۱۴ تصمیم کرونایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20880
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۱۶ |
مرور مصوبات، وعده‌ها و واکنش مردم نسبت به تصمیم‌های ستادملی مبارزه با کرونا

۱۴ تصمیم کرونایی

ستاد ملی مبارزه با کرونا، ابتدای اسفند ۱۳۹۸ پس از شیوع کروناویروس با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری تشکیل و نخستین جلسه این ستاد، ششم اسفند سال گذشته برگزار شد.
۱۴ تصمیم کرونایی

|  گروه اجتماعی|
ستاد ملی مبارزه با کرونا، ابتدای اسفند ۱۳۹۸ پس از شیوع کروناویروس با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری تشکیل و نخستین جلسه این ستاد، ششم اسفند سال گذشته برگزار شد. تاکنون تمامی تصمیم‌های مهم و حساس به‌منظور مقابله با این ویروس از جمله اعلام تعطیلی‌ اماکن مقدس توسط این ستاد اتخاذ شده است.
چهارم اسفند ۱۳۹۸، رئیس‌جمهور طی حکمی به سعید نمکی، وی را مأمور به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا کرد و او ایرج حریرچی را به‌عنوان دبیر ستاد و کیانوش جهانپور را هم در قامت سخنگوی ستاد منصوب کرد. اعضای این ستاد شامل وزرای کشور، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرهنگ، آموزش‌وپرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و محمدحسین باقری- رئیس ستادکل نیروهای مسلح، محمدجعفر منتظری- دادستان کل کشور، محمدباقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، عبدالعلی علی عسگری- رئیس سازمان صداوسیما، علیرضا رشیدیان- رئیس سازمان حج و زیارت، علی ربیعی- سخنگوی دولت و حسین اشتری- فرمانده نیروی انتظامی است.
سرانجام بعد از تأکید بر لزوم اتخاذ سیاستی واحد برای مقابله با این ویروس چینی، درخواست‌ها از حسن روحانی برای پذیرش ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا بالا گرفت. او با اشاره به نامه نمایندگان مجلس و درخواست‌ها از خود برای پذیرش ریاست این ستاد اظهار کرد: «بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران خواستند که من ستاد را بر عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود.»
سپس مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند، در گفت‌وگو با بخش خبر شبکه دوم تلویزیون گفت: مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه علی لاریجانی که در آن خواسته‌شده بود مسئولیت «عملیات مقابله با کرونا از دوش وزارت بهداشت برداشته و به (هیئت) دولت سپرده شود»، گفته‌اند به‌جای سپردن ریاست این عملیات به معاون اول ریاست‌جمهوری، حسن روحانی ریاست ستاد مقابله با کرونا را مستقیما بر عهده بگیرد. بی‌تردید واگذاری ریاست ستاد مقابله با کرونا به حسن روحانی به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی  از تلاش کشور برای سامان دادن
به اقدامات سراسری برای مهار شیوع ویروس کرونا حکایت دارد.   براساس داده‌های یک اپلیکیشن ایرانی با نام «نشان» که مخصوص نقشه و مسیریابی است، میزان ترددهای مردم ایران پس از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجادشده ۷۱ درصد کاهش یافته بود.
برخی از متخصصان و صاحب‌نظران، همچنان مخالفت خود را با تعدیل و کاهش محدودیت‌ها ابراز کرده و گفته‌اند، این اقدام باعث ایجاد موج دوم کرونا در کشور می‌شود و اعمال محدودیت‌ها را برای مبارزه با ویروس کرونا، ضروری می‌خوانند.
تازه‌ترین تصمیم ستادملی مبارزه با کرونا، طرح فاصله‌گذاری هوشمند است که بر اساس آن «۶ شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله، بازگشایی صنوف مطابق دستورالعمل، تصمیم بر مبنای جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پرخطر و نظارت جدی» تدوین شده است و از دیگر موارد، دسته‌بندی شهرها به سه منطقه سفید، زرد و قرمز است که سخنگوی دولت روز گذشته این اقدام را به معنای عادی‌سازی شرایط ندانست و تأکید کرد، این مسئله برای تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی و بازگشایی مراکز مذهبی است. او عنوان کرد: «تعدادی از شهرها هستند که اعداد بستری آن‌ها از یک نفر در دو هفته کمتر است. شهرهایی که در۴۱ روز اخیر کمتر از۴۱ نفر بستری داشته باشند، وضعیت سفید دارند که بیشتر شهرهای کوچک هستند.» 
سخنگوی دولت اظهار داشت: «اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، امکان بازگشت وضعیت و خیزش بیماری وجود دارد.» 
در جدول  زیر ، مهم‌ترین تصمیمات این ستاد به‌طور خلاصه ذکر شده است

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.