گفتاردرمانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1098
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴ |
نسخه تکراری دولت برای اقتصاد

گفتاردرمانی

اين روزها وضعيت اقتصاد هر لحظه سوال هاي زيادي را در ذهن مردم و حتي اقتصاددانان ايجاد مي کند و پاسخ اين سوال ها از زبان هر مسئول و کارشناسي متفاوت است.
گفتاردرمانی

اين روزها وضعيت اقتصاد هر لحظه سوال هاي زيادي را در ذهن مردم و حتي اقتصاددانان ايجاد مي کند و پاسخ اين سوال ها از زبان هر مسئول و کارشناسي متفاوت است.
بعد از نوسانات و گراني و صف هاي طولاني و کنار آمدن تقريبي مردم و اوضاع کشور با اين مشکلات، يکي از سوال هاي اساسي که ايجاد مي شود اين است که چرا اقدامات دولت براي کنترل قيمت کالاها در بازار و يا وضعيت اقتصادي موثر نبوده است؟ به همين منظور با غلامرضا كاتب عضو هيئت رئيسه مجلس دهم شوراي اسلامي گفت‌وگو کرديم. وي در اين باره گفت: دولت براي کنترل بازار بايد برخوردهاي قاطع تري با متخلفان مي کرد. متاسفانه دلال هايي که در جامعه وجود دارند منافع خودشان را دنبال مي کنند وبه فکر منافع مردم نيستند و اين امر باعث شده بازار به درستي کنترل نشود و آسيب جدي به جامعه وارد شود.وي با بيان اينکه بخشي از وجود مشکلات به مديريت دولت برمي گردد، افزود: اما بيشتر مشکلات از نداشتن تفکر ملي درون جامعه است، به همين دليل متاسفانه راهي جز برخورد قهري نمي ماند؛ در مجلس تذکرات متعددي به دولت در بخش هاي مختلف داده شد و مکرر سوال هايي
از وزرا و مسئولان مي شود به همين دليل بخش ديگري از اين مشکل به مديريت دولت برمي گردد، دولت بايد جديت و مديريتش براي کنترل بازار بيشتر شود.
همچنين جمشيد پژويان، کارشناس اقتصادي و رئيس سابق شوراي رقابت در گفت‌وگو با رسالت در اين خصوص با بيان اينکه مشکلات کنوني به مديريت اقتصادي و سياست گذاري مربوط است، گفت: ما مشکل مديريت اقتصادي داريم، نه اکنون و در اين دولت بلکه به طور کلي در مديريت اقتصادي ايران وجود دارد؛ يعني ما به خوبي نمي توانيم سياست گذاري کنيم، به طور مثال در سال ۹۱ جهش قيمتي داشتيم و به دليل اين بود که دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسيد.
وي با بيان اينکه دولت به جز سخنراني و نمايش‌هاي اين چنيني کاري از دستش برنمي‌آيد، ادامه داد: اکنون جهش قيمت هايي
که شاهدش هستيم به اين دليل است که دلار از سه هزار تومان و با نوسانات، به ۱۳ هزار تومان رسيده است؛ در نتيجه اگر انتظار داشته باشيم دولت بتواند در کوتاه مدت کاري کند درست نيست و دولت به جز سخنراني و نمايش هاي اين چنيني کاري از دستش برنمي آيد. اينكه بتوانيم مقداري گوشت وارد بازار کنيم تا قيمت ها تعديل شود شدني نيست.پژويان با اشاره به اين نکته که نياز اقتصاد ايران به برنامه بلندي است که احتياج ما را به واردات کمتر کند، خاطرنشان کرد: به اين دليل که ما امکان واردات صحيح را نداريم؛ بنابراين بايد در برنامه‌اي بلند مدت‌تر اقتصاد را بسازيم و کاري کنيم که نيازمان به واردات به خصوص واردات کالاهاي اساسي کم‌تر شود، تاکنون نزديک به ۶۰ الي ۷۰ درصد ارز کشور براي کالاهاي واسطه اي و اساسي در تمام بخش ها مصرف شده است.
اين کارشناس اقتصادي افزود: اگر به جاي توليد نفت خام، توليد کننده صدها کالاي با کيفيت و ارزان بوديم که قطعا صادر مي شد ديگر کشورها نمي توانستند به راحتي ما را تحريم کنند، زيرا در غير اين صورت دولت آمريکا و ديگر کشورها با مشکلاتي در بخش خصوصي‌شان ‌روبرو مي شوند.
جمشيد پژويان ضمن بيان اين‌که درست است نياز به برنامه اي بلند مدت داريم اما ده هاسال فرصت داشتيم که سياست گذاري هاي
اقتصادي مان را اصلاح کنيم، گفت: موارد مشکلات ساختاري هستند که در اقتصاد ايران وجود دارد و در کوتاه مدت رفع نخواهد شد، اما در اين جا سوال پيش مي آيد که پس چه زماني مشکلات اقتصادي رفع خواهند شد؟ درست است که زمان بيشتري لازم است اما اکنون ده ها سال فرصت داشتيم که سياست گذاري هاي اقتصادي مان را اصلاح کنيم که اکنون در اين نقطه نباشيم.
اين اقتصاددان دليل مشکلات اقتصادي را نداشتن گروه متخصص و مشاور اقتصادي در سطح کشور دانست و تاکيد کرد: دليل اين است که از افراد متخصص به مسائل اقتصادي ايران استفاده نشده است و يا اگر هم بعضي افراد صحبت هايي در اين خصوص کرده اند اجرايي نشده است، يعني يک تيم اقتصاددان متخصص که برنامه هاي اقتصادي را تهيه کنند و دولت آن برنامه هايي را که مي تواند اجرا کند و آن‌ها را که لازم به تصويب مجلس است را پيگيري کند، نداريم و فاقد چنين گروه مشاورين اقتصادي در سطح کشور هستيم.
وي ضمن تاکيد اينکه متاسفانه مشاوران کنوني رئيس جمهور از اقتصاددانان برتر و آشنا به اقتصاد ساختاري نيستند، گفت: اگر گفته مي شود که افراد خاصي اکنون مشاور رئيس جمهور هستند متاسفانه به اين معنا نيست که اکنون متخصص ترين افرادي هستند که به اقتصاد ساختاري و ايران آشنايي دارند.
رئيس سابق شوراي رقابت با بيان آنکه مشکلات کشور با سياست هاي کلان رفع نمي شود، ادامه داد: همچنين مي توان گفت دولت اوضاع اقتصادي را به خوبي مديريت نکرده است، دولت اکنون بايد دست به کار شود و سياست هاي ساختاري که بلند و متوسط مدت زمان مي برند را اجرايي کند، مشکلات ما با سياست هاي کلان قابل رفع نيست، سياست هاي کلان سياست هايي هستند که ظرف مدت چند ماه يا يک سال جواب دهد.پژويان در پايان ضمن تاکيد بر اين که دولت ها فکر مي کنند مي توانند با کتک و شلاق بازار را کنترل کنند، گفت: اين دولت و دولت هاي ديگر فکر مي کنند مي توانند با کتک و شلاق بازار را کنترل کنند اما اقتصاد اين مسائل سرش نمي شود و زبان خودش را دارد.

نویسنده : حانيه مسجودي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.