۹ مورد از فواید اثبات شده ماساژ که می تواند زندگی شما را متحول کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 99467
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ |

۹ مورد از فواید اثبات شده ماساژ که می تواند زندگی شما را متحول کند

ماساژ می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب، تسکین درد، بهبود کیفیت خواب، افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی، تسکین سردرد و بهبود عملکرد ورزشی کمک کند
۹ مورد از فواید اثبات شده ماساژ که می تواند زندگی شما را متحول کند

ماساژ به عنوان یک روش درمانی باستانی، فواید بی‌شماری برای سلامتی جسمی و روحی انسان دارد. هدف اصلی استفاده از ماساژ کمک به درمان استرس و درد در بدن است. استفاده از روش‌های اصولی ماساژ می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب، تسکین درد، بهبود کیفیت خواب، افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی، تسکین سردرد و بهبود عملکرد ورزشی کمک کند. در این مقاله به ۹ مورد از فواید اثبات شده ماساژ اشاره می‌کنیم که می‌توانند زندگی شما را متحول کنند.

ماساژ چیست؟

در ماساژ درمانی، ماساژ درمانگر بافت‌های نرم بدن را مالش و ورز می‌دهد. این بافت‌های نرم شامل ماهیچه‌ها، بافت همبند، تاندون‌ها، رباط‌ها و پوست بدن است. ماساژ درمانگر در طی انجام ماساژ بنا به تشخیص و نیاز مشتری میزان فشار و نوع حرکت را تغییر می‌دهد.

ماساژ بخشی از طب یکپارچه است. مراکز پزشکی اغلب آن را در کنار روش‌های درمانی استاندارد ارائه می‌دهند. ماساژ را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی استفاده کرد.

انواع مختلف روش‌های ماساژ وجود دارد که هر کدام از تکنیک‌های خاص و برای درمان شرایط مشخصی استفاده می‌شود.

فواید و مزیت‌های استفاده از ماساژ

روش‌های گوناگون ماساژ از مزیت‌ها و فواید مختلفی برخوردار هستند. در این بخش مزیت‌های مهم و اثبات شده ماساژ را برای شما به اختصار توضیح داده‌ایم.

۱-کاهش استرس و اضطراب

ماساژ با تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک، هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش و هورمون‌های شادی مانند سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد. این امر به آرامش بدن و ذهن، کاهش تنش عضلانی، بهبود کیفیت خواب و افزایش تمرکز کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده ماساژ سوئدی هورمون کورتیزول را در افراد مضطرب به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و ماساژ آروماتراپی اضطراب و افسردگی را در زنان باردار کم می‌کند.

انواع ماساژ مانند سوئدی، آروماتراپی و سنگ داغ می‌توانند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشند. استفاده منظم از ماساژ به همراه روش‌های دیگر مانند ورزش، مدیتیشن و یوگا، به طور قابل توجهی استرس و اضطراب را کاهش داده و به شما در داشتن زندگی سالم‌تر و شادتر کمک می‌کند.

برای رهایی از استرس و اضطراب، می‌توانید از ماساژ حرفه‌ای در منزل استفاده کنید. با دریافت منظم ماساژ در فضای آرامش بخش خانه خود، به کسب آرامش و ریلکسیشن و تسکین استرس دست پیدا خواهید کرد.

۲-کاهش دردهای عضلانی و مفصلی

ماساژ با افزایش گردش خون، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به عضلات و مفاصل می‌رساند و به دفع مواد زائد و التهابی کمک می‌کند. این امر باعث شل شدن عضلات، کاهش درد و التهاب، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود دامنه حرکتی می‌شود.
تحقیقات نشان داده ماساژ ورزشی به طور قابل توجهی درد عضلانی را بعد از تمرینات ورزشی کاهش می‌دهد و ماساژ بافت عمیق به رهایی از نقاط ماشه‌ای و دردهای مزمن عضلانی کمک می‌کند.

انواع ماساژ مانند ورزشی، بافت عمیق، نقطه‌ای ماشه‌ای و سوئدی می‌توانند در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی موثر باشند.

استفاده منظم از ماساژ به همراه روش‌های دیگر مانند فیزیوتراپی، ورزش و گرم کردن و سرد کردن مناسب قبل و بعد از فعالیت‌های ورزشی، به طور قابل توجهی دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش داده و به شما در داشتن زندگی سالم‌تر و فعال‌تر کمک می‌کند.

۳-بهبود کیفیت خواب

ماساژ می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت خواب شما را با ایجاد آرامش بهبود بخشد. ماساژ باعث کاهش هورمون استرس کورتیزول می‌گردد، هورمون‌های خواب آور مانند سروتونین را افزایش می‌دهد و تنش عضلانی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد ماساژ عصرگاهی به افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک می‌کند و افراد مسن‌تر سریع‌تر و طولانی‌تر بخوابند و خواب عمیق‌تری را تجربه کنند.

ماساژ سوئدی، آروماتراپی و رفلکسولوژی همگی برای خواب مفید هستند. ترکیب ماساژ منظم با بهداشت خواب، ورزش و مدیتیشن می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت خواب شما را افزایش دهد و منجر به زندگی سالم تر و شادتر شود.

۴-افزایش گردش خون

ماساژ با تحریک عضلات و مفاصل، به افزایش گردش خون در بدن کمک می‌کند و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به اندام‌ها و بافت‌ها می‌رسد. همچنین ماساژ با بهبود جریان خون به دفع مواد زائد و سموم کمک می‌کند. ماساژ فول بادی می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با بهترین ماساژها برای بهبود جریان خون در بدن مقاله تاثیر ماساژ تراپی بر جریان خون مطالعه فرمایید.

۵-تقویت سیستم ایمنی بدن

ماساژ با افزایش گردش خون و گلبول‌های سفید خون، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه بدن شما در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود.

ماساژ با افزایش گردش خون و جریان لنفاوی به انتقال مواد مغذی سالم به سراسر بدن و تصفیه مواد زائد متابولیک کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ می‌تواند میزان لنفوسیت‌ها را افزایش دهد. لنفوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مواد مضر در بدن کمک می‌کنند.

۶-کاهش سردرد و میگرن

ماساژ با کاهش تنش عضلانی، افزایش گردش خون و آزادسازی اندورفین، به طور قابل توجهی به کاهش سردرد و میگرن کمک می‌کند.

انواع ماساژ مانند سوئدی، نقطه‌ای و رفلکسولوژی می‌توانند در کاهش سردرد و میگرن موثر باشند. استفاده منظم از ماساژ به همراه روش‌های دیگر مانند تغذیه سالم، ورزش و مدیریت استرس، به طور قابل توجهی به کاهش سردرد و میگرن و ارتقای کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

۷-بهبود عملکرد ورزش

ماساژ با کاهش تنش عضلانی، افزایش انعطاف‌پذیری، افزایش گردش خون و ریکاوری سریع‌تر عضلات، به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد ورزش کمک می‌کند.

تکنیک‌های ماساژ ورزشی مانند رهاسازی میوفاشیال، اصطکاک فیبر متقاطع، ورز دادن، درمان نقطه ماشه‌ای و ماساژ نقطه فشاری می‌توانند به شما کمک کنند تا از طریق افزایش انعطاف‌پذیری، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید.

۸-کاهش دردهای دوران قاعدگی

ماساژ درمانی با کاهش استرس و در نتیجه، کاهش انقباضات عضلانی اطراف رحم که باعث تشدید گرفتگی می‌شود، به درد قاعدگی رسیدگی می‌کند. ماساژ درمانی با تمرکز بر ناحیه لگن، می تواند تنش عضلانی را که یکی از عوامل اصلی ناراحتی در دوران قاعدگی است، کاهش دهد.

۹-کاهش علائم افسردگی و اضطراب

ماساژ با کاهش تنش عضلانی، افزایش گردش خون، آزادسازی هورمون‌های شادی‌بخش (اندورفین) و کاهش هورمون کورتیزول (هورمون استرس)، به طور قابل توجهی به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. دریافت منظم ماساژ می‌تواند به بهبود خلق و خو نیز کمک کند. اگر افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنید، یا استرس اضافی دارید، ماساژ می‌تواند بخش مؤثری از درمان باشد.

حرف آخر

استفاده از ماساژ مزیت‌های زیادی را برای سلامت جسمی و روحی انسان به همراه دارد. در این مقاله ۹ مورد از مهم‌ترین مزیت‌های ماساژ تراپی را برای شما نام بردیم که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش دردهای عضلانی و مفصلی
  • بهبود کیفیت خواب
  • افزایش گردش خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش سردرد و میگرن
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • کاهش دردهای دوران قاعدگی
  • کاهش علائم افسردگی و اضطراب

امیدواریم که این مقاله به شما در شناخت بهتر مزیت‌های ماساژ تراپی کمک کرده باشد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.