فرانسه تنها به اين سه سؤال پاسخ دهد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11714
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۳۰ |
حنيف غفاري

فرانسه تنها به اين سه سؤال پاسخ دهد!

وزير امور خارجه فرانسه در اظهاراتي حماسي! تأکيد کرده است که غرب مي خواهد به «ديپلماسي» فرصتي دوباره دهد و مذاکراتي «عميق» را با جمهوري اسلامي ايران بر سر موضوعات هسته اي و منطقه اي آغاز کند! ژان ايو لودريان اين سخنان را در سفر اخير خود به امارات بيان کرد
فرانسه تنها به اين سه سؤال پاسخ دهد!

| حنيف غفاري|
وزير امور خارجه فرانسه در اظهاراتي حماسي! تأکيد کرده است که غرب مي خواهد به «ديپلماسي» فرصتي دوباره دهد و مذاکراتي «عميق» را با جمهوري اسلامي ايران بر سر موضوعات هسته اي و منطقه اي آغاز کند! ژان ايو لودريان اين سخنان را در سفر اخير خود به امارات بيان کرد.وزير خارجه فرانسه بار ديگر نشان داد که کمترين صداقتي در «توصيف شرايط موجود» ندارد ! اين در حالي‌است که «توصيف دقيق و واقعي صحنه» تنها پيش شرط حل و فصل واقعي بحرانهاي موجود محسوب مي شود. لودريان بهتر است قبل از «حماسه سرايي» و استفاده ابزاري از واژگاني مانند «ديپلماسي»و « مذاکرات عميق»، به چند سؤال مهم ، آن هم خطاب به افکار عمومي ايران پاسخ دهد :
– چرا فرانسه در سال ۲۰۱۷ ميلادي و قبل از خروج ايالات متحده از برجام، به عنوان نخستين بازيگر اروپايي رسما موافقت خود را با «تغيير برجام» و گنجاندن موضوعاتي مانند توان موشکي ايران و حذف بند غروب آفتاب از سند توافق اعلام کرد؟ آيا فرانسوي ها نمي دانستند که اين اقدام معنا و مفهومي به جز « عبور از برجام» و « انهدام توافق هسته اي » نخواهد داشت؟
– در سلسله مذاکرات پنهاني وزراي امور خارجه آمريکا و فرانسه پس از ماه مه سال ۲۰۱۸ ( ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۷) ، يعني دقيقا پس از خروج رسمي ترامپ از برجام چه گذشته است؟ آيا «تاخير اروپا در راه اندازي INSTEX» و « تامين حداقلي منافع ايران»، خروجي آن مذاکرات پنهاني و پشت پرده نبوده است؟!
– آيا فرانسه در برهه فعلي، يک «ميانجي»و « واسطه گر»ميان تهران و واشنگتن است يا يک «کاتاليزور» و «عامل تسريع کننده» براي رسيدن ترامپ به اهداف ضد ايراني خود؟ اگر اين گونه نيست، چرا لودريان بدون اشاره به عامل اصلي ايجاد بحران ( خروج يک‌جانبه آمريکا از برجام)، بر روي «برداشته شدن گامهاي کاهنده تعهدات برجامي ايران» به عنوان «معضل و مانع اصلي حل بحران » تمرکز مي کند؟
هم اکنون وزير خارجه فرانسه بار ديگر از «مذاکرات عميق« با ايران سخن مي گويد! فرانسوي ها احتمالا سعي خواهد کرد همان پيشنهادات قبلي خود مبني بر مذاکره بر سر بند «غروب آفتاب» و «فعاليت‌هاي منطقه اي ايران » را بار ديگر به تهران ارائه کرده و صرفا در خصوص شکل مذاکرات و نحوه برگزاري گفت و گوها، طرح هايي را به کشورمان ارائه دهند. به عبارت بهتر، از آنجا که طرح فرانسوي ها به تاييد مقامات آمريکايي از جمله ترامپ رسيده است، بعيد است در ماهيت آن تغييري صورت گيرد. يکي از مواردي که فرانسوي ها در قبال آن تقريبا قطع اميد کرده اند، مربوط به مذاکرات مستقيم ايران و ايالات متحده آمريکا مي شود. مقامات کاخ اليزه در «بياريتز» و « نيويورک» به اين نتيجه رسيدند که اقبالي از سوي جمهوري اسلامي ايران براي مذاکره با دولت ترامپ وجود ندارد. اين در حالي بود که ماکرون و لودريان اصرار داشتند که جهت رسيدن به هر گونه توافق موقت و دائمي در خصوص برنامه هسته اي و منطقه اي ايران، شکل گيري اين ملاقات الزامي است.
در هر حال بهتر است دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي کشورمان به نمايندگي از ملت ايران، پاسخ اين سه سؤال را از امانوئل ماکرون و لودريان مطالبه کند. پاسخ احتمالي فرانسوي ها به اين سه سؤال، مي تواند بسيار جالب باشد:در هر حال بايد مشخص شود که فرانسه خود «جزئي از بحران ايجاد شده» است يا خير!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.