چهره اروپا مخدوش شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2843
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ |
تحليل رسالت از گزارش گاردين

چهره اروپا مخدوش شده است

انتخابات پارلماني اروپا قرار است در ماه آتي برگزار شود.در اين ميان، دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا نقشه هايي براي اين انتخابات دارد! اصلي ترين هدف رئيس جمهور جنجالي آمريکا در اين انتخابات، تقويت گروه‌هاي ملي گرا و ضد يورو در پارلمان اروپاست.
چهره اروپا مخدوش شده است

انتخابات پارلماني اروپا قرار است در ماه آتي برگزار شود.در اين ميان، دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا نقشه هايي براي اين انتخابات دارد! اصلي ترين هدف رئيس جمهور جنجالي آمريکا در اين انتخابات، تقويت گروه‌هاي ملي گرا و ضد يورو در پارلمان اروپاست. روزنامه گاردين در خصوص انتخابات پارلماني اروپا مي نويسد :
“انتخابات پارلماني اروپا دومين انتخابات عمومي بزرگ در دنيا ، به لحاظ جمعيت راي دهندگان محسوب مي شود. انتخابات پارلماني اروپا اهميت زيادي در برهه فعلي دارد. امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه انتخابات پيش رو را انتخاباتي مهم پس از جنگ جهاني دوم قلمداد کرده است! ويکتور اوربان نخست وزير مجارستان نيز بر اهميت اين انتخابات تاکيد کرده است .”
گاردين در ادامه مي نويسد :
“نتايج نظرسنجي هاي صورت گرفته در اروپا نشان مي دهد که احتمالا جريان‌هاي راست و چپ ميانه بخشي از کرسي هاي خود را در پارلمان اروپا از دست خواهند داد. اين در حاليست که جريان راست افراطي و ملي گرايان قدرت مانور بيشتري در پارلمان اروپا پيدا خواهند کرد.”
فارغ از نکاتي که روزنامه گاردين در خصوص انتخابات پارلماني اروپا بيان کرده است، نکات مهم تري وجود دارد که لازم است نسبت به آنها توجه داشته باشيم.
واقعيت امر اين است که انتخابات پارلماني اروپا، مي تواند به محلي براي منازعه غير مستقيم ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا تبديل شود. اين منازعه ، مدت‌هاست آغاز شده است اما نقطه اوج آن، انتخابات پارلماني اروپا خواهد بود. در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ آمريکا، اکثر دولت‌هاي اروپايي حمايت خود را از هيلاري کلينتون نامزد حزب دموکرات اعلام کرده بودند،اين در حالي بود که احزاب راست افراطي و ملي گرا و کساني از جمله مارين لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه خواستار پيروزي ترامپ در انتخابات بودند. متعاقب پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، پيوند ميان کاخ سفيد و احزاب
ملي گرا و ضد يورو در اروپا پررنگ تر شده است.
در اين ميان، مقامات اروپايي چشمان خود را بر روي واقعيات جاري در خصوص رفتار ترامپ بسته اند. هم اکنون افرادي مانند ترامپ، مايک پمپئو و جان بولتون خواستار پيروزي احزاب ملي گرا و افراطي در انتخابات پارلماني اروپا هستند. بسياري از تحليلگران مسائل اروپا بر اين باورند که تقويت موقعيت احزاب راست افراطي و ملي گرا در پارلمان اروپا، نقطه آغاز فروپاشي منطقه يورو و حتي اتحاديه اروپا خواهد بود. اين دقيقا همان هدفي است که ترامپ دنبال مي کند. بدون شک ، در صورت پيروزي احزاب ملي گرا در انتخابات پارلماني اروپا، مقامات منفعل اروپايي از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه ديگر چيزي براي از دست دادن نخواهند داشت.
واقعيت امر اين است که اروپا با انفعال و بي تعهدي خود در قبال توافق هسته اي با ايران نشان داد که هنوز به بازيگري مستقل در نظام بين الملل تبديل نشده ست. “پروژه مهار آمريکا” در دوران پسا برجام، آزموني بوده است که اتحاديه اروپا و خصوصا تروئيکاي اروپايي از عهده آن بر نيامده اند. اين موضوع هم در دوران رياست جمهوري اوباما و در جريان بدعهدي هاي وزارت خزانه داري آمريکا و هم در دوران رياست جمهوري دونالد ترامپ قابل مشاهده بود. ايستادگي در برابر زياده خواهي هاي
ايالات متحده آمريکا در برجام آزموني بود که اتحاديه اروپا در آن مردود شده است. بديهي است که ادامه انفعال اتحاديه اروپا در مقابل خروج آمريکا از برجام، اعتبار اروپا در نظام بين الملل را بيش از پيش در نزد افکار عمومي دنيا خدشه دار خواهد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.