خطرات چاقی دوران مدرسه در بزرگسالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105154
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۳۵ |

خطرات چاقی دوران مدرسه در بزرگسالی

چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلندمدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز همراه است.
خطرات چاقی دوران مدرسه در بزرگسالی

لیلا فرزاد کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن، گفت: امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی به صورت یک معضل جهانی مطرح می‌شود و رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک، از علل اصلی بروز آن است، به طوری که از سال ۱۹۸۰ تا به حال چاقی به دو برابر رسیده است.

وی افزود: شیوع اضافه وزن و چاقی در سال ۱۹۷۴ در کودکان ۲ تا ۱۹ سال ۵.۱ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ درصد رسیده و به ازای هر ۱۰ کودک یک نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در جهان است.

فرزاد ادامه داد: در کشور ما نیز توقف روند چاقی و دیابت، از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج پیمایش ملی “کاسپین ۵ ” در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در ۲۱ درصد این گروه سنی وجود دارد.

وی افزود: خطر ابتلاء به چربی خون بالا، پرفشاری خون، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ نیز در نوجوانان چاق بیشتر است و چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلند مدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز در سنین بالاتر مرتبط است. همچنین در مردانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر سرطان کولورکتال و نقرس و در زنانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر آرتریت بیشتر است.

فرزاد ادامه داد: مصرف مواد غذایی پرکالری، تنقلات نامناسب، کم تحرکی، افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر، تبلت و موبایل؛ احتمال بروز اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان را تشدید کرده است.

اهمیت تغذیه سالم، نیازهای تغذیه‌ای نوجوانان بر اساس هرم غذایی ۵ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال، عادات غلط غذایی و رفتاری در سنین مدرسه و بلوغ، فعالیت بدنی در کودک و نوجوان ۵ تا ۱۸ سال، ارزیابی وضعیت تغذیه در نوجوانی، مهارت‌ها و اصول مشاوره، بررسی تن سنجی، شاخص‌های ارزیابی وضعیت رشد دانش آموزان، اضافه وزن و چاقی در سنین مدرسه، از اهم مطالب ارائه شده توسط کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

| منبع خبر : مهر
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.