گوشت، قربانی دلال‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7704
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰:۵۱ |
کارشناسان در گفت‌وگو با «رسالت» دلیل اختلال قیمت گوشت در بازار را بررسی کردند؛

گوشت، قربانی دلال‌ها

اختلال قيمت گوشت در بازار به دغدغه جدي مردم تبديل شده است. اينکه چرا قيمت گوشت توليدي تا به دست مصرف کننده برسد با افزايش همراه است؛ همواره ذهن‌هاي بسياري از مردم را درگير خود کرده است.
گوشت، قربانی دلال‌ها

|معصومه شمسيني غياثوند|
اختلال قيمت گوشت در بازار به دغدغه جدي مردم تبديل شده است. اينکه چرا قيمت گوشت توليدي تا به دست مصرف کننده برسد با افزايش همراه است؛ همواره ذهن‌هاي بسياري از مردم را درگير خود کرده است. سيد احمد مقدسي، رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه قيمت دام سنگين در دو ماه اخير حدود ۹ هزارتومان کاهش يافته است، مي‌گويد: «اين بي‌تأثيري بر قيمت گوشت، به دليل ضعف دستگاه‌هاي نظارتي است.»

مقدسي مي‌گويد: «از دو ماه قبل قيمت هرکيلوگرم گوساله نر زنده حدود ۹ هزارتومان کاهش يافته و از حدود ۳۹ هزارتومان به ۳۰ هزارتومان رسيده است» اما اينکه چرا اين کاهش قيمت و بحث انباشت دام سبک و سنگين در کشور بر قيمت گوشت تأثيرگذار نبوده و قيمت براي مصرف کنندگان کاهش نيافته است موضوعي است که درباره آن رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران عنوان مي‌کند: «ما از فاصله‌اي که بين قيمت توليد و مصرف وجود دارد، انتقاد کرده‌ايم و بايد دستگاه‌هاي نظارتي ورود و مسئله را کنترل کنند. ضعف در اين حوزه موجب ايجاد چنين تفاوت قيمت‌هايي مي‌شود.»
علي خندان رو، رئيس اتحاديه گوشت گاوي در گفت‌وگو با «رسالت» اين قيمت‌ها را که از سوي رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران مطرح شده است را غيرواقعي مي‌داند و مي‌گويد: «وقتي اين قيمت‌ها از سوي رسانه‌ها اعلام مي‌شود به دهان مردم مي‌افتد در نتيجه چوبدار و قصاب قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند.»
قيمت هر کيلو گوشت گوساله بين ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومانرئيس اتحاديه گوشت گاوي، اظهار داشت: «قيمت هرکيلوگرم گوساله نر بين ۳۳ و ۳۴ هزار تومان است. اما قيمت هر کيلو گوشت گوساله بين ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان براي مصرف کننده در بازار است که اين گوشت بدون استخوان و تميز شده به دست مصرف کننده مي‌رسد اما اينکه قيمت هرکيلوگرم گوساله کاهش يافته است و بايد براي مصرف کننده هم کاهش پيدا کند، واقعيت ندارد.»
سيدراضي نوري، عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت» نيز درباره افزايش قيمت گوشت و ايجاد تعادل منطقي بين بازار توليدکننده و مصرف کننده مي‌گويد: «تنها مجموعه‌اي که مي‌تواند اين قيمت‌ها را کنترل کنند که به زيان توليد کننده
و مصرف کننده نباشد انجمن‌هاي صنفي و اتحاديه‌هاي توليد کنندگان هستند در حالي که با بالا رفتن دلار همواره شاهد افزايش قيمت‌ها بوده‌ايم و اين موضوع تازگي ندارد.».
اما از دستگاه‌هاي نظارتي همواره به عنوان يکي از مهم‌ترين عوامل براي کنترل قيمت توليدکننده و مصرف کننده ياد مي‌شود که نقش مهمي در مقابله با سودجويان و اخلال‌گران بازار را هم دارند. »
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر روند نظارتي از سوي دستگاه‌هاي نظارتي، اظهار داشت: «انجمن‌ها و اتحاديه داران بايد تخلفات را به دستگاه‌هاي نظارتي مثل ستاد تنظيم بازار، سازمان تعزيرات حکومتي، سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان گزارش دهند تا شاهد اين بي‌نظمي‌ها در قيمت گوشت نباشيم.»
نقش دلالان گوشت و گوسفند در برهم زدن قيمت‌هامافيا و دلالان گوشت و گوسفند نيز نقش مهمي در برهم زدن قيمت گوشت براي مصرف‌کننده را دارند. نوري بابيان اينکه قدرت خريد مردم براي خريد گوشت کم‌شده است و بايد با دلالان برخورد جدي از سوي مقامات قضائي کشور شود، گفت: «برخي از دلالان و سود جويان در کنار مرزها با انتقال لاشه‌هاي گوسفند به خارج کشور سودهاي کلاني به جيب مي‌زنند لذا بايد برخورد جدي با آنها صورت بگيرد.»
وي با تأكيد بر حمايت از توليد کنندگان و صادرات قانوني گوسفند خاطرنشان کرد: «صادرات گوشت بايد از طريق کانال رسمي و به صورت قانوني صورت گيرد. در حال حاضر شاهد قاچاق معکوس نوسانات ارز هستيم براي همين قيمت‌ها افزايش يافته است.»
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بايد ضعف دستگاه‌هاي نظارتي به آنها تذکر داده شود، گفت: «نقش تعزيرات حکومتي همانند ترمزدستي براي توقف شتاب غيرمنطقي افزايش قيمت‌ها به‌ويژه در بازار گوشت است. مردم و اتحاديه‌هاي توليدکنندگان نقش مهمي در برخورد با سودجوياني که همانند خون‌آشام در جامعه هستند را دارند. در اين مسير دستگاه‌هاي نظارتي مثل قوه قضائيه نقش مهمي در برخورد با اخلال‌گران قيمت‌هاي بازار را دارند.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.