خود را سرباز امام و رهبری می دانم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104135
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴ |
عراقچی:

خود را سرباز امام و رهبری می دانم

عباس عراقچی گزینه وزارت خارجه دولت چهاردهم در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه‌ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که خود را سرباز امام و رهبری می دانم.
خود را سرباز امام و رهبری می دانم

عراقچی در این جلسه به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت و خلاصه‌ای از سوابق و زندگی‌نامه‌اش را ارائه کرد و گفت: خود را سرباز امام و رهبری می‌دانم و سعی کرده ام در این مسیر پابرجا باشم.

وی با اشاره‌ای به سوابق خود در سپاه پاسداران و حضور در بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه داشت و توضیح داد که نزدیک به ۴۰ سال در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشته است.

عراقچی در این جلسه تاکید داشت که وارد گروه‌بندی‌ها نشده و نمی‌شود و با همه وزرای خارجی از دوره‌های قبل کار کرده و همچنین اشاره‌ای داشت که مشاور شهید امیرعبداللهیان بوده و در دولت شهید رئیسی به عنوان مشاور وزیر فعالیت داشت.

عنوان برنامه‌های عراقچی «سیاست خارجی فراگیر، فعال و اثرگذار» است و وی در تشریح این برنامه ها اظهار داشت:اصول راهنمای سیاست خارجی برگرفته از قانون اساسی، تدابیر امام و رهبری انقلاب مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت، سیاست‌های کلان در حوزه روابط خارجی و بین‌الملل، اسناد بالادستی، سند و چشم‌انداز، برنامه هفتم، مصوبات مجلس شورای اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و دیدگاه رئیس جمهور و دولت است.

عراقچی یکی از برنامه‌های خود را دیپلماسی اقتصادی دانست و بیان داشت: سیاست خارجی باید بر مدار پیشرفت اقتصادی کشور باشد و در خدمت و توسعه کشور باشد.

عراقچی معتقد به دیپلماسی اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا و متکی به دانش و فناوری است.

محور بعدی برنامه وزیر پیشنهادی خارجه اولویت دادن به همسایگان است و عراقچی گفت که دولت شهید رئیسی در این زمینه با قدرت فعالیت می‌کرد و ما این راه را ادامه می‌دهیم، همچنین از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و گسترش میدان دیپلماسی و استفاده از ظرفیت‌های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا بهره می‌گیریم.

اولویت دادن به چین و روسیه هم به عنوان اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی امور خارجه مطرح شد و اظهار کرد: در موضوع اروپا قائل به تعامل عزت‌مندانه و فرصت محور از موضع برابر و بر مبنای اقدام متقابل هستم.

عراقچی درباره آمریکا هم اعلام کرد که نمی‌توان با آمریکا رفع تخاصم کرد، اما باید آن را مدیریت کرد و از ظرفیت‌های سیاست خارجی در خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کوشش برای رفع تحریم‌ها استفاده کرد.

درباره تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت نیز عراقچی توضیح داد که هیچ افتراقی بین میدان و دیپلماسی قائل نیست و این دو یگانه هستند و باید با هم به دستاورد برسند و دستاوردهای میدان در دیپلماسی تبدیل به ثروت و قدرت و امنیت می‌شود و دیپلماسی بدون میدان هیچ توانی ندارد، مذاکره باید مبتنی بر قدرت باشد و در نظم نوین جهانی اگر جایگاه‌مان را تعیین نکنیم، دیگران تعیین می‌کنند.

عراقچی بر حفظ عزت و تقویت منزلت، پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و بهره‌گیری از همه عناصر تاکید کرد و گفت سیاست خارجی بدون وفاق ملی و همدلی پیش نخواهد رفت و باید روحیه جهادی بیش از گذشته به وزارت امور خارجه تزریق شود.

عراقچی بیان کرد که نگرشش به دیپلماسی، متکی بر قدرت است و اعلام کرد جهان‌بینی من همان جهان‌بینی است که در سپاه بودم و تغییری نکرده است، چون بدون داشتن مؤلفه‌های قدرت نمی‌توان با کسی صحبت کرد.

عراقچی در پاسخ به سوال نمایندگان گفت که جزو باند «نیویورک» نیستم

وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها لازم‌الاجرا است و باید از آن تبعیت کنیم و اگر مذاکرات شرافتمندانه شکل گیرد، در چارچوب این قانون خواهد بود.

وی بیان کرد که من مذاکرات احیای برجام را با وجود این قانون در سال ۱۴۰۰ شروع کردم و قانون اقدام راهبردی دست ما را پرتر و قوی‌تر کرده است.

عراقچی بر لزوم مشورت با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد. همچنین وی اعلام کرد که شرایط فرق کرده و سرنوشت مذاکرات معلوم نیست. همچنین اعلام کرد که ساختار وزارت خارجه را اصلاح خواهند کرد، چرا که تجربه ساختار فعلی خیلی موفق نبوده است. وی گفت که دانشکده وزارت خارجه برای تربیت دیپلمات احیا شود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.