بایگانی‌های فرهنگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شاهنامه، اثرانگشت فرهنگ ایرانی بر سیاهه ادب جهانی است

فردوسی معجون موزون عقل و احساس

ایران ازنظر جغرافیایی جایی است بین شرق و غرب. اما این وسطیت جغرافیایی به وسطیت فرهنگی نیز انجامیده است. شرق، معدن اشراق، الهام، شهود و احساس است. از سوی دیگر غرب همواره به محاسبه، سنجش، عینیت و تجربه‌گرایی شناخته‌شده است.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعزام زائران حج تمتع ۱۴۰۳ آغاز شد؛ انتقال زائران از طریق ۲ شرکت هواپیمایی

در حالی که هر ساله فقط ایران‌ایر امکان انتقال زائران حج به سرزمین وحی را داشت، امسال با آغاز عملیات اعزام زائران از بامداد امروز 24 اردیبهشت، برخی با هواپیمایی معراج به فرودگاه‌های جده و مدینه منتقل می‌شوند.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کتاب، دنیای موازی کتاب‌بازهاست و نمایشگاه کتاب همچون یک ورودی اسرارآلود برای آن

دروازه‌ای به دنیای موازی

نمایشگاه کتاب فرصتی برای عشق‌بازی با کتاب است.  یک کتاب فروشی نیست که در آن به قصد و نیت خاصی وارد شوی، فوقش چرخی بزنی و نهایتا با کتابی در دست خارج شوی. نمایشگاه جایی است که از کتاب ساخته شده و در آن می‌توان بین کتاب‌ها قدم زد.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه می‌توان از بیکاری‌های ناشی از هوش مصنوعی گریخت؟

مهارت در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های جدید می‌توانند از یک سو هیجان‌انگیز و از سوی دیگر مخرب‌ باشند. هوش مصنوعی در مقطع کنونی، یکی از بحث‌برانگیزترین نوآوری‌ها و بارزترین نمونه‌های همین نوع فناوری‌ها به شمار می‌رود.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک غیر کمدی پرفروش

گیشه؛ مست مولانا

این روزها حاکم علی‌الاطلاق گیشه سینمای ایران، جناب مولانا است. شخصیتی که بی‌شک یکی از قلل اصیل و رفیع سلسله‌جبال ادب و فرهنگ فارسی و ایرانی است. در شرایطی که جدول پرفروش‌های سینما در قبضه کمدی‌های بدقواره، بددهن و بی‌سر و ته است، موفقیت فیلمی با مضمون مولوی ارزشمند است.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به یاد سرباز و سردار رسانه مرحوم نادر طالب‌زاده

نگرش‌های نـــادر

نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیمین دانشور معتقد بود هیچ‌گاه از نثر آل‌احمد تأثیر نپذیرفت

زندگی غیر مشترک آقا و خانم نویسنده

سیمین دانشور، نویسنده و مترجم ایرانی ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز زاده شد. او سومین فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت بود. دوره ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی‌زبان مهرآیین گذراند.

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت تحلیلی درباره معجزه عصای حضرت موسی(ع)

تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک بیت از سروده‌ گذشته خود را در جلسه‌ای مرتبط در آستانه عملیات وعده صادق قرائت کردند که در آن به داستان معجزه عصای حضرت موسی (علیه‌السّلام) اشاره شده بود.

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

از سرگیری سفرهای عمره نشانه محکمی از تنش‌زدایی ریاض در روابطش با تهران است

اذان وحدت به افق کعبه

هر کشوری برای خود یک زبان دیپلماتیک دارد که منحصر به خود آن کشور است و با آن می‌تواند بدون طی کردن تشریفات دیپلماتیک و بدون استفاده از هر روش سیاسی دیگری، با جهان سخن بگوید. این زبان برای ایران، مثلا تنگه هرمز یا صادرات نفت یا جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا است.

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

طبس، صحرایی که تا ابد جلوه‌گاه قدرت‌نمایی خداوند خواهد بود و در روزی از روزها تبدیل به گورستان رؤیاهای مستکبران شد

ســقوط عـقاب

جاسوسان آمریکایی سیزدهم آبان ۱۳۵۸ به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند. سران کاخ سفید که از حرکت دانشجویان غافلگیر و توطئه‌هایشان آشکارشده بود، تصمیم گرفتند از قوای نظامی استفاده کنند و با حمایت مزدوران داخلی و پشتوانه تبلیغاتی خبرگزاری‌های استعماری به افکار خود، جامه عمل بپوشانند و یک‌بار دیگر دولت دلخواه خود را در ایران به‌قدرت برسانند.

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بی تفاوتی حقوقی غرب در قبال هوش مصنوعی

عدم تدوین دستورالعمل های قانونی، حقوقی و امنیتی در روند استفاده از هوش مصنوعی در آمریکا وکشورهای غربی، تبدیل به یک مسئله نگران کننده شده است، تا جایی که حتی حقوقدانان نیز نسبت به تبعات ورود بدون پشتوانه حقوقی به فعالیت های اداری و عملیاتی در این عرصه هشدار داده اند.

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار نوروزی و رمضانی مخاطبان تلویزیون بررسی شد

محفل محبوب

 نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی، علی بخشی‌زاده، معاون صدا، احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون و سلیم غفوری، قائم مقام معاونت سیما در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد.

۲۹ فروردین ۱۴۰۳