جاي خالي خانواده‌ ‌ها‌در سينما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11168
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۵۶ |
«رسالت» در گفت‌وگو با کارشناسان سينما بررسي کرد؛

جاي خالي خانواده‌ ‌ها‌در سينما

بي‌رونقي سينماها در ماه‌هاي اخير و عدم استقبال خانواده‌ها براي تماشاي فيلم با گلايه سينما داران همراه بوده است. با نگاهي به فيلم‌هاي گيشه در ماه‌هاي اخير متوجه مي‌شويم که براي بخشي از مخاطبان رده بندي سني در نظر گرفته شده است
جاي خالي خانواده‌ ‌ها‌در سينما

| معصومه شمسيني غياثوند|
بي‌رونقي سينماها در ماه‌هاي اخير و عدم استقبال خانواده‌ها براي تماشاي فيلم با گلايه سينما داران همراه بوده است. با نگاهي به فيلم‌هاي گيشه در ماه‌هاي اخير متوجه مي‌شويم که براي بخشي از مخاطبان رده بندي سني در نظر گرفته شده است در حالي که بسياري از خانواده‌ها به همراه فرزندان خود به سينما مي‌روند اما به دليل نامناسب بودن فيلم‌ها آن‌ها از رفتن به سينما صرف نظر مي‌کنند.
اما آيين‌نامه درجه‌بندي سني فيلم‌ها و نحوه برخورد با مخاطبان از سوي سازمان سينمايي در چند ماه گذشته به منظور پيشگيري از آسيب به مخاطبان اعم از کودکان و نوجوانان ابلاغ شد که اين آيين‌نامه براي گروه‌هاي سني مثبت ۹ تا ۱۸ سال است و با انتقادهاي فراواني همراه بود در نهايت سازمان سينمايي در چند روز گذشته از ابطال دستورالعمل «رده‌بندي سني فيلم‌ها» و ايجاد طرح جديد در آينده نزديک خبر داد.
فيلم‌هاي ردخون، پيلوت، کلوپ همسران، درخونگاه، مسخره باز، شاه کش، کروکوديل، مردي بدون سايه، روسي از جمله فيلم‌هاي سينمايي بودند که براي تماشاي اين فيلم‌ها رده بندي سني در نظر گرفته شده بود. با توجه به اکران اين فيلم‌ها و رده بندي سني براي آن شاهد ريزش برخي از مخاطبان سينما بوديم.
*بي‌رونق شدن بازار فروش فيلم‌هاي سينمايي
محمدرضا سعيدي پور، مدير پرديس سينمايي ايران مال در گفت‌وگو با «رسالت» در رابطه با بي‌رونق شدن بازار فروش فيلم‌هاي سينمايي در ماه‌هاي اخير مي‌گويد: « ذائقه مردم نسبت به فيلم‌ها تغيير کرده است و براي همين شاهد فروش کم فيلم‌ها در سينماها و به ويژه در پرديس‌هاي سينمايي هستيم. »
مدير پرديس سينمايي ايران مال مي‌افزايد: «تأکيد ما به مسئولان سينما اين است که بايد فيلم‌هاي متناسب با تمامي ذائقه‌ها و در ژانرهاي مختلف در سينماها اکران شود تا همه گروه‌هاي جامعه بتوانند از آن استقبال کنند نه اينکه فيلم‌ها تنها براي عده‌اي معدود از مخاطبان باشد همان طور که در همه جاي دنيا فيلم‌هاي ژانرهاي مختلف به نمايش در مي‌آيد در سينماهاي ما هم بايد سليقه متفاوت مخاطبان مورد توجه قرار بگيرد.»
وي در پاسخ به اينکه آيا فيلم‌هاي بي‌کيفيت عامل عدم رونق بازار فروش در سينماها شده است؟ خاطرنشان کرد: « با تمامي احترامي که براي تهيه‌کنندگان و فيلمسازان دارم بايد بگويم در ماه‌هاي اخير تنها شاهد اکران فيلم‌هاي متوسط بوديم در حالي که بايد تدابيري اتخاذ شود که فيلم‌هايي را که از کيفيت‌ بالايي برخوردار هستند در تمام ماه‌هاي سال اکران شوند نه اينکه اين فيلم‌ها در زمان خاصي و با هم اکران شوند. »
سعيدي پور، در پاسخ به اين سوال که آيا با گذاشتن رده بندي سني در فيلم‌هايي که در ماه‌هاي اخير اکران شده است، از ديگر عوامل کاهش رونق فروش فيلم‌هاي سينمايي است، گفت: « گذاشتن رده بندي سني براي مخاطبان سينما به منظور شفاف سازي براي خانواده‌ها است و اينکه خانواده‌ها از آوردن کودکان و نوجوانان به سينما خودداري کنند و خوشبختانه در اين رابطه همکاري لازم را داشته‌اند »
هرچند مدير پرديس سينمايي ايران مال از جواب دقيق به اين سوال مبني بر اينکه آيا گذاشتن رده بندي سني در فيلم‌هايي که در ماه‌هاي اخير اکران شده است، از ديگر عوامل کاهش رونق فروش فيلم‌هاي سينماي است؟ خودداري کرد اما شفاف است که اين رده بندي سني مي‌تواند مانع حضور قشري از مخاطبان به سينما شود که به يقين بر فروش فيلم‌هاي سينمايي تأثيرگذار است.
*بي‌کيفيت بودن فيلم‌ها از دلايل عدم رونق فروش
سيد جمال ساداتيان، مدير پرديس سينما آستارا در گفت‌وگو با «رسالت» با بيان اينکه عدم استقبال خانواده‌ها و رده بندي سن مخاطبان تنها دليل کاهش فروش سينماها در پرديس‌ها نيست، خاطرنشان کرد: « بي‌کيفيت بودن فيلم‌ها در ماه‌هاي اخير يکي از دلايل ديگر عدم رونق و فروش در سينماها است.»
مدير پرديس سينما آستارا مي‌افزايد: « در رابطه با اينکه رده بندي سني براي مخاطبان فيلم‌ها گذاشته مي‌شود در همه جاي دنيا اين قانون وجود دارد و از اين شيوه به خانواده‌ها اعلام مي‌شود که از آوردن کودکان به سينما خودداري شود. »اين کارشناس سينما با تأکيد بر اعتمادسازي نسبت به خانواده‌هاي براي تماشاي يک فيلم اظهار داشت: «برخي از فيلم‌هاي سينمايي به واقعيت‌هاي تلخ اجتماعي مي‌پردازند که تماشاي آن براي گروه‌هاي سني مناسب نيست و براي همين لازم است فيلترهايي براي تماشاي فيلم در نظر گرفته شود.»مجتبي بهزاديان، مدير سينما فرهنگ درباره اعمال قانون رده بندي سني فيلم ها معتقد است: «اکثر بليت‌ها از طريق سينما تيکت و به صورت اينترنتي فروش مي‌رود. قطعاً وقتي فردي مي خواهد بليت بخرد، در اين زمينه اطلاع رساني انجام شده است و مطمئناً مخاطب مي‌بيند که اين فيلم رده‌بندي سني دارد يا ندارد.»
اما آيين‌نامه درجه‌بندي سني فيلم‌ها و نحوه برخورد با مخاطبان از سوي سازمان سينمايي که در چند ماه گذشته به منظور پيشگيري از آسيب به مخاطبان اعم از کودکان و نوجوانان ابلاغ شد با انتقادهاي فراواني از سوي منتقدان سينما همراه بود.
*سينماي ايران نجيب و خانواده محور
حميد لازمي، کارشناس و منتقد سينما در گفت‌وگو با «رسالت» با انتقاد از اين آيين‌نامه، سينماي ايران را سينماي نجيبي معرفي کرد و گفت: « متاسفانه اين آيين نامه توسط افراد غير متخصص تدوين شده بود، چرا که سينماي ايران خانواده محور است و اينکه براي رده سني مثبت ۱۸ سال آيين نامه وجود داشته باشد باعث تأسف براي سينماي کشور ما است.»
اين کارشناس سينما با اشاره به وجود دست‌هاي پشت پرده براي عدم رونق سينماي ايران گفت: « برخي افراد به دنبال فرار مخاطب از گيشه سينما هستند. با اعمال رده بندي سني در سينماها قصد دارند که از ورود خانواده‌ها به سينما ممانعت کنند و از اين طريق بخشي از مخاطبان سينما ريزش پيدا کنند.»
وي با تأکيد بر ورود سرمايه‌هاي پاک در سينماي ايران از طريق گيشه و حضور مخاطبان در سينماها، عنوان کرد: « متأسفانه در سال‌هاي اخير شاهد ورود پول‌هاي کثيف به سينما هستيم که اين سرمايه‌ها تهديد جدي براي سينماي ايران و باعث چشم پوشي حضور مخاطبان به سينماها مي‌شود.»
لازمي با بيان اينکه برخي از فيلمسازان و تهيه‌کنندگان با ابلاغ آيين نامه رده بندي سني جسارت ساخت فيلم را از دست داده‌ بودند، خاطرنشان کرد:
«برخي از سوژه‌ها است که سينماگران از پرداختن به آن ترس و واهمه دارند. اين سوژه‌ها در حال خاک خوردن است براي همين شاهد فيلم‌هاي با محتواي خنثي شده و بي‌کيفيت در سينماها هستيم که از عوامل عدم رونق سينما است. »اين منتقد سينما با اشاره به سياست‌گذاري‌هاي اشتباه مسئولان در صنعت سينماي ايران، گفت: « رده بندي سني معيار درستي براي حضور مخاطبان به سينماها نيست. بعد از ابلاغ آيين نامه رده بندي سني شاهد افزايش فيلم‌هاي بي‌کيفيت بوديم، هرچند که اين آيين نامه ابطال شد اما منجر به فرار مخاطبان از سينما شده و خانواده‌ها را نسبت به سينما بي‌اعتماد کرده است.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.