کرونا را واقعی ببینیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18066
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 13 اسفند 1398 - 2:15 |
«رسالت» از ویروس کوئید 19 و رعایت نکات بهداشتی آن می‌گوید؛

کرونا را واقعی ببینیم

کرونا ویروس در صدر اخبار جهان قرار گرفته و  به‌رغم اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن به نسبت سایر ویروس‌های خطرناک پایین است و متوسط جهانی می‌گوید، این ویروس تنها 2 تا 3 درصد از مبتلایان خود را به کام مرگ می‌کشاند
کرونا را واقعی ببینیم
| گروه اجتماعی|
کرونا ویروس در صدر اخبار جهان قرار گرفته و  به‌رغم اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن به نسبت سایر ویروس‌های خطرناک پایین است و متوسط جهانی می‌گوید، این ویروس تنها ۲ تا ۳ درصد از مبتلایان خود را به کام مرگ می‌کشاند اما کارشناسان تأکید می‌کنند، سرعت انتقال آن از فردی به فرد دیگر بسیار بالاست و همین امر باعث افزایش روزشمار آمار مبتلایان و به‌تبع آن افزایش مرگ‌ومیر کرونایی‌ها شده و شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که همه ما بدون استثنا از کرونا به‌شدت می‌ترسیم و از خود می‌پرسیم: آیا ماهم جزء کسانی هستیم که قرار است به این ویروس منحوس مبتلا شویم؟ 
 به گفته حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، مهم‌ترین دلایل بروز ترس از ویروس کرونا، انتقال و سرایت سریع آن به بدن آدمی است. وی در همین رابطه توضیح می‌دهد: «مطابق اظهارات متخصصان علوم پزشکی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، دو نفر (به‌طور تقریبی) در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که ویروس آنفلوآنزا از هر ۱۰۰ بیمار ۱۳ نفر را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند. باید در خصوص این مباحث آگاهی بخشی صورت بگیرد. در حقیقت خلأ  اطلاعات در خصوص این بیماری و همچنین عدم آگاهی بخشی درباره آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس سبب بروز اضطراب و تنش در کشور می‌شود.» آمارهای بهداشت جهانی نیز می‌گوید، آنفلوآنزای فصلی بسیار خطرناک‌تر از این ویروس است و هرساله حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر را درگیر نوع حاد خود می‌کند که از این تعداد ۶۵۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. دکتر جلال مرادی، روانشناس بالینی، مشاور خانواده و آینده‌پژوه نیز در این رابطه در گفت‌وگو با سایت فرارو می‌گوید: « بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد شیوع این بیماری آن‌چنان سریع‌تر از آنفلوآنزا‌های دیگر در سال‌های پیش نیست. وزارت بهداشت باید آماری از مرگ‌ومیرهای هم‌زمان با این بیماری منتشر کند تا مردم فکر نکنند کسی با هیچ بیماری دیگری از بین نمی‌رود و فقط کرونا موجب مرگ می‌شود. بنابراین اطلاع‌رسانی درست، موضوع اول است.»
شاید دلیل دیگر این ترس شایعات فضای مجازی باشد. با وجود این فضاها، دیگر مرزهای بین کشورها از بین رفته و می‌توانید روزانه صدها فیلم و مطلب از سراسر دنیا درباره این ویروس ببینید و بخوانید که تشخیص اینکه کدام راست و کدام دروغ است به این راحتی‌ها ممکن نیست.  راستش این روزها خیلی‌ها ددمنشانه اسلحه به دست شده‌اند و با فشنگ شایعات روح و روان مردم را نشانه گرفته‌اند. از رسانه‌های ضدانقلاب بگیرید تا هم‌وطنانی که برای لایک بیشتر در این فضاها هر مطلبی را فارغ از صحت و سقم آن نشر می‌دهند.  گرانی اقلام بهداشتی و نایاب شدن آن‌ها را می‌توان از دیگر دلایل ترس و نگرانی مردم دانست که با تدبیر مسئولین می‌تواند به‌راحتی مرتفع شود. 
ناگفته نماند این ترس و اضطراب‌ها خود زمینه‌ساز ابتلا به این ویروس هستند.  بر همین اساس، «هادی خورسند» مسئول مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی واحد استان قم در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: افزایش استرس بدن را مهیای پذیرش هر نوع ویروس، انگل و قارچ می‌کند. وی به تبیین علمی رابطه استرس با افزایش خطر ابتلا به این ویروس می‌پردازد و می‌گوید: « احساس ترس شدید باعث فعال شدن سیستم سمپاتیک می‌شود و میزان کورتیزول فراوانی  از طریق غدد فوق کلیوی آزاد می‌شود و مجموعه این‌ها بدن را آماده‌باش نگه می‌دارد که در حالت عادی طبیعی است، اما در مدت‌زمان طولانی باعث می‌شود امکانات بدن از بین برود و دچار درهم آمیختگی و گسست و فروپاشی گردد و بدن بیشتر از پیش مستعد ابتلا به انواع بیماری حتی سرطان می‌شود، شود. »
اما واقعیت این است که با سهل‌انگاری و عدم رعایت موارد بهداشتی این ویروس می‌تواند خطرناک باشد. موضوعی که بسیاری از هم‌وطنان ما آن را نادیده گرفته و اساسا با این ویروس از در شوخی در آمده‌اند. به‌عنوان مثال علی‌رغم تأکیدات وزارت بهداشت مبنی بر لغو سفرهای غیرضروری، خیلی‌ها در این ایام راهی جاده‌ها شده‌اند که با این کار نه‌تنها جان خود را به خطر می‌اندازند بلکه جان
 هم وطنانشان در شهرهای دیگر را نیز دستمایه تفریح و خوش‌گذرانی خود می‌کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان امن‌ترین مکان برای در امان ماندن از شر این ویروس شهر و خانه خود است. به‌علاوه شوخی بیش از حد با این موضوع در سطح جامعه و فضاهای مجازی می‌تواند سطح حساسیت جامعه را پایین آورده و افراد را در خصوص رعایت موارد بهداشتی سهل‌انگار کند. 
*نگرانی‌ها ناشی از قدرت آلودگی بالای این ویروس است
دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا و کرونا در گفت‌وگو با« رسالت» تأکید می‌کند، جای نگرانی وجود ندارد چراکه مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس تنها ۲ درصد است اما نگرانی به وجود آمده در بین مردم ناشی از قدرت آلودگی بالای این ویروس است که اگر تعداد افراد مبتلا زیاد شود، ممکن است مرگ‌ومیر بالایی به دنبال داشته باشد. وی در این خصوص مثالی را ذکر کرده و عنوان می‌کنید: « تصور کنید در شهری مثل تهران یک میلیون آدم مبتلا شوند اگر حساب کنید می‌بینید که۲ درصد یک‌میلیون می‌شود ۲۰ هزار.
یعنی۲۰ هزار نفر می‌میرند.» 
دکتر مردانی ترس ناشی از این ویروس را تنها در خصوص کشور ما نمی‌داند و معتقد است: این ترس و واهمه جهانی است: «در حال حاضر تمام دنیا درگیر هستند. کشور چین به‌صورت جدی با این معضل روبه‌رو هستند. در آمریکا ظرف یک‌شب در تمام سوپر مارکت‌ها لوازمی همچون ماسک و ضدعفونی کننده و اسپری را خالی کردند. این‌ها که دیگر امکانات زیادی دارند. این است که می‌فهمیم موضوع ناشی از ترس است و در همه‌جا داریم این را می‌بینیم. » 
*بیمه در برابر این ویروس تنها با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی ! 
مردانی با اشاره به اینکه کرونا از طریق دهان، چشم و بینی وارد بدن انسان می‌شود، می‌افزاید: رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی بیمه‌کننده افراد در برابر ویروسی است که نه واکسنی دارد و نه دارویی و درمان‌های ذکرشده در رسانه‌ها نیز انتخابی است، این درمان‌ها تا به حال توسط هیچ ارگان رسمی‌ای تأیید نشده است. 
شستشوی دست‌ها چند بار در روز با آب و مایع دستشویی و استفاده از مایع و ژل‌های ضدعفونی کننده در مکان‌هایی که دسترسی به آب وجود ندارد، عدم حضور در محیط‌های عمومی، استفاده از دستمال یک‌بار مصرف در هنگام عطسه یا سرفه و بلافاصله انداختن آن در سطل زباله و شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از آن و همین‌طور شست و شوی بلافاصله دست‌ها بعد از تماس با حیوانات خانگی از جمله راهکارهایی هستند که دکتر مردانی بر رعایت آن‌ها تأکید ویژه دارد.  وی همچنین توصیه می‌کند افرادی که آبریزش بینی، عطسه یا سرفه دارند اقدام به خود قرنطینگی در منزل کنند تا بدین صورت از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود. 
*بعضی موارد تا اطلاع ثانوی تعطیل !
وی کرونا را یک ویروس زئونوتیک یعنی مشترک بین انسان و حیوان دانسته و تأکید می‌کند: افراد در این مدت از مصرف غذاهای دریایی خام و غذاهای نیم‌پز همچون جگر آبدار، گوشت نیم‌پز و تخم‌مرغ عسلی اجتناب کنند و با توجه به نزدیکی ایام نوروز، مهمانی‌های خانوادگی را تعطیل کنند و برای مدتی رفتن به سینما و سفرهای زیارتی و سیاحتی را از برنامه زندگی خود خارج سازند و از دست دادن و دیده‌بوسی نیز جدا خودداری نمایند. 
این استاد دانشگاه شهید بهشتی مسئولیت اصحاب رسانه را سنگین می‌داند و می‌گوید: رسانه‌ها باید در این قضیه جدی عمل کنند زیرا بااطلاع رسانی خوب رسانه‌ها و مطبوعات، مردم بهتر و بیشتر رعایت می‌کنند چرا که این موضوع شوخی‌بردار نیست.
*جو روانی در مورد این بیماری از چین شروع شد
دکتر محمدرضا ناظر، دیگر متخصص بیماری‌های عفونی به دلایل ترس مردم از این ویروس اشاره کرده و به« رسالت» می‌گوید: «جو روانی این بیماری از همان ابتدای شروع و در چین آغاز شد. چینی‌ها مراقبت‌های شدیدی کردند و قرنطینه سنگینی انجام دادند و در تلویزیون ما هم پخش شد و همچنین در فضای مجازی اخبار، تصاویر و فیلم‌ها دست‌به‌دست شدند که این امر زمینه نگرانی مردم دنیا از جمله کشور ما را ایجاد کرد.  نکته دیگری که باعث نگرانی شده، تغییر ژنتیکی دائمی این ویروس است. این ویروس رفتار نامشخصی دارد بنابراین باعث نگرانی هم در سطح جامعه پزشکی و هم در بین مردم می‌شود که به‌عنوان مثال در نژادهای مختلف به چه صورت عمل کرده و چه حالاتی ایجاد می‌کند و باید به چه شکل عمل نماید. نکته سوم موضوع «مرگ‌ومیر» ناشی از این ویروس است. مرگ‌ومیر آن شاید از آنفلوآنزا بالاتر نباشد اما بالاخره بالاست. در خیلی از بیماری‌ها آمار مرگ‌ومیر ۳/۰ در صد یا ۱/۰ است خب وقتی در مورد این بیماری می‌گوییم ۳ در صد خب طبیعی است کمی ترس ایجاد کند.»
*فرهنگ بهداشت یک‌شبه به وجود نمی‌آید 
ناظر در خصوص اینکه چراگاه دیده می‌شود افراد اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند معتقد است: نباید انتظار داشت عاداتی که در طول سال‌ها به وجود آمده، یک‌شبه تغییر کند و فرهنگ بهداشت در عرض چند هفته برای مردم جا بیفتد و همه خود را ملتزم به رعایت آن کنند. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: « نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه همه مردم قبل و بعد از غذا و بعد از دست زدن به اجسام، دستان خود را بشویند. در صورتی که برای کادر پزشکی ده‌ها کنفرانس گذاشته‌شده مبنی بر اینکه بیمار به بیمار به‌خصوص بیماران بستری حتما پزشکان و پرستارن دست‌هایشان را بشویند. وقتی ما در طول سال‌ها عادت نکردیم حتی کادر پزشکی و پرستاری‌مان هم این عادت را نداشته است، توقع داریم مردم ناگهان به‌طور مرتب شست و شوی دست انجام بدهند و مرتب موبایل و صفحه کلید کامپیوتر و مکان‌های عمومی را ضدعفونی کنند؟! تاکنون عادت نداشته‌اند و کمی برایشان دشوار است و زمان‌بر خواهد بود. » 
*تصورات غلط در مورداستفاده از اقلام بهداشتی فقط هزینه زاست!
این پزشک، ترس ناشی از ویروس را بسیار بیشتر از رعایت اصول بهداشتی در بین مردم می‌داند و معتقد است: اینکه مردم به‌طور دائم میان خود از این بیماری صحبت می‌کنند، درست نیست چرا که خود این موضوع بر ترس‌ها دامن می‌زند و برخی باورهای اشتباه در استفاده از اقلام بهداشتی از جمله ماسک و دستکش هم دردسرساز بوده و می‌تواند اضطراب افراد را بیشتر کند. در حال حاضر ماسکی که مردم باید استفاده کنند همان ماسک ساده جراحی است . ماسک فیلتر دار به خاطر هزینه بالایی که دارد باید تنها در اختیار پرسنل پزشکی و پرستاری قرار بگیرد و اصلا برای افراد عادی نیازی به ماسک فیلتر دار نیست. اینکه القا کنید همه مردم باید ماسک فیلتردار بزنند اشتباه است.  به‌علاوه ما در تحریم هستیم و  اینکه همه بودجه ما صرف ماسک «ان ۹۵ » و  «ان ۹۹ » شود درست  نیست. در خود آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند هزینه اثربخشی یک ماسک « ان ۹۵ » اگر به فرض مثال ۲۰ هزار تومان باشد و یک ماسک « ان ۹۹»  ۴۰ هزار تومان و ماسک جراحی ۱۰۰ هزار تومان باشد، می‌توانید  به‌جای یک عدد ماسک ۴۰ هزارتومانی، ۴۰۰ عدد ماسک  ۱۰۰ تومانی بگیرید و خب با تعویض زود به زود آن بهداشت بیشتری هم رعایت کنید. انتقال این ویروس از طریق ریز قطره یا در اصطلاح علمی‌اش در اپلت(  droplet) است و بیشتر از یک متر یا یک و نیم متر نمی‌تواند منتقل شود و در این حالت همان ماسک جراحی کافی است و این مسئله در مورد افراد بیمار خیلی لازم است و در مورد افراد سالم هم‌بستگی به  شرایط آن کشور و منطقه دارد. اگر گاهی گفته می‌شود که همه استفاده کنند به خاطر این است که اگر افراد بیماری خفیف دارند،  پوشش داده شود، در این حالت فرد متوجه بیمار بودن خود نیست و فکر می‌کند سالم است. » 
وی استفاده از دستکش را هم منوط به تعویض مداوم آن و شستن دست‌ها بعد از درآوردن دستکش‌ها می‌داند و با غلط خواندن تصور برخی از افراد که دستکش را سپر می‌دانند و گمان می‌کنند می‌توانند همه کار با آن انجام دهند می‌گوید:
 « برخی افراد که از دستکش استفاده می‌کنند دستشان را همه‌جا می‌زنند.  دستکش در مقایسه با دست معمولی می‌تواند میکروب‌ها را راحت‌تر به مکان‌های دیگر انتقال دهد مگر اینکه زود به زود عوض شود. دستکش را هم که در می‌آورند باید دستشان را بشویند چرا که میکروب‌ها می‌تواند از طریق سوراخ‌های میکروسکوپی دستکش واردشده و دست را آلوده کنند. بنابراین دستکش خودش موقع درآوردن ایجاد آلودگی می‌کند . این که می‌گویند دستکش دست کنید باید این‌طور باشد که بعد از هر عملی دستکش را دربیاورید و  یک دستکش جدید جایگزین کنید نه اینکه یک دستکش را مدام به دست داشته باشید و همه کار با آن انجام دهید. این عمل میکروب‌ها را بیشتر از دست عادی منتقل می‌کند چراکه دست عادی هم سیستم ایمنی به کمکش می‌آید و  هم میکروب‌های بیماری‌زایی که روی آن هستند با یک شست وشو راحت از بین می‌روند ولی اگر بخواهیم دستکش را ضدعفونی کنیم سخت‌تر از دست عادی ضدعفونی می‌شود.»
 این متخصص بیماری‌های عفونی شستن استاندارد دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه و مدنظر داشتن شست و شوی پشت ناخن‌ها، انگشت شست و شیارهای لای انگشتان، عمل به توصیه‌های بهداشتی پزشکان که از طریق وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود و چندان هم پیچیده نیستند، رفت‌وآمد کمتر در محیط‌های عمومی،  حفظ خونسردی و ماندن در خانه در صورت داشتن بیماری خفیف را از عواملی می‌داند که می‌تواند باعث حفظ افراد در برابر ویروس کرونا شود.  
*گروه‌های در خطر بیشتر رعایت کنند
 این متخصص بیماری‌های عفونی بر این نکته هم تأکید می‌کند که به‌طور کلی خانم‌های باردار، افراد دیابتی، افرادی که  تحت پیوند کلیه، قلب و عروق، ریه یا کبد بوده‌اند، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، کسانی که بیماری تنفسی مثل آسم و برونشیت دارند  و افرادی که نارسایی قلبی و تنفسی یا بیماری‌های کلیوی دارند از جمله گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض خطر بوده و باید رعایت دوچندان داشته باشند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای کرونا را واقعی ببینیم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.