گره کور برگزیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11707
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۴ |
ابهامات خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا؛

گره کور برگزیت

سه‌شنبه هفته گذشته مجلس عوام انگليس با طرح جانسون براي برگزاري انتخابات زودهنگام در تاريخ ۱۲ دسامبر (پنج‌شنبه ۲۱ آذر) موافقت کرد.
گره کور برگزیت

سه‌شنبه هفته گذشته مجلس عوام انگليس با طرح جانسون براي برگزاري انتخابات زودهنگام در تاريخ ۱۲ دسامبر (پنج‌شنبه ۲۱ آذر) موافقت کرد. اين موضوع چهارمين تلاش جانسون براي برگزاري انتخابات پيش از موعد بود که با موافقيت روبه‌رو شد. برخي معتقدند هدف جانسون از اين انتخابات «عملي کردن برگزيت» است. طبق نظرسنجي‌ها، حزب محافظه‌کار بيشترين رأي را در انتخابات به دست خواهد آورد و حزب کارگر با ۱۰ درصد رأی کمتر در جايگاه دوم خواهد ايستاد. پارلمان انگليس هفته آينده منحل شده و آينده برگزيت به نتيجه انتخابات ۱۲ دسامبر بستگي خواهد داشت. در اين ميان جرمي کوربين رهبر حزب کارگر انگليس مي‌گويد از برگزاري انتخابات در ماه دسامبر به دنبال تأييد تمديد برگزيت توسط اتحاديه اروپا تا ۳۱ ژانويه حمايت مي‌کند. يک کارشناس مسائل اروپا نيز معتقد است با اين اقدام، ابهام برگزاري همه‌پرسي در انگليس شدت پيدا خواهد کرد. گفت‌وگوي «رسالت» با وي را در ادامه بخوانيد.
* برگزاري انتخابات زودهنگام به معناي باز شدن گره برگزيت نيست
مرتضي مكي، كارشناس مسائل اروپا درباره آخرين تحولات انگيس به «رسالت» گفت: «بوريس جانسون، سومين نخست‌وزير اين کشور نيز نتوانست آنچنان که انتظار مي‌رود برنامه‌هايش را براي برگزيت پيش ببرد چراکه مجبور به ارائه لايحه برگزاري انتخابات زودهنگام شد.»
وي ادامه داد: «اتحاديه اروپا با تعويق سه ماهه خروج انگليس از اين اتحاديه تا اول ژانويه ۲۰۲۰ موافق کرد تا شرايط براي برگزاري انتخابات زودهنگام در ۱۲ دسامبر فراهم شود، يعني پنج هفته دیگر اين انتخابات برگزار و براساس آن پارلمان انگليس چهارشنبه آينده به دستور ملکه منحل خواهد شد.»
اين کارشناس مسائل اروپا تصريح کرد: «صف‌آرايي سياسي در انگليس با موضوع برگزيت به شدت تغيير کرده و این مسئله به آن معناست که احزاب همچنان داراي صف‌آرايي روشن و شفافي نبوده و درباره موضوع برگزيت همچنان با اختلاف نظر عميقي مواجه هستند.»
مکي تصريح کرد: «بخشي از حزب کارگر همچنان از برگزيت نرم حمايت مي‌کند و خواستار خروج با توافق از اتحاديه هستند؛ اين گروه باعث شدند تا جانسون نتواند با نظر موافق طرح خروج از اتحاديه اروپا را پيش ببرد.»
وي ادامه داد: «برگزاري انتخابات زودهنگام به آن معنا نيست که گره برگزيت باز خواهد شد چراکه همچنان ابهامات زيادي وجود دارد. آخرين نظرسنجي‌ها نشان‌دهنده آن است اگرچه حزب حاکم محافظه‌کار با محبوبيت ۳۵ درصد يعني ۱۰ درصد بيشتر از حزب کارگر پيروز شده است، اما به هر حال اين اکثريت تنها مبنا براي تشکيل دولت نيست. از سويي ديگر حزب کارگر با چالش عميقي روبه رو است چرا که کوربين همچنان نتوانسته مواضع شفافي درقبال برگزيت اتخاذ کند.»
اين کارشناس مسائل اروپا تصريح کرد: «تغيير صف‌آرايي سياسي در داخل انگليس باعث شده تا چشم‌انداز سياسي روشني از آينده دولت پس از ۱۲ دسامبر وجود نداشته باشد، چراکه شايد احزاب بزرگ باعث شگفتي انتخابات شوند، اما باتوجه به رويگرداني مردم از آنها امکان پيروزي احزاب کوچک نيز وجود داشته باشد.»
وي در پايان گفت: «اگر هم حزب محافظه‌کار جانسون رأي اکثريت را از آن خود کند بعيد است موقعيت بهتري از پارلمان کنوني به دست آورد. تمام موضوعات در ابهام وجود دارد و همين مسئله باعث ايجاد ابهام در برگزاري همه‌پرسي شده است تا احتمال همه‌پرسي پس از انتخابات ۱۲ دسامبر براي تعيين تکليف برگزيت باشد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.