چراغ احزاب سبز شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11396
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰:۰۶ |
«رسالت» فعالیت‌های انتخاباتی جناح‌های سیاسی را بررسی می‌کند؛

چراغ احزاب سبز شد

آهسته‌آهسته کشور درحال گرفتن رنگ انتخابات به خود است و هر جناح سياسي براي رسيدن به اهداف خود در حال تلاش براي کسب کرسي‌هاي بهارستان است. فعاليت احزاب رسمي زماني پررنگ شد که 82 حزب مجوز فعاليت انتخاباتي کسب کردند.
چراغ احزاب سبز شد

|راضيه فراهاني|
آهسته‌آهسته کشور درحال گرفتن رنگ انتخابات به خود است و هر جناح سياسي براي رسيدن به اهداف خود در حال تلاش براي کسب کرسي‌هاي بهارستان است. فعاليت احزاب رسمي زماني پررنگ شد که ۸۲ حزب مجوز فعاليت انتخاباتي کسب کردند. تا پيش از اصلاح قانون فعاليت احزاب و گروه ‌هاي سياسي، ۲۴۰ حزب در وزارت کشور ثبت شده بود که نيمي از اين احزاب و گروه‌هاي سياسي هيچ فعاليتي نداشتند اما با اصلاح قانون احزاب، وزارت کشور تأکيد کرد، احزاب بايد شرايط خود را با اين قانون تطبيق دهند و احزابي که در اين راستا اقدام نکنند، مجوز فعاليت آنها باطل و مجدد بايد درخواست پروانه فعاليت دهند. با پايان فرصت وزارت کشور به احزاب، ۸۲ حزب ملي و ۳۴ حزب استاني شرايط خود را با قانون احزاب تطبيق داده و پروانه فعاليت آنها تمديد شد و اين احزاب مجوز فعاليت سياسي و انتخاباتي دريافت کردند. لازم به ذکر است ۶ جبهه مردمي نيروهاي انقلاب، جبهه هماهنگي اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي، جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت، جبهه مستقلين و اعتدال‌گرايان و جبهه اصولگرايان استان قم از وزارت کشور براي فعاليت سياسي و انتخاباتي مجوز گرفته‌اند. لازم به ذکر است که تعداد اين جبهه‌ها مي‌تواند افزايش پيدا کند چراکه قانون فعاليت احزاب شرايط آساني براي تشکيل جبهه در نظر گرفته است. به اين ترتيب احزابي که تمايل به فعاليت در قالب جبهه و ائتلاف دارند بايد فرم اطلاعات مربوطه که شامل نوع فعاليت، اطلاعات و حوزه فعاليت آن است را توسط دبيران خود تکميل کرده و به کميسيون ماده ۱۰ ارسال کنند. اين کميسيون نيز به عنوان مطلع در جريان تصميمات احزاب قرار خواهد گرفت که اين فرايند منجر به موافقت کميسيون با تشکيل جبهه‌ها و ائتلاف ها خواهد شد؛ بنابراين احتمال افزايش جبهه‌ها وجود دارد. در همين راستا، با مسئولين برخي از اين احزاب گفت و گو کرده ايم که در ادامه مي‌خوانيد.
* از نيروهاي توانمند و متعهد در هر مجموعه‌اي حمايت مي‌کنيم
سيد محمد حسيني، دبيرکل کانون دانشگاهيان ايران اسلامي درباره برنامه‌هاي انتخاباتي اين حزب به «رسالت» گفت: «اين کانون يک تشکل نخبگي و متشکل از اساتيد است که در تمام استان هاي کشور حضور دارد و داراي عضو است، براي نمونه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ اساتيد اين تشکل حضور فعال داشتند و مسئوليت بخش دانشگاهي ستاد آقاي رئيسي را عهده‌دار بودند؛ هم چنين در انتخابات سال‌هاي ۸۸، ۹۲ و ۹۴اين تشکل فعال بود و اعضاء هيئت علمي هم در جمع دانشجويان و دانشگاه و هم در سطح جامعه نقش‌آفرين بودند.»
‎اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به اين‌که هر هفته جلسه شوراي مرکزي کانون بدون وقفه تشکيل مي‌شود، گفت: «اين شورا از ۲۱ نفر تشکيل شده است و در سال جاري برخي اعضاي کانون براي انتخابات مجلس در تهران و شهرستان‌ها کانديدا هستند.»
‎دبيرکل کانون دانشگاهيان ايران اسلامي با اشاره به اين‌که کانون از نيروهاي متعهد، متدين و انقلابي و ولايي در سراسر کشور حمايت خواهدکرد، تصريح نمود: «مبناي ما در حمايت از گزينه‌ها شايسته سالاري، مقبوليت و پايگاه مردمي است نه اينکه حتما عضو اين کانون باشند لذا ما از نيروهاي توانمند، متخصص و متعهد، انقلابي و ولايي از هر مجموعه‌اي حمايت مي‌کنيم.
در حال حاضر بنده به عنوان نماينده کانون در جلسات شوراي ائتلاف حضور دارم و تلاش ما در جهت همگرايي بين نيروهاي ارزشي است، اميدوارم با ائتلاف و وحدت در کلانشهرها بتوانيم به يک ليست واحد دست يابيم و در حوزه‌هاي ديگر نيز به گزينه‌هاي يکساني برسيم تا نتيجه خوبي در انتخابات کسب کنيم.»
‎حسيني با تأکيد بر اين‌که کشور نياز به يک تحول جدي دارد، گفت: «مردم از عملکرد دولت، مجلس و شوراها طي چند سال اخير ناراضي هستند که تغيير بايد از مجلس شروع شود و لازمه آن روشنگري و ارائه تحليل‌هاي درست از سوي فعالان سياسي و گروه‌هاي مرجع است .
براي نمايندگي بايد از چهره‌هايي که مصالح ملي را بر منافع شخصي ترجيح مي‌دهند و داراي ويژگي‌ها و معيارهايي هستند که امام راحل و رهبر معظم انقلاب تبيين کرده‌اند، حمايت کنيم تا شاهد تحولاتي در کشور باشيم.»
‎حسيني در پايان گفت: «کانون در جلسات و برنامه‌هاي خانه احزاب هم حضور داردهمچنين در اواخر آبان ماه نشستي با مشارکت دبيران استاني و شوراي مرکزي کانون برگزار مي‌شود تا مقدمه‌اي براي برپايي همايش بزرگ اساتيد دانشگاه‌ها از سراسر کشور درتهران باشد.»
* احزاب به دنبال برگزاري انتخاباتي مسالمت‌آميز هستند
حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي درباره فعاليت‌هاي اين حزب به «رسالت» گفت: «اين حزب طي دو محور، فعاليت سياسي انتخاباتي خود را انجام مي‌دهد. نخست به صورت حزب و کارکرد حزب، وظيفه شناسايي نامزدها و ارزيابي وضعيت نمايندگان فعلي را دارد.
دوم گفتمان حزب براي انتخابات، شعارهاي انتخاباتي، برنامه حزب براي مجلس آينده و شاخص‌هاي انتخاب نامزدها در ستاد انتخاباتي حزب درحال انجام است.»
وي با بيان اين‌که همکاري با وحدت نيروهاي انقلابي در سراسر کشور ، محور ديگر فعاليت‌هاي حزب موتلفه است، ادامه داد: «شوراي هماهنگي در تهران و دفاتر استان‌ها و نيروهاي حزب با شوراهاي وحدت هماهنگ هستند تا بتوانند نقطه نظرات و پيشنهادات خود را مطرح و در صورت دستيابي به ليستي واحد انشاءلله به صورت هماهنگ در سراسر کشور فعاليت کنند.»
عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي تصريح کرد: «در حال حاضر فضاي کشور هنوز انتخاباتي نيست تا موضوعات و برنامه‌هاي احزاب مطرح و رسانه‌اي شود. طبيعي است احزاب در چارچوب قانون حرکت مي‌کنند، به‌گونه‌اي که طرف مقابل از برنامه‌ و راه‌هاي ورود به انتخابات‌شان اطلاعي کسب نکنند.»
ترقي تصريح کرد: «متأسفانه قانون انتخابات اصلاح نشده و نيمه کاره رها شد و اين موضوع باعث شد تا نقش احزاب در انتخابات براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري مشخص و شفاف نشود. علي‌رغم اين موضوع، احزاب افتان و خيزان همچنان به وظايف خود در حد توان ادامه مي‌دهند تا انتخابات در يک فضاي مسالمت‌آميز و سالم به نتيجه برسد.»
* فعاليت «آبادگران جوان» در شهرستان‌ها بيشتر است
حسن بيادي، دبيرکل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي نيز به «رسالت» گفت: «اين حزب در شهرستان‌ها نسبت به تهران براي حضور در انتخابات مجلس بيشتر فعال است. در تهران ما با جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت در حال فعاليت هستيم. به همين ترتيب جلسات حزب براي انتخابات در حال تشکيل است اما هنوز براي معرفي کانديداهاي مجلس کمي زود است.»
وي درباره علت مبنا قرار دادن فعاليت حزب در شهرستان‌ها گفت: « وضعيت فعاليت‌ها در شهرستان‌ها بيشتر از تهران است.
* شوراي سياستگذاري هنوز به جمع‌بندي روشني نرسيده است
غلامرضا ظريفيان، عضو شوراي مركزي مجمع ايثارگران به «رسالت»‌گفت: «اين مجمع در چارچوب جريان اصلاح‌طلبي فعاليت‌هاي خود را تعريف و درباره بحث انتخابات متکي بر سازوکارهاي تعريف‌شده اصلاح‌طلبان است. شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نيز درباره انتخابات هنوز به جمع‌بندي مشخص و روشني نرسيده است.»
وي گفت: «جريان اصلاح‌طلب مسئله حضور در انتخابات را طبيعتا به طور کلان در دستورکار خود قرار داده است اما درباره چگونگي حضورشان هنوز گفت‌وگويي نشده است. طبعيتا احزابي که رسميت دارند، نمي‌توانند نسبت به اين امر مهم (انتخابات) بي‌توجه باشند. به نظر مي‌رسد طي يک الي دو ماه آينده، مي‌توان به صورت شفاف وارد جزئيات انتخاباتي شد. در حال حاضر گفت‌وگوها در حال انجام است اما جمع‌بندي نتايج زمان مي‌برد تا شوراي سياستگذاري و احزابي که در اين شورا حضور دارند در ارتباط با جزئيات مواضع خود را شفاف اعلام کنند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.