پیگیری ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104627
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷ |

پیگیری ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط پیچیده و سخت حوزه دارو، در عین حال از پیگیری حذف و ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروسازان خبر داد.
پیگیری ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان

دکتر سیدحیدر محمدی در همایش روز داروسازی که از سوی سازمان غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به آنچه که «اظهارنظرهای شاذ درباره بایدها و نبایدهای حوزه دارو» خواند، سابقه حضور خود در این سازمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه دارو میان آنچه که گفته می‌شود و آنچه که می‌توان انجام داد، اختلاف بسیاری وجود دارد. پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تجربه مدیریتی من در سازمان غذا و دارو بوده است؛ از دوران کرونا گرفته تا کنون؛ هر دوره‌ای شرایط و سختی‌های خاص خود را داشته است.

تبدیل تعرفه خدمات دارویی به حکم دائمی

وی حق فنی داروخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ در چند دهه اخیر بوده است و حذف آن غیرمنطقی بود. این درحالیست که پایین‌ترین عددی که از میان تخصص‌های مختلف دریافت می‌شود، مربوط به حق فنی داروخانه‌هاست. نهایتاهم موضوع تعرفه خدمات دارویی با رایزنی‌های انجام شده، در بودجه ۱۴۰۳ نهادینه شد و در برنامه پنج ساله هفتم نیز مصوب و به حکم دائمی تبدیل شد.

ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها

محمدی همچنین درباره ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها گفت: مدت‌ها با این موضوع نیز درگیر بودیم و کاری جهادی در این حوزه صورت گرفت و نهایتا هفته گذشته رای ابطال و اصلاح آن داده شد.

پیگیری ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش درباره «حذف شرط داروساز بودن برای تاسیس داروخانه» نیز گفت: این موضوع نیز از آرای هیات عمومی دیوان است و در این زمینه نیز همزمان با پیگیری ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها، درخواست بررسی داده بودیم. همچنان ابطال این موضوع را پیگیریم و امیدواریم با همت قضات دیوان، اصلاح شود. اما در این میان راهکار کوتاه مدت آن بود که بخشنامه‌ای داشته باشیم و امتیازبندی لحاظ شود؛ اما مقداری از این اقدام سوء برداشت شد. این موضوع را نیز در برنامه پنج ساله هفتم آورده بودیم اما در بازبینی حذف شد. امیدواریم با پیگیری‌های در حال انجام، در قوانین مستمر لحاظ شود.

محمدی همچنین از ورود چهار محصول دانش بنیان بر مبنای سلول بافت به فهرست دارویی کشور خبر داد و در این باره گفت: یک دهه است که در سلول تراپی کار می‌کنیم اما هنوز موردی وارد فارماکوپه نشده بود. البته مواردی به صورت زیرپله‌ای انجام می‌شد. در مجموع از کارشناسان ژن درمانی و سلول بافت دعوت شد و فعلا از میان حدود ۱۴ مورد معرفی شده، چهار مورد تایید و وارد فارماکوپه دارویی شده و پروانه‌اش هم در کمیسیون مربوطه صادر شد. ایران جزو کشورهایی است که سلول بافت را به فرآورده دارویی تبدیل کرده است و می‌توان با حفظ ضوابط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت از آن استفاده کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی ۴۱ داشبورد مدیریتی برای دسترسی مدیران سازمان و همچنین بخشی هم برای ذینفعان در زیر شاخه تی‌تک خبر داد و گفت: آمارنامه دارویی یکی از این ۴۱ داشبورد مدیریتی است.

رونمایی از ۸ قلم داروی دانش‌بنیان جدید در شرایط تحریم‌ها

محمدی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه سرعت تولید دارو و ورود به فهرست داروها و مولکول‌های جدید بالاتر رفته است، گفت: عمده این داروهای تولیدی نیز تخصصی و به عنوان مثال در حوزه ضد سرطان‌ها هستند. تمام این اقدامات در شرایط سخت تحریم‌ها انجام می‌شود و امروز نیز از هشت قلم داروی جدید دانش‌بنیان رونمایی می‌شود که در تامین نیاز بازار و همچنین کاهش ارزبری نقش بسزایی دارند.

رییس سازمان غذا و دارو در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ دانشکده داروسازی در کشور فعالند و ۳۳هزار داروساز متخصص و نمونه تقدیم کشور شده است. ۱۳هزار دانشجو نیز در حال تحصیل هستند.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.