چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم؟ | راهنمای انتخاب شغل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77495
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ |

چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم؟ | راهنمای انتخاب شغل

این روزها انتخاب شغل به یکی از چالش های اصلی افراد جامعه تبدیل شده است. شاید شما هم بارها از دیگران این سوال را پرسیده اید که چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده اید. از آنجایی که انتخاب شغل یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است پس باید کاملا دقیق و با تحقیق و بررسی های بسیار تعیین شود.
چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم؟ | راهنمای انتخاب شغل

 

این روزها انتخاب شغل به یکی از چالش های اصلی افراد جامعه تبدیل شده است. شاید شما هم بارها از دیگران این سوال را پرسیده اید که چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده اید. از آنجایی که انتخاب شغل یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است پس باید کاملا دقیق و با تحقیق و بررسی های بسیار تعیین شود.

دیگر دوران آزمون و خطا به پایان رسیده است و مشاوره شغلی بهترین گزینه برای انتخاب شغل است. در واقع یک مشاور خوب به شما کمک می کند تا با توجه به مهارت، استعداد و علاقه خود کار مناسبی پیدا کنید. اگر در پی یافتن یک شغل خوب، کلافه و سرگردان شده اید و نمی دانید کدام مورد انتخاب مناسب تری است پس راهنمای انتخاب شغل را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

C:\Users\Mehran\Desktop\مشاوره-شغلی.jpg

چرا انتخاب شغل اهمیت دارد؟

انتخاب شغل تنها به معنای راهی برای کسب درآمد نیست بلکه بخش مهمی از آینده فرد به شغل انتخابی وی بستگی دارد. میزان ساعات کار، زمان استراحت، سختی کار، تنوع، اوقات فراغت، رضایت شغلی و ارتقای سطح زندگی از جمله مواردی است که با توجه به شغل انتخاب شده تغییر می کند. شما باید شغلی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید زیرا اگر علاقه ای در میان نباشد به سرعت از کار خسته شده و حتی ممکن است پس از مدتی دچار افسردگی شوید.

علاقه به کار سبب می شود تا با اشتیاق به انجام وظایف خود بپردازید و برای پیشرفت و ارتقای سطح زندگی تلاش کنید. البته علاقه به تنهایی کافی نیست و برای انتخاب شغل باید مهارت و استعدادهای خود را نیز ارزیابی نمایید. انتخاب شغل بر اساس علاقه و بدون توجه به مهارت ها ممکن است شما را با شکست های بزرگی روبرو کند و منجر به هدر رفتن زمان، انرژی و سرمایه شما شود. پس انتخاب شغل بسیار حائز اهمیت است و بر دیگر جنبه های زندگی فرد تاثیر می گذارد.

بهترین راه برای یافتن کار مورد علاقه

بیشتر افراد در طول عمر خود بارها از دیگران پرسیده اند که چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم اما به دلیل انتخاب فرد ناآگاه نتیجه خوبی را دریافت ننموده اند. به همین دلیل مشاوره شغلی بهترین راه برای یافتن کار مورد علاقه است. یک مشاور شغلی با بررسی علایق، تحصیلات، استعدادها، مهارت، اهداف، ارزش های خانوادگی و انتظارات به شما کمک می کند تا دنیای کسب و کار و همچنین خودتان را بهتر بشناسید.

بدین شکل می توانید گزینه های غیر مرتبط را کنار گذاشته و از بین بهترین و مناسب ترین گزینه های شغلی، کار مورد علاقه خود را انتخاب کنید. مشاوره شغلی به انتخاب شغل محدود نشده و حتی می توانید برای توسعه شغلی و رفع چالش های پیش رو از آن استفاده نمایید.

مزایای استفاده از مشاوره شغلی

استفاده از مشاوره شغلی مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل این روزها مورد توجه قرار گرفته است. کلاف پیچیده ذهن شما پس از مشاوره شغلی منظم شده و شما را به آنچه می خواهید می رساند. در این بخش تعدادی از مزایای مشاوره شغلی را ارائه می دهیم تا با آن بیش از پیش آشنا شوید.

۱- شناخت بهتر خود

همه ما ویژگی ها و استعدادهایی داریم اما گاهی به یک ویژگی و یا استعداد توجه چندانی نداشته و آن را به دست فراموشی می سپاریم. مشاور شغلی به شما کمک می کند تا تمامی این استعدادها و مهارت ها را به یاد آورید و آنها را بر اساس میزان تسلط خود مشخص کنید. حتی پس از یک جلسه مشاوره شغلی شما به شناخت بهتری از خودتان دست می یابید. بسیاری از مهارت های شغلی در همین جلسات مشاوره کشف شده و با جهت دهی مناسب به یک فرصت شغلی فوق العاده خوب تبدیل می شوند.

۲- جهت دهی علایق و مهارت ها

قطعا شما هم پس از فکر کردن به اینکه چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنمبه علایقتان فکر کرده اید. در نظر داشتن علایق برای یافتن شغل مناسب بسیار حائز اهمیت است اما کافی نیست. در جلسات مشاوره شغلی شما از علایقتان می گویید و سپس مهارت ها و تمامی استعدادهایی که دارید را مشخص می کنید. بسیاری از علایق با مهارت ها همخوانی دارند و با یک جهت دهی شما را به سمت شغل های مناسب سوق می دهند. پس از آن دیگر هزاران گزینه شغلی در پیش رو ندارید و انتخاب شما آسان تر می شود.

۳- ارزیابی مشاغل

این کاملا طبیعی است که شما اطلاعات کافی در مورد تمامی کسب و کارها نداشته باشید. یک مشاور شغلی خوب به شما کمک می کند تا مشاغل مختلف را مورد ارزیابی قرار داده و با آنها بیشتر آشنا شوید. بدین شکل از سرمایه، سطح تحصیلات، زمان، مهارت، درآمد و تمامی مواردی که مربوط به یک شغل است مطلع خواهید شد. گاهی مشاغلی که با توجه به علایق و مهارت ها تعیین شده اند در بخش ارزیابی به دلایل مختلفی حذف می شوند. بدین شکل کار مورد علاقه شما در بهترین شرایط و بدون شک و تردید انتخاب خواهد شد.

۴- توجه به موانع و مشکلات

همه ما زمانی که یک شغل را از دید خود مورد بررسی قرار می دهیم به مزایای آن توجه بیشتری داریم. مشاور و راهنمای انتخاب شغل علاوه بر ارائه مزایا، تمامی موانع و مشکلات را مورد بررسی قرار داده و به شما ارائه می کند. گاهی پس از ارائه موانع و مشکلات، نظر شما به طور کلی تغییر کرده و انتخاب آن شغل را کنار می گذارید. پس می توان گفت که با دریافت مشاوره شغلی از افراد متخصص و معتبر، از انتخاب های ناآگاهانه و ناکامی های احتمالی جلوگیری می گردد.

C:\Users\Mehran\Desktop\مشاور-شغلی.jpg

ویژگی های یک مشاور خوب

افرادی که می خواهند از راهنمایی های مشاور برای یافتن شغل مناسب استفاده کنند باید به ویژگی های وی توجه داشته باشند. سطح دانش و تخصص یک مشاور باید در سطح بالایی باشد تا بتواند دیگران را راهنمایی کند. هر مشاور شغلی باید در بازه های زمانی مختلف به بروزرسانی اطلاعات و دانش خود بپردازد تا از مشاغل روز دنیا و تکنیک های مشاوره مطلع شود.

داشتن مهارت های ارتباطی، صبر و حوصله و اخلاق خوب نیز از دیگر ویژگی های یک مشاور خوب است. علاوه بر این وقتی فردی به مشاور شغلی مراجعه نموده و می گوید چگونه کار مورد علاقه ام را پیدا کنم باید توسط وی با اصول حقوقی و قوانین مشاغل آشنا شود تا از انجام امور غیرقانونی و استخدام در مکان های نامعتبر خودداری کند.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.