چين در برابر‌آمريکا بایستد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3007
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۰۰ |
صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با رسالت پیرامون هراس آمريکا از روابط اقتصادي چين با ايران می‌گوید؛ ‌

چين در برابر‌آمريکا بایستد

آمريکا پس از خروج از برجام به سمت و سوي اعمال فشارهاي اقتصادي از جمله تحريم عليه ايران حرکت کرده است. دولت آمريکا سال گذشته به دليل «جلوگيري از افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني» هشت کشور خريدار نفت خام ايران را از تحريم‌هاي نفتي معاف کرد، اما حدود يک ماه است که کاخ سفيد براي افزايش فشارها بر ايران اعلام کرد؛ معافيت‌هاي نفتي اعطا شده به هشت کشور (ايتاليا، تايوان، ترکيه، ژاپن، چين، کره جنوبي، هند و يونان) براي تجارت با ايران را تمديد نمي کند.
چين در برابر‌آمريکا بایستد

راضيه فراهاني
آمريکا پس از خروج از برجام به سمت و سوي اعمال فشارهاي اقتصادي از جمله تحريم عليه ايران حرکت کرده است. دولت آمريکا سال گذشته به دليل «جلوگيري از افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني» هشت کشور خريدار نفت خام ايران را از تحريم‌هاي نفتي معاف کرد، اما حدود يک ماه است که کاخ سفيد براي افزايش فشارها بر ايران اعلام کرد؛ معافيت‌هاي نفتي اعطا شده به هشت کشور (ايتاليا، تايوان، ترکيه، ژاپن، چين، کره جنوبي، هند و يونان) براي تجارت با ايران را تمديد نمي کند.
وزارت بازرگاني آمريکا در تاريخ ۲۴ ارديبهشت ماه سال‌جاري اظهار کرد که ۶ شرکت چيني به دليل فروش تجهيزات به ايران و ارتش آزاديبخش چين، از خريد فناوري‌هاي حساس آمريکايي منع شدند. بنا بر اين ادعا چهار مورد از اين ۶ شرکت به تجهيزاتي دست يافته‌اند که برخلاف مقررات صادرات وضع شده از سوي اين وزارتخانه، در راستاي حمايت از برنامه‌هاي نظامي ايران استفاده شده است.
چين بايد برخورد جدي با آمريکا داشته باشد
صباح زنگنه، کارشناس مسائل بين‌الملل دراين راستا به رسالت گفت: «ورود چين به صحنه تقابل و درگيري اقتصادي و تجاري با آمريکا نشان‌دهنده ضعف آمريکا در مقابل اين کشور است به همين جهت دست به محدود کردن توان چين زده است. اگر چيني‌ها نسبت به برنامه‌هاي آمريکا آگاهي کافي و کاملي داشته باشند تنها بايد تصميم بگيرند تا در برابر هر برخورد منفي آمريکا يک برخورد جدي داشته باشند.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل درباره اين که چين بايد چه واکنشي مقابل اين حرکت آمريکا نشان دهد، افزود: «با توجه به وجود شرکت‌هاي آمريکايي در چين، اين کشور مي‌تواند ورود شرکت‌هاي آمريکايي به بازار خود را منع کند. بايد توجه داشت که چين صحنه اصلي درگيري آمريکا خواهد بود و تنها سايه‌اي است که جمهوري اسلامي ايران مي تواند در آن روابط اقتصادي خود را با چين و بقيه کشورهاي جهان توسعه دهد.»
فراهم کردن زمينه رشد جوانان در فناوري‌هاي جديد
زنگنه ادامه داد: «بازسازي اقتصاد داخلي و فراهم کردن زمينه رشد ظرفيت‌ها و توان جوانان به ويژه در بُعد آي تي و فناوري‌هاي جديد مي‌تواند پايه اصلي توسعه اقتصادي در کشور باشد تا بتوانيم بدين وسيله از بسياري مرزها و محدوديت‌ها عبور کنيم. اکنون نيروهاي جوان به وسيله بلاکچين مي‌توانند عمليات تجاري خود را بدون استفاده از ارز کاغذي، اسکناس و بدون عبور از سيستم‌هاي بانکي انجام دهند؛ اين موضوع ظرفيت بسيار بزرگي است که با استفاده از آن تنها متضرر اصلي ارز، آمريکا خواهد شد.»
او تصريح کرد: «يعني دلار آمريکا به تدريج يک الي دو درصد بيشتر از تعاملات بين‌المللي حذف خواهد شد و به اين وسيله کارهاي مورد نظر بخش‌هاي اقتصادي کشور مي‌تواند احيا و روابط شرکت‌هاي داخلي با شرکت‌هاي متوسط و کوچک در اروپا، چين، روسيه و کره توسعه پيدا کند.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که تنش ميان روابط آمريکا و چين تا چه اندازه در روابط ايران و چين تاثيرگذار خواهد بود، اظهار داشت: «چين در محاسبات خود در بخش‌هاي اصلي اقتصادي فعلا نمي‌تواند به يک مبارزه رودررو و جدي با آمريکا وارد شود اما راه‌هاي گريز از اين محدوديت‌ها را مي‌شناسد و مي‌تواند آنها را به کار گيرد.»
او در پاسخ به اين سوال که ايران بايد مقابل اين رفتار آمريکا چه واکنشي از خود نشان دهد، گفت: «در ابتدا ايران بايد دو برنامه زمان‌بندي‌شده داشته باشد. نخست برنامه زمان‌بندي شده براي فاصله‌هاي کوتاه يا يک ساله و ديگري برنامه زمان‌بندي شده (ميان‌مدت و بلند‌مدت).»
ايران پيگير ايجاد نظام اقتصادي محکم باشد
زنگنه افزود: «آمريکا اين رفتار خصمانه با ايران را حدود
۴۰ سال داشته و دارد، بنابرين ايران بايد براي پياده‌سازي يک نظام اقتصادي محکم برابر آسيب‌هاي خارجي بينديشد؛ ايران بايد به دنبال يافتن پايه‌هاي اصلي اين موضوع باشد تا اقتصاد يا توليد ويژه‌اي را دارا باشد که جهان اقتصادي به آن نيازمند باشد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد: «ما در درازمدت اين کار را نکرديم و به همين جهت اگر اقتصاد ما از اقتصاد و تعاملات جهاني حذف شود، هيچ اتفاقي نمي‌افتد و هيچ کشوري مشکل ندارد؛ بنابراين بايد به سراغ طراحي يک برنامه اقتصادي برويم که در دو مقوله، مورد نياز ۸۰-۷۰ درصد کشورهاي جهان باشد.»
او درتوضيح فناوري‌هاي حساس گفت: «فناوري‌هاي هسته‌اي و سايبري از جمله فناوري هاي حساس هستند. امروزه آمريکا نسبت به پيشرفت‌هاي کشورمان به ستوه آمده و اين موضوع را بايد بيشتر توسعه داد.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.