کفش آهنین پای تولیدکنندگان داخلی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20424
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۳۱ |
بررسی موانع موجود برسرراه کسب و کار تولید داخلی؛

کفش آهنین پای تولیدکنندگان داخلی

امروزه افراد برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا ایجاد کارگاه تولیدی با مشکلات داخلی و خارجی گوناگونی مواجه می‌شوند. موانع خارجی را می‌توان تحریم‌ها، پیچیدگی نقل و انتقالات بانکی، تعرفه‌های سنگین تجارت با برخی از کشورها و نداشتن رایزن مناسب برای رفع این موانع دانست.
کفش آهنین پای تولیدکنندگان داخلی

|سارا عسگری|
امروزه افراد برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا ایجاد کارگاه تولیدی با مشکلات داخلی و خارجی گوناگونی مواجه می‌شوند. موانع خارجی را می‌توان تحریم‌ها، پیچیدگی نقل و انتقالات بانکی، تعرفه‌های سنگین تجارت با برخی از کشورها و نداشتن رایزن مناسب برای رفع این موانع دانست. البته در داخل کشور نیز وجود بعضی از قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر عدم‌حمایت مالی بانک‌ها و شرکت‌ها، کافی نبودن پشتیبانی دولت و کاغذبازی‌ها اداری را نیز می‌توان از موانعی بر سر راه تولید داخل نام برد. این مشکلات تا جایی بزرگ است که تولیدکننده داخلی را از تولید منصرف کرده و به سمت واردات، دلالی یا در برخی موارد به سمت قاچاق کالا سوق می‌دهد. چراکه قدم زدن در جاده تولید داخلی نیاز به کفش آهنین دارد. کفشی که قدرت کنار زدن مشکلات و راه رفتن در این جاده را داشته و درراه رسیدن به موفقیت پاره نشود. این در حالی است که کشور باوجود منابع طبیعی فراوان و آب‌وهوای چهارفصل و زمین‌های زراعی فراوان بسترهای بسیار مناسبی برای تولید و صادرات دارد. نکته اینجاست در سالی که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است دولت و مجلس و سازمان‌های مربوطه چگونه می‌توانند با برطرف کردن این موانع شعار سال را تحقق بخشند. 
  «رسالت» دراین‌باره با مالک شریعتی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و محمود گوهرین، کارآفرین نمونه و عضو هیئت‌مدیره اتاق معدن ایران به گفت‌وگو پرداخت.
*اصلاح  قوانین به تولید داخلی رونق می‌بخشد 
مالک شریعتی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با  «رسالت» با اشاره به موانع سر راه کسب‌وکار و تولید کشور بیان کرد: «با توجه به سال جهش تولید برای پیشرفت تولید باید با تصویب قوانین ویژه یا اصلاح برخی مقررات به رفع موانع این بخش کمک کرد. در گام اول باید از راه گفت وگو با فعالان بخش کسب‌وکار به آمار و اطلاعات دقیق کلیه مشکلات بخش تولید دسترسی پیدا کرد.»
وی افزود: «به‌طور مثال شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از موانع راه‌اندازی کسب‌وکار خود را بخشنامه‌های متعدد و دست‌وپا گیرسازمان تأمین اجتماعی می‌دانند یا بسیاری از تولیدکنندگان این‌گونه شرکت‌ها به‌ناچار برای فروش محصول باید وارد مناقصه شوند درحالی‌که این کار بسیار زمان‌بر  و پیچیده است و حتی گاهی شرکت‌های خارجی با قیمت پیشنهادی کمتر برنده مناقصه می‌شوند.»
*واردات محصولات خارجی کم‌هزینه‌تر است
شریعتی در ادامه گفت: «محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای اولین بار تولید و در برخی از موارد نمونه مشابه داخلی ندارند  به همین دلیل باید برای تولید این نوع محصولات استثنا قائل شد نه اینکه سنگ جلوی پای آن‌ها انداخت. برخی از شرکت‌های متقاضی به دلیل بالا بودن هزینه ساخت اولیه موردنیاز محصولات دانش‌بنیان به‌جای حمایت از آن‌ها به واردات محصولات مشابه خارجی روی می‌آورند.»
او توضیح داد: «کشور باید برای افزایش تولید داخل در سالی که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است قدم‌های محکمی بردارد. گاهی برای رفع موانع سر راه تولید کافی است یک قانون اصلاح یا حذف شود. در برخی از موارد نیز با اضافه کردن تنها یک کلمه به یک ماده‌قانونی مشکل حل خواهد شد.»
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پایان تأکید کرد: «دولت نیز می‌تواند با کاهش بخشنامه‌های دست‌وپا گیر و آسان کردن اخذ مجوزهای لازم موانع حرکت بخش تولید را کنار بزند و نظارت خود به‌منظور ارتقا کیفیت محصول افزایش دهد. با این کار تولیدکنندگان داخلی به کار در داخل کشور ترغیب و تمایلی به واردات محصولات خارجی نخواهند داشت.»
*دولت با اعطای وام‌های کم‌بهره حامی کارگاه‌های کوچک باشد
محمود گوهرین، کارآفرین نمونه و عضو هیئت‌مدیره خانه معدن ایران نیز در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به موانع سر راه تولید بیان کرد: «امروزه بیشترین موانع تولید نبود نقدینگی لازم است. دولت باید با حمایت مالی و اعطای تسهیلات بانکی مانند وام‌های کم‌بهره با بازپرداخت طولانی‌مدت کارگاه‌های کوچک را پشتیبانی کند.»
وی افزود: «همچنین یکی دیگر از مشکلات بخش تولید موانع  برای نقل‌وانتقال پول به‌منظور صادرات یا شرکت در مناقصات خارجی است. دولت باید با رایزنی‌های مناسب زمینه را برای فعالیت شرکت‌های داخلی در خارج از مرزها نیز ایجاد کند.»عضو هیئت‌مدیره خانه معدن ایران در پایان تأکید کرد: «مسئولان کشور باید راه را هموار کنند تا تولیدکنندگان داخلی با صادرات محصولات باکیفیت اجازه خروج ارز از کشور را گرفته و ارز به کشور وارد کنند. شعار سال یعنی جهش تولید تنها با برنامه‌ریزی و حمایت محقق می‌شود.»

نویسنده : سارا عسگري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.