۵ عامل تاثیرگزار در قیمت آجر نما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63528
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷ |

۵ عامل تاثیرگزار در قیمت آجر نما

به صورت کلی قیمت آجرنما به‌ ابعاد و رنگ آن بستگی دارد. رنگ آجر نما معمولاً بستگی به خاکی دارد که از آن برای ساخت آجر استفاده شده است.
۵ عامل تاثیرگزار در قیمت آجر نما

به صورت کلی قیمت آجرنما  به‌ ابعاد و رنگ آن بستگی دارد. رنگ آجر نما معمولاً بستگی به خاکی دارد که از آن برای ساخت آجر استفاده شده است.

۱.تأثیر متریال اولیه بر قیمت آجرنما

متریال ساخت آجر نما، خاک می باشد. خاک‌ها برای ساخت آجرنما از معدن های مختلفی می آید. بعضی از معادن داری خاک‌های با ازش تر، خوش رنگتر و گران تری هستند. به همین دلیل اینکه  آجر از چه خاکی درست شده باشد، در قیمت آجر نما تأثیر دارد.

۲.تأثیر شیوه ی پخت بر قیمت آجرنما

برای پختن آجر بسته به اینکه از چه خاکی درست شده است، باید در کوره در درج حرارتی که مناسب نوع آجر است، پخته شود. برای مثال آجرپران برای ساخت آجر قرمز انگلیسی، دمایی معادل  ۱۱۷۰ را تا حدود یک ساعت به آجر می‌دهند تا پخته شود.

گاهی پیش می‌آید که بعضی از تولید کنندگان آجر نما،  آجر را به مدت ۳۶ ساعت در حرارت  نگه می‌دارند و به مرور درجه حرارت کوره را تا ۱۱۷۰ بالا می برند. پس از رسیدن موره به این دما، کوره ی آجرپزی خاموش می‌شود و آجر ها در حرارت می‌مانند تا حسابی پخته شوند. این شیوه ی پخت آجر باعث می‌شود آجر علاوه بر استحکام بالاتر، رنگ زیباتری از خود نشان دهد و نما را زیبا‌تر کند.  تأثیر این نوع شیوه ی پخت آجر در قیمت آجر نما به این علت است که کارخانه دار برای این نوع شیوه ی پخت آجر گاز بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه بر میزان قیمت آجر نما تأثیر دارد.

۳.تأثیر شیوه ی تولید آجرنما بر قیمت آن

خاک به عنوان متریال اولیه ی آجر نما، باید قبل از استفاده آماده سازی شود. آماده سازی خاک برای ساخت آجر به این صورت است که خاک باید به خوبی مخلوط شود. هر چه در پروسه ی تولید آجر، این خاک بهتر مخلوط شود، در نهایت آجر نمایی با کیفیت بالاتر به دست می آید. مراحل  آماده سازی خاک برای تولید آجرنما به این صورت است که خاک ابتدا باید به بهترین شکل آسیاب  شود.  آسیاب شدن خاک در کیفیت آجر تأثیر بسیار زیادی دارد. این شیوه در آماده سازی خاک آجرنما، باعث تأثیر در قیمت آجرنما می شود.

۴.تأثیر هزینه‌های جانبی کارخانه  بر قیمت آجر نما

در کارخانه ی تولید آجر نما، پس از پودر کردن خاک ، باید در قالب پرس شود. پرس خاک آسیاب شده برای آجر نما، باعث بالار فتن کیفیت  آجر نما می‌شود و بر قیمت آن آجر، تأثیر دارد.

استهلاک و نیاز به تعمیر کوره به صورت دوره ای، مصرف گاز کوره، استهلاک قالب آجر و … همه باعث تأثیر در قیمت تمام شده ی آجر می شود. در هنگام استهلاک قالب، می‌توان آن را تعمیر کرد یا آن‌ها را تویض کرد. مدت زمان پخت آجر و میزان مصرف گاز نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر است.

آجرها پس از پخت در کوره باید در کوره سرد شوند. سرد شدن آجر در کوره باعث می‌شود آجر نما رنگ بهتر کیفیت بهتری نیز داشته باشد. هزینه ی ماندن آجر ها در کوره و بسته بندی آن باعث تاثیرگذاری در قیمت آجر می شود.

۵.تأثیر پرتی تولیدی کارخانه بر قیمت آجر نما

پرتی های محصولات تولید شده در کوره‌های آجرپزی، شامل آجرهای ترک خورده و تاب دار است. هرچه این میزان پرتی بیشتر باشد، بر قیمت تمام شده ی آجر می‌تواند تاثیرگزار باشد.

۶.تأثیر نوع بسته بندی بر قیمت آجر نما

اگر بسته بندی آجرنما ها پلاستیک، کارتن یا هر چیز دیگری باشد، بر روی قیمت آجر تأثیر گزار است. حذف کارتن باعث می‌شود که قیما آجر پایین بیاید. با این حال در نظر داشته باشید که هر چه بسته بندی آجرنما بهتر باشد و بیشتر باشد، باعث آسیب کمتر به آجرنما می شود. حتی کشیدن چند لایه پلاستیک و بسته بندی اصولی آجر و سالم رسیدن آن به دست مشتری، با اینکه بر افزایش قیمت تأثیر دارد ولی آجر نما به صورت سالم و درجه یک نگه داشته می شود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.