کنعانی: به زورگویان هیچگاه باج نداده و نخواهیم داد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 98543
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴ |

کنعانی: به زورگویان هیچگاه باج نداده و نخواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره گزارش کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی علیه ایران گفت: آنها دنبال باج‌گیری از کشورهای مستقل هستند و ایران به زورگویان هیچگاه باج نداده و نخواهد داد.
کنعانی: به زورگویان هیچگاه باج نداده و نخواهیم داد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز دوشنبه ۲۱ اسفندماه و در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.وی در ابتدا حلول ماه رمضان را به ملت ایران و مسلمانان جهان تبریک گفت.سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روز بزرگداشت مقام شهدا به روح پرفتوح شهدای گرانقدر کشور درود فرستاد.وی افزود: ماه رمضان امسال قطعا نقطه عطفی در ابراز حمایت قویتر و موثرتر از ملت فلسطین خواهد بود و اعلام همبستگی قوی جهانی با ملت مظلومی است که بیش از پنج ماه در زیر بمباران و حملات گسترده رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.کنعانی ادامه داد: اطمینان داریم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان امسال و روز جهانی قدس که یادگار امام راحل است، یک روز متمایز و متفاوت در حمایت از مسأله فلسطین خواهد بود. امسال با شکوه بیشتری در ایران و کشورهای منطقه و اقصی نقاط جهان مراسم باشکوه‌تری در مقایسه با سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.وی افزود: شب گذشته به رغم شرایط دردناک انسانی و وضعیت جنگی حاکم بر سرزمین‌های فلسطین به ویژه در نوار غزه مردم شریف و مسلمان و تحت بمباران فلسطین و ساکنان نوار غزه تحت همان شرایط آیین دینی را در کوچه‌ها و خیابان‌ها و خرابه‌های مساجدی که در نتیجه بمباران رژیم غاصب ویران شده به جا آوردند و نشان دادند با ایمان به نصرت الهی در حمایت از سرزمین خود با ایمان قوی ایستاده‌اند و تا شکست این رژیم این مقاومت با صلابت را ادامه خواهند داد.
کنعانی افزود: امیدواریم شاهد اقدامات جدی و موثر و بازدارنده منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان بخشیدن به وحشیگری رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین و بازگشت آرامش به منطقه و ایجاد شرایط بهتر برای ملت مظلوم فلسطین و آغاز بازسازی‌های ویرانی‌های ناشی از بیش از پنج ماه جنگ ظالمانه علیه فلسطین و نوار غزه باشیم.وی درباره برنامه کشورهای اسلامی برای کم‌تر کردن فشار بر مردم فلسطین همزمان با ماه رمضان و حصول آتش‌بس عنوان کرد: به رغم گذشت بیش از پنج ماه از حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه نوار غزه متاسفانه شاهد بی عملی کاملا دردناک از سوی جامعه بین‌المللی خصوصا سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت هستیم که وظیفه اصلی آن تامین صلح و امنیت بین‌المللی است. در سایه اقدامات دولت آمریکا از یک سو حمایت تمام عیار سیاسی از رویکرد جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی و حمایت گسترده و مستمر تسلیحاتی از این رژیم و استفاده افراطی از حق وتو در شورای امنیت عملا شاهد بودیم دنیا و مجامع بین‌المللی، سازمان ملل و شورای امنیت از انجام وظیفه انسانی، قانونی، حقوقی و بین‌المللی خود در توقف جنگ و حفظ صلح در جهان بازماندند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکا یک طرف اصلی در استمرار جنگ بود. دولت آمریکا در حرف و عمل در کنار این رژیم بود. تسلیحات ارسالی و صادراتی دولت آمریکا برای این رژیم کاملا بررسی شده و از آغاز جنگ ارسال گسترده این سلاح‌ها از پایگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به سمت این رژیم ادامه داشته است.
وی گفت:‌ آمریکا تسلیحات خود را مستمر صادر می‌کند و اینها نشان می‌دهد آمریکا در راستای توجیه سیاست جنگ طلبانه با برخی اقدامات نمایشی و ارسال کمک‌های هوایی که در نتیجه آن شاهد جراحت و شهادت جمعی دیگر از مردم فلسطین بودیم تلاش کند وجهه جنگ طلبانه خود را نزد افکار عمومی دنیا اصلاح کند. افکار عمومی دنیا به نقش مکرر دولت آمریکا وقوف کامل دارند و در نتیجه این اقدامات نمایشی دیدگاه‌ آنها نسبت به ماهیت جنگ طلبانه آمریکا تغییر نخواهد کرد.کنعانی بیان کرد: انتظار مردم فلسطین این است که شاهد تلاش موثر و منسجم و متحد برای توقف فوری جنگ باشیم تا این ملت در ماه رمضان بتوانند با آرامش نسبی بهتری این ماه را سپری کنند و زمینه ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود.سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهادات ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: اگر این پیشنهادات مورد توجه کشورهای مسلمان قرار بگیرد حتما شاهد تحول در اوضاع کنونی خواهیم بود.
وی درباره ادعای مقامات آمریکایی که تحریم‌ها علیه ایران شامل دارو نبوده است، گفت: مردم ایران نتوانستند داروهای حیاتی خود را دریافت کنند که نتیجه تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بوده است. تعدادی از کشورها از صدور داروهای مورد نیاز بیماران خاص و نادر در ایران پرهیز کرده و دلیل آن را نگرانی از اعمال تحریمها و تنبیه‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه شرکت‌های دارویی خود اعلام کردند. بیماران پروانه‌ای در نتیجه تحریمهای ظالمانه دولت آمریکا شرکت صادر کننده پانسمان‌های خاص این بیماران از صدور پانسمان‌ها خودداری کرد.سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تعداد قابل توجهی از بیماران ما به دلیل عدم دریافت داروها جان خود را از دست دادند. این نوعی از دورویی و نفاق نزد دولت آمریکاست که در عین تحریم‌های گسترده و ظالمانه و فراگیر و غیرقابل تفکیک بر همه اقلام صادراتی مورد نیاز ملت ایران ریاکارانه اعلام می‌کند ما هیچگاه مانع صدور داروها به ایران نبودیم. ملت ایران دشمنی آمریکا را در طول سالیان متمادی با تمام وجود خود حفظ کرده و اظهاراتی از این دست تغییر دهنده دشمنی‌های عمیق دولت آمریکا علیه ملت ایران نیست و ملت ایران این دشمنی‌ها را فراموش نخواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران و ترکیه در سایه وجود اراده سیاسی عالی نزد رهبران دو کشور روابط دوجانبه را در مسیر خوب مدیریت کرده و زیربناهای حقوقی و موافقتنامه‌های امضا شده ریل گذاری مناسبی را برای ارتقای بیش از پیش همکاری‌ها و تحقق هدفگذاری‌های انجام شده فراهم کرده است. در سفر اخیر رئیس جمهور به آنکارا و اسناد امضا شده و مذاکرات خوب انجام شده، امیدواری وجود دارد که بتوانیم به هدفگذاری‌های انجام شده در حوزه روابط دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری و دستیابی به سقف هدفگذاری تا ۳۰ میلیارد دلار دست یابیم.کنعانی بیان کرد: خوشبین هستیم با وجود این اراده و حسن روابط بین نهادهای دولتی دو کشور و شراکت بین بخش‌های خصوصی دو کشور سالی را با هدفگذاری‌های امیدبخش در پیش داریم و در سال آینده بیش از سال‌های گذشته بتوانیم به مناسبات دو کشور عمق ببخشیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به غزه گفت: ارسال این کمک‌ها جزو موضوعات در دستورکار ایران از ابتدای بحران غزه بوده است. در این مسیر همه تلاش‌های لازم را به کار گرفته و انجام داده‌ایم. از طریق مصر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک زیادی را انجام دادیم. ارتباط بین هلال احمر ایران و مصر برقرار بوده و در چند مرحله کمک‌های ایران از طریق دریا و کشتی به بنادر مصر برای ارسال به سرزمین‌های فلسطینی ارسال شده است. در مجامع بین‌المللی و در گفت‌وگو با صلیب سرخ و دبیرکل سازمان ملل و معاونان دبیرکل در حوزه بشردوستانه رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام دادیم و در گفت‌وگو با کشورهای اسلامی اولویت کمک رسانی همزمان با ضرورت توقف جنگ از موضوعات مهم در دستورکار ایران بود.وی گفت:‌ایران امکان ارسال مستقیم کمک به سرزمین‌های فلسطین به دلیل محاصره رژیم اسرائیل ندارد. متاسفانه دولت مصر در رایزنی‌های متعددی که با مقامات این کشور داشتیم بارها گفتند این رژیم اجازه ارسال این کمک‌ها را نمی‌دهد. اینها مانع از تلاش ایران نبود و ایران تلاش کرده و کمک‌هایی را از طریق مصر گسیل کرده است. ارسال کمک‌های انساندوستانه به عنوان اولویت انسانی در دستورکار است و در هر لحظه‌ای که امکان ارسال کمک‌ها باشد از ارسال کمک‌ها دریغ نخواهیم کرد. امیدواریم در آستانه ماه رمضان جامعه جهانی نسبت به گسیل این کمک‌ها اقدام جدی کند.کنعانی افزود: رژیم صهیونیستی در حال استفاده از ابزار گرسنگی به عنوان ابزار جنگی استفاده می‌کند این مبادرت به نسل کشی است و باید مورد توجه مجامع بین‌المللی، شورای امنیت و دیوان دادگستری قرار بگیرد.
وی درباره گزارش کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی علیه ایران نیز گفت: آنها دنبال باج‌گیری از کشورهای مستقل هستند و این زنگ خطر علیه کشورها و ملت‌های مستقل جهان است. ایران به زورگویان هیچگاه باج نداده و نخواهد داد.کنعانی افزود: اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر غیرسازنده است و کمکی به جایگاه حقوق بشر نخواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: برخی از این کشورها سابقه برده‌داری و فروش و استفاده از تسلیحات ممنوعه و شیمیایی علیه مردم دیگر کشورها و ایران را دارند. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این کشورها که با انگیزه سیاسی در حال سوء استفاده از ابزار حقوق بشر هستند بهتر است در جای خود بنشینند. اتهام زنی به ایران سابقه ننگین این مدعیان حقوق بشر را هیچگاه پاک نخواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت که ایران در همکاری کامل با آژانس قرار دارد و برای رفع پاره‌ای از سؤالات و ابهامات در حال همکاری است. اظهارات بی اساس و غیرقانونی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این خصوص ندارد. پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب حقوق و تکالیف مندرج ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس صورت می‌گیرد و ادامه دارد.کنعانی افزود: آمریکا به عنوان ناقض برجام صلاحیت و شایستگی درباره اظهارنظر در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ندارد و باید به تعهدات خودش عمل کند.
کنعانی درباره دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی گفت: در طول یک سال گذشته گام‌های بلند و مهم و پایداری در مناسبات دوجانبه برداشتیم. در برخی از حوزه‌ها که نیاز به اعتمادسازی بود انجام شد و در برخی حوزه‌ها که نیازمند تنش‌زدایی بود، تنش زدایی انجام شد. ما هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی و برقراری همکاری‌های سازنده برای تامین امنیت پایدار گام‌های بلندی را برداشتیم و ان‌شاءالله این همکاری‌ها در سال آینده با جدیت ادامه خواهد یافت.سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به دوحه و دیدار با انریکه مورا نیز بیان کرد: نشست‌ها و رایزنی‌ها بین معاون سیاسی وزارت خارجه و معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت برای بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و مدنظر ایران و اتحادیه اروپا همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستورکار بوده و در فواصل مختلفی انجام شده و دیدار اخیر در ادامه نشست‌ها و مشورت‌های قبلی بوده است.وی افزود: طیف موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل نقشی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دارد یکی از موضوعات در دستورکار این گفت‌وگوها تبادل نظر درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. باقری همچنین مذاکرات و نشستی با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خاورمیانه داشت. در این نشست تحولات منطقه‌ا‌ی و آخرین وضعیت جنگ علیه غزه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دیدگاه مشترکی بود برای توقف درگیری‌ها و افزایش کمک رسانی به مردم مظلوم و بی دفاع و تحت محاصره غزه.
کنعانی گفت: در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میر مذاکره هستیم و معتقدیم که می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده لازم باشد مذاکرات انجام شده را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع بندی کرد. وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح میدان آرش از سوی برخی کشورهای عربی گفت: طرح ادعاهای یکجانبه حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. مباحث آن فنی و حقوقی است و آمادگی خود را برای مذاکرات به منظور حل و فص اختلافات اعلام کرده‌ایم.سخنگوی وزارت خارجه درباره خط لوله صلح گفت: مذاکرات فنی دو کشور برای استمرار و تکمیل اجرای پروژه ادامه خواهد یافت. فشارهای آمریکا بر کشورهای مستقل همواره بوده است. سیاست آمریکا در منطقه همواره غیرسازنده و مخل مناسبات دوستانه بوده است و مواضع و دیدگاه‌های ما روشن است و انتظار است کشورهای مستقل بدون فشار آمریکا مناسبات دوستانه خود را قربانی فشارهای آمریکا نکنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق گفت: از توسعه مناسبات و همکاریهای سازنده مبتنی بر منافع مشترک کشورهای همسایه قطعا استقبال می‌کنیم. تقویت همکاری های سازنده بین کشورهای منطقه مقوم ثبات و امنیت و توسعه کشورهای منطقه و به نفع ملت‌های منطقه است.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حمید نوری و بحث تبادل آن اظهار داشت: همه تلاش‌های سیاسی، حقوقی و کنسولی لازم را رای آزادی این شهورند تا الان انجام داده و ادامه می‌دهیم. ایران با استفاده از روابط تاریخی با دولت سوئد تلاش کرده در چارچوب حفظ و حراست از فضای مناسبات تاریخی این موضوع را در قالب مناسبات سیاسی و پیگیری‌های حقوقی و کنسولی حل و فصل کند و از تبدیل شدن آن به معضل در روند مناسبات دو کشور پیشگیری کند.وی گفت: رد درخواست تجدیدنظر در حکم حمید نوری از سوی دادگاه سوئد را یک امر غیرقابل قبول می‌دانیم و متاسفیم از اینکه دادگاه عالی سوئد بدون توجه به موازین دادرسی عادلانه این درخواست تجدیدنظر را رد و رای دادگاه را تایید کرده است.کنعانی ادامه داد: به رغم تلاش ها توأم با حسن نیت ایران و حفظ فضای مثبت در روابط دوجانبه دستگاه قضایی سوئد با قرار گرفتن در کنار یک گروهک تروریستی منافع روابط قدیمی دو کشور را در معرض خطر و آسیب قرار داده است. ایران بر مبنای وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق شهروندان ایرانی از ظرفیتهای خود برای رهایی این شهروند از چنگال بی عدالتی استفاده می‌کنیم و تا استیفای کامل حقوق این شهروند به تلاش خود ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره جنگ اوکراین گفت:‌ بارها گفته‌ایم جنگ را راه‌حل نمیدانیم. آنچه شاهدیم دامن زدن یک جریان و جبهه به جنگ و آتش افروزی و افزودن سوخت بر آتشی است که در منطقه برافروخته شده است.کنعانی بیان کرد: اراده سیاسی لازم در طرف‌های غربی برای کمک به حل بحران وجود ندارد. به عنوان ایران همچنان معتقدیم راهکار سیاسی بهترین راهکار و موثرترین راهکار و کم ضررترین راهکار برای حل بحران است و چنانچه در این زمینه طرفین آمادگی داشته باشند ایران نقشی ایفا کند از ایفای نقش لحظه‌ای دریغ نخواهیم کرد.وی در پاسخ به سوالی گفت: دولت آمریکا به جای تمرکز بر کانون بحران به پیامدها و حواشی این جنگ تمرکز دارد. اقدامات دولت آمریکا در دریای سرخ همانند اقدامات گذشته این کشور تامین کننده ثبات و امنیت نیست و بلکه بر بی ثباتی در منطقه خواهد افزود.کنعانی افزود: دولت آمریکا به جای اتهام زنی به این و آن به کانون بحران توجه کند و به جای اتهام زدن به دیگران از توانایی خود که قطعا در اختیار دارد برای متوقف کردن ماشین کشتار جنگی رژیم صهیونیستی استفاده کند. در سایه توقف جنگ امنیت و ثبات در دیگر مناطق منطقه تقویت خواهد شد و شاهد کاهش و چه بسا پایان بی ثباتی‌ها در منطقه خواهیم بود.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.