چالش‌های کارآفرینی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10052
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۳۶ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با صاحب‌نظران از وجود معضلات در مسیر کارآفرینان می‌گوید؛

چالش‌های کارآفرینی

قدرت انجام ريسک در هر کاري ترسناک است و شايد اين مسئله در راه‌اندازي کسب‌وکاري جديد که شناخت دقيقي از آن در دست نيست، به‌مراتب ترسناک‌تر باشد. اما اغلب افراد موفق جايگاه فعلي شان را مديون ريسک‌هايي مي‌دانند که آن را تجربه کرده اند
چالش‌های کارآفرینی

|نفيسه امامي|
قدرت انجام ريسک در هر کاري ترسناک است و شايد اين مسئله در راه‌اندازي کسب‌وکاري جديد که شناخت دقيقي از آن در دست نيست، به‌مراتب ترسناک‌تر باشد. اما اغلب افراد موفق جايگاه فعلي شان را مديون ريسک‌هايي مي‌دانند که آن را تجربه کرده اند و تنها قدرت ريسک‌پذيري نمي‌تواند در موفقيت در مسير کارآفريني تأثيرگذار باشد بلکه حمايت‌هاي دولتي و ثبات در بازار از ديگر پارامترهاي مهم در مقوله کارآفريني محسوب مي‌شود. بازار باثبات قدرت پيش‌بيني را در کارآفرين بالا مي‌برد و باعث مي‌شود ميزان آزمون‌وخطا در اين مسير کمتر شود.
با توصيفاتي که بيان شد ناگفته پيداست که به دليل وجود بي ثباتي و نوسانات زياد در اقتصاد، راه‌اندازي کسب‌وکار جديد در کشور با معضلات و چند و چون هاي زيادي روبه رو
است و کمتر نيروي جوان و خلاقي ترغيب به حضور در اين عرصه مي‌شود. اما حمايت‌هاي جدي از نوآوران و حذف دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي دست و پاگير مي‌تواند تعداد فعالان راه‌اندازي کسب‌وکارهاي جديد را افزايش دهد و به رونق کارآفريني بينجامد.
رحيم سرهنگي مدير بخش توسعه کارآفريني وزارت تعاون كارو رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با «رسالت» درباره چالش هاي
کارآفريني مي‌گويد: «راه اندازي کسب‌وکار در كشور ما با مشکل روبه‌روست زيرا تعداد روزهايي که براي راه‌اندازي کار در کشور طول مي‌کشد، ۷۲/۵ روز است اما در کشور فنلاند اين روند در نيم روز و يا کشور گرجستان ۲/۵ روز به طول مي‌انجامد. بايد در ارائه مجوزها و دستورالعمل‌ها سهولت انجام بگيرد. پنجره واحدها هم از سال ها قبل تا امروز هنوز به نتيجه‌اي نرسيده اند هرچند همه مشکلات در ارائه مجوز و دستورالعمل نيست.»
وي بابيان اينکه براي توسعه کارآفريني در کشورها سه دسته سياست وجود دارد، مي‌افزايد: «اگر اين سياست ها به‌درستي عملياتي شوند مي توانيم اميدوار باشيم کارآفريني در آن کشور شکل مي گيرد. کشورها توسعه پيدا نمي کنند مگر اينکه کارآفريني آنها توسعه پيدا کند. در اقتصاد توسعه‌يافته عواملي که باعث تغيير ساختاري اقتصاد شده و جهش کشورها را ايجاد مي‌کنند، کارآفرين‌هاي آن کشور هستند بنابراين نمي‌توان اميد داشت با بهبود شاخص‌هاي کلي اقتصادي بگوييم کشور توسعه پيدا کند. بايد عواملي وجود داشته باشند که توسعه اقتصادي را شکل دهند و يکي از اين عوامل کارآفرين‌ها هستند.»
وي تصريح مي‌کند: «براي اينکه کارآفرينان که عامل حياتي کشورها در توليد ثروت هستند، توسعه پيدا کنند سه دسته سياست بايد به وجود بيايد: دسته اول سياست ها معطوف به توسعه منابع انساني است يعني آن کشور چقدر براي توليد افراد نوآور، خلاق و ريسک‌پذير باروحيه تلاش گري
تلاش کند. اين لازمه کار است. دسته دوم سياست ها شامل اکوسيستم کارآفريني مي‌شود که بايد به درستي اجرا شود. اين اکوسيستم مهم‌تر از بهبود فضاي کسب‌وکار است و علاوه بر اينکه نزديکي دولت و دانشگاه به کارآفرينان و همکاري آنها را با يکديگر فراهم مي‌کند، باعث مي‌شود دولت قوانيني را بگذارد که کمک به سهولت انجام کار کند. بهبود اکوسيستم کارآفريني يکي از ضرورت‌هاي اصلي درراه اندازي کارآفريني محسوب مي‌شود.»
سرهنگي اضافه مي‌کند: «دسته سوم شامل حمايت از کارآفرينان پيشرو است. اين سياست ها شامل شرکت هايي مي‌شوند که لکوموتيو توسعه کشورها هستند مانند شرکت هاي
بزرگ سامسونگ در کره. کشورها از اين شرکت هاي پررشد و نوآور به طور ويژه حمايت مي‌کنند، البته حمايت‌هاي مشروط که باعث ايجاد رانت شود، مدنظر نيست.»
وي بيان مي‌کند: «ما در کشور در هر کدام از اين بخش‌ها سعي کرده ايم با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي کارهايي را انجام دهيم و براي دسته سوم، مصوبه حمايت از کارآفرينان پيشرو را گنجانده‌ايم. اميدواريم اين مصوبه در هيئت دولت به تصويب برسد.»
وي با اشاره به رتبه سهولت ايران در کسب‌وکار در جهان مي‌گويد: «رتبه سهولت ايران در سال ۲۰۱۹ ، ۱۲۸ در بين ۱۸۰ کشور جهان است. ما درراه اندازي کسب‌وکار رتبه خيلي خوبي نداريم ولي در شاخص جهاني کارآفريني که فقط شامل سهولت در کسب‌وکار نيست بلکه به توانمندي نيروي انساني آن کشور مي‌پردازد، رتبه ۷۲ را کسب کرده ايم و جزء کشورهايي هستيم که رتبه و جهش خوبي داشته‌ايم. به واسطه علاقه‌اي که استارتاپ ها به راه‌اندازي کسب‌وکار داشتند و تغيير رويکردي که در جوانان براي راه‌اندازي کسب‌وکاري به وجود آمده، باعث شده رتبه ما در شاخص جهاني کارآفريني بالا برود.»
سرهنگي با اشاره به رتبه ايران در زمينه کارآفريني در ميان کشورهاي منطقه گفت: «ما در اين بخش از بعضي از کشورها جلوتر اما از تعدادي ديگر از کشورها عقب‌تر هستيم. ما در کشورهاي حوزه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) در رتبه يازدهم قرار داريم ولي با سرعتي که در حال پيشروي هستيم مي‌توانيم خيلي از کشورها را پشت سر بگذاريم اما اين مسئله همت جمعي بين دستگاه‌ها و کارآفرينان را مي‌طلبد تا از اقتصاد نفتي و رانتي فاصله بگيريم.»
مدير بخش توسعه کارآفريني وزارت تعاون كارو رفاه اجتماعي اجتماعي درباره چالش مهم در مسير کارآفرينان گفت: «حوزه کارآفريني با عدم قطعيت و ريسک همراه است زيرا بازار شناخته‌شده نيست و معلوم نيست چه اتفاقي خواهد افتاد. کشورها در راستاي حمايت کمک به عدم قطعيت مي‌کنند و بخشي از اين عدم قطعيت بحث نرخ ارز و شاخص‌هاي کلان اقتصادي است که اگر باثبات باشد، براي نوآور مطلوب است اما نوسانات و دستورالعمل‌هايي که دائم عوض مي‌شوند، عدم قطعيت را بالا مي‌برد. بنابراين در اين محيط نه سرمايه‌گذار و نه کارآفرين وارد نمي‌شوند.»
به گفته سرهنگي «کشورها به دنبال ايجاد ثبات در بازار سرمايه، ارز و دستورالعمل‌ها هستند تا کارآفرين بتواند خدمات و محصول را براي عرضه را ارزيابي کند و اين‌يکي از مهم‌ترين عوامل بر کار کارآفرينان است.»
کارآفرينان زيادي به اين عرصه وارد شدند که بخشي از آنها موفق بودند و بخش ديگر بدون به دست آوردن سهمي، از اين صحنه خارج شدند. بسياري از نردبان کارآفريني بالا رفتند اما بودند کساني که با شکست روبه رو شدند. در ادامه از تعدادي از اين کارآفرينان پرسيده‌ايم که چه تجربه‌اي از کار در اين عرصه داشته‌اند.
کبري زماني کارآفرين درزمينه، فرش دستباف در گفت و گو با «رسالت» مي گويد: «من در ابتدا آموزشگاه فرشبافي راه اندازي کردم و از هنرجويان آن آموزشگاه براي تشکيل شرکت تعاوني فرش استفاده کرده و شرکت توليدي فرش خود را تأسيس کردم. با تأسيس شرکت توليدي فرش، از ۱۵۰ قاليباف براي بافت فرش و قالي استفاده كرد.»
وي با اشاره به مشکلات فعلي در راه اندازي کسب و کار در زمينه فرش گفت: «يکي از مشکلات ما تأمين مواد اوليه است که از خارج وارد مي شد و اکنون براي واردات آن با مشکل مواجهيم. يکي ديگر از چالش هاي بافندگان اختصاص تسهيلات کم بهره بانک ها و بيمه تأمين اجتماعي است. ضمن اينکه رقباي فرش ايراني کشورهايي مانند چين، نپال و ژاپن هستند که با فرش ايراني رقابت مي کنند. تورم در کشور ما بالاست و بافندگان آن کشورها، فرشي با کيفيت فرش ايراني اما با قيمت ارزان تر توليد مي کنند و بازار را در انحصار خود در مي آورند.»
زماني اضافه مي کند: «يکي ديگر از مشکلات بزرگ کارآفرينان نوسان قيمت مواد اوليه و عدم ثبات آن است. مثلا قيمت ابريشم در دو سال قبل کيلويي ۳۶۰ هزار تومان بود و اکنون به يک ميليون تومان رسيده است. زماني که براي توليد، قرارداد بسته مي شود، نمي توان از قيمت مواد اوليه اطمينان حاصل کرد زيرا ممکن است قيمت ها بالا برود.»
اين بانوي کارآفرين به عدم آشنايي صحيح کارآفرينان در استفاده از تسهيلات اشاره مي کند و مي افزايد: «دولت تسهيلات در اختيار کسب و کارهاي جديد مي گذارد اما عده اي علم استفاده از آن را ندارند و متضرر مي شوند. اگر کارآفرينان تسهيلات را در مسيري درست استفاده کنند و صبوري به خرج دهند به نتيجه مطلوب مي رسند.»
وي معتقد است: «کسي که وارد بازار کسب وکار جديد
مي شود بايد نگاه بلندپروازانه داشته باشد اما مرحله به مرحله و به تدريج گام هاي خود را بردارد و بدون تحقيق و نداشتن مهارت کافي وارد بازار نشود.»
علي صالحي که روزي کارآفرين نمونه کشور در حوزه داروسازي محسوب مي‌شد در گفت‌وگو با «رسالت» مي‌گويد: «ساختار نظام ما توليدي نيست. ضمن اينکه دولت و بدنه کارمندي مانع کارآفريني و توسعه ملي طراحي‌شده است. من ۱۲۰ کارگر در مجموعه تحت پوشش خوددارم اما اکنون در حال جمع‌آوري کسب‌وکار خود هستم زيرا دولت حامي ما نيست. در کشور ماليات بر عملکرد، ۲۵ درصد و ماليات بر ارزش‌افزوده در حدود ۴۰ درصد است که با محاسبه آن سود زيادي براي کارآفرين باقي نمي‌ماند اما سود اصلي به جيب قاچاقچي مي‌رود که قيمت کالاي تمام‌شده براي او کمتر و سود او بيشتر است و هيچ مالياتي هم به دولت نمي‌پردازد.»
وي مي‌گويد: «ما فقط به خاطر وجود کارگران و پرداخت سود به بانک کار مي‌کنيم زيرا ۲۰ درصد از سود کار به بانک و ۲۰ درصد به کارگران داده مي‌شود و مابقي شامل هزينه‌هاي جاري مي‌شود و هيچ سودي به جيب ما نمي‌رود. به همين علت من تصميم به جمع‌آوري کسب‌وکار خودگرفته‌ام. دغدغه دولت و کارآفرينان يکسان نيست. ازنظر دولت بحران شغلي و کاري در کشور وجود ندارد نيست و هيچ مشکلي در مسير کارآفرينان نيست. اگر بخواهيم براي کشور کاري انجام دهيم همه بايد به يکديگر کمک کنيم در حالي که دولت از کارآفرين حمايت نمي‌کند.»
حسين شکاري کارآفريني است که در حوزه ديجيتال و استارتاپ فعال است. وي در گفت‌وگو با «رسالت» مي‌گويد: «چند عامل باعث ايجاد موفقيت در عرصه کارآفريني مي‌شود. افراد موفق اين حوزه کم سن و سال نيستند و افراد باتجربه‌اي هستند يا بعضي از اين افراد داراي ارتباط‌هاي خاص و رانت هايي مي‌شوند که مي‌توانند کار خود را توسعه بدهند.»
وي مي‌گويد: «کارآفريني مشکلات زيادي به همراه دارد از جمله جمع‌آوري نيروي انساني، نداشتن سرمايه اوليه و عدم آگاهي از قوانين است که کارآفرين را با مشکل مواجه مي‌کند. اگر کسي که کسب‌وکار را راه‌اندازي مي‌کند مشاوره خوبي نداشته باشد و يا اطلاعات کاملي نداشته باشند، به مشکل برمي‌خورد.»
اين کارآفرين، تبليغات را عاملي براي رشد کار عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: «تبليغات مستلزم صرف هزينه است و در اين بخش خدمات دولتي هم شامل آن نمي‌شود. بسياري از شرکت هاي سرمايه‌گذار دولتي براي استارتاپ هاي موفق سرمايه‌گذاري مي‌کنند. ضمن اينکه ما عادت به سودآوري سريع داريم اما اين کار نياز به سرمايه‌گذاري چندين ساله است. پول درآوردن و هزينه کردن براي کسب‌وکار بايد جزءفرهنگ کارآفريني دربيايد.»
شکاري عدم شناخت به قوانين را عاملي در متضرر شدن مي‌داند و مي‌گويد: «عدم شناخت به قوانين و ماليات باعث مي‌شود که در يک قدمي موفقيت، با شکست روبه رو شود.»
اين کارآفرين استارتاپي بيان مي‌کند: « توصيه مي‌کنم کارآفرينان از انجام کار و شکست خوردن نترسد زيرا آنها محکوم‌به شکست هستند. اکثر کارآفرينان موفق دنيا بعد از چند بار شکست خوردن موفق شدند و شکست باعث موفقيت‌هاي بعدي شان بوده است. در بسياري از مواقع بايد شکست خورد و دوباره سرپا ايستاد.»

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.