چگونه کد بورسی بگیریم؟ بهترین روش کدام است؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67008
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ |

چگونه کد بورسی بگیریم؟ بهترین روش کدام است؟

بازار سرمایه در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفت و افراد بیش از پیش برای سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه نشان دادند.
چگونه کد بورسی بگیریم؟ بهترین روش کدام است؟

بازار سرمایه در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفت و افراد بیش از پیش برای سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه نشان دادند.

برای فعالیت در بازار سرمایه نیاز به طی کردن یک سری مراحل اولیه است. این مراحل به نوعی معرف هویت شما در این بازار هستند. لازمه ورود به بازار سرمایه، داشتن کد بورسی و معاملاتی است. در واقع برای ورود به این بازار نیاز به دریافت کد بورسی دارید و پس از آن برای انجام معاملات نیاز به دریافت کد معاملاتی است. بعد از دریافت این دو کد امکان فعالیت در بازار سرمایه و در بستر آنلاین کارگزاری‌ها برای شما امکان‌پذیر خواهد بود. در این مقاله به توضیح و بررسی کامل مراحل مورد نیاز برای دریافت کد بورسی و معاملاتی خواهیم پرداخت.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه‌ای یکتا است که از سمت سازمان بورس صادر می‌شود. این کد بیانگر هویت شما در بازار سرمایه است و تنها یک بار صادر می‌گردد. لازمه ورود به بازار سرمایه در واقع داشتن همین کد بورسی است. کد بورسی یک شناسه ۸ رقمی است که از۳ حرف و ۵ عدد تشکیل شده است. حروف به کار رفته در این کد، از حروف نام شما گرفته می‌شود. به واسطه داشتن این کد، هویت شما در بازار سرمایه تایید می‌گردد و می‌توانید به انجام بقیه مراحل بپردازید.

لازم به ذکر است که برای دریافت کد بورسی شماره تلفن همراه، باید به اسم شخص درخواست‌دهنده باشد.

برای فرزندان که به سن قانونی نرسیده باشند، قیم پدر است و لازم است شماره‌ای متفاوت با شماره سجام پدر و به نام پدر برای فرزندان ثبت شود.

 در ادامه شرایط لازم برای دریافت کد بورسی را توضیح خواهیم داد.

مراحل مورد نیاز برای دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی به دو روش آنلاین و حضوری می‌توانید اقدام کنید.

روش آنلاین

در این روش می‌توانید از طریق سامانه سجام یا پنل کارگزاری خود اقدام کنید:

برای استفاده از سامانه سجام ابتدا باید ثبت نام کنید. پس از آن شناسه‌ای ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید از اپ‌های موجود اقدام به احراز هویت سجام کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید به اسم شخص درخواست‌دهنده باشد. پس از احراز هویت، کد بورسی از سامانه سجام برای شما ارسال می‌شود. سپس می‌توانید بقیه مراحل را انجام دهید.

برای استفاده از پنل کارگزاری نیز ابتدا به تکمیل فرم ثبت نام خواهید پرداخت. پس از ارسال شناسه ۱۰ رقمی، اگر کارگزاری شما امکان احراز هویت سجام داشته باشد، می‌توانید احراز سجام را انجام دهید، در غیر اینصورت با استفاده از اپ‌های موجود می‌توانید اقدام به احراز هویت سجام کرده و کد بورسی خود را دریافت کنید.

روش حضوری

در این روش با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری خود می‌توانید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید و فقط نیاز به همراه داشتن مدارک هویتی است. تمامی مراحل ثبت نام و احراز هویت سجام برای شما انجام خواهد شد. در این روش مراجعه به کارگزاری‌ها باعث تسریع در انجام فرآیند مورد نیاز شما خواهد شد.

پس از دریافت کد بورسی نیاز به دریافت کد معاملاتی است. بدون داشتن این کد نمی‌توانید در بستر آنلاین کارگزاری‌ها فعالیت کنید.

کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی هویت شما را در کارگزاری نشان می‌دهد. پیش‌نیاز استفاده از سامانه‌‌های معاملاتی داشتن کد معاملاتی است و پیش نیاز داشتن کد معاملاتی داشتن کد بورسی است. پس از دریافت این کد و فعال‌سازی سامانه معاملاتی می‌توانید به انجام معاملات بپردازید.

مراحل مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی

برای دریافت کد معاملاتی نیز می‌توانید به دو روش آنلاین و حضوری اقدام کنید:

آنلاین

با مراجعه به سامانه کارگزاری مورد نظر خود و تکمیل اطلاعات هویتی، تحصیلی، مالی و …  ثبت نام خود را انجام دهید. پس از آن می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی خود، احراز هویت شوید و قرارداد الکترونیکی امضا کنید. پس از انجام این مراحل کد معاملاتی برای شما صادر می‌گردد. بین ۳ الی ۷ روز زمان لازم است تا پنل معاملاتی فعال شود. پش از آن می‌توانید از سامانه معاملاتی خود استفاده و اقدام به خرید و فروش کنید.

حضوری

در روش حضوری می‌توانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری مورد نظر خود و در دست داشتن مدارک هویتی اقدام به ثبت نام و احراز هویت کارگزاری مورد نظر کنید. مراجعه به کارگزاری در این روش نیز سرعت انجام مراحل را بالا می‌برد. پس از صدور کد معاملاتی و فعال شدن پنل معاملاتی می‌توانید به خرید و فروش بپرازید.

کلام آخر

لازمه ورود و فعالیت در بازار سرمایه، داشتن کد بورسی و معاملاتی است. برای دریافت این دو شناسه می‌توانید به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. کد بورسی را سازمان بورس و کد معاملاتی را کارگزاری‌ها صادر می‌کنند. با کد بورسی هویت شما در سازمان بورس احراز می‌شود و با کد معاملاتی هویت شما در کارگزاری ثبت می‌شود.

 سامانه‌ معاملاتی بدون ثبت نام و احراز هویت فعال نمی‌شود. کارگزاری آگاه برای ایجاد آرامش در مشتریان و توانایی آن‌ها برای دریافت کد معاملاتی و بورسی در سریع‌ترین زمان، شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید تمامی مراحل کد‌گیری را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت آنلاین انجام دهید. با استفاده از خدمات کارگزاری آگاه می‌توانید آرامش و امنیت را برای فعالیت در این بازار لمس کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.