تعمیر بک لایت تلویزیون: بیماری مهلک تلویزیون‌ها را بشناسید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102800
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷ |

تعمیر بک لایت تلویزیون: بیماری مهلک تلویزیون‌ها را بشناسید!

تصویر تلویزیون شما قطع شده و یا قسمتی از صفحه تلویزیون سیاه شده است! ما در مجموعه رایان به شما کمک می‌کنیم تا تعمیر بک لایت تلویزیون خود را در زمان کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر انجام دهید. تگ‌ها:
تعمیر بک لایت تلویزیون: بیماری مهلک تلویزیون‌ها را بشناسید!

نگاهی به آمار ورودی ۱۰ تعمیرگاه معتبر تلویزیون در تهران نشان می‌دهد: شایع‌ترین خرابی تلویزیون‌های ال ای دی، سوختن بک لایت است. ممکن است تلویزیون شما تا دیشب سالم بوده، ولی امروز که آن را روشن می‌کنید با مشکلاتی مثل قطع شدن تصویر، سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون یا چشمک زدن آن مواجه شوید. در ادامه این مقاله موضوع خرابی بک لایت در برندهای مختلف را بررسی می‌کنیم تا در صورت نیاز، بتوانید تعمیر بک لایت تلویزیون خود را با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر انجام دهید.

بک لایت چیست و در کدام تلویزیون‌ها وجود دارد؟

بخش بک لایت فقط در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی وجود دارد. در سایر تکنولوژی‌های ساخت تلویزیون (مثل پلاسما و یا اولد) از روش‌های دیگر، برای به نمایش در آمدن تصویر استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به بیان ساده توضیح دهیم، قطعه بک لایت تلویزیون تعدادی لامپ است که در پشت صفحه نمایش قرار دارد و روشنایی ایجاد شده توسط آنها صفحه تلویزیون را روشن می‌کند تا تصویر ایجاد شده در آن قابل دیدن شود. صفحه تلویزیون بدون وجود بک لایت، تاریک است و تصویر ایجاد شده در آن قابل دیده شدن نیست.

بک لایت در تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت تشکیل می‌شد اما مصرف بالا و گرمای زیاد این لامپ‌ها باعث شد تا در تلویزیون‌های ال ای دی از دیودهای نورانی (لامپ‌‌های ال ای دی) بجای آنها استفاده شود.

انواع بک لایت تلویزیون

بک لایت تلویزیون‌ها از نظر ساختار و محل قرار گیری در تلویزیون به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. اما ۲ نوع از آنها عمومی‌تر بوده و بیشتر تلویزیون‌هایی که امروز تولید می‌شوند، از این دو نوع در ساختار خود استفاده می‌کنند.

۱. (Direct) به معنی مستقیم: لامپ‌ها به صورت شاخه‌های افقی و یا عمودی در پشت صفحه چیده می‌شوند.

۲. (Edge) به معنی لبه: در این ساختار لامپ‌های بک لایت در کناره‌های صفحه تلویزیون قرار می‌گیرند.

بهترین مارک بک لایت تلویزیون

نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون

 قبل از اقدام برای تعمیر بک لایت تلویزیون باید از خرابی این بخش مطمئن شویم، چرا که قطعات دیگری هم در تلویزیون وجود دارد که خرابی آنها علائم و نشانه‌های مشابه خرابی بک لایت ایجاد می‌کند. شایع‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون عبارتنداز:

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون
  2. سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون
  3. ایجاد لکه‌های تاریک رو روشن در تصویر تلویزیون
  4. ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون
  5. آبی شدن تصویر تلویزیون
  6. نشت نور و پر نور شدن قسمتی از تصویر تلویزیون
  7. روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون

این ۷ مورد را باید عمومی‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون در برندهای مختلف بشناسیم، اما علائمی هم وجود دارد که به صورت ویژه فقط در یک برند و یا مدل خاص تلویزیون ایجاد می‌شود، مثل تلویزیون‌های سونی که در صورت خرابی بک لایت، تلویزیون خاموش می‌شود و چراغ قرمز جلوی تلویزیون ۶ مرتبه چشمک می‌زند.

سیاه شدن قسمتی از تصویر تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

پرفروش‌ترین برند امروز تلویزیون، ال جی است و به موازات این امر، موارد مراجعه تلویزیون‌های ال جی به مراکز تعمیر تلویزیون به دلیل خرابی بک لایت از سایر برنده بیشتر است. برخی از مدل‌های تلویزیون ال جی که دچار خرابی در بخش بک لایت می‌شوند عباتند از: LN – LB – LY – LS – LM – LJ – UJ – UK – UH – UB.

براساس آمار مراکز تعمیر تلویزیون، قطع شدن تصویر شایع‌ترین نشانه خرابی بک لایت تلویزیون ال جی است. البته سایر نشانه‌ها و علائم خرابی بک لایت هم ممکن است در تلویزیون ال جی ظاهر شود اما ساختار و طراحی مدارات بک لایت به گونه‌ای است که بیشتر به سمت قطع شدن و از کار افتادن مجموعه بک لایت تلویزیون می‌رود.

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون ال جی عبارتند از:

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون
  2. چشمک زدن تصویر (قطع و وصل شدن هر چند ثانیه یکبار)
  3. آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی

آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی

اگر تلویزیون ال جی در منزل دارید و با یکی از نشانه‌های خرابی بک لایت مواجه شده‌اید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان مجموعه تخصصی رایان بعنوان نمایندگی خدمات تعمیر تلویزیون ال جی در غرب تهران استفاده کرده و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

مدل‌های مختلف تلویزیون‌های سامسونگ مانند سری F – H – EH – ES – NU و … دچار خرابی در بخش بک لایت می‌شوند. به مانند سایر برندها، شایع‌ترین مشکل و خرابی در بین مدل‌های مختلف تلویزیون‌های سامسونگ هم، خرابی بک لایت است. براساس آمار مراکز تعمیر تلویزیون شایع‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ عبارتند از:

  1. سیاه شدن قسمتی از تصویر تلویزیون
  2. روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور
  3. تاریک شدن نیمه بالا و یا پایین صفحه تلویزیون

ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره مراحل و قیمت بک لایت تلویزیون سامسونگ می‌توانید از بخش مشاوره رایگان مجموعه تخصصی رایان، بعنوان یکی از قویترین مراکز خدمات تعمیر تلویزیون سامسونگ در تهران استفاده کنید.

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

اگر به نشانه‌ها و علائم خرابی بک لایت تلویزیون دقت کنید، تشخیص خرابی بک لایت در یک تلویزیون کار سختی نیست. همانطور که در بالاتر هم گفتیم کافی است بدانید که بک لایت یک فاکتور مجزا از تصویر است که باعث روشن شدن صفحه نمایش و قابل دیده شدن آن می‌شود.

قطع شدن تصویر تلویزیون شاخص‌ترین نشانه خرابی بک لایت تلویزیون است اما در عین حال قطعات دیگری هم وجود دارد که خرابی انها باعث قطع شدن توصیر می‌شود و این ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون در زمان قطع شدن تصویر، می‌توانید از روش تاباندن نور به صفحه تلویزیون استفاده کنید. اتاق را کمی تاریک کنید و با چراغ قوه گوشی همراه خود به تصویر نور بتابانید. اگر بک لایت تلویزیون قطع شده باشد در این حالت یک تصویر ضعیف قابل مشاهده خواهد بود.

تعمیر بک لایت تلویزیون

سوالات متداول: تعمیر بک لایت تلویزیون

تصویر تلویزیون ما قطع شده! چطور مطمئن شویم که بک لایت خراب است؟

در صورت خرابی بک لایت که منجر به قطع شدن تصویر تلویزیون شود باید پخش صدا ادامه داشته باشد و سایر عملکردهای تلویزیون مثل تعویض شبکه‌ها به درستی انجام شود. همچنین می‌توانید برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون از روش‌های ساده مثل تاباندن نور به صفحه تلویزیون استفاده کنید.

بهترین مارک بک لایت تلویزیون کدام است؟

شرکتهای معتبر در بخش تولید بک لایت عبارتند از:

  1. Eastern Star
  2. Innotek
  3.  Joy us
  4. Shenzen

اما اگر بخواهیم به طور مشخص بهترین برند بک لایت تلویزیون را نام ببریم، بدون تردید باید بگوییم شرکت استرن استار با فاصله با کیفیت‌ترین بک لایت تلویزیون در برندهای مختلف را تولید می‌کند. محصولات این کمپانی بیش از ۵۰۰۰ مدل تلویزیون را شامل می‌شود.

برای جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون چه کنیم؟

  1. مقدار بک لایت تلویزیون را حدود ۷۰% از کل قرار دهید
  2. گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون را روشن کنید
  3. هر ۲ تا ۳ ساعت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تلویزیون را خاموش کنید

عمر بک لایت تلویزیون چقدر است؟

عمر مفید بک لایت‌های دایرکت حدود ۳ تا ۵ سال و بک لایت‌های لبه در حدود ۴ تا ۷ سال تعیین می‌شود.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون چقدر است؟

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون نسبت به چند فاکتور تعیین می‌شود که عباتنداز:

  1. سایز و اندازه تلویزیون
  2. کیفیت و ساختار بک لایت
  3. دستمزد تعمیرکار تلویزیون

هر قدر اندازه تلویزیون(برحسب واحد اینچ) بالاتر می‌رود قیمت بک لایت آن هم بیشتر می‌شود. در عین حال معمولا بک لایت تلویزیون‌های خاص (مثل تلویزیون‌های منحنی) قیمت بالاتری دارند. پارامتر آخر در هزینه تعمیر بکلایت تلویزیون، دستمزد تعمیرکار است که براسا توان فنی و کیفیت خدمات ارائه شده تعیین می‌شود.

تعمیر بک لایت تلویزیون در خانه بهتر است یا تعمیرگاه تلویزیون؟

انجام مراحل تعمیر تلویزیون در منزل قاعدتا مقداری از تمرکز و کیفیت کار را کاهش می‌دهد. برخی از امکانات و ابزار لازم برای تعمیر تلویزیون را نمی‌توان به داخل منازل منتقل کرد. تعمیر تلویزیون در منزل صرفا جهت تعویض قطعات مشخص و اماده مثل تعویض برد پاور تلویزیون یا تعویض مین برد تلویزیون پیشنهاد می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.