صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی چگونه آماده می‌شود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104692
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۵۶ |

صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی چگونه آماده می‌شود؟

باید گفت که صورت سود و زیان شرکت های بازرگانی از مهم‌ترین مواردی است که در بازه‌های زمانی مختلف آماده‌سازی می‌شود. این صورت بسیار مهم بوده و سودمند بودن فعالیت‌های شرکت را نشان می‌دهد
صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی چگونه آماده می‌شود؟

یکی از موارد بسیار مهمی که در حسابداری شرکت‌های مختلف وجود دارد، صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی است. در واقع این صورت شامل گزارش‌های مختلفی از درآمد و مخارج یک شرکت بازرگانی بوده و نکات زیادی را دربر می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید یک نوع کامل و دقیق از این صورت را آماده‌سازی کنید، باید با تعریف آن و انواع سودهایی که در آن به‌کار می‌رود آشنا باشید. ما را همراهی کنید تا در ادامه این مطلب آموزشی این صورت را به شما معرفی کنیم.

تعریفی برای سود و زیان شرکت‌های بازرگانی

در اولین قدم بهتر است تعریفی برای سود و زیان شرکت‌ها داشته باشیم. شرکت‌های بازرگانی درآمدها و هزینه‌هایی که دارند را به‌صورت سود و زیان شناسایی کرده و نام آن را Income Statement می‌گذارند. در واقع سود شامل درآمدهای مختلف درزمینه‌های گوناگون بوده و هزینه نیز موارد زیادی را پوشش می‌دهد.

نحوه محاسبه سود و زیان در شرکت‌های بازرگانی

اگر به‌دنبال یافتن پاسخ سوال ترازنامه چیست هستید، باید ابتدا با نحوه محاسبه سود و زیان در شرکت‌های بازرگانی آشنایی داشته باشید. در طول پروسه محاسبه این موارد، قطعا درآمدهای ناخالص از مهم‌ترین مفاهیم به‌شمار می‌روند.

باید گفت که این نوع درآمد از فروش کالا به‌دست ‌آمده و به‌صورت خالص نیست. علاوه‌بر این درآمد، باید هزینه‌ها و ضررهایی که به شرکت وارد می‌شود را نیز در یک سند مالی داشته باشید. این‌گونه است که با به‌دست ‌آوردن نمودارهای گوناگون در بازه‌های زمانی مختلف امکان به‌دست ‌آوردن صورت سود و زیان خواهید شد.

اجزای صورت سود و زیان

در پاسخ سوال تراز آزمایشی چیست باید گفت که این تراز نیازمند بررسی اجزای مختلفی از صورت سود و زیان است. در واقع ترازنامه مالی از این صورت به‌دست ‌آمده و جهت انتشار نسخه آزمایشی باید اجزای صورت سود و زیان را بشناسید. این اجزا به‌شکل زیر هستند.

درآمد

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، صورت سود و زیان شامل درآمد و مخارج است. این ۲ مورد هستند که می‌توانند سود و زیان شرکت‌ها را مشخص کنند. درآمد مبلغی است که ازطریق فروش کالا و خدمات مختلف به‌دست‌ آمده و در رشد کسب‌وکار تأثیر بسیار زیادی دارد.

علاوه‌بر منابع اصلی که از فروش کالا و خدمات هستند، باید منابع ثانویه را نیز در نظر داشته باشید. سودهای بانکی، سود مالی و سود ناشی از فروش دارایی‌های شرکت از موارد مهمی هستند که در درآمد ثانویه جای می‌گیرند.

مخارج

بخش دیگری که درصورت سود و زیان شرکت بازرگانی وجود دارد، مخارج هستند. بخش هزینه‌های شرکت بسیار مهم بوده و شامل ۲ مورد بسیار مهم است. این موارد عبارت‌اند از بهای تمام‌شده کالای فروخته‌شده و هزینه‌های عملیاتی.

برای اینکه به یک شرکت موفق تبدیل شوید، باید تا جای امکان هزینه‌های عملیاتی کسب‌وکار را کاهش داده و کیفیت را حفظ کنید. افزایش هزینه‌ها موجب می‌شود تا بتوانید با کمترین میزان مخارج، سود بالایی به‌دست بیاورید.

شناسایی انواع سود؛ مهم‌ترین قدم برای آماده‌کردن صورت سود و زیان

شناسایی انواع سود؛ مهم‌ترین قدم برای آماده‌کردن صورت سود و زیان

باید گفت که سود یکی از بخش‌های بسیار مهم در ترازنامه مالی و صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی است. انواع گوناگونی از سود وجود دارد که هرکدام به‌شکل متفاوتی محاسبه می‌شوند. انواع سودهای شرکت بازرگانی به‌شکل زیر هستند.

سود ناخالص

یکی از انواع مهمی که برای سود وجود داشته و درصورت سود و زیان به‌کار می‌رود، سود ناخالص نام دارد. باید گفت که این میزان سود در فروش کالاهای گوناگون به‌دست ‌آمده و فرمول محاسبه آن نیز به‌شکلی مشخص است.

شما این قابلیت را دارید که با کسر میزان فروش کالا از هزینه تمام شده آن، سودی که به‌صورت ناخالص به‌دست ‌آمده را محاسبه کنید. فرمول آن به شکل «سود ناخالص = هزینه تمام‌شده کالا – میزان فروش کالا» است. این سود هنوز هم خالص نبوده و نیازمند انجام معادلات دیگری نیز هست.

سود خالص

علاوه‌بر سودهای خالص، سود دیگری در شرکت‌های بازرگانی وجود دارد که به‌صورت خالص بوده و دیگر نیاز به کسر هزینه‌های مختلف از آن نخواهید بود. این نوع سود اهمیت زیادی درصورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی داشته و به‌شکل خاصی محاسبه می‌شود.

برای اینکه قادر به محاسبه سود خالص باشد، باید این مقدار را ازطریق کسر مالیات درآمدهای غیرعملیاتی به‌علاوه هزینه‌های غیرعملیاتی و در نهایت کسر از سود عملیاتی آن به‌دست بیاورید. معادله‌ای که برای این کار وجود دارد به‌شکل «سود خالص = مالیات – درآمدهای غیرعملیاتی + هزینه‌های غیرعملیاتی – سود عملیاتی» است.

سود عملیاتی

در مفاهیم بالا بارها به سود عملیاتی اشاره شد؛ اما شاید ندانید که سود عملیاتی چیست. باید گفت که این نوع سود متفاوت بوده و با یک فرمول پیچیده به‌دست می‌آید. سودهای عملیاتی با کسر مالیات از کسر سود ناخالص از هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های استهلاک حاصل می‌شوند.

اگر بخواهیم به‌شکلی خلاصه این سود را به شما ارائه دهیم، باید بگوییم که فرمول محاسباتی آن به‌صورت «سود عملیاتی = هزینه استهلاک – هزینه‌های عملیاتی سود ناخالص» است. با محاسبه این نوع سود قادر هستید سودمند بودن فعالیت‌های شرکت را تشخیص دهید.

آیا وجه تنخواه نیز در سود و زیان تأثیر دارد؟

آیا وجه تنخواه نیز در سود و زیان تأثیر دارد؟

سوالی که بسیاری از افراد پرسیده‌اند این است که تنخواه گردان چیست و چه تأثیری در سود و زیان شرکت دارد؟ باید گفت که وجه تنخواه مبلغی است که برای هزینه‌های شرکت در نظر گرفته شده و به یک کارمند در امور مالی سپرده می‌شود.

این کارمند که تنخواه‌گردان نام دارد باید این هزینه را صرف شرکت کرده و فاکتورهای پرداخت‌شده را نیز ارائه دهد. باید گفت که معمولا وجه تنخواه محدود بوده و تأثیر آن‌چنانی در زیان شرکت ندارد؛ اما درصورت افزایش آن، قطعا ترازنامه شما ضررهای زیادی خواهد شد.

جمع‌بندی

اگر به‌دنبال این هستید که صورت سود و زیان شرکت‌های بازرگانی را به‌دست بیاورید، باید بدانید که این صورت به موارد گوناگونی بستگی دارد. سود و زیان شرکت‌ها و کسب‌وکارها در واقع همان درآمد و هزینه‌هایی هستند که توسط یک شرکت انجام می‌شوند.

شما قادر هستید با بررسی این موارد در شرایط گوناگون، انواع سودها را به‌دست آورده و پس‌از محاسبه هزینه‌ها، نمودارهایی را برای صورت‌حساب خود تنظیم کنید. نکاتی که برای درک این موضوع نیاز داشتید را در این مطلب باهم بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت صدگان مراجعه کنید.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.