کمر خم‌شده مستاجران زیر بار اجاره‌بها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19664
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
مستأجران منتظر افزایش اجاره‌بها در سال 99 باشند؛

کمر خم‌شده مستاجران زیر بار اجاره‌بها

افزایش نرخ اجاره‌بها همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مستأجران در سال جدید است چراکه هر سال با ورود به سال جدید قیمت کالاها و خدمات رشد پیدا می کند و میانگین تورم بالا می‌رود و نرخ اجاره مسکن هم از این قاعده مستثنی نمی‌شود و در هر سال دستخوش تغییر می گردد. 
کمر خم‌شده مستاجران زیر بار اجاره‌بها

| گروه اقتصادی|
افزایش نرخ اجاره‌بها همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مستأجران در سال جدید است چراکه هر سال با ورود به سال جدید قیمت کالاها و خدمات رشد پیدا می کند و میانگین تورم بالا می‌رود و نرخ اجاره مسکن هم از این قاعده مستثنی نمی‌شود و در هر سال دستخوش تغییر می گردد. 
تعیین نرخ اجاره رابطه مستقیمی با قیمت مسکن نیز دارد و از آنجا که در سال قبل شاهد جهش زیاد در قیمت مسکن بودیم با افزایش اجاره بها در سال ۹۹ نیز روبه رو خواهیم شد. 
باید توجه داشت که نرخ اجاره بها در زمستان سال گذشته طبق نظر کنشگران و فعالان ملکی ۲۰ درصدافزایش پیدا کرده بود و با ورود به سال جدید با افزایش دوباره آن مواجه می‌شویم. 
 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک در گفت و گو با« رسالت»، افزایش اجاره بها را منوط به وجود چند مؤلفه دانست و گفت: افزایش یا کاهش اجاره بها به تنهایی قابل بررسی و پیش بینی نیست. از اصلی ترین شاخص هایی که در تعیین اجاره بها تأثیر گذار است قیمت مسکن است که رابطه کامل  ومستقیم با قیمت اجاره دارد. 
 وی ادامه داد: قیمت مسکن در نیمه اول سال ۹۸ دچار رکود تورمی شد و در نیمه دوم سال گذشته رکود غیر تورمی پیدا کرد. از نیمه دوم بهمن ماه سال ۹۸ رکود غیر تورمی وارد رکود تورمی شد و قیمت مسکن تا هفته اول اسفند ماه بالا رفت، اما با شیوع کرونا خرید و فروش مسکن راکد شد و عملا مشاوران املاک تا به امروز تعطیل شده‌اند. 
عقبایی با اشاره به این‌که بیشتر جابه‌جایی‌ها در نیمه اول سال انجام می‌گیرد گفت: در فصل زمستان اجاره نشینان بسیار کمتر جا به جا می‌شوند و پیک جابه‌جایی مستأجران از اردیبهشت تا شهریور هر سال رخ می دهد. امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا همه کسب و کارها تا ۳۰ فروردین در تهران تعطیل هستند و مستأجران امکان بازدید از خانه ها را ندارند، زیرا دغدغه انتقال بیماری وجود دارد. به همین علت در سال ۹۹ میزان قراردادهای تمدیدی نسبت به سال قبل بیشتر می شود و موجر و مستأجرانی که قرارداد آن‌ها در بهار به پایان می رسد تمایل دارند که مجددا آن را تمدید کنند و چنانچه در قیمت به توافق نرسند با گرفتن مهلت چند ماهه در اواخر تابستان جا به جامی‌شوند. نایب رئیس اول اتحادیه املاک درباره نرخ اجاره بها در سال جدید گفت: قیمت مسکن در سال ۹۸ دچار رکود تورمی شد علاوه بر این پیش بینی
می شود در کشور تورم عمومی دو رقمی هم داشته باشیم.  با فرض وجود تورم ۳۰ درصدی در کشور میزان افزایش اجاره بها زیر خط تورم خواهد بود. در شهر های بزرگ به دلیل افزایش تقاضا خط تورم نزدیک به ۳۰ درصد خواهد بود، اما در شهرهای کوچک‌تر افزایش اجاره بها کمتر از این میزان می شود.
 عقبایی با تأکید بر این‌که در سال ۹۹ افزایش نرخ اجاره بها وجود خواهد داشت، گفت: در سال گذشته سونامی و جهش قیمت در مسکن داشتیم، اما در سال جاری چنین جهشی را نخواهیم داشت. سال قبل قیمت مسکن بیش از صد درصد رشد پیدا کرد، اما افزایش اجاره بها صد در صد نشد و به حدود ۳۰ درصد رسید. به طور معمول افزایش اجاره با توجه به میزان پرداخت مستأجران تعیین می شود زیرا بخش عمده‌ای از مستأجران را حقوق بگیرانتأمین اجتماعی و اقشار ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند.
 عقبایی با انتقاد از طولانی شدن زمان تعیین حقوق کارگران گفت: تعیین میزان افزایش حقوق کارگران ارتباط مستقیمی با نرخ اجاره بها پیدا می کند
 زیرا از این طریق می توان موجر را برای تعیین اجاره توجیه کرد، اما زمانی که حقوق کارگران مشخص نشده باشد قدرت چانه زنی کاهش پیدا می‌کند.
 وی  تأمین معاش بسیاری از موجران را از راه اجاره بها عنوان کرد و افزود: موجر با توجه به افزایش قیمت ها اجاره را افزایش می‌دهد به همین علت  افزایش هزینه ها در قیمت اجاره ها تأثیر می گذارد. 
عقبایی با اشاره به این‌که دولت اقدام ویژه‌ای را برای اجاره نشینان انجام نداده است، گفت: خبر پرداخت تسهیلات به اجاره نشینان در سال قبل از سوی دولت اعلام شد اما هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد. از ابتدای سال جدید وزارت راه و شهرسازی مجددا اعلام کرد که به مستأجران تسهیلات پرداخت می کند، اما باز هم زمان، مقدار و سود این تسهیلات مشخص نیست، در حالی که گفته شد اوج زمان جابه‌جایی مستأجران در نیمه اول هر سال است ولی تاکنون هیچ خبر و اطلاعاتی درباره تسهیلات به اجاره نشینان داده نشده است.
وی در پایان سخنانش به ضرورت تولید مسکن استیجاری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین راهکاری که می تواند اجاره بها را کنترل کند و قیمت ها را بشکند و میان موجران رقابت ایجاد کند، مسکن استیجاری است که باید ظرفیت تولید و ساخت آن ها بالا برود. این مسکن ها می‌توانند مزیت مهمی برای مستأجران محسوب شوند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.