ترامپ: مهاجران سگ و گربه‌های ما را می‌خورند/ هریس: دموکراسی ما در خطر است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105093
  پرینتخانه » اخبار, بین الملل تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۲۸ |
نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا؛

ترامپ: مهاجران سگ و گربه‌های ما را می‌خورند/ هریس: دموکراسی ما در خطر است

کامالا هریس و دونالد ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی که به صورت زنده از شبکه خبر ۲ پخش شد، یکدیگر را به نداشتن برنامه اقتصادی متهم کردند.
ترامپ: مهاجران سگ و گربه‌های ما را می‌خورند/ هریس: دموکراسی ما در خطر است

رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از چند هفته پیش مسیر تازه ای را پیدا کرد و آن زمانی بود که رئیس جمهور بایدن پس از مناظره آخری که داشت، از گردونه انتخابات کناره گیری کرد. حالا دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری خواه با رقیب جدیدی یعنی کامالا هریس، معاون بایدن ونامزد حزب دموکرات روبرو است.

این دو نامزد با حاشیه اندکی از هم رقابت می کنند. آنها در نظرسنجی ها در سطح کشور با فاصله اندکی در موقعیتی تقریبا برابر با هم قرار دارند. در ایالت های سرنوشت ساز از قبیل ایالت پنسلیوانیا هنوز بسیاری تصمیم نگرفته اند. نخستین مناظره آنان برای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه «ای بی سی» در شهر فیلادلفیا برگزار شد .

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان در نخستین مناظره با کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات ها، او را «مارکسیست» خواند و پدر او را «مدرس دروس مارکسیستی» خواند تا از این طریق به هریس در میان جامعه آمریکایی ضربه بزند. هریس نیز تلاش کرد با تاکید بر محور بودن قشر متوسط در برنامه‌های خود، ترامپ را حامی ثروتمندان بخواند و از این طریق آرای قشر متوسط را جذب خود کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق و نامزد جمهوری خواهان در سخنانش گفت: من قوی‌ترین اقتصاد ایالات متحده را بنا نهادم و این موفقیت را دوباره تکرار خواهم کرد. ما به دلیل تورم، اقتصاد بدی داریم؛ میلیون‌ها نفر به آمریکا می‌آیند و مشاغل ما را می‌دزدند. بایدن به آنها اجازه ورود داد.

او اضافه کرد: بسیاری از اساتید اقتصاد برنامه‌های من را بهترین رویکرد برای اقتصاد می‌دانند. هریس هیچ برنامه‌ای ندارد و می‌خواهد برنامه‌های بایدن را کپی کند.

کامالا هریس نامزد حزب دموکرات نیز گفت: ترامپ هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط می‌خواهد مالیات را برای ثروتمندان کاهش دهد.

هریس تصریح کرد: می‌خواهم مالیات‌ها را کاهش دهم و از اقتصاد آمریکا حمایت کنم. من دختری از طبقه متوسط هستم. برنامه‌ای برای بالا بردن سطح زندگی این قشر خواهم داشت. به رویا‌های و اهداف مردم آمریکا باور دارم و قصد دارم اقتصادی مبتنی بر فرصت‌ها را بسازم.

معاون رئیس جمهور آمریکا افزود: عاشق کسب و کار‌های کوچک هستم. می‌خواهم ۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی به استارتاپ‌ها بدهم ولی رقیب من می‌خواهد به میلیاردر‌ها تخفیف مالیاتی بدهد.

هریس تصریح کرد: در زمان ترامپ بدترین میزان بیکاری در آمریکا از زمان تورم بزرگ روی داد. دولت ترامپ باعث بزرگ‌ترین کسر تجاری در تاریخ آمریکا شد. آنچه در ارتباط با چین انجام داد این بود که تراشه‌های آمریکایی را به چین فروخت و در نتیجه آن ارتش چین تقویت شد.

ترامپ نیز در پاسخ به هریس گفت که به طور حتم تعرفه‌هایی را برای سایر کشور‌ها اعمال می‌کند. «این تعرفه بازپرداخت هزینه‌هایی است که آمریکا برای جهان انجام داده است».

رئیس جمهور سابق آمریکا به کشور چین اشاره کرد و افزود که دولت او میلیارد‌ها دلار با اعمال تعرفه از چین دریافت کرده است. ترامپ افزود: چین از تایوان تراشه می‌خرید نه از آمریکا، زیرا فلسفه دموکرات‌ها تولیدات را از آمریکا خارج کرده است.

دعوای هریس و ترامپ بر سر مهاجران

در بخش دیگری، رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد: مهاجرت مخرب که نتیجه سیاست دموکرات‌ها است بدترین خطر برای اقتصاد آمریکا است. مهاجران آفریقایی و آمریکای لاتین فرصت‌های اشتغال را در آمریکا تصرف کرده‌اند.

ترامپ در ادامه سخنانش گفت: مهاجران غیرقانونی در اسپرینگ فیلد اوهایو، حیوانات خانگی مردم آمریکا را می‌دزند و می‌خورند. او گفت: آن‌ها سگ می‌خورند. آنها حیوانات خانگی مردمی را می‌خورند که آنجا زندگی می‌کنند.

در این هنگام، دیوید می‌یور مجری مناظره گفت که مدیر شهر اسپرینگفیلد گفته است که شواهدی برای این ادعا وجود ندارد. ترامپ پاسخ داد: خوب، من آدم‌هایی را در تلویزیون دیده‌ام که می‌گویند سگ آنها را برده‌اند و برای غذا استفاده کرده‌اند.

ترامپ همچنین گفت: بهترین عملکرد را در زمان کنترل کرونا داشتیم و تجهیزات زیادی تولید کردیم. قیمت‌ها در دولت من افزایش نخواهد یافت. چین با محصولات بی‌تعرفه خود اقتصاد آمریکا را نابود می‌کند.  اقتصاد آمریکا در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و میزان تورم به بدترین وضعیت خود در تاریخ آمریکا رسیده است.

هریس در ارتباط با موضوع مهاجرت گفت که او (در قامت دادستان سانفرانسیسکو) تنها کسی است که در این مناظره رسما «قاچاقچیان را به محاکمه کشانده» است. 

او ترامپ را متهم کرد که تلاش‌های فراحزبی در کنگره برای مقابله با امنیت در مرز‌ها را با مانع مواجه کرده، چون می‌خواست از این موضوع در سخنرانی‌های انتخاباتی استفاده کند و گفت: می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟ دونالد ترامپ تلفن را برداشت و به حامیان خود در کنگره گفت که این لایحه را مسکوت بگذارند. چرا؟ چون او ترجیح می‌دهد موضوع امنیت مرز‌ها را محور تبلیغات خود قراردهد.

شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و پاسخ‌های ترامپ به هریس 

هریس با اشاره به پرونده‌های قضایی ترامپ تلاش کرد کارنامه قضایی نامزد جمهوری‌خواهان را پیش بکشد و و آن را دلیلی برای در خطر بودن دموکراسی آمریکا دانست و گفت: من فکر می‌کنم این مهم است که شما این موضوع را از کسی بشنوید که کارش دادستانی جرایم امنیتی و جنایی است، جرایم اقتصادی و دخالت در انتخابات است. 

ترامپ در پاسخ به این حمله هریس گفت که آنچه روی داده استفاده دموکرات‌ها از نظام قضایی به عنوان «سلاحی» علیه اوست. «آن‌ها پرونده و اتهامات کذب طرح می‌کنند».

ترامپ تصریح کرد: من هیچ ارتباطی با حوادث ژانویه ۲۰۲۱ مقابل ساختمان کنگره نداشتم، اما هریس گفت: ترامپ خودش گفته اگر در انتخابات شکست بخورد خون‌ریزی خواهد شد ما نباید به عقب برگردیم.

رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد که او تنها یک سخنرانی در آن روز کرده بود و مقصر خشونت درآن روز شهردار واشنگتن و نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان بوده است.

موضعگیری ترامپ و هریس درباره ایران، غزه و اوکراین

هریس درباره موضعش در مورد رژیم صهیونیستی و جنگ غزه از «حق خود برای دفاع» سخن مدعی شد: روز هفتم اکتبر سازمان تروریستی حماس بسیاری از اسرائیلی‌ها را قتل عام کرد پس حق دارد از خود دفاع کند، اما اینکه چطور از خود دفاع می‌کند، مهم است. این جنگ باید خاتمه پیدا کند و برای پایان آن به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس نیاز داریم و هم‌چنین باید به راه‌حل ۲ دولتی برسیم و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسیطینان تامین شود، همچنین باید در مقابل ایران و نیرو‌های نیابتی آن مقابله کنیم.

هریس افزود: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما چگونگی انجام این کار مهم است. هم‌چنین تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌گناه از جمله کودکان و مادران کشته شده‌اند.

ترامپ در واکنش تأکید کرد: اگر من رئیس‌جمهور بودم، اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. حتی جنگ اوکراین رخ نمی‌داد و پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد. هریس از اسرائیل متنفر است و در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد و اگر رئیس جمهور شود، اسرائیل ۲ ساله نابود می‌شود. هریس حتی از عرب‌ها متنفر است. ایران زمان من ورشکست بود، اما با لغو تحریم‌ها حالا ثروتمند شده است. من پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ام به جنگ اوکراین و غزه خاتمه می‌دهم.

وی افزود: هریس مایه این جنگ‌ها است. پوتین چندی پیش گفت دوست دارد که کامالا هریس پیروز شود، زیرا او می‌داند که هریس و بایدن ضعیف هستند.

ترامپ درباره جنگ روسیه ـ اوکراین گفت: من می‌خواهم این جنگ متوقف شود. میلیون‌ها نفر کشته می‌شوند. ۲۵۰ میلیارد یا حتی بیشتر کمک فرستادیم، اما اروپایی‌ها کمتر کمک کردند. من می‌خواهم به این جنگ خاتمه دهم. پوتین و زلنسکی را خوب می‌شناسم، اما این روسای جمهور به امثال بایدن احترام نمی‌گذارند و من پیش از تحلیف به آن خاتمه خواهم داد. من پیش از ترک کاخ سفید و جهنم شدن آمریکا با پوتین حرف زدم، اما بایدن نمی‌داند چه کار کند. ما در آستانه جنگ‌جهانی سوم هستم. بایدن را مثل سگ انداختند بیرون و اصلا رئیس‌جمهور نیست. این به نفع آمریکاست که جنگ اوکراین خاتمه یابد.

هریس گفت: باید به رئیس‌جمهور سابق بگویم که تو با من رقابت می‌کنی نه با بایدن. او می‌خواهد اوکراین در عرض ۲۴ ساعت برود و خود را تسلیم کند. من با زلنسکی صحبت کردم و اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتیم و سپس به جناح شرقی ناتو رفتیم و ائتلافی را تشکیل دادیم تا با تسلیحات و مهمات از خود دفاع کند. اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، پوتین در کی‌یف نشسته بود. ما باید به اوکراین کمک کنیم تا از خود دفاع کند وگرنه پوتین به لهستان می‌آید!

ترامپ پاسخ داد: اگر من رئیس‌جمهور بودم، پوتین در مسکو می‌ماند و به اوکراین حمله نمی‌کرد. او سلاح هسته‌ای دارد و شاید از آن استفاده کند. هریس را برای مذاکرات فرستادند، اما بعد از آن جنگ شروع شد. بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ما بایدن و بدترین معاون هم هریس است.

هریس در واکنش گفت: ترامپ فقط دروغ می‌گوید. من بیش از پنج بار باز زلنسکی دیدار کردم. ما باید از متحدانمان دفاع کنیم و نباید به دشمنان لطف کنیم.

ترامپ در ادامه سخنان خود عنوان کرد: من ۲۸ کشور ناتو را وادار کردم در تأمین بودجه دفاعی این پیمان مشارکت کنند. کشور‌های اروپایی از ما سوءاستفاده می‌کنند و من گفتم اگر کمک نکنند، ناتو از آنها دفاع نخواهد کرد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.