یارانه سیاست‌زده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4746
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۴۹ |
يوسفيان‌ملا در گفت‌وگو با رسالت، وضعیت تحقق هدفمندی یارانه‌ها را تبیین کرد

یارانه سیاست‌زده

از ابتداي پرداخت يارانه همواره اين مسئله مطرح بود که جلوي پرداخت يارانه به دهک هاي بالاي جامعه بايد گرفته شود. راه حل رفع اين مشکل مي تواند اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه ها باشد.
یارانه سیاست‌زده

نفيسه امامي
از ابتداي پرداخت يارانه همواره اين مسئله مطرح بود که جلوي پرداخت يارانه به دهک هاي بالاي جامعه بايد گرفته شود. راه حل رفع اين مشکل مي تواند اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه ها باشد. دولت با حذف يارانه نقدي دهک هاي بالاي جامعه مي‌تواند ميزان يارانه نقدي دهک هاي پايين را افزايش دهد اما به زعم عده اي از کارشناسان پرداخت يارانه به مسئله اي سياسي تبديل شده که مسئولان و نمايندگان مجلس را از ورود جدي به اين مقوله برحذر داشته است.
عزت الله يوسفيان ملا عضو کميسيون برنامه و بودجه در گفت و گو با رسالت درباره پرداخت يارانه به همه دهک هاي جامعه گفت: مجلس سه رکن اصلي پرداخت يارانه ها را در قانون هدفمندي، بودجه سالانه و رديف تامين اعتبار به دولت داده است. اينکه چه مبلغي توسط دولت داده شود يا به صورت نقدي و کالا و به چه کساني پرداخت گردد، به دولت محول شده است. اما نکته مهم اينجاست که يارانه بايد به چه کساني داده شود؟ زيرا افرادي يارانه دريافت مي‌کنند که استحقاق دريافت آن را ندارند.
وي با اشاره به تصويب حذف افراد غيرنيازمند از يارانه دولت، افزود: هر سال دولت و مجلس در قانون، بودجه تعيين مي کنند که تعدادي از يارانه بگيران بايد حذف شوند. ما ۲ميليون نفر در خارج از کشور داريم که يارانه دريافت مي کنند. اين يارانه براي افزايش قيمت انرژي فسيلي يا افزايش قيمت برق است و مابه التفاوتي است که بايد به افراد پرداخت شود و کسي که در خارج از کشور زندگي مي کند از اين انرژي استفاده نمي کند. ۲ميليون اگر در ۴۵ هزار تومان ضرب شود رقم بسيار بزرگي به دست مي آيد يا اينکه اگر دو ميليون نفر يارانه دريافت نکنند دو ميليون نفر مي توانند يارانه ۹۰ هزار توماني بگيرند.
يوسفيان ملا ادامه داد: در برهه اي عنوان شد عده اي
مستحق دريافت يارانه نيستند و بايد يارانه آنها قطع شود. در حاليکه همه شهروندان از دريافت پول استقبال مي کنند لذا علاقه‌مندي به پول باعث شده بسياري از افراد براي دريافت يارانه اقدام کنند. براي گرفتن يارانه خوداظهاري بايد انجام شود تا مشخص شود درآمد خانواده ها چه ميزان است اما خوداظهاري به درستي اعلام نشد. در خود اظهاري شهروندان اختلافات زيادي مشاهده مي شود. به عنوان مثال در ابتداي پرداخت يارانه ها براي حذف يارانه غيرنيازمندان خوداظهاري توسط شهروندان آماده شد که در نتيجه آن فقط يک ميليون نفر اعلام کردند درآمدشان از يک ميليون تومان بيشتر است.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه به نيازمندان واقعي دريافت يارانه، بيشتر از ۴۵ هزار تومان تعلق مي‌گيرد، گفت: افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي علاوه بر حقوق اين نهادها، سبد کالا هم دريافت مي کنند و ممکن است ميزان يارانه آنها از ۹۰ هزار تومان هم بيشتر شود. عده اي معتقدند بيشتر از ۴۰ ميليون نفر در کشور استحقاق دريافت يارانه نقدي را ندارند و درآمدشان بالاي
۳ ميليون تومان است که با احتساب اين ميزان رقم بسيار بالايي به دست مي آيد.
وي با بيان اينکه پرداخت يارانه از ابتدا وجهه سياسي گرفت، گفت: هر مسئله اي در دنيا رنگ سياست به خود بگيرد از مسير حقانيت خارج مي شود. کانديداي رياست جمهوري در چند سال قبل براي کسب آراي مردم اعلام مي کند يارانه ۵۰ هزار توماني به مردم مي دهد.
اين شعار اصلي يک کانديدا بود. بعد از آن آقاي احمدي نژاد ۴۵ هزار تومان يارانه به مردم پرداخت کرد و بعد از او چه دولت و چه مجلس براي قطع يارانه نمي‌تواند اقدام کنند زيرا اين کار به طور مستقيم به صندوق انتخاباتي وصل شده است. اگر رئيس جمهوري در دوره اول خود اعلام کند پرداخت يارانه به غيرنيازمندان قطع مي شود، در دوره دوم راي نمي آورد.
يوسفيان ملا تصريح کرد: اگر نماينده مجلس هم چنين ادعايي را مطرح کند اين نماينده در حوزه انتخابيه راي نخواهد آورد بنابراين يارانه به مسئله اي
سياسي تبديل شده است. تاکنون دو دولت يارانه را پرداخت کرده اند و هر دو هم شعار عدالت در توزيع يارانه را داده اند ولي هيچ کدام نتوانستند مشکلي را رفع کنند و آن را رها کردند. دولت ها عزم جدي براي قطع يارانه غيرنيازمندان را ندارند.
نماينده مردم آمل در مجلس افزود: بعضي از خانواده‌ها که يکي از اعضاي خانواده خود را از دست مي دهند شناسنامه فرد متوفي را ابطال نمي‌کنند تا از يارانه او همچنان استفاده کنند. وضعيت فعلي نيازمند تحول، جسارت و شجاعت دولت دارد تا اين اقدام انجام شود. لذا تا زماني که گرفتن يارانه را عادلانه نکنيم نمي‌ توانيم در پرداخت يارانه به صورت عادلانه رفتار کنيم.
وي با اشاره به ضرورت پرداخت يارانه نقدي به کالا ادامه داد: اگر مبلغ نقدي يارانه تبديل به کالا شود، غيرنيازمندان براي دريافت آن مراجعه نمي کنند زيرا در شرايط مناسب مالي هستند. بايد سياست و صندوق راي از يارانه جدا شود و توزيع يارانه عادلانه شود. انتخابات مجلس در حدود هشت ماه آينده برگزار مي شود اما نمايندگان به دليل انتخابات در اين شرايط قانون يارانه را تغيير نمي دهند تا مردم را ناراضي کنند. بعد از آن هم انتخابات رياست جمهوري است و تا آن زمان باز هم قانون يارانه تغييري نخواهد کرد. يوسفيان ملا با تاکيد بر اينکه بخش عمده اي از افراد که يارانه دريافت مي کنند مستحق گرفتن يارانه نيستند، گفت: اکنون تعداد بيشتري به افراد يارانه بگير اضافه نمي شود بلکه افرادي که مستحق هستند از طريق کميته امداد و بهزيستي از طريق کالابرگ و سبد کالا تامين مي شود يا افزايش مستمري بهزيستي و کميته امداد اعمال مي شود. در اين صورت افراد غيرنيازمند يارانه دريافت نمي کنند.
وي تصريح کرد: دولت براي واردات کالاهاي اساسي از ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده مي کند و در بسياري از مواقع سوبسيد کالا را پرداخت مي کند اما ناگهان قيمت کالاها چندين برابر مي شود. دولت براي واردات گوشت قرمز سوبسيد قرار داده اما تفاوتي در قيمت ها ايجاد نشده است. زيرا افراد دست اندرکار اجازه واردات گوشت را نمي دادند در حاليکه از دولت يارانه و سوبسيد دريافت مي کردند اما کالا را از کشور خارج مي کردند يعني گوسفند با هواپيما به کشور وارد ولي از مرز خارج مي شد. اين نماينده مجلس در پايان سخنانش بيان کرد: اگر نظارت وجود نداشته باشد قيمت کالا با وجود سوبسيد بالا مي رود. ما معتقديم افراد تحت پوشش و زير خط فقر بايد از دولت امتيازهايي دريافت کنند. حُسن ارائه سبد کالا درعرضه عمومي آن است و افراد غيرنيازمند که يارانه دريافت مي کنند، نمي توانند کالايي را به ناحق دريافت کنند و در اين شرايط کالا به دست مصرف کننده واقعي مي رسد.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.