکمه شدند هيچ‌گونه خط و ربط سياسي نداشتند، مانند متهمان بانک سرمايه و دارو.»
ايماني تأکيد مي کند: «جامعه ديگر پذيراي حرف هاي روحاني نيست و قبول ندارد که قوه قضائيه برخورد جناحي داشته يا فقط طرفداران دولت را نشانه گرفته است. قوه قضائيه بسياري از افرادي که طرفداران دولت نبوده را مورد اتهام قرار داد و به اتهامات آنها رسيدگي کرد و برايشان پرونده تشکيل داده است.»
*حرف‌هاي روحاني رنگ و بوي سياسي دارد
اين کارشناس سياسي با بيان اين‌که صحبت‌هاي روحاني رنگ و بوي سياسي دارد، ادامه مي دهد: «اگر قوه قضائيه دربرخي موارد بايد اقدامي انجام مي داد که صورت نگرفته، رئيس جمهور مي‌تواند در جلسات سران سه قوه مطرح کند و از قوه قضائيه بخواهد رسيدگي کند و مشخص است که قوه قضائيه به آن رسيدگي خواهد کرد.»
او درواکنش به پرونده‌هاي مالي که رئيس جمهور به آن اشاره مي کند، مي گويد: « عدم بازگشت ۲ ميليارد دلار از درآمدهاي ايران ۱۰ سال قبل در دولت احمدي نژاد رخ داده است،‌ ابراز مي کند: «اين صحبت ها هم راه حل هاي متعددي در درون نظام دارد و احتياج نيست اين موارد به تريبون عمومي کشيده شود. زماني که به تريبون عمومي کشيده مي شود يعني اهداف ديگري پشت آنهاست. اگر واقعا چنين موضوعي مطرح است و قوه قضائيه پيگيري نکرده دولت مي‌توانست در مکاتبات با قوه قضائيه، رهبري و مطرح کردن آن در جلسات معمولي بين قوا، درخواست رسيدگي کند.»
ايماني با بيان اين‌که يک روز هم دوران رياست جمهوري تمام و تخلفات آشکار مي‌شود، مي گويد: «اين که روحاني از تخلفات در دوره احمدي نژاد سخن گفت و بيان کرد در دولت خودش يک دلار هم گم نشده است، مي توان گفت که پرونده هاي هر دولت معمولا پس از پايان کار آنها مشخص مي‌شود. پرونده و تخلفات دولت قبل که روحاني مي‌گويد در زمان دولت قبلي مشخص نشد و زماني که کارشان به اتمام رسيد دولت بعد آن را بيرون کشيد. دوران رياست جمهوري روحاني هم يک روز به پايان مي‌رسد و رئيس جمهور بعدي پرونده‌ها و پول هايي که اين دولت استفاده کرده را اعلام مي‌کند.»
اين فعال سياسي تصريح مي کند: «طبعا دولت عليه خودش گزارشي نمي دهد که يک ريال گم شده يا نه و مشخص است که مي گويد يک دلار هم گم نشده، کسان ديگري بايد اين را تشخيص دهند. از طرف ديگر اميدوار هستم صحبت هاي روحاني ربطي به پرونده فساد برادرش نداشته باشد و موضوع را خوش‌بينانه نگاه مي‌کنم.»
‌ايماني درپايان با اشاره به اين‌که روحاني در انتهاي صحبت‌هايش بي دليل نامي از خاتمي آورد،‌ مي افزايد: «شأن رئيس جمهور کشور بسيار بيشتر از آن است که بخواهد به دليل پرونده برادرش کل قوه قضائيه را زير سؤال ببرد. اما درعين حال اغراض سياسي مي تواند در اين صحبت ها دخيل باشد همچنان که او در انتهاي صحبتش بدون هيچ دليلي از رئيس جمهور اسبق،‌ خاتمي اسم برد نشان مي دهد صحبت هاي روحاني مي تواند رنگ و بوي سياسي داشته باشد.»
*غبارآلود کردن فضاي سياسي کشور
حسين كنعاني مقدم فعال سياسي در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به سخنان رئيس جمهور در مبارزه جدي قوه قضائيه با فساد مي گويد: «اگر صحبت هاي اخير آقاي روحاني از باب شفاف سازي مطرح شده باشد، مشکلي ندارد، در حالي‌که ايشان بايد اين شفافيت را از دولت خود آغاز کند و در اين زمينه پيشقدم شود در غير اين صورت غبارآلود کردن فضاي سياسي کشور و آلوده کردن فضا براي قوه ديگر از تريبون ملي کشور، نادرست است زيرا هر مسئله اي بايد از مجراي خود رفع و رجوع شود.»
وي مي افزايد: «رئيس جمهور بايد از اقدام قوه قضائيه در مبارزه با فساد و استفاده از پول هاي کثيف استقبال کند. نفس شفافيت بسيار تحسين مي شود اما نه اينکه با استفاده از آن جنجال و هياهو ايجاد گردد. اگر براي فردي که در گذشته رقيب ما بوده به دنبال ايجاد هجمه و افشاگري باشيم و عنوان شفافيت را مطرح کنيم اما در مواجه عملکرد خود، شفافيت را ناديده بگيريم، از عدل و انصاف دور شده ايم.»
*رئيس‌جمهور به‌جاي طرح مسائل اختلاف‌برانگيز به مبارزه با فساد کمک کند
زهره الهيان،‌ قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي نيز درمورد سخنان حسن روحاني در جمع مردم يزد به «رسالت» مي‌گويد: «اعتراض امروز مردم يزد مطالبات بحق مردم است که در شرايط بد اقتصادي اين مطالبه را از رئيس جمهور و قوه مجريه دارند و روحاني بايد در قبال اين مطالبه پاسخگو باشد و طرح مسائل اختلاف افکنانه بين دوقوه در جمع مردم و دربرابر افکار عمومي فرار از پاسخگويي است و او با فرافکني عملکرد مبارزه با فساد قوه قضائيه را زير سؤال مي‌برد.»
وي مي افزايد: «اين درشرايطي است که مردم در نظرسنجي ها نسبت به عملکرد قوه قضائيه به ويژه درمورد مبارزه با فساد اقتصادي و مقابله با دانه درشت ها رضايت دارند و اين مطالبه مردم از تمام مسئولان است. رئيس جمهور به دليل جايگاه حقوقي خود به جاي اتهام و زيرسؤال بردن قوه قضائيه بايد در اين کار به آنها کمک کند و موضعي پيشگيرانه داشته باشد.»
الهيان با بيان اين‌که دولت دربرخورد با فساد موفق نبوده و به همين دليل روحاني عملکرد دستگاه قضائي را زير سؤال مي‌برد، ابراز مي کند: «متأسفانه اين اتفاق درطول سال هاي گذشته در دولت رخ نداده و امروز قوه قضائيه پرچمدار مبارزه به مفاسد اقتصادي و دانه درشت هاست و به همين دليل روحاني اين عملکرد را زيرسؤال مي‌برد. اما رئيس قوه قضائيه نشان داد اينگونه تبليغات سياسي و اختلاف افکني ها تأثيري بر عزم و اراده رئيس دستگاه قضا براي مقابله با دست اندازان به بيت المال نداشته و اين روند ادامه خواهد داشت همانطور که بارها در مواضع خود اعلام کرده است.»
نماينده اسبق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درپايان خاطرنشان مي کند: «شرط موفقيت در مبارزه بيش از حرف و شعار به عملکرد صحيح و بدون حاشيه و تبليغات است،‌آنچه که اکنون براي دستگاه اجرايي و رئيس جمهور ضرورت دارد اين است که بدون جنجال رسانه اي و اختلاف افکني درجامعه مديران خود را موظف کند که برنامه جدي براي مبارزه با مفاسد داشته باشند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.