گوشت تنظيم بازاري در رفت‌و‌برگشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1788
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶ |
در گفت‌و‌گوی رسالت با نمایندگان مجلس بررسی شد:

گوشت تنظيم بازاري در رفت‌و‌برگشت

چند روزي است توزيع گوشت وارداتي يا همان تنظيم بازاري در ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي متوقف شده است. يکي از دلايل نامعلوم اين امر مي تواند عدم نظارت کافي بر عملکرد نيروهاي اجرايي و دولت باشد.
گوشت تنظيم بازاري در رفت‌و‌برگشت

حانيه مسجودي 
چند روزي است توزيع گوشت وارداتي يا همان تنظيم بازاري در ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي متوقف شده است. يکي از دلايل نامعلوم اين امر مي تواند عدم نظارت کافي بر عملکرد نيروهاي اجرايي و دولت باشد.به همين دليل براي شفافيت بيشتر با دو تن از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت‌وگو کرديم، در ابتدا حسن حسيني شاهرودي، نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در اين باره گفت: ما در قانون بودجه ۹۷ پيش بيني کرديم که اگر بنا باشد از يارانه ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده شود دولت بايد ساز و کار لازم آن را تدوين و به مجلس گزارش دهد، گزارشي که مشخص شود اين ارز در اختيار چه کسي قرار مي گيرد، چه کالايي به کشور وارد مي شود و بايد تا آخرين مرحله که به دست مصرف کننده نهايي مي رسد شفاف و روشن باشد.وي با بيان اين که يکي از دلايل توقف توزيع گوشت عدم شفافيت در حجم و مبلغ واردات است، تاکيد کرد: متاسفانه هنوز شفافيت وجود ندارد و باز هم شاهد توزيع ناعادلانه هستيم عدم شفافيتي که نه در حجم واردات و نه در مقدار مبالغ و واگذاري اقلام به افراد مختلف وجود دارد.
حسيني شاهرودي افزود: يکي از دلايل عدم شفافيت حوادث رخ داده در کشور است و به دولت حق مي دهيم 
زيرا همه دستگاه ها و وزارتخانه ها را درگير کرده است. با اين وجود باز هم بايد توزيع اقلام عادلانه، شفاف و بنا بر قانون باشد.
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس درخصوص توزيع مجدد گوشت تنظيم بازاري خاطرنشان کرد: قرار است باز هم گوشت تنظيم بازاري در ميادين مختلف عرضه شود، ۱۴ ميليارد دلار از منابع نفتي براي تامين کالاهاي اساسي با ارز ۴۲۰۰ توماني اختصاص داده شده است، اما مکانيزم تامينش را دولت بايد تامين کند.
در ادامه احمد انارکي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس هم ضمن اشاره به اين که باوجود تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي تامين کالاهاي اساسي، مشکل عمده در توزيع اقلام است، ابراز کرد: قرار است سالانه ۱۴ ميليارد  دلار براي تامين کالاهاي اساسي اختصاص داده شود، اما متاسفانه ما نتوانستيم در امر توزيع قوي عمل و به جامعه هدف برسيم.وي افزود: ضمن اين که گفته شده مرغ همه جا کيلويي ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان  توزيع مي شود و گران تر از آن نبايد فروخته شود التهاب اصلي بازار کاهش يافته و به نظر مي رسد دولت بخواهد با توجه به موجودي و قابليت هاي توليدي کشور اين موضوع را مديريت کند.
انارکي با بيان اين که سه شنبه در مجلس به مشکلات معيشتي مي پردازيم، گفت: فکر مي کنم هدف دولت اين است که از گوشت داخلي براي کاهش قيمت استفاده کند، البته مجلس هم پيگير است و امروز جلسه مسئولان دولت و مجلس برگزار و به تمام مشکلات معيشتي و اقتصادي کشور رسيدگي خواهد شد.
اين عضو کميسيون اقتصادي در پاسخ به اين که موضوع پخش کوپن براي تامين اقلام اساسي به کجا رسيد؟ بيان داشت: اصل اين است که معيشت مردم به خصوص جامعه هدف و کم درآمد ها بتوانند از اين فرايند استفاده کنند، در موضوع کوپن مسئله اصلي اين است که کوپن به چه کسي تعلق بگيرد، با توجه به اين که وزارت رفاه خانواده هاي کم درآمد را شناسايي کرده است، جدا از فوريت رسيدگي به سيل زده ها محتمل است مديريت توزيع کالاهاي اساسي راحت تر شود. 
احمد انارکي در پايان اشاره اي به تورم ۴۸ درصد مصرف کننده کرد و گفت: زماني که ۴۸ درصد تورم در کالاهاي اساسي اعلام مي شود يعني اين اقلام دست مصرف کننده اصلي نمي رسد و بازار سياه آن را کنترل يا صادر مي کند.

نویسنده : حانيه مسجودي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.