دو قطبی‌سازی جامعه، مردود است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10793
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۳۵ |
گزارش «رسالت» از حاشیه‌های تیتر یکی از روزنامه‌های صبح تهران؛

دو قطبی‌سازی جامعه، مردود است

تيتر روز گذشته يکي از روزنامه هاي صبح تهران حاشيه هايي را به همراه داشت. مقايسه حضور بانوان در راهپيمايي عظيم اربعين با حضور بانوان در ديدار تيم ملي فوتبال مقابل کامبوج در ورزشگاه آزادي در تيتر اين روزنامه باعث شد تا اظهارنظرهاي مختلفي در فضاي رسانه اي کشور شکل بگيرد.
دو قطبی‌سازی جامعه، مردود است

تيتر روز گذشته يکي از روزنامه هاي صبح تهران حاشيه هايي را به همراه داشت. مقايسه حضور بانوان در راهپيمايي عظيم اربعين با حضور بانوان در ديدار تيم ملي فوتبال مقابل کامبوج در ورزشگاه آزادي در تيتر اين روزنامه باعث شد تا اظهارنظرهاي مختلفي در فضاي رسانه اي کشور شکل بگيرد.
ناصر ايماني، تحليلگر مسائل سياسي و فعال سياسي اصولگرا، در ارتباط با تيتر‌هاي دو قطبي سازي کيهان گفت: «تحت هر شرايطي دوگانه‌سازي و دوقطبي کردن جامعه، کنش صحيحي نيست. مردم را نبايد به دو قسمت تقسيم کرد. دوگانه‌هاي همانند خوب و بد، منحرف و غيرمنحرف، کم‌سواد و باسواد و… به هيچ عنوان امري منطقي و درست نيست. مهم‌تر از آن نيز اين است که نبايد مجموعه حاکميت را گرفتار دوگانه‌سازي و دوقطبي کرد. توجه به اين مسئله ضروري است که ريشه تمام چنين دوقطبي‌هايي، در دوگانه‌سازي حاکميت نهفته است.»
وي افزود: «آثار سوء دوگانه‌سازي حاکميت کمتر از دوقطبي‌سازي ملت نيست. زماني در درون حاکميت گروهي را مخالف آزادي و گروهي را موافق آزادي، گروهي را طرفدار راي مردم و ديگري را مخالف راي مردم و گروهي را مخالف اسلام و گروهي را بي‌توجه به اسلام، تقسيم کنيم كه به هيچ عنوان مطلوب نيست. اگر دوگانه‌سازي را در درون جامعه مظنون بشماريم، نبايد صرفا به دوگانه‌سازي‌هاي درون ملت بسنده شود. مثلا دوگانه‌هايي همانند خانم‌هايي که به استاديوم آزادي مي‌روند و خانم‌هايي که به اربعين و کربلا مي‌روند، چنين بازنمايي مي‌شود که آن‌هايي که به ورزشگاه مي‌روند مخالف اربعين و آن‌هايي که به اربعين مي‌روند مخالف آمدن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها هستند. چنين دوگانه‌سازي به هيچ‌عنوان مناسب نيست، اما بايد توجه داشت که دوقطبي‌سازي درون حاکميت نيز محل نقد و ايراد جدي است.»
اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه تاکيد کرد: «وقتي ما در درون حاکميت راهبرد دوگانه‌سازي را در پيش مي‌گيريم، بايد انتظار داشته باشيم همين روند نيز در جامعه اتفاق بيفتد. در نتيجه امر نيز يک عده طرفدار آزادي و عده‌اي مخالفان آزادي مي‌شوند. بنابراين، بايد توجه داشت از ايجاد چنين دوقطبي‌هايي ممانعت به عمل آورد.»
اين تحليلگر مسائل سياسي، در ادامه پيرامون نتايج و تبعات ايجاد دوقطبي رسانه بر جامعه تصريح کرد: «اگر مردم را در قالب چنين دوگانه‌هايي تعريف کنيم که يک سري مخالف آزادي و شريعت و عده‌اي را موافق آزادي و شريعت بدانيم که البته غيرواقعي نيز هستند، دچار خطا شده‌ايم. ترديدي در اين مسئله ندارم که بسياري از خانم‌هايي که در ورزشگاه آزادي حاضر شدند کساني هستند که يا راهپيمايي اربعين را رفته‌اند يا خواهند رفت. در مقابل نيز بسياري از خانم‌هايي که در راهپيمايي اربعين حضور دارند، اگر مورد پرسش قرار بگيرند، احتمالا با حضور در ورزشگاه مخالفتي نداشته باشند. بنابراين، نبايد موضوع از ابعاد جناحي مورد توجه قرار دارد.»
وي افزود: «نگاه جناحي و سياسي به مسئله دوقطبي‌سازي آفتي بزرگ براي کليت جامعه است. اگر بخشي از حاکميت به بخشي ديگر حمله کند، موجب ايجاد بي‌اعتمادي در سطح کلان جامعه خواهد شد و دستاوردي براي حاکميت و کليت جامعه ندارد.»
اين فعال سياسي اصولگرا در بخشي ديگر از گفته‌هاي خود تاکيد کرد: «اگر اين تصور را داشته باشيد که نسلي جديد در کيهان بر سر کار بيايد که تفکرات و راهبرد فعلي آن‌ها را کنار بگذارد، به طور حتم به سرعت رسانه‌اي جديد با همين خط فکري ايجاد مي‌شود. بنابراين، جامعه افکار متنوعي را نمايندگي مي‌کند و طيف‌هاي مختلف فکري دارد. ضروري است که هر گروه فکري پايگاه خاصي براي خود داشته باشد، با حذف گروه‌هاي فکري مختلف، نمي‌توان صورت مسئله را حل کرد. در موقعيت کنوني نشرياتي داريم که نيويورک تايمز آمريکا نيز به اندازه آن‌ها از مواضع آمريکا دفاع نمي‌کند، نشرياتي نيز داريم که مواضع يک گروه اقليت همچون «نهضت آزادي» را بازتاب مي‌دهند؛ بايد اين گروه‌ها نيز وجود داشته باشند.»
ايماني در پايان تصريح کرد: «اگر فرض بر اين باشد که کيهان ديگر مواضع کنوني را مطرح نکند و ديگر رسانه‌ها نيز مواضعي ديگر، ديگر جامعه‌اي يک‌د‌ست خواهيم داشت. در يک جامعه پويا همه بايد تريبون داشته باشند و حرف‌هاي خود را مطرح کنند، لذا با بستن و ساکت کردن تمامي جناح‌ها مسئله حل نخواهد شد.»
*دوقطبي سازي، مردود است
مهدي شيخ عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت و گو با «رسالت» با رد ايجاد دو قطبي سازي در مسائل فرهنگي و اجتماعي در جامعه گفت: اين اقدام پيامدهاي ناگواري در ابعاد مختلف دارد و باعث مي شود افراد با استفاده از ملاک هايي خاص مورد قضاوت قرار گيرند. دوگانگي و دوقطبي سازي در جامعه، مردود است و سياه و سفيد ديدن موضوعات، نگرشي دور از واقعيت است.
وي با اشاره به ورود اخير بانوان به ورزشگاه آزادي بيان کرد: رفتن بانوان به استاديوم ها در هيچ کدام از هنجارهاي مورد پذيرش فرهنگ ديني ما مردود نيست. امام خميني(ره) در زمان حيات شان فرمودند: «من ورزشکار نيستم اما ورزشکاران را دوست دارم.» اين سخن نشان دهنده علاقه ايشان به ورزش است. بعضي از بانوان جامعه هم علاقه‌مند به ديدن مسابقات در استاديوم ها هستند و اين حضور منع شرعي و قانوني ندارد. ضمن اينکه وظيفه دولت است تا مقدمات لازم را فراهم کند و اقداماتي از جمله جداسازي ورود و خروج بانوان را آماده نمايد.
شيخ اضافه کرد: شايد بسياري از بانواني که هفته گذشته در استاديوم حضور داشتند، در راهپيمايي اربعين نيز شرکت کردند. به طور قطع بسياري از آنها به خواندن نماز و انجام واجبات شرعي اهميت
مي دهند. بنابراين نمي توان قياسي بين حضور بانواني که به استاديوم رفته و بانواني که به راهپيمايي اربعين رفته اند، انجام داد. ايجاد چنين دوگانگي به صلاح جامعه نيست و افراد در جامعه داراي ذوق و سليقه‌هاي شخصي هستند و حق انتخاب دارند.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به قياس بعضي از رسانه ها درباره حضور زنان در ورزشگاه و راهپيمايي اربعين گفت: خانمي که به ورزشگاه مي رود، مي تواند فردي مذهبي يا غيرمذهبي باشد. اين افراد جزء شهروندان يک جامعه محسوب مي شوند و شايد تعدادي از آن بانوان هم به راهپيمايي اربعين بروند و بخش ديگر هم اصلا تمايلي براي رفتن نداشته باشند. پس تقابلي بين راهپيمايي اربعين و ورود بانوان به استاديوم وجود ندارد و به طور کل نمي توان اين دو موضوع را با يکديگر مقايسه کرد.
وي با بيان اينکه فضاي حضور بانوان در ورزشگاه با حضور در راهپيمايي اربعين بسيار متفاوت است، اظهار کرد: راهپيمايي اربعين بسيار جو کلان و نامحدودي است و قياس اين دو موضوع ظلم به راهپيمايي اربعين و آرمان هاي امام حسين(ع) است که زائران به دنبال زنده نگه داشتن آنها هستند. چنين برخوردهايي معلوم نيست از کجا نشئت مي گيرد. قياس موضوعاتي که چنين تفاوتي با يکديگر دارند، ناشي از کج سليقگي است.
وي با رد اينکه نبايد موضوعات در کشور رنگ سياست زدگي به خود بگيرد، افزود: بسياري از افراد در موضوعات مختلف به دنبال سياسي بازي هستند. بزرگترين مشکل ما در جامعه به خصوص در ابعاد فرهنگي، سياست زدگي آنها است و اين مسئله لطمه هاي زيادي به فرهنگ، جامعه و حتي اقتصاد و سياست ما زده است، حتي در مباحث امنيت ملي و سياست خارجي کشور، دعواهاي جناحي و سياسي به ميان آورده مي شوند که به غير از لطمه زدن به کشور هيچ ثمره ديگري ندارد.
عضو کميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينکه ايجاد دوگانگي در جامعه باعث سرخوردگي در جوانان مي شود، گفت: دوقطبي سازي ابعاد خطرناکي به دنبال دارد که يکي از آنها بروز سرخوردگي است. چنانچه افرادي باعث ايجاد چنين جوي در جامعه شوند و خود را انسان هاي متشرع و ديندار بدانند، مي توانند باعث القاي اين موضوع به نوجوانان يا جوانان بشوند که دين مصداق آن چيزي است که اين افراد مطرح مي کنند. چنين برخوردي به طور قطع باعث سرخوردگي جوانان نسبت به دين مي شود و لطمه هاي جبران ناپذيري براي اسلام و جامعه ما به دنبال دارد.
شيخ با اشاره به اينکه کميسيون فرهنگي مجلس ايجاد تمهيدات لازم براي ورود زنان به استاديوم آزادي را از وزارت ورزش و جوانان پيگيري مي کرد، افزود: هيچ فردي به دنبال بروز منکر در جامعه نيست؛ اين مسئله را مي توان به طور قطع درباره دلسوزان انقلاب بيان کرد. وزارت ورزش و جوانان از مدت ها قبل در تلاش بود زمينه ورود بانوان به ورزشگاه ها را تأمين کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.