چون که ۶۰ آمد ... - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41912
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴ |
روند مذاکرات برجامی و غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم تبیین شد

چون که ۶۰ آمد …

تحریم‌ ابزاری که آمریکا سعی دارد به‌واسطه آن حرف و خواسته خود را بر کشورها غالب کند و هرچه می‌تواند امتیاز بگیرد. جمهوری اسلامی ایران، کشوری که منابع بی‌نظیری برای استفاده دارد و موقعیت جغرافیایی آن نیز از هر حیث موردتوجه است.
چون که ۶۰ آمد …

حانیه مسجودی
تحریم‌ ابزاری که آمریکا سعی دارد به‌واسطه آن حرف و خواسته خود را بر کشورها غالب کند و هرچه می‌تواند امتیاز بگیرد.
جمهوری اسلامی ایران، کشوری که منابع بی‌نظیری برای استفاده دارد و موقعیت جغرافیایی آن نیز از هر حیث موردتوجه است.
باری! همان‌طور که همه می‌دانیم پس از اعلام استقلال ایران و پیروزی انقلاب اسلامی بریتانیا و واشنگتن ابزار تحریم را هرسال با درجه‌ای بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران شدت دادند، بلکه نظر مردم را تغییر و ترس را در دل مقامات سوق دهند‌.
حال پس از گذر از پیچ‌وخم‌هایی لغزنده و چه‌بسا خطرناک به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم ذره‌ذره قدرتی که طی ۴۰ سال اندوخته‌ایم را دست‌گیریم و در مقابل تمام خرابکاری‌ها و زیاده‌خواهی و زورگویی‌های اربابان پوشالی دنیا بایستیم.
اکنون چند هفته است جلسات و نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین از سرگرفته شده و طی این مدت اتفاقات زیادی رخ‌داده است.
جمهوری اسلامی ایران پیش و پس‌ازاین مذاکرات موضع خود را تصریح و روشن کرد و برهمین‌اساس نیز آمریکایی ها سعی داشتند باوجوداین‌که به‌واسطه خروج ترامپ از برجام جایی در مذاکرات ندارند، خود را مشتاق حضور نشان دهند. حتی عده زیادی از تحلیلگران و مقامات آمریکایی اقرار کردند که آمادگی مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با ایران را دارند و می‌توانند در مذاکرات حضور یابند. 
در همین هنگام خبر از خرابکاری رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای نطنز پخش شد و همین مسئله باعث پافشاری بیشتر ایران بر موضع خود و همان کلام قطعی رهبری یعنی «آمریکا اگر می‌خواهد به برجام برگردد باید تمام تعهدات خود را اجرا و تمام تحریم‌های اولیه و ثانویه را لغو کند و پس‌ازآن جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد و اگر مطمئن شد که مجددا غربی‌ها زیر تعهد خود نمی‌زنند گام‌های کاهشی خود را متوقف می‌کند.»
حال در شرایطی ایستاده‌ایم که ایران به‌واسطه فشار و عدم حسن‌نیت غربی‌ها غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را به تأکید رهبر فرزانه انقلاب در بهترین و حساس‌ترین شرایط سیاسی آغاز کرده است.
 قالیباف: ایران به اورانیوم ۶۰ درصد رسید
رئیس مجلس اعلام کرد: در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته دانشمندان ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.
  صالحی دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تایید کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با تأیید این خبر گفت که غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم‌اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است. بنابراین غربی‌ها باید توجه کنند که یا مذاکرات با نظر ایران پیش‌می‌رود یا اقدامات و گام‌های کاهشی ایران شدت خواهد یافت.
کارشناسان مذاکره تأکید می‌کنند با رفتارهایی که اروپا و آمریکا در این مدت از خود نشان داده‌اند، منطقی و عقلانی‌ترین کار تأکید بر مواضع خود یا ترک میز مذاکره است.
حتی نشریه آمریکایی فارین پالیسی گفته است که طرح آمریکا کاهش برخی تحریم‌ها مقابل پایبندی ایران به تعهدات برجامی است.
درحال‌حاضر لزوم لغو تحریم‌ها بر همگان روشن است اما طبیعی است که مقامات آمریکایی تمایلی به این کار ندارند و حال می‌گویند که درنظر دارند برخی از تحریم‌‌ها را رفع کنند.
اما مسلما مذاکره‌ای که یک‌بار به نتیجه رسیده، بار دیگر تکرار نخواهد شد. به‌ویژه این‌که کشوری که در این مدت بدعهدی کرد، آمریکا و اروپایی‌ها بودند.
 در کدام نقطه از مسیر بازگشت به برجام ایستاده‌ایم؟
سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مصاحبه‌های اخیر خود به محورهای زیر اشاره‌کرده است: آن‌ها باید همه تحریم‌ها را بردارند. ما به لیست تحریم‌ها نیاز داریم.فهرستی که تهیه می‌شود باید کامل باشد  بدون لیست (تحریم‌ها) من فکر نمی‌کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.
رئیس تیم مذاکره‌کننده تأکید کرده است که لیست تحریم‌ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده‌اند.
_   تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند. گروه‌های کاری همه در وین حضور دارند و کار خود را شروع می‌کنند.
_هر زمان نیاز باشد که کمیسیون مشترک برجام کمکی به کارگروه‌ها بکند، گزارش‌های آن‌ها را بشنود و راهگشایی کند، تشکیل جلسه خواهیم داد.
_همچنین اگر کارگروه‌ها کارشان تمام بشود و به پیشرفتی برسند ما مجدد جلسه را تشکیل می‌دهیم و گزارش کارگروه‌ها را استماع می‌کنیم. اما هنوز زمانی مشخص نیست.
رایزنی‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی و اعضای ۱+۴ همچنان در وین در جریان است. 
قرار است روز جمعه گفت‌وگوهای فنی به‌صورت دو و چندجانبه در سطوح مختلف میان طرف‌ها ادامه یابد.گفتنی است که متعاقب نشست روز پنج شنبه هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد. نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.
در دو روز گذشته، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان با روسای هیئت‌های چینی و روسی و همچنین انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.