سود کثيف ذرت‌هاي برزيلي - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11165
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۵۲ |
«رسالت» در گفت‌وگو با نمايندگان مجلس مورد بررسي قرار داد؛

سود کثيف ذرت‌هاي برزيلي

پرونده ورود ذرت‌هاي آلوده به کشور و اينکه سرنوشت اين ذرت‌ها به کجا رسيده است همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
سود کثيف ذرت‌هاي برزيلي

پرونده ورود ذرت‌هاي آلوده به کشور و اينکه سرنوشت اين ذرت‌ها به کجا رسيده است همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. ماجرا وقتي آغاز شد که برخي از ورود ذرت‌هاي آلوده به سم آفلاتوکسين خبردادند اين ميزان ذرت سال ۹۵ از برزيل بوسيله ۱۳ شرکت دولتي به ارزش ۳۵ ميليون دلار وارد کشور شد. پس از اين ماجرا رئيس جمهور به موضوع واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور وارد شد و دستور داد که اين محموله‌ها ارجاع يا امحاء شوند.
همچنين جلسه کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با حضور وزير جهاد کشاورزي در رابطه با موضوع تعيين تکليف ذرت‌هاي آلوده به قارچ آفلاتوکسين تشکيل شد. محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي در اين رابطه گفت: «به لحاظ مبنايي اختلاف نظرهايي بين وزارت جهاد کشاورزي و سازمان ملي استاندارد وجود دارد اما در عمل و انجام آزمايش‌ها هيچ اختلاف نظري وجود ندارد.»
اما امحاي ذرت‌هاي آلوده مهم‌ترين مشکلي است که در اين رابطه مطرح مي‌شود چرا که براي امحاي ذرت‌هاي آلوده برزيلي ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار لازم است. امير خجسته، نايب رئيس کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عدم امحاي ذرت‌هاي آلوده مي‌گويد: « فرآيند نگهداري از مواد آلوده دپو شده در گمرکات کشور بيش از حد طولاني است و اين امر ممکن است زمينه بروز مجدد قاچاق را ايجاد نمايد.»
*سرنوشت ذرت‌هاي آلوده در هاله ابهام
به گفته نايب رئيس کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، «حجم ذرت‌هاي آلوده بر اساس آمار و ارقام اعلامي از سوي دستگاه ها ۱۴۵ هزار تن بوده است اما مستندات موجود نشان مي‌دهد ۵۰۰ هزار تن ذرت از برزيل وارد شده است» اين در حالي است که سرنوشت ۳۵۵ هزار تن از مجموع ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتي به کشور در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
برخي هم به دنبال سوء استفاده و کسب سود از اين ذرت‌ها هستند و امحاي اين ذرت‌ها را موجب خسارت مي‌دانند و معتقد هسستند که اين ذرت‌ها را براي مصارف ديگر اختصاص داد. اين درحالي است که به گفته نيره پيروزبخت، رئيس سازمان استاندارد، «ذرت‌هايي که آلوده به سم آفلاتوکسين است اگر به مصرف دام شيري و پرواري برسد، شير و گوشت دام نيز آلوده به آن سموم خواهد شد.» براي بررسي سرنوشت اين ذرت‌هاي آلوده موضوع را از اعضاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي پيگيري کرديم.
شمس الله شريعت نژاد، عضو هيئت رئيسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت» از سرنوشت ۳۵۵ تن ذرت آلوده در کشور اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: « در جلسه‌اي با حضور وزير جهاد کشاورزي اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد.»
عضو هيئت رئيسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه چه کساني از ورود اين ذرت‌هاي آلوده به کشور سود خواهند کرد؟ عنوان کرد: « مجلس پيگير ماجراي ورود ذرت‌هاي آلوده خواهد بود و اجازه سوء استفاده براي کسب درآمد از اين ذرت‌ها را نمي‌دهد.»
*اختلاف نظر مسئولان در مورد ذرت‌هاي آلوده
گفته مي‌شود که بين مسئولان در خصوص ميزان آلودگي ذرت‌ها اختلاف نظر وجود دارد چرا که مسئولان وزارت جهاد کشاورزي آلودگي ذرت‌ها را تاييد و مسئولان سازمان استاندارد آن رد مي‌کنند. هرچند که ذرت‌هاي آلوده در منطقه ويژه اقتصادي است و هنوز وارد کشور نشده اما گفته مي‌شود که اين ذرت‌ها مناطق اطراف را هم آلوده خواهد کرد.
علي اکبري، عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت» از سرنوشت ذرت‌هاي آلوده به سم اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: « سالانه بيش از ۱۰ ميليون تن ذرت به کشور وارد مي‌شود که براي نهاده‌هاي دامي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. »
نماينده مردم شيراز در مجلس، در پاسخ به اين سوال که با توجه به ظرفيت‌هاي کشاورزي آيا امکان توليد ذرت در کشور وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: « با توجه به شرايط اقليمي در کشور ما و کمبود آب امکان توليد ذرت در کشور وجود ندارد براي همين نياز به واردات اين محصول به کشور است. »
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه چه کساني از ورود اين ذرت‌هاي آلوده به کشور سود خواهند کرد؟ خاطرنشان کرد: « اگر اين ذرت‌ها طبق گفته مسئولان سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد آلوده به سم باشد نبايد تحت هيچ شرايطي در کشور مورد استفاده قرار بگيرد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.