۰ تا ۱۰۰ مراحل وصول چک صیادی در بانک دیگر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85464
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ |

۰ تا ۱۰۰ مراحل وصول چک صیادی در بانک دیگر

: 0 تا 100 مراحل وصول چک صیادی در بانک دیگر + قانون جدید نحوه دریافت و شرایط نقد کردن و وصول چک صیادی جدید در شعب بانکی
۰ تا ۱۰۰ مراحل وصول چک صیادی در بانک دیگر

راهنمای وصول چک صیادی در بانک دیگر بسیاری از مشکلات مشتریان را برآورده می کند. با روی کار آمدن این قبیل چک ها بسیاری از مشکلات حقوقی و قانونی موجود در این حیطه از بین رفته اند. اما برخی از افراد در استفاده از این چک ها و وصول آن ها با مشکلاتی رو به رو می شوند. به طور مثال برخی افراد امکان افتتاح حساب در بانک صادر کننده چک را ندارند و برای وصول آن به بانک مورد نظر خود مراجعه می کنند. در این زمینه همواره سوالاتی مطرح می شود که در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم.

مراحل وصول چک صیادی در بانک دیگر

بررسی الزامات قانونی چک های صیادی

برای بررسی امکان وصول چک صیادی در بانک دیگر ابتدا باید به پیش نیازهای صادر کردن این چک ها توجه داشته باشید و قوانین این حیطه را رعایت کنید. در سال های اخیر قوانین جدیدی برای این قبیل چک ها وضع شده اند که روند وصول آن ها را با تغییراتی همراه می کنند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. برای وصول چک صیادی در بانک دیگر ابتدا باید چک شما در سامانه صیاد ثبت و تایید شده و فرایند انتقال آن به درستی صورت بگیرد.
  2. در این خصوص برای افرادی که چک برگشتی دارند و رفع سو اثر نشده اند، محدودیت هایی اعمال می شود که باید این موارد را در نظر داشته باشید.
  3. چک مورد نظر باید در وجه ذینفع صادر شود تا در زمان وصول پول با مشکلی مواجع نشوید.
  4. روش پشت نویسی چک های قدیمی نیز با استفاده از امکانات چک صیادی دگرگون شده است. توجه داشته باشید که در این زمینه تنها می توانید از قابلیت انتقال در سامانه صیاد استفاده کنید.

مراحل نقد کردن چک صیادی

برای بررسی امکان وصول چک صیادی در بانک دیگر مراحل مربوط به این فرایند بررسی می شود. این فرایند پس از تایید و ثبت چک در سامانه صیاد انجام می گیرد؛ در این بخش شما دو انتخاب دارید، یا به بانک صادر کننده چک مراجعه کنید و یا به بانکی که در آن حساب دارید. هر یک از این بانک ها برای نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا شما خدماتی را ارائه می دهند.

مراجعه به بانک صادر کننده چک برای وصول چک صیادی

برای این که چک صیادی خود را نقد کنید، باید به یکی از بانک های صادر کننده چک مراجعه کرده و وجه چک را دریافت نمایید. روش دریافت وجوه نقدی نیز بسته به انتخاب ذینفع چک خواهد بود. در این زمینه شما می توانید به ازای چک صیادی خود وجه نقد دریافت کنید و یا آن را به یکی از حساب های خود انتقال دهید. در این جا از روش های ساتنا و پایا برای انتقال وجوه مورد نظر استفاده می شود.

مراجعه به بانک دارای حساب برای وصول چک های صیادی

در صورتی که در بانک صادر کننده چک صیادی حساب فعالی نداشتید، قادر به وصول آن در سایر شعب بانکی خواهید بود. شما می توانید به هر یک از بانک های انتخابی خود مراجعه کرده و چک صیادی را با روش های نام برده شده نقد کنید. در این فرایند ابتدا مدارک مورد نیاز برای وصول دریافت شده و فرم هایی برای تکمیل به مشتریان ارائه می شوند. پس از تکمیل این مراحل چک در حساب شخصی شما در شعبه بانک مورد نظر خوابانده می شود.

با این شرایط پس از بررسی حساب شما و وضعیت حساب صادر کننده چک، مبلغ مورد نظر به حساب شما واریز خواهد شد. این فرایند در هر یک از روش های انتقال وجوه چک صیادی در مدت زمان مشخصی انجام می گیرد.

وصول چک صیادی در بانک دیگر

تکمیل فرم وصول چک صیادی

پیش تر اشاره کردیم که برای وصول چک صیادی در بانک دیگر باید فرم های وصول را به درستی پر کنید تا اطلاعات شخصی مربوط به حساب شما محرز شوند. در این مرحله باید از باجه بانک مورد نظر فرم وصول چک صیادی را دریافت کرده و موارد زیر را به دقت تکمیل کنید:

  1. تکمیل مشخصات هویتی که در پشت چک درج شده اند؛ در این جا باید مشخصات خود را در پشت چک نیز بنویسید.
  2. تکمیل فرم؛ پس از تکمیل فرم وصول چک صیادی باید برگه را به همراه کارت شناسایی خود به مسئول باجه تحویل دهید.
  3. تکمیل فیش واریز؛ در بخش بعدی که در صورتی که می خواهید، مبلغ چک به حساب شما در بانک مورد نظر واریز شود، باید فیش واریزی به مبلغ چک مورد نظر تکمیل کرده و آن را نیز به همراه سایر مدارک خود به مسئول باجه ارائه دهید.
  4. واریز مبلغ چک به حساب شما

روش های واریز چک به حسابی غیر از بانک صادر کننده چک

این روزها امکان وصول چک صیادی در بانک دیگر برای کسانی که از این روش ها برای پرداخت مبالغ مورد نظر در عرصه های مختلف استفاده می کنند، میسر شده است. به همین خاطر کار وصول این قبیل چک ها برای مشتریان بسیار ساده تر شده و به روشی متداول در تجارت و فعالیت های روزانه مردم تبدیل شده است. در این فرایند از روش ها و راهکارهای قانونی متعددی استفاده می کنند که دو مورد از آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

تکمیل قبض پایا و ساتنا

در صورت تمایل به وصول چک صیادی در بانک دیگر می توانید، از شماره شبای بانک مقصد استفاده کرده و قبوض ساتنا و پایا را تکمیل کنید. در برخی از بانک ها امکان انتقال مستقیم وجه از حساب صادر کننده چک به بانک دیگر وجود دارد. اما در برخی از بانک ها ابتدا وجه چک به حسابی در بانک مبدا منتقل شده و سپس شرایط انتقال آن به بانک دیگر فراهم خواهد شد.

دریافت چک بین بانکی

در روش بعدی برای وصول چک های صیادی در بانکی غیر از بانک صادر کننده چک می توانید از چک های بین بانکی استفاده کنید. در این زمینه باید شعبه بانکی مورد نظر را مشخص کرده و برای واریز آن به حساب مقصد اقدام می کنید. در این روش هزینه هایی برای انتقال وجه بین دو بانک از مشتریان دریافت می شود.

وصول چک صیادی در بانک دیگر

پیگیری عدم وصول چک صیادی

با بررسی امکان وصول چک صیادی در بانک دیگر، به کلیه قابلیت های مربوط به این روش های پرداخت بانکی پی بردیم. حال اگر پول کافی در حساب صادر کننده این چک ها برای پرداخت هزینه های مربوطه نباشد، راه حل چیست؟

در چنین شرایطی بر اساس قوانین موجود در حوزه چک های صیادی، بانک موظف است که مبلغ چک را از سایر حساب هایی که فرد صادر کننده در همان بانک دارد، تامین کرده و اجازه برداشت از این حساب ها را برای وصول چک صیادی صادر کند. همچنین در صورتی که در حساب های دیگر فرد صادر کننده نیز مبلغ چک وجود نداشته باشد، باقی مانده مبلغ برگشت خواهد خورد و یا وصول آن به زمانی دیگر موکول می شود.

جمع بندی

این روزها قوانین مربوط به ثبت چک و وصول آن در شعبات بانکی مختلف با تغییرات وسیعی همراه شده اند. استفاده از چک های صیادی در سال های اخیر پیچیدگی هایی در نظام بانکی به وجود آورده است که با استفاده از قوانین و شرایط تعیین شده در این حیطه برطرف خواهند شد. در این گزارش به بررسی نحوه وصول این چک ها در بانک هایی به غیر از بانک صادر کننده پرداختیم و روش های قانونی استفاده از این قابلیت را بررسی کردیم.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.